Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Bensin eller disel? Hva er å anbefale?

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1657056 10/08/2013 13:03
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Etter å ha sett utstyrsparken og bilparken til deltagerne i Oslo Traithlon skjønner jeg at jeg nok var en av veldig få småbarnsforeldre som deltok...

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: GeirK] #1657063 10/08/2013 13:16
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ketle
Hvis en skal følge logikken til mange her så kan man altså selv velge å leve uten bil. Og det er isolert sett riktig. Men hvordan ville samfunnet sett ut dersom man skulle innrette seg etter dette?

Da hadde byene vært tettere, man hadde brukt mindre areal på bolig men på den annen side hadde hatt langt flere tilbud innen kort avstand. Suburbanisering ville vært et langt mindre problem. Ja dette er utopisk nå, da katten alt er ute av sekken, men det betyr ikke at man ikke kan forbedre byene ved å redusere den svært ensidige fokusen på privatbilismen som gjalt på 60-90 tallet (Og som vi desverre fortsatt ser prege planleggerne)

Sitat: GeirK

Sitat: sverreb

Jeg sier ikke dette for å moralisere eller fordømme de som velger å bruke bil, tvert i mot er min hovedkritikk rettet mot de som har bedrevet byplanlegging de siste 50 årene i.o.m. at de har latt seg forføre av amerikansk bilkultur

Nei du moraliserer ikke, men jeg synes du hare en litt naivt syn på valgfriheten som famillier har for å få til et liv uten bil. Selv med bedre byplanlegging, tror jeg det blir umulig å oppnå at begge voksne de fleste familier bor så nært jobben at de slipper daglig bilkjøring. Vi har fått det til, og det er litt valg og en hel del flaks.

Naivt, hvordan? Jeg har på ingen måte sagt at å greie seg uten bil som småbarnsforeldre er noe lett valg å ta? Jeg mistenker at du ikke tok inn over deg hva jeg sa når jeg sier at dette ikke er snakk om noen moralisering eller fordømmelse av de som velger å bruke bil. Jeg mener faktisk det jeg sa, jeg har full forståelse for barnefamiliers behov for mobilitet. (Men begrenset respekt for ytringer som antyder at barnefamilier er de eneste meningsberettigette om bruk av bil)

Alt jeg har sagt er at å ordne seg slik at man gjør seg avhengig av bil er et valg man tar av egen fri vilje vel vitende om hva det vil koste. Det er eller burde være kjent at biler er tungt skattlagt i norge. Dermed går man dithen vel vitende om hva dette valget koster. Akkurat på samme måte at man vet det vil koste ekstra i vedlikehold om man velger å bo i villa fremfor leilighet. Det er ikke slik at noen er blitt lurt opp i en situasjon hvor man blir påført høyere kostnader enn hva man kunne forvente i utgangspunktet.

Hvis man befinner seg dithen pluitselig og/eller uforutsett og uten bakgrunn i noen eget valg at man plutselig må ha bil da er man over på hva man MÅ ha, men her snakker vi om slike ting som hjelpemidler for funksjonshemmede.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1657092 10/08/2013 14:30
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: MuddyBear
vurderer ny bil, og må da ta stilling til spørsmålet "bensin eller diesel". Så en side om Ford, hvor det sto noe under det spørsmålet; men virket som at det bare står hvor fortreffelig hver motor er, fremfor hvordan man burde velge. kan noen bistå?

På diselbiler anbefales disel og på bensinbiler anbefales bensin.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1657093 10/08/2013 14:38
Simon69 Offline
Medlem
Medlem
Bedre dreimoment på mindre diesel motorer en bensin,virker sprekere og bruker mindre

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: sverreb] #1657098 10/08/2013 14:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Naivt, hvordan? Jeg har på ingen måte sagt at å greie seg uten bil som småbarnsforeldre er noe lett valg å ta? Jeg mistenker at du ikke tok inn over deg hva jeg sa når jeg sier at dette ikke er snakk om noen moralisering eller fordømmelse av de som velger å bruke bil. Jeg mener faktisk det jeg sa, jeg har full forståelse for barnefamiliers behov for mobilitet. (Men begrenset respekt for ytringer som antyder at barnefamilier er de eneste meningsberettigette om bruk av bil)

Jeg mener i allefall at det er bortimot umulig å forstå småbarnsforeldres hverdag og deres behov uten å selv være småbarnsforelder.

Gitt scenarie: Mor og far har innrettet seg slik at mor kan ta buss til og fra jobb o butikk som har åpent fra 9 til 17 mens far, som jobber 8-16, kan gå til jobb. De har dermed ordnet seg slik at mor leverer i barnehagen og far henter. Dette er bevisste valg som denne familien har gjort. Så flytter jobben til far slik at også far må ta buss. Det tar 35 minutter hver vei og han kan ikke flekse arbeidstiden. Hva gjør de nå for å greie seg uten bil?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: GeirK] #1657113 10/08/2013 15:32
Dan Offline
More than words
More than words
Så flytter jobben til far slik at også far må ta buss. Det tar 35 minutter hver vei og han kan ikke flekse arbeidstiden. Hva gjør de nå for å greie seg uten bil?

Far kan bytte jobb. Det er Norge det er snakk om og man skal være rimelig hardcore unemployable for ikke å finne seg en ny jobb. Men fars karriære i selskapet da? Far må velge, unger eller karriære.

Selvfølgelig er det ikke sikkert at dette er en aktuell eller enkel løsning, men den må nevnes synes jeg.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Dan] #1657116 10/08/2013 15:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Å slutte i en jobb som du virkelig liker handler om mer enn å gi opp karrieren. Dessuten er det ikke gitt at han finner en jobb der han kan komme seg til barnehagen på 25 minutter uten å kjøre bil.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: GeirK] #1657118 10/08/2013 15:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Her er et eksempel på hvordan barnehagelevering per kollektivtrafikk kan ende opp: http://old.bt.no/nyheter/lokalt/Tre-busser-til-barnehagen-1044820.html

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: GeirK] #1657134 10/08/2013 16:30
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Jeg mener i allefall at det er bortimot umulig å forstå småbarnsforeldres hverdag og deres behov uten å selv være småbarnsforelder.

Dette er hverken en forklaring eller et argument. Dette er kun en apell til autoritet og er strengt tatt bare en måte å melde seg ut av diskusjonen synes jeg.

Gitt scenarie: Mor og far har innrettet seg slik at mor kan ta buss til og fra jobb o butikk som har åpent fra 9 til 17 mens far, som jobber 8-16, kan gå til jobb. De har dermed ordnet seg slik at mor leverer i barnehagen og far henter. Dette er bevisste valg som denne familien har gjort. Så flytter jobben til far slik at også far må ta buss. Det tar 35 minutter hver vei og han kan ikke flekse arbeidstiden. Hva gjør de nå for å greie seg uten bil?

Mor eller far finner en annen jobb som tillater mer fleksibel arbeidstid, Mor eller far slutter å jobbe i årene det dreier seg om, Man finner en annen barnehage, man flytter. Valgene er der selv om de ikke nødvendigvis er behagelige.

Og jeg må igjen understreke jeg kritiserer ingen for å ikke velge på dernne måten, jeg hevder kun at dette er kjent når man velger å stifte familie og at man dermed ikke blir lurt opp i stry ved at det er skatt på (noen) biler.

Redigert av sverreb; 10/08/2013 16:31.
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1657164 10/08/2013 17:17
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Når en bor i distriktsnorge kan en unne seg luksusen å ha kort vei til jobb. I tettbygde strøk er det mer pain å få bolig i nærheten av jobb.

Bor en i en by med ca 20-30000 innbyggere er det ofte ikke så langt til jobben. En går glipp at storbylivet, men ofte er det greit i provinsene også.

Framtida blir vel slik at pendling blir dyrere og dyrere. Dette må en bare ta inn over seg.

Liten forskjell på bensin og diesel. Det som avgjør, er hvor ny bil du har.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: sverreb] #1657174 10/08/2013 17:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Dette er hverken en forklaring eller et argument. Dette er kun en apell til autoritet og er strengt tatt bare en måte å melde seg ut av diskusjonen synes jeg.

Det var ikke ment som annet enn en faktaopplysning. Jeg tror at de fleste som har vært på begge sider, og som sitter på fasiten, kan skrive under på det. Ellers er jeg enig i det du skriver om at en kan velge selv om valgene er ubehagelige. Derfor taper atmosfæren når alternativet er store omlegginger av livsstil i de aller fleste tilfeller.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: GeirK] #1657237 10/08/2013 18:56
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Det var ikke ment som annet enn en faktaopplysning.

Faktum? Alle skal få ha sine egne meninger, men en har ikke rett på sine egne faktum. Jeg forventer dokumentasjon på at "det er bortimot umulig å forstå småbarnsforeldres hverdag og deres behov uten å selv være småbarnsforelder."

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: sverreb] #1657244 10/08/2013 19:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
OK. modererer mrg. Dette er en hypotese fra min side, men drøft det med gjerne med et tilstrekkelig antall mennesker som har gjort transisjonen dersom du ønsker data til å gjøre deg opp din egen mening. Selv har jeg gjort det i den grad at jeg føler at jeg har konkluderende bevismateriale.

Redigert av GeirK; 10/08/2013 19:13.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: GeirK] #1657260 10/08/2013 19:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Litt sånn: man kan ikke uttale seg om ting man ikke har opplevd selv?

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: GeirK] #1657288 10/08/2013 20:15
sverreb Offline
Besatt
Besatt
OK. modererer mrg. Dette er en hypotese fra min side, men drøft det med gjerne med et tilstrekkelig antall mennesker som har gjort transisjonen dersom du ønsker data til å gjøre deg opp din egen mening. Selv har jeg gjort det i den grad at jeg føler at jeg har konkluderende bevismateriale.

Min vitenskaplige trening er fra naturvitenskapene, og jeg har tilstrekkelig respekt for samfunnsvitenskapene at jeg ikke kommer til å late som om jeg bare kan hive sammen et par samtaler med med noen andre mennesker for å komme til noen holdbar konklusjon i så måte.

Jeg kan alt se, selv uten noen inngående studer i problematikken flere feilkilder som utvalgsbias og forventningsbias i et naivt utført studie. Jeg har heller ikke for vane å stille videre lavere krav til å overbevise meg selv enn ovenfor andre (Selv om jeg helt sikkert er skyldig i å gjøre nettopp det alt for ofte når jeg ikke tenker grundig nok).

Jeg kommer derfor til å avstå din invitasjon da jeg ikke ser jeg kan avsette de nødvendige årene med arbeide og heller ikke ser at utfallet (uansett hvilken vei det skulle gå) er spesiellt verdifullt. Jeg lever greit med å lytte på andres argumenter og vurdere argumentene på argumentenes egne meritter (så langt jeg kan) uten å først skulle vurdere hvem som fremfører de.

Redigert av sverreb; 10/08/2013 20:20.
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: -Jan] #1657382 11/08/2013 03:47
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
"– Folk elsker bilen sin. Den er en del av dem og for mange er det utenkelig å la den stå, sier hun. "

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11175482

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: sverreb] #1657390 11/08/2013 06:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Min vitenskaplige trening er fra naturvitenskapene, og jeg har tilstrekkelig respekt for samfunnsvitenskapene at jeg ikke kommer til å late som om jeg bare kan hive sammen et par samtaler med med noen andre mennesker for å komme til noen holdbar konklusjon i så måte.

Jeg kan alt se, selv uten noen inngående studer i problematikken flere feilkilder som utvalgsbias og forventningsbias i et naivt utført studie. Jeg har heller ikke for vane å stille videre lavere krav til å overbevise meg selv enn ovenfor andre (Selv om jeg helt sikkert er skyldig i å gjøre nettopp det alt for ofte når jeg ikke tenker grundig nok).

Jeg kommer derfor til å avstå din invitasjon da jeg ikke ser jeg kan avsette de nødvendige årene med arbeide og heller ikke ser at utfallet (uansett hvilken vei det skulle gå) er spesiellt verdifullt. Jeg lever greit med å lytte på andres argumenter og vurdere argumentene på argumentenes egne meritter (så langt jeg kan) uten å først skulle vurdere hvem som fremfører de.

Du kan ta en alternativ tilnærming til dette ved å invertere hypotesen og argumentere for den. Hvilke argumenter tilsier at de fleste som ikke er småbarnsforeldre skal kunne forstå småbarnsforeldres hverdag og deres behov?

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: GeirK] #1657430 11/08/2013 08:32
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Du kan ta en alternativ tilnærming til dette ved å invertere hypotesen og argumentere for den. Hvilke argumenter tilsier at de fleste som ikke er småbarnsforeldre skal kunne forstå småbarnsforeldres hverdag og deres behov?

Dette er en helt annen påstand. Du må erstatte 'de fleste', med 'bortimot ingen' for at det skal være samsvar med din tidligere påstand. Forøvrig ser jeg ikke hvilken forskjell dette skal gjøre.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Rønnern] #1657541 11/08/2013 13:13
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Rønnern
Sitat: Ketle
...store egoister med tjukke lommebøker som syns at det er greit at småbarnsfamilier i vanlige jobber skal betale 20-40 tusen ekstra i skatt i året fordi dem jobber.

For bare noen uker siden ble bompengene i Bergen økt fra 15 til 25 kroner. Det har ikke gitt noen nedgang i trafikken. Ikke noen overraskelse på meg. Skal jeg fortelle dere hvorfor folk kjører bil? Fordi de MÅ! De har faktisk ikke noe annet valg om de skal være i jobb og få livet til å gå rundt. En må på jobb, butikken, hente i barnehagen etc.

.....

De hadde råd til enebolig med ett mål tomt og i tillegg en hytte.

Klassiker å skyve barnefamilier foran seg.... Akkurat som om de er i en spesielt dårlig økonomisk situasjon.

I likhet med GeirK har jeg flere naboer og kollegaer som ikke må bruke bil, hverken til jobb, barnehage eller butikken. Både jeg og kona jobber i Oslo, men bor på Lørenskog. Vi har små barn og vi må aldri kjøre bil til og fra jobb. At vi noen ganger foretrekker det er jo på grunn av bekvemlighet og fordi det ikke er økonomisk selvmord (i hvert fall nå som vi har en elbil).

Jeg hadde også hatt råd til et mål tomt og hytte om jeg hadde valgt å bo litt mer usentralt. Selv om jeg har små barn.

Ok men da trengler du vel bil fpr å komme til hytta?
Når vi vet at det koster ca 90 000 kr i året å ha en vanelig stasjonsvogn og det koster ca 70 000 kr i året å ha hytte til 1,5 mil så skal man ha god økonomi.
Tallene over er hva det koster i gjennomsnitt men er klar over det kan gjøres billigere men ting koster uansett endel mere enn man tror.
Her i huset har for eksempel bilhold og mat budsjettet økt med flere tusen etter vi fikk hytte.
I teorien burde det ikke vært dyrere å spise hjemme enn på hytta men i praksis bir det ikke så.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: sl500] #1657969 11/08/2013 23:29
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Sitat: sl500

Når vi vet at det koster ca 90 000 kr i året å ha en vanelig stasjonsvogn og det koster ca 70 000 kr i året å ha hytte til 1,5 mil så skal man ha god økonomi.
Tallene over er hva det koster i gjennomsnitt men er klar over det kan gjøres billigere men ting koster uansett endel mere enn man tror.

kan du forklare litt hvordan du kom frem til 90 000kr. i året for bil? Har ikke finregnet på hva det har kostet meg å ha bil, men kan ikke helt se at det kan bli så dyrt.
... men kanskje det er fordi jeg har hatt en bil som kjører bensin, og ikke diesel... ICON_WINK

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: GeirK] #1657971 11/08/2013 23:49
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn

Påstanden din handler ikke om hvor mange som evner å sette seg inn i andres livssituasjon, men om det er mulig.

Jeg har ikke barn, så faller da inn i gruppen av de det er ”bortimot umulig å forstå småbarnsforeldres hverdag og deres behov”. Denne påstanden undrer meg, da jeg tror jeg har god innsikt i hva det vil si, etter å ha sett livene til søsken og venner snudd opp ned når de ble foreldre, med inngående og detaljerte forklaringer. Tilstelninger og ferier med småbarnsfamilier har spedd på innsikten.

Og med denne innsikten (koblet med gledene man får fra egne barn) ser jeg ikke det livet som attraktivt for min del. Jeg nevner dette, for om empirien man skal støtte seg til er av de som har ”gjort transisjonen” står man i fare for en potensiell feilkilde: Hva om de som faktisk har empati nok til å forstå småbarnsforeldre sin hverdag og behov, og som er fornøyd med sitt liv, da er de som velger å ikke ha barn, mens de som tar transisjonen er de som ikke evner å forstå og som da opplever det mer som et sjokk?

At det er svært mange som ikke evner å sette seg inn i andres situasjon, er ingen overraskelse. At mange innbiller seg at de er empatiske uten egentlig å kunne se forbi sin egen situasjon er heller ikke noe som burde sjokkere mange. Men å påstå at det ikke er mulig fordi man selv mangler evnen er litt for arrogant for min smak.

Jeg vil si det så sterkt at det å få barne er en samfunnsoppgave vi er helt avhengige av at en stor del voksne mennesker er villige til å ta på seg. Om den er frivillig eller tvunget, er irrelevant all den stund jobben må gjøres

Hvem er avhengig av dette? Kan du utdype det litt? Og ta da gjerne et globalt perspektiv. Er nysgjerrig, for har ikke sett at mennesker er blant de utrydningsstuede artene her på jorden... snarere tvert imot. Var vel slik at Kina så det som såpass problematisk at de hadde kraftige virkemidler for å redusere attraktiviteten til denne samfunnsoppgaven.

Jeg ville heller sagt det så sterkt at det å få barn er et privilegium.

Redigert av MuddyBear; 12/08/2013 00:06.
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1658012 12/08/2013 06:43
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

kan du forklare litt hvordan du kom frem til 90 000kr. i året for bil? Har ikke finregnet på hva det har kostet meg å ha bil, men kan ikke helt se at det kan bli så dyrt.
... men kanskje det er fordi jeg har hatt en bil som kjører bensin, og ikke diesel... ICON_WINK

Tja... Sånn ca. rett ut av lufta-tall:

Drivstoff: 1200x12=14.400
Forsikring: 8.000
Verditap: 30.000
Dekk: 5.000
Årsavgift: 2.000
Service/reparasjoner: 7.000
Bompenger: 2.500

..Og da har jeg nok vært forsiktig.

I tillegg kommer evt. lånerenter og -avdrag, parkering, etc..

Blir nok fort sånne beløp.

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Stein] #1658031 12/08/2013 07:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
5000 kr året i dekk? Da har du en aggressiv kjørestil!

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1658036 12/08/2013 07:12
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Meh... 18" sommerdekk og 16" vinterdekk av god kvalitet. Ikke jalladekk fra Øst-Europa. Blir fort 7-8000 for sommerdekk (kanskje litt mindre avhengig av tilbudene en får) og 5-6-7000 for gode vinterdekk, og de holder kanskje 2-3 sesonger. Kunne sikkert tynt dem litt lenger, selvsagt, men gamle dekk er hverken komfortable å kjøre på eller i behold av sine opprinnelige gode kjøreegenskaper.

Men ja... Jeg kjører nok ikke som bestemor på vei fra garnbutikken til kirkekaffen bestandig. ICON_WINK

Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Stein] #1658037 12/08/2013 07:14
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein

Tja... Sånn ca. rett ut av lufta-tall:

Drivstoff: 1200x12=14.400
Forsikring: 8.000
Verditap: 30.000
Dekk: 5.000
Årsavgift: 2.000
Service/reparasjoner: 7.000
Bompenger: 2.500

..Og da har jeg nok vært forsiktig.

I tillegg kommer evt. lånerenter og -avdrag, parkering, etc..

Blir nok fort sånne beløp.

En kompis som jobber i bank sier at deres modell for forbruk av bil, FØR avdrag og renter, beregnes til ca 60000 per år for 16000km kjørelengde.

Usikker på om de tar med verditap i sitt regnestykke.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: Stein] #1658041 12/08/2013 07:18
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein
Meh... 18" sommerdekk og 16" vinterdekk av god kvalitet. Ikke jalladekk fra Øst-Europa. Blir fort 7-8000 for sommerdekk (kanskje litt mindre avhengig av tilbudene en får) og 5-6-7000 for gode vinterdekk, og de holder kanskje 2-3 sesonger. Kunne sikkert tynt dem litt lenger, selvsagt, men gamle dekk er hverken komfortable å kjøre på eller i behold av sine opprinnelige gode kjøreegenskaper.

Men ja... Jeg kjører nok ikke som bestemor på vei fra garnbutikken til kirkekaffen bestandig. ICON_WINK

Har du kjøpt dekk til Audi'en Geir, sikkert en fin og kostbar dimensjon både på sommer og vinter der.

Er vel fort 8-10000 for vinterdekk på 17" i dag.
Holder 2, maks tre sessonger.
Sommerdekk koster omtrent det samme, varer normalt 3 sessonger, tipper jeg, hvis man kjører 16-20000 per år.

Man er ikke langt unna 5000 per år da.

Med mindre man kjøper på tilbud på rett tid og kan finne noen rabatter såklart.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1658061 12/08/2013 07:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg nevner dette, for om empirien man skal støtte seg til er av de som har ”gjort transisjonen” står man i fare for en potensiell feilkilde: Hva om de som faktisk har empati nok til å forstå småbarnsforeldre sin hverdag og behov, og som er fornøyd med sitt liv, da er de som velger å ikke ha barn, mens de som tar transisjonen er de som ikke evner å forstå og som da opplever det mer som et sjokk?

At det er svært mange som ikke evner å sette seg inn i andres situasjon, er ingen overraskelse. At mange innbiller seg at de er empatiske uten egentlig å kunne se forbi sin egen situasjon er heller ikke noe som burde sjokkere mange. Men å påstå at det ikke er mulig fordi man selv mangler evnen er litt for arrogant for min smak.

Jeg tror at selv de som mener de skjønner kompleksiteten og behovene til småbarnsforeldre men avstår fra å få barn, ville blitt overrasket dersom de likevel valgte å få barn, men det får vi aldri vite.

Hvem er avhengig av dette? Kan du utdype det litt? Og ta da gjerne et globalt perspektiv. Er nysgjerrig, for har ikke sett at mennesker er blant de utrydningsstuede artene her på jorden... snarere tvert imot. Var vel slik at Kina så det som såpass problematisk at de hadde kraftige virkemidler for å redusere attraktiviteten til denne samfunnsoppgaven.

Jeg ville heller sagt det så sterkt at det å få barn er et privilegium.

OK. Tankeeksperiment. Ingen barn unnfanges i Norge fra og med i dag. Hvordan ser landet ut om 20 år?

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1658062 12/08/2013 07:45
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Denne påstanden undrer meg, da jeg tror jeg har god innsikt i hva det vil si, etter å ha sett livene til søsken og venner snudd opp ned når de ble foreldre, med inngående og detaljerte forklaringer.

En ting som overrasket meg, og som undrer meg ennå, er hvor mange som visste nøyaktig hva jeg og min familie skulle gjøre etter at vi fikk barn.

Vi måtte ha en stor bil, for det må man ha når man har barn. Vi måtte flytte ut av byen, for det gjør man når man har barn.

Vi gjorde ingen av delene og jeg er sjeleglad for det. At andre velger å gjøre det skjønner jeg godt, hvis de synes livssituasjonen det gir dem er viktig.

Poenget er: mange som ikke har barn kan godt forstå hvordan det er å ha barn, og mange som har barn klarer ikke å forstå at andre tar andre valg og prioriterer annerledes enn dem. Og mange av valgene handler rett og slett om konformitet, mangel på endringsvilje og et ønske om en behagelig livssituasjon - like mye som nødvendighet og "behov".

Anonym5
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: RazeFaze] #1658081 12/08/2013 08:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: RazeFaze

Har du kjøpt dekk til Audi'en Geir, sikkert en fin og kostbar dimensjon både på sommer og vinter der.

Er vel fort 8-10000 for vinterdekk på 17" i dag.
Holder 2, maks tre sessonger.
Sommerdekk koster omtrent det samme, varer normalt 3 sessonger, tipper jeg, hvis man kjører 16-20000 per år.

Man er ikke langt unna 5000 per år da.

Med mindre man kjøper på tilbud på rett tid og kan finne noen rabatter såklart.

Sommedekk: 5628,- (http://www.europdekk.no/display.aspx?menuid=0&prodid=1499)
Vinterdekk: 7692 (http://www.byttdekk.com/dekk/nokian/noki...QAUQ#item=36425)

- Robert Green Ingersoll
Re: Bensin eller disel? Hva er å anbefale? [Re: MuddyBear] #1658086 12/08/2013 08:06
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Og siden det nå handler om barn

http://www.dagbladet.no/2013/04/11/tema/motor/bil/klikk/astma/26615021/
Quote:
Flere helseundersøkelser viser at veitrafikk bidrar til utbrudd av astma hos barn.
Får astma av biltrafikken
Dokumentert for første gang.
(...)
- Moderne bensinmotorene er mye bedre enn dieselmotorene når det gjelder lokal forurensing. Samtidig er ikke bensinmotorene veldig langt bak på CO2-utslipp, sier Britt Ann Kåstad Høiskar i Astma- og Allergiforborbundet.

Side 4 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå