Tesla Model S
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
21/06/2013 07:26
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Og noe som er enda mer spennende er at Tesla og et firma som heter Phinergy har inngått kontrakt om levering av batterier i 2017. De kan lage metal-air batteri som er på 80kWh som veier 10 kilo! De fylles opp med vann! Og avfallstoffet kan brukes til å gjenvinne aluminium.. Vet vi hva batteripakka veier i dag? Regner med vi snakker 100vis av kilo? Bare den reduksjonen i vekt vil jo alene dytte antall mil per lading betraktelig opp... men jeg tror det når jeg ser det :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
21/06/2013 07:42
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
[quote=PålGnål]
Vet vi hva batteripakka veier i dag? Regner med vi snakker 100vis av kilo?
Bare den reduksjonen i vekt vil jo alene dytte antall mil per lading betraktelig opp... men jeg tror det når jeg ser det :-D Tipper den veier ca 500 kilo pluss minus. Vekt har ikke så mye å si for rekkevidden om du holder jevn fart. Luftmotstanden er hovedmotstanderen. Men om du skal ha sportsbil ytelser og hyppige hastighetsendringer snur det i soleklart favør til lettere bil :o) Man kan jo spare på effekten også å likevel oppnå samme ytelser på bilen forøvrig.
|
|
|
[Re: ØyvindHr]
21/06/2013 07:57
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
[quote=PålGnål]
Vet vi hva batteripakka veier i dag? Regner med vi snakker 100vis av kilo?
Bare den reduksjonen i vekt vil jo alene dytte antall mil per lading betraktelig opp... men jeg tror det når jeg ser det :-D Tipper den veier ca 500 kilo pluss minus. Vekt har ikke så mye å si for rekkevidden om du holder jevn fart. Luftmotstanden er hovedmotstanderen. Men om du skal ha sportsbil ytelser og hyppige hastighetsendringer snur det i soleklart favør til lettere bil :o) Man kan jo spare på effekten også å likevel oppnå samme ytelser på bilen forøvrig. I midtnorge vil man ha hyppige hastighetsendringer de fleste turer jeg kjører, også på langturer hvor folk bremser inn og ut av tunneller, hyttekjøring etc... så det er et poeng, lav vekt vil uansett være viktig.
|
|
|
21/06/2013 07:58
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Legg til saltslaps, 23 minus, ispedd litt grus...?
|
|
|
21/06/2013 08:01
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
500kg ekstra vekt opp, gir ekstra regenerering ned. Synes det forsvinner lite rekkevidde mer oppover/nedoverbakker. Jo det forsvinner oppover, men man får igjen det. Dersom turen stopper på fjellet så får man der ikke igjen før på hjemturen riktignok.
Fart som suger rekkevidde. Har testet litt "høyfarts 150kmt" og da forsvinner det strøm som dugg for solen. Kan svi av 10mils rekkevidde på 2mil ja..
Men Norge med sine fartsgrenser er bygd for økonomisk bilkjøring.
|
|
|
[Re: silverwrx]
21/06/2013 08:02
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
500kg ekstra vekt opp, gir ekstra regenerering ned. Synes det forsvinner lite rekkevidde mer oppover/nedoverbakker. Jo det forsvinner oppover, men man får igjen det.
Fart som suger rekkevidde. Har testet litt "høyfarts 150kmt" og da forsvinner det strøm som dugg for solen. Kan svi av 10mils rekkevidde på 2mil ja..
Men Norge med sine fartsgrenser er bygd for økonomisk bilkjøring. ok :-)
|
|
|
21/06/2013 08:39
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Man etterstreber ikke å få høyere vekt på biler. Tesla lager ikke aluminiumsbiler bare fordi det er vanskeligere og dyrere enn stål.. Selvfølgelig vil vi ha lavere vekt. Mindre slitasje på dekk, oppheng Bedre kjøreegenskaper Bedre aks Bedre retardasjon Kan kjøre med billigere dekk, lavere lasteindeks Kan laste bilen tyngre
Norsk vinter og batteribytte vil støte på utfordringer, uten tvil.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
21/06/2013 10:50
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Min umiddelbare reaksjon til batteribytte var, hva pokker driver de med NÅ.
Ser kun en grunn til batteribytte: Tjene penger etter bilene er solgt. "90sekunder og koster det samme som en fylling"
Kan legges inn en inntektstruktur på det, slik at man kan tjene penger. Elbiler i dag har et "inntektsproblem". Det er for få komponenter på inntektsiden etterbilene er overtatt av sine eiere (lite service,lite vedlikehold, ikkedrivstoff). Ikke registerreimsbytte hvert 5år til 10.000. Her er en ekstra inntekskilde for tesla der de seiler opp som "bensinstasjon", men og et konsept som kan driftes av andre.
Selv vil jeg ha superchargers "free of charge" slik som i dag. Med 50mils rekkevidde er det like greit med en stopp på 25min, eller batteribytte på 5minutter til lav kostnad. Ser bare ikke for meg lønnsomheten. Der det brister.
|
|
|
21/06/2013 10:59
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ser kun en grunn til batteribytte: Tjene penger etter bilene er solgt. "90sekunder og koster det samme som en fylling"
Kan legges inn en inntektstruktur på det, slik at man kan tjene penger. Elbiler i dag har et "inntektsproblem". Det er for få komponenter på inntektsiden etterbilene er overtatt av sine eiere (lite service,lite vedlikehold, ikkedrivstoff). Ikke registerreimsbytte hvert 5år til 10.000. Her er en ekstra inntekskilde for tesla der de seiler opp som "bensinstasjon", men og et konsept som kan driftes av andre.
Selv vil jeg ha superchargers "free of charge" slik som i dag. Med 50mils rekkevidde er det like greit med en stopp på 25min, eller batteribytte på 5minutter til lav kostnad. Ser bare ikke for meg lønnsomheten. Der det brister. Jeg ser meg Alvdals-sletta om noen år, mellom Statoil og kroa. BMW, Toyota, Ford, Subaru, Tesla, Volvo, Fiat, Citroen og et lass andre, hver sin batteriladestasjon og batteribyttestasjon, 72meter og 8 etasjer med batteribyttedilldall. Hver av dem har sin saltoppløsnings-spylestasjon til bruk på vinterstid. Mulig jeg ser problemer.... men er spent på hvordan dette blir i praksis. Jeg skjønner tanken med enkelt batteribytte for Tesla. Selgere og andre som egentlig ikke har tid å stoppe, drar kort og batteriet er bytta på 45 sekunder(med mindre det er kø såklart, mest et problem i de store byene i USA sikkert... hvor mange ferdigopplada batteri har man på en stasjon midt i LA med 350000 biler som må bytte batteri et par ganger daglig...??) så kjøre videre til neste stasjon... er kanskje ikke et stort problem med den avstanden man kan kjøre. Men skal man først kjøre inn til Oslo, gjennom Oslo, innom to kunder, så videre opp Østerdalen før trondheim så må man bytte en plass mellom der :-D
|
|
|
21/06/2013 11:04
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Selv vil jeg ha superchargers "free of charge" slik som i dag. Med 50mils rekkevidde er det like greit med en stopp på 25min, eller batteribytte på 5minutter til lav kostnad. Ser bare ikke for meg lønnsomheten. Der det brister. Man må nok noen år frem i tid når "alle" kjører el-bil og køene på superchargerene er lange. Da er det nok mange som vil bruke 90 sek på batteribyttet. Og taxinæringen vil like dette. Jeg er litt mer, meeeh.
|
|
|
21/06/2013 11:09
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg ser meg Alvdals-sletta om noen år, mellom Statoil og kroa. BMW, Toyota, Ford, Subaru, Tesla, Volvo, Fiat, Citroen og et lass andre, hver sin batteriladestasjon og batteribyttestasjon, 72meter og 8 etasjer med batteribyttedilldall. Hver av dem har sin saltoppløsnings-spylestasjon til bruk på vinterstid.
Mulig jeg ser problemer.... men er spent på hvordan dette blir i praksis.
Jeg skjønner tanken med enkelt batteribytte for Tesla. Selgere og andre som egentlig ikke har tid å stoppe, drar kort og batteriet er bytta på 45 sekunder(med mindre det er kø såklart, mest et problem i de store byene i USA sikkert... hvor mange ferdigopplada batteri har man på en stasjon midt i LA med 350000 biler som må bytte batteri et par ganger daglig...??) så kjøre videre til neste stasjon... er kanskje ikke et stort problem med den avstanden man kan kjøre. Men skal man først kjøre inn til Oslo, gjennom Oslo, innom to kunder, så videre opp Østerdalen før trondheim så må man bytte en plass mellom der :-D
Du har vel fått med deg at el-biler også lades i garasjen og ytterst sjelden(tesla hvertfall) har behov for batteribytte eller superchargere? Man starter altså hver dag med full tank. Forøvrig er Toyota og Mercedes gode venner med Tesla, så de lander nok på samme batteribytteplattform.
|
|
|
21/06/2013 11:14
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg ser meg Alvdals-sletta om noen år, mellom Statoil og kroa. BMW, Toyota, Ford, Subaru, Tesla, Volvo, Fiat, Citroen og et lass andre, hver sin batteriladestasjon og batteribyttestasjon, 72meter og 8 etasjer med batteribyttedilldall. Hver av dem har sin saltoppløsnings-spylestasjon til bruk på vinterstid.
Mulig jeg ser problemer.... men er spent på hvordan dette blir i praksis.
Jeg skjønner tanken med enkelt batteribytte for Tesla. Selgere og andre som egentlig ikke har tid å stoppe, drar kort og batteriet er bytta på 45 sekunder(med mindre det er kø såklart, mest et problem i de store byene i USA sikkert... hvor mange ferdigopplada batteri har man på en stasjon midt i LA med 350000 biler som må bytte batteri et par ganger daglig...??) så kjøre videre til neste stasjon... er kanskje ikke et stort problem med den avstanden man kan kjøre. Men skal man først kjøre inn til Oslo, gjennom Oslo, innom to kunder, så videre opp Østerdalen før trondheim så må man bytte en plass mellom der :-D
Du har vel fått med deg at el-biler også lades i garasjen og ytterst sjelden(tesla hvertfall) har behov for batteribytte eller superchargere? Man starter altså hver dag med full tank. Forøvrig er Toyota og Mercedes gode venner med Tesla, så de lander nok på samme batteribytteplattform. Det er såklart litt oppkonstruert scneriet da :-) Og Tesla er tidlig ute, men det kan bli morsomt å se. Til når har både teska og BMW lovet egne ladere på hoved-nettet i landet, så det blir spennende å se om det blir en egen slik per merke per sted... blir fort trangt om plassen :-)
|
|
|
[Re: ØyvindHr]
21/06/2013 11:34
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Det har vel mer vært en evolusjon snarer enn revolusjon enn så lenge,
Du skal ikke kødde med evolusjonen. Batteriindustrien øker kapasiteten på batteriene ca 8-10% årlig. Det blir vesentlig etter hvert. "Compound interest is the most powerful force in the universe" -- (Ikke egentlig) Albert Einstein.
|
|
|
21/06/2013 11:38
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Toyota=Tesla
Toyota kommer med hybrider med teslas batteriteknologi. Teslas fabrikk og roboter er tidligere en Toyotafabrikk. Toyota eier også andeler i Tesla på grunn av dette. Tviler på at de synes teknologien flopper. Problemet er at det er sterke interesser i olje som vil hindre og lobbe imot.
er fortsatt bull på toyotaaksjer og batteriprodusentaksjer..produsenter som får tak i ny teknologi.
Fremtiden er lengre rekkevidde og kortere ladetid og hurtigladere med batteri i bil.
Ser option på "Oppgrader fra 60kwh tesla model s til 85kwh model s på 3minutter.."
Fremtidens transportbehov uten fossilt drivstoff er her, det er nok stor motstand i oljebransje. Reirpissing er det å kjøre elbil i olje-norge. Miljømessig en stor gevinst.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
21/06/2013 11:59
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Toyota=Tesla
Toyota kommer med hybrider med teslas batteriteknologi. Teslas fabrikk og roboter er tidligere en Toyotafabrikk. Toyota eier også andeler i Tesla på grunn av dette. Tviler på at de synes teknologien flopper. Problemet er at det er sterke interesser i olje som vil hindre og lobbe imot.
er fortsatt bull på toyotaaksjer og batteriprodusentaksjer..produsenter som får tak i ny teknologi.
Fremtiden er lengre rekkevidde og kortere ladetid og hurtigladere med batteri i bil.
Ser option på "Oppgrader fra 60kwh tesla model s til 85kwh model s på 3minutter.."
Fremtidens transportbehov uten fossilt drivstoff er her, det er nok stor motstand i oljebransje. Reirpissing er det å kjøre elbil i olje-norge. Miljømessig en stor gevinst. Kanskje man kan kjøre 60kwh til daglig og "oppgradere" ved behov i ferien også?? Det gir jo en del muligheter. Dra kort for større rekkevidde liksom :-)
|
|
|
21/06/2013 16:26
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Tesla ser ut til å åpne butikk i rundkjøringa lengst vest på Haakon VIIs gate i Trondheim. Dette er gammelt nytt, jeg vet det. Men de har (hadde) en Tesla model S der forleden dag da jeg syklet en kjøpe-kaffebønne-tur i lunchen.
Red: well, ikke _i_ rundkjøringa. Men i Lade Arena i den delen nærmest rundingen. Ja, sånn var det.
Nydelig bil. Tror jeg må la være å prøvesitte, evt prøve. Det vil gjøre vondt tror jeg. Men kjenner jeg får tilbake litt trua på verden når noen klarer å få slike biler hit til Trøndelag.
Det hører med til bli-glad-i-verden-historien at jeg også var innom og tafset på ei Colnago Master ramme hos karene på 11-butikken. Kunst, i mine øyne. Og så er den min størrelse... ouch,
Bjørn
Redigert av BjornS; 21/06/2013 16:51.
|
|
|
21/06/2013 16:41
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Å hilldrane du!
Da har jeg sett Tesla S i trafikken for første gang. For de som er lokalkjent: Påkjøringsrampen på Holmen (Asker) til E18 retn Oslo. Flat pedal, tipper jeg. Sikkert prøvekjøring. Jeg tror aldri jeg har sett en bil ta av på den måten. Det var helt vilt.
Blir mye moro i kollektivfeltet utover høsten!
|
|
|
[Re: Tex]
21/06/2013 17:58
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Å hilldrane du!
Jeg tror aldri jeg har sett en bil ta av på den måten. Det var helt vilt.
Da har du ikke sett Roadster i aksjon, en god del raskere, har kjørt den :-) De som innbiller seg at el motor og batteri må være tamt aner ikke hva de snakker om. Må prøves :-)
|
|
|
[Re: sverreb]
21/06/2013 18:02
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Det har vel mer vært en evolusjon snarer enn revolusjon enn så lenge,
Du skal ikke kødde med evolusjonen. Batteriindustrien øker kapasiteten på batteriene ca 8-10% årlig. Det blir vesentlig etter hvert. "Compound interest is the most powerful force in the universe" -- (Ikke egentlig) Albert Einstein. Kødder ikke med evolusjonen, men når det snakkes om batterier på 8kWh / kilo ligger det mer revolusjon enn Evolusjon bak. 120-160wh / kilo er fasit i dag 8000Wh er ikke bare en justering av ytelsene ;-)
|
|
|
25/06/2013 19:36
|
Tex
Besatt
|
Besatt
|
|
|
25/06/2013 20:11
|
Dan
More than words
|
More than words
De bommet litt med korrekturen: "Krav 13 års erfaring innen bilbransjen, 25 års erfaring innen kundeservice [...] Erfaring innen bilbransjen er en fordel."
|
|
|
12/07/2013 08:58
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Da har vi reservert en Model S. I utg pkt gått for Performance med det meste av utstyr inkl panoramatak (må ha det for å kunne sette på takstativ(!)). Vi går sannsynligvis for 19" hjul av komforthensyn, selv om 21" ser lekrere ut. Tenker at å bytte et sett med 21" koster en del mer. Har i utg pkt tenkt rød med sort interiør, men fortsatt noen dager på å bestemme dette. Er fristet av diskret koksgrå også.
Hva sier forumfolket, hva har dere krysset av for?
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
12/07/2013 09:22
|
Dan
More than words
|
More than words
Hva sier forumfolket, hva har dere krysset av for? Jeg krysset av for "overkommelig cabriolet" men det ser ut til at jeg må vente noen år på levering.
|
|
|
12/07/2013 09:46
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Ja, roadsteren er ikke akkurat overkommelig i pris synes jeg. En "normal" Elise frister mer, om man skal ha noe ufornuftig.
Big wheels keep on turning
|
|
|
06/08/2013 10:30
|
Tex
Besatt
|
Besatt
|
|
|
06/08/2013 18:36
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Ja, du sier noe. Jeg har sittet her med store planer om å bestille en Model X, men en S med firhjulsdrift dekker antageligvis behovet for fire i familien. Må revurdere nå.
|
|
|
07/08/2013 08:22
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Vil påstå at en normal bil/stasjonsvogn med 4 hjulsdrift er bedre enn en SUV i 98% av tilfellene. Det er svært få av oss som er avhengig av å ha høy bakkeklaring i det daglige. Folk som kjøper SUV med 2 hjulsdrift bare rister jeg på hodet av. Da får man det dårligste fra begge verdener.
Redigert av Ketle; 07/08/2013 08:23.
|
|
|
[Re: Ketle]
07/08/2013 08:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vil påstå at en normal bil/stasjonsvogn med 4 hjulsdrift er bedre enn en SUV i 98% av tilfellene. Det er svært få av oss som er avhengig av å ha høy bakkeklaring i det daglige. Folk som kjøper SUV med 2 hjulsdrift bare rister jeg på hodet av. Da får man det dårligste fra begge verdener. Det spørs om du glemmer fordelen enkelte, meg inkludert, opplever ved å sitte høyere over bakken.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
07/08/2013 08:37
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Da har akkurat Fredrik Hauge fått Norges og Europas første EU-modell av Tesla Model S. Prioritert før en haug av andre reservasjonsholdere som lånte 250.000kr til Tesla i 4,5 år slik at de kom først i køen. Så fikk noen andre kjendiser sine biler og de "vanlige" kundene, som har gravd dypt i lommene sine for å være pioneerer, må sitte å vente ennå litt lenger. Mon tro hvor mange Model X reservasjonsholdere som trekker seg? Buuu Tesla, BUUUUUU!
|
|
|
|
|