Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 16 1 2 10 11 12 13 14 15 16

Grenserittet 2013

Re: Grenserittet 2013 [Re: LCU] #1652533 04/08/2013 11:20
J
jimmyboy Offline
Entusiast
Entusiast
J

[/quote] Er puljene for store? [/quote]

Etter min mening: JA!

Jim Risan
Moss Cykle Klubb
Re: Grenserittet 2013 [Re: Anders A-R] #1652535 04/08/2013 11:27
G
gen1et Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Sitat: Anders A-R
Sitat: gen1et
Flere som fikk det som han her idag ICON_LAUGH

http://www.ha-halden.no/sport/article6789624.ece

Hele familien stod på toppen av Nordgaardkleiva og så det live. Var visst en opplevelse av de sjeldne. Kan høre søstra mi le... ICON_LAUGH

Ingen bestetid i dag dessverre, men det var sabla moro. Men som hovedsaklig stinisse må jeg si at det tekniske ferdighetsnivået i de lavere puljene er fraværende. Folk gikk jo når de så noe som ligna på en stein. Og ned fra Erte gikk det i snglefart. Neste år skal jeg lenger frem i puljene...

Takk til arrangørkorpset for bra gjennomføring nok en gang!

Om familien sto å så på det live, må det ha vært et uforglemmelig øyeblikk!

Re: Grenserittet 2013 [Re: Elgvenn2] #1652540 04/08/2013 11:37
Hugen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Elgvenn2
.....settes det litt fart, mest fordi gutta henger på damene. Ender opp med at jeg blir kjørt av det toget etter hvert. Hauern finner jeg igjen rundt Prestebakke, og holder hjulet hans stort sett helt frem til festningen da han er tom for krefter, og kjører solo opp mot mål.

Fra pulje 2 kjørte jeg inn til 2:50:15, ny pers (bare kjørt en gang før), og relativt greit fornøyd. Slått av oddefa med 1:58 og Simbolainen med 2:25. Kudos til disse to, oddefa fordi han kom tilbake etter verdens værste kramper forrige helg, tror også denne type ritt passer deg bedre enn meg. Og til Simbolainen som ikke har fullført ritt siden Trans Østerdalen grunnet teknisk. Verdens mest uheldige terrengsyklist! ICON_SMILE
Flott samarbeid med Hauern fra ca. 4 mil og til 500m gjensto i dag. Veldig sterkt kjørt, håper ikke den løse kassetten min plaga deg for mye. ICON_WINK

He He når du kom opp på siden med den knirkende kassetten så måtte jeg nesten le :-)

Synes også vi hadde et bra samarbeid de siste mila, jeg må snart lære meg å holde helt inn..

Det ble en bra dag på tross av at en er livredd den første halvtimen av rittet.

Dro rett på 40 år's lag etter rittet så jeg har om mulig en enda tyngre dag i dag :-)

Lars Hugo
LCK
Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1652577 04/08/2013 12:49
EirikO Offline
Entusiast
Entusiast
Ang. skader melder NRK at personen som ble fraktet bort i luftambulanse fikk illebefinnende og deretter falt.

NRK Østfold

Men var vel en del andre skader som heller ikke så bra ut etter hva jeg har hørt fra ulike grupper. F.eks. en på asfalten i gruppe 10 og en som gikk ned i et terrengparti gaske tidlig som syklet i gruppe 3 eller 4.

Re: Grenserittet 2013 [Re: Hugen] #1652581 04/08/2013 13:03
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mariusin79
(...)Startet dagen med å hilse på Elgvenn2 i startslusen pulje 2 (du visste ikke hvem jeg var, nå vet du det :-) ) (...)
Hyggelig å hilse på. "Tradisjonen" med forumnick på sekkelappen på ultrabirken får vel spre seg til andre ritt også tenker jeg, da kan vi jo hilse på hverandre i startslusa (evt. andre steder under veis eller i mål)! ICON_WINK

Sitat: Hugen
Sitat: Elgvenn2
(...)Flott samarbeid med Hugen fra ca. 4 mil og til 500m gjensto i dag. Veldig sterkt kjørt, håper ikke den løse kassetten min plaga deg for mye. ICON_WINK

He He når du kom opp på siden med den knirkende kassetten så måtte jeg nesten le :-)
Synes også vi hadde et bra samarbeid de siste mila, jeg må snart lære meg å holde helt inn..
Det ble en bra dag på tross av at en er livredd den første halvtimen av rittet.
(...)

Til de som kommenterte knirkinga så var den offisielle forklaringen at det var for å psyke ut konkurentene.... og sa det litt for å ikke psyke ut meg selv med den forbanna knirkingen!
Du hadden flere lange føringer når vi lå sammen med kvinner elite, egentlig burde man ikke ligge forran mer enn max 20-30s når vi er så mange i pulja, egentlig bør det være en kontinuerlig rulle. Dessverre ble det litt klabb og babb når damene kom opp. De kjører jo for plassering, mens vi vanlig dødlige kjører jo på tid.
Er også enig med deg om at første halvtimen er det veldig nervøst. Vil faktisk si at Grenserittet nok er det farligste rittet jeg har kjørt i år!
Selv om Raumerrittet også har en enorm bred start (og en start som varer enda lenger enn her), så vet alle at det strekker seg opp bakken ved Aas gård. Det skjer aldri i Grenserittet da det egentlig ikke er noen bakker å snakke om, bare kuler av ulik lengde.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1652596 04/08/2013 13:56
EirikO Offline
Entusiast
Entusiast
Bilder fra Eventfotografene

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1652617 04/08/2013 14:42
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Puljene virker for store ja. Jeg starta i pulje 5, og var for snill og forsiktig i/før starten, slik at jeg havnet alt for langt bak. Jeg forserer egentlig jevnt og trutt oppover i pulja de første milene, men det går sakte og man har jo ikke sjans til ta igjen teten i pulja. Jeg skjønner heller ikke hvorfor "alle" skal være først inn i første bakke når de må skjønne at de hører hjemme lengere bak i pulja. Og hvorfor er det egentlig masterstart? Hadde man fått kjøre fra start i sentrum hadde det blitt litt naturlig spredning inn i bakken.

Jeg er også overrasket over den maglende evnen/viljen til å sykle terrengpartiene i pulje 5 gikk 95% av de jeg så opp partiet med svaberg og bakken med veldig grov grus. Jeg syklet hele løypa, og jeg er ikke noen stor terrengsyklist. Det virka som om mange hoppa av bare de så at andre gikk. En annen ting som overrasker at de fleste kjører hardt i motbakkene, og forsåvidt også i teknisk lette terrengpartier, men når de kommer ut på asfalt og særlig slake unnabakker, hva skjer da? Jo, de setter seg opp, slutter å trå og drikker. Taktikken min er nesten motsatt: sitte med i terrengpartiene og peise på på asfalt og de andre raske delene i løypa.

Målet mitt var under 3 timer, etter at jeg sykla inn "solo" på 3.12 fra sein pulje i fjor. Jeg hadde håpa at dette skulle gå greit da jeg sikkert kom til å få mye mere drahjelp. Som sagt var jeg forsiktig i starten og havna langt bak i begynnelsen. Jeg hadde på visning av snittfart på computeren, og så at farten som gruppa jeg satt i ca halvveis ikke gikk fort nok. Med 2-3 mil igjen bestemte jeg meg for å "gå sjøl" og satse på at det holdt helt inn. Jeg dro avgårde og så at et par mann fulgte med. I unnabakkene og på flatene lå de bak, mens i motbakkene kom de opp og forbi. Etterhvert slapp jeg de bevisst forbi i motbakkene og kjørte selv i lettere terreng. Med en mil igjen skjønte jeg at 3 timer kunne gå, og dro på enda hardere, og da ble de to på hjul borte. Kom i mål på 2.57, og er tilfreds med det, men klarer ikke helt å fri meg fra tankene på hva tida kunne vært hvis jeg hadde vært lengere foran i pulja og fått mere drahjelp. Jeg har ikke sett resultatlisten - hva kjørte de raskeste i pulje 5 på?

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1652621 04/08/2013 14:54
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Det var forresten en på fatbike i pulje 5 også. Han kom fort forbi i første bakke, men det kosta nok krefter for farten var ikke så høy når jeg tok ham igjen et par km senere.

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1652639 04/08/2013 16:05
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Jeg hadde null forventninger til meg selv i år. Kun to turer med grusdunking før GR, og de hadde ikke akkurat gitt selvtillitt ang formen. Startet i pulje 8 og trodde jeg skulle havne langt fremme i puljen fra start med oppmøte 0850. Det viste seg dessverre at jeg startet nesten sist, og det er ikke optimalt i GR...

Ut fra start forsøkte jeg å avansere på det første asfaltpartiet, men motgående trafikk og folk som tydelivis ikke var vant til å kjøre i felt gjorde at jeg holdt meg ganske defensiv. Fant ryggen ryggen til en som hadde med seg en kompis fra pulje 4 og tenkte det kunne bli en fin plass og ligge. Vi passerte en del folk i de første grusbakkene. Men så hoppet kjedet mitt av og jeg mistet ryggen. Derifra og inn ble det et jag for min del.

Hadde håpet at i pulje 8 så skulle jeg få litt drahjelp, men dengang ei. Hver gang jeg tok igjen en gruppe så brukte jeg noen sekunder på å få igjen pusten, før jeg støtet videre. Kjente krampa fra ca 3mil, men tenkte pokker heller og dundret på. Fikk det skikkelig fra cola-bakken og inn, men satte ny pers på 3.04 og er strålende fornøyd. Litt overasket over lite kjørestyrke i pulje 8, men de beste stakk vel i front før jeg rakk og komme meg opp.

Forsøkte meg på en "Blodsmak-hilsen" da jeg passerte Lurifax på asfalten, men tror jeg forvant i vinden ICON_SMILE

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1652665 04/08/2013 16:58
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Sykla i pulje 21, var snill gutt i starten og kom nesten sist over tidsstarten.
Sykla meg greit oppover etter det, og når vi kom til første bakke sto folk og spola med 50-60 psi i dekka. Hørtes ut som om enkelte hadde skodd sykkelen med skarptromme.
Det gikk sakte i alle nedkjøringene, umulig å komme forbi. Sykla opp alle bakker frem til skottet, der var det så mye folk at det var umulig å sykle.

Jeg vil gjerne takke han med dårlig tid som skrek bak meg om at jeg skulle holde til høyre, selv om jeg syklet, og som trynet foran meg etter at han kom forbi, så jeg måtte gå av sykkelen. Var opp en liten kneik på sti etter prestebakke tror jeg.
Ellers synes jeg de fleste var flinke til å holde seg mot høyre i bakkene, tydelig at mange får panikk når de ser en bakke med røtter eller steiner.
Alt i alt ett fantastisk arrangement, gleder meg til neste år, satser på å komme med i fremste rekke ut fra start, så jeg kan sykle raskere i terreng som jeg er trygg i.

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1652673 04/08/2013 17:04
T
torarnep Offline
Entusiast
Entusiast
T
Startet i pulje 3 og klok av skade stilte jeg tidlig opp. Var på plass i båsen 40 minutter før start. Stod da i andre linje. Endelig skulle jeg få være med teten ut fra start tenkte jeg. I tillegg hadde vi damer elite foran oss.
På gåstrekket ned mot startlinje kommer det ryttere på høyre og venstre side av feltet og alle skal først. Det resulterer i at jeg tilslutt havner et godt stykke bak i feltet.
Hadde det ikke vært mulig og hatt en litt bedre organisert startordning.
Defileringen ut fra Strømstad var også et salig kaos. Ryttere på fortau og i motgående kjørebane som kjemper for å komme lengre frem. Dette skaper mange farlige situasjoner. Mener det var en velt i feltet som kom ut av dette.
Er enige med en annen her inne om at farten til motorsyklene burde vært lavere slik at dette hadde vært unngått. Eller anda bedre, la starten gå med en gang og dropp defileringen.

En annen ting som skapte noen farlige situasjoner var alle forbikjøringer av damer elite. Mange har ikke den farten som tilsier start i pulje 3. Det var mye stopp og farlige forbikjøringer p.g.a. dette.
Men hvordan opplevde damene det? Er det noen av dere her inne som kan si noe om det?

Redigert av torarnep; 04/08/2013 17:06.
Re: Grenserittet 2013 [Re: ohjelm] #1652681 04/08/2013 17:25
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ohjelm
Jeg hadde null forventninger til meg selv i år. Kun to turer med grusdunking før GR, og de hadde ikke akkurat gitt selvtillitt ang formen. Startet i pulje 8 og trodde jeg skulle havne langt fremme i puljen fra start med oppmøte 0850. Det viste seg dessverre at jeg startet nesten sist, og det er ikke optimalt i GR...

Ut fra start forsøkte jeg å avansere på det første asfaltpartiet, men motgående trafikk og folk som tydelivis ikke var vant til å kjøre i felt gjorde at jeg holdt meg ganske defensiv. Fant ryggen ryggen til en som hadde med seg en kompis fra pulje 4 og tenkte det kunne bli en fin plass og ligge. Vi passerte en del folk i de første grusbakkene. Men så hoppet kjedet mitt av og jeg mistet ryggen. Derifra og inn ble det et jag for min del.

Hadde håpet at i pulje 8 så skulle jeg få litt drahjelp, men dengang ei. Hver gang jeg tok igjen en gruppe så brukte jeg noen sekunder på å få igjen pusten, før jeg støtet videre. Kjente krampa fra ca 3mil, men tenkte pokker heller og dundret på. Fikk det skikkelig fra cola-bakken og inn, men satte ny pers på 3.04 og er strålende fornøyd. Litt overasket over lite kjørestyrke i pulje 8, men de beste stakk vel i front før jeg rakk og komme meg opp.

Forsøkte meg på en "Blodsmak-hilsen" da jeg passerte Lurifax på asfalten, men tror jeg forvant i vinden ICON_SMILE

Han var nok litt slukøra og litt mørbanka etter å ha blitt kjørt ned i en utforkjøring i skauen desverre. Hadde såpass vondt at jeg vurderte å bryte, men kom meg i mål på ny pers.
Utrolig kjedelig ettersom jeg var med i ei fin gruppe som hele tiden lå an til å komme i mål på ca 2:58. Satt veldig komfortabelt med og bidro på lik linje med de andre.

45 km/t i ei steinrøys har satt sine spor på kropp og sjel. Helt mørbanka og full av blå kuler og skrubbsår fra skuldra og ned til foten. At noe ikke har brukket må jeg bare takke og bukke for. Takk til de bak som tok seg tid til å spørre hvordan det gikk med meg der jeg satt på huk, du som dundra inn i styret, du kunne stoppet og spurt hvordan det gikk, synes du satset både egen og andres helse ved å kjøre forbi på utsiden når vår gruppe allerede kjørte forbi en annen gruppe. At det ikke var plass der - vel det fikk i det minste kroppen min merke. Og det ettetrykkelig.

Ble 45 minutter med brelett sykling før kroppen kom seg igjen, avsluttet ekstremt sterkt og kom inn på 3:15. Tapte ca 10 min på selve uhellet og en god del minutter på den timen hvor jeg egentlig leitet etter røde kors folk.

Var mange uhell underveis. Jeg har full forståelse for at folk ønsker å gjøre det bra, men synes ikke noe om at man tar sjanser som utsetter andre for dirrekte fare. For han bak meg, han skrek ut - "hva faan" også smalt fyren inn i styret mitt, og da gikk det som det gikk.

Nesten ikke ETT sted på venstre lår, kne, legg som ikke er "blodsmak" rød og fullt av sår. Hofta, albue osv er likedan.

Men utover dette så hadde jeg en fin tur, fikk låne verktøy så jeg fikk "rettet" opp sykkelen så jeg fikk syklet videre også. Takk til 8079 nok en gang. Litt av en debut på min helt nye Diamant LTD. Første tur, også gikk det rett i bakken...

Vel vel, Vasan neste. Selv om hue akkurat nå er i bare trene og sykle for morro og helse modus...

Fikk med meg en kar som lo litt og takket for gode innlegg på forumet ICON_SMILE Var ikke deg dette eller? i såfall så fikk jeg det med meg likevel (selv om jeg tror det var på grus jeg hørte den kommentaren)

Redigert av Lurifax; 04/08/2013 17:29.

Re: Grenserittet 2013 [Re: torarnep] #1652689 04/08/2013 17:33
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: torarnep
(...)Defileringen ut fra Strømstad var også et salig kaos. Ryttere på fortau og i motgående kjørebane som kjemper for å komme lengre frem. Dette skaper mange farlige situasjoner. Mener det var en velt i feltet som kom ut av dette.
Er enige med en annen her inne om at farten til motorsyklene burde vært lavere slik at dette hadde vært unngått. Eller anda bedre, la starten gå med en gang og dropp defileringen.
(...)

Veldig enig i dette. Det står klart i reglene for rittet at forbikjøring under masterkjøringen er forbudt. Enten får man slå ned på dette så det overholdes, eller drite i å ha regelen. Noe man også slår hardt ned på i andre ritt er å kjøre på venstre site i rundkjøringer. Tror kommisjonærene ved starten av grenserittet nok kunne gjort en bedre jobb. Særlig når man opplyser at 2012 hadde 16x ulykker/personskader før start og oppfordrer folk til å være forsiktige. Så fort starten går er vel det glemt.... Masterbilen kan godt slippe litt før også nå som det er såpass bra vei ut av Strømstad, men det var vel første året i år, så de er tilgitt hvis de retter det til neste år... ICON_WINK

Det at ingen treffer de påbudt kjøreretning skiltene ved rundkjøringene ut av Strømstad er vel også bare flaks tror jeg (siden begge kjørefeltene benyttes)........ De burde nok vært polstra eller markert med person med fløyte og flagg....

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Grenserittet 2013 [Re: erling] #1652692 04/08/2013 17:35
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: erling
Sitat: LCU
Sitat: G. Freeman
Mulig jeg er blitt for risikoavers med åra, men jeg orker ikke den knuffinga og forbikjøringa i 50 km/t ifm starten der. Løsningen er jo seff å ligge foran som jeg gjorde i pulje 2 ifjor, men jeg var for sein inn i startfeltet. Uansett så var det masse sjuke forbikjøringer på fortau, over trafikkøyer mm og folk som pressa seg inn i de 2-3 første rekkene mens masteren gikk - mye verre enn i fjor etter mitt syn. Skjønner ikke hvorfor den masteren skal kjøre så fort; hvis hensikten er å strekke feltet må den jo kjøre enda fortere fordi alle henger jo på og bytter posisjoner, kjører forbi og skaper farlige situasjoner hele veien, og da kunne man jo like godt bare sagt klar-ferdig-gå i Hamngatan med en gang slik at folk kunne kjøre ifra umiddelbart. Nå føler jeg det blir en slags mellomting der det går så fort at det innebærer en betydelig risiko, men ikke fort nok til å skape nok strekk i feltet. Det bare girer folk opp enda mer og bidrar ikke til en sikrere gjennomføring etter mitt syn.

Helt enig. Startet i Pulje 2, ca 1/4 frem, men det ble jo en sinnsykt trykk bakfra med folk som presset seg frem både her og der, samt presset motgående biler "ut i grøfta" på asfaltstrekket. Liker ikke slik kjøring og holdt meg passivt på høyresiden med det resultat at jeg tapte betydelig med plasser før vi kom skikkelig igang. Er puljene for store?

Brukte den første milen etter at vi hadde kommet oss inn på grusen til å støte meg oppover i feltet (for nå skulle jo folk liksom "bare ligge der") og klarte å ta igjen frontgruppa (tror jeg) idet vi passerte Statoil/E6, foruten de to/tre som hadde rykket, men det ble tattigjen senere ;-)

Etter en noe hard åpning for å posisjonerer meg hadde jeg brent av litt mye krutt, men klarte alikevel å bidra sånn nogenlunde i front, dessverre var det ikke mange som hadde interesse av å bidra i en rulle så det ble veldig ujevn kjøring, som det er beskrevet i andre innlegg. Virker som om noen kun gidder å ta føringer når luker må tettes...

På et av de utholdelige slitsomme jordepartiene etter Prestebakke fikk 5-7 av oss i front av pulje2 en luke til resten og derifra og inn følte jeg at vi fikk kjørt skikkelig. Dog var jeg selv skikkelig på felgen siste 10-15 km og hadde lite å bidra meg når vi tok igjen en større gruppe fra pulje1, spesielt etter å ha måttet tette en luke på 50 meter etter at mannen forann slapp hjulet forann seg i et singletrack parti.

Men alt i alt, artig å være med og selvom jeg skulle sett at det var bedre driv i front av feltet ble persen fra 2004 slått og ny pers lyder på 2.47.54. Dog noen saktere enn jeg hadde håpet på.

Ser jo også at jeg syklet mye sammen med en del aktive forumdeltakere her, artig. Takk for turen.

Mvh.
Rye-syklisten med gul hjelm.

Tror det var noen fra pulje 2 før dere. Jeg satt i den pulje 1 som du snakket om som dere tok igjen. Vi ble tatt igjen av 4-5 mann fra pulje 2 rett før Pestebakke. Rett før den siste grusløkka opp til høyre rett før Prestebakke.

De beste fra p2 kom inn på ca 2:44

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1652762 04/08/2013 19:26
T
TNO Offline
Avhengig
Avhengig
T
Omtrent uten unntak har alle en eller annen skavank i form av teknisk før start, rakk så vidt starten og havna helt bakerst, kjørte solo hele veien, dårlig bein, tryna i grøfta med påfølgende alvorlige skader, livsfarlig kjøring i starten, tok det rolig de første 50 km, sleit med kramper de siste 30 km, måtte gå i to partier grunnet kø, mista flasker og måtte snu, har ikke grusdunka siden i fjor, gikk dødssakte de første mila, hadde ikke dagen osv, osv. Likevel kommer dere inn på langt under 3 timer? Det slår meg litt at dere skal unnskylde dere for at det gikk så dårlig! Gikk det virkelig så dårlig? For min del syklet jeg 24 min saktere enn i fjor, det var helt og holdent min feil, jeg var ikke bedre, hverken i kropp eller hode. Men jeg hadde en fantastisk fin tur! ;-)

Re: Grenserittet 2013 [Re: TNO] #1652775 04/08/2013 19:44
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: TNO
Omtrent uten unntak har alle en eller annen skavank i form av teknisk før start, rakk så vidt starten og havna helt bakerst, kjørte solo hele veien, dårlig bein, tryna i grøfta med påfølgende alvorlige skader, livsfarlig kjøring i starten, tok det rolig de første 50 km, sleit med kramper de siste 30 km, måtte gå i to partier grunnet kø, mista flasker og måtte snu, har ikke grusdunka siden i fjor, gikk dødssakte de første mila, hadde ikke dagen osv, osv. Likevel kommer dere inn på langt under 3 timer? Det slår meg litt at dere skal unnskylde dere for at det gikk så dårlig! Gikk det virkelig så dårlig? For min del syklet jeg 24 min saktere enn i fjor, det var helt og holdent min feil, jeg var ikke bedre, hverken i kropp eller hode. Men jeg hadde en fantastisk fin tur! ;-)

hehe ICON_SMILE

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1652780 04/08/2013 19:51
Sidsel Offline
Medlem
Medlem
Jeg startet i pulje 13 og var med i en skikkelig stygg velt rett etter mattestarten (på sletta før grusbakken). Vet noen hvordan det går med hun som falt først? Det så skikkelig stygt ut - hun var ikke bevisst da jeg kom meg avgårde igjen (det kom heldigvis både leger og sykepleiere i samme pulja som tok seg av henne raskt). Jeg kom meg i mål på en grei nok tid tatt i betraktning at både jeg og sykkelen fikk ordentlig juling i velten.
Men jeg er helt enig med flere over her - det var mye hodeløs kjøring!

Synes startordningen skaper unødvendig skumle situasjoner - hadde vært mye bedre å slippe feltet i mer kupert terreng slik at en fikk bedre spredning. Og sikkert færre i puljene også.

Grenserittet både er et flott og variert ritt, synes løypa er kjempebra og publikum er utrolig bra, men jeg tror det er ting å gjøre ift sikkerheten.

Re: Grenserittet 2013 [Re: ] #1652781 04/08/2013 19:51
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pedaIglipp
Men jeg hadde en fantastisk fin tur! ;-)

Det er jo ikke akkurat Bukkerittet det her, så hvordan turen ble så fantastisk med en gjennomføring så langt bak kapasitet, forstår jeg ikke helt.

"Var ikke bedre i kropp eller hode", hvor langt bak kapasitet er man da?
Kan være en dullion grunner til at man er bak forrige års form, kan man ikke glede seg over en fin tur på sykkelen da?

Redigert av Lurifax; 04/08/2013 19:51.

Re: Grenserittet 2013 [Re: ] #1652785 04/08/2013 19:57
T
TNO Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: pedaIglipp
Men jeg hadde en fantastisk fin tur! ;-)

Det er jo ikke akkurat Bukkerittet det her, så hvordan turen ble så fantastisk med en gjennomføring så langt bak kapasitet, forstår jeg ikke helt.

Forhåpningene på startstreken var der, fant fort ut at forhåpningene ikke stemte helt overens med virkeligheten, jekket ned ambisjonene og nøt det fine været og folkelivet.

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1652787 04/08/2013 19:57
J
JMGJMG Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg liker virkelig dette rittet. Alt sammen.

Med det lille grunnlaget i år, 66 timer(inkl. jogging, styrke og ski) og 100 mil i bena, er jeg fornøyd med årets GR. 2.58 som tid.

Pulje fire er ikke noen optimal pulje å sykle i. Ingen vil dra, rykk og napp og for defensiv kjøring i utforbakkene.

Gleder meg til neste år.

Redigert av JMGJMG; 04/08/2013 19:59.
Re: Grenserittet 2013 [Re: JMGJMG] #1652799 04/08/2013 20:11
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JMGJMG
Jeg liker virkelig dette rittet. Alt sammen.

Med det lille grunnlaget i år, 66 timer(inkl. jogging, styrke og ski) og 100 mil i bena, er jeg fornøyd med årets GR. 2.58 som tid.

Pulje fire er ikke noen optimal pulje å sykle i. Ingen vil dra, rykk og napp og for defensiv kjøring i utforbakkene.

Gleder meg til neste år.

Ja det må jeg si, det var imponerende ICON_SMILE

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1652809 04/08/2013 20:18
J
JMGJMG Offline
Entusiast
Entusiast
J
Takk for det. Imponerende og imponerende, jeg er godt fornøyd med tiden med det lille grunnlaget i hvert fall.

Nå blir det bare litt stisykling i august eller så lenge lyst er der, så får jeg starte på et nytt opplegg i januar.

Skal summere opp tid og distanse når tråden(som pleier å dukke opp) kommer. Har logga absolutt alt i år, så blir spennende å se.

Re: Grenserittet 2013 [Re: Sidsel] #1652855 04/08/2013 21:04
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Sitat: Sidsel
Jeg startet i pulje 13 og var med i en skikkelig stygg velt rett etter mattestarten (på sletta før grusbakken). Vet noen hvordan det går med hun som falt først? Det så skikkelig stygt ut - hun var ikke bevisst da jeg kom meg avgårde igjen (det kom heldigvis både leger og sykepleiere i samme pulja som tok seg av henne raskt). Jeg kom meg i mål på en grei nok tid tatt i betraktning at både jeg og sykkelen fikk ordentlig juling i velten.
Men jeg er helt enig med flere over her - det var mye hodeløs kjøring!

Synes startordningen skaper unødvendig skumle situasjoner - hadde vært mye bedre å slippe feltet i mer kupert terreng slik at en fikk bedre spredning. Og sikkert færre i puljene også.

Grenserittet både er et flott og variert ritt, synes løypa er kjempebra og publikum er utrolig bra, men jeg tror det er ting å gjøre ift sikkerheten.

Syklet også i pulje 13 et godt stykke bak.
Var mye unødvendig sniking i køen i starten, og må si jeg fikk litt skrekken da jeg så den velten. Forferdelig unødvendig kjøring i begynnelsen.
Lå faktisk bak deg et godt stykke =)

Eneste som irriterte meg med rittet, var all gåingen i bakkene og de tekniske partiene. Men med så store puljer så skal det vel godt gjøres at ingen bomgirer og må gå av sykkelen, og da blir det jo bare sånn.

Re: Grenserittet 2013 [Re: traktoregg] #1652890 04/08/2013 21:51
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: traktoregg

Jeg er også overrasket over den maglende evnen/viljen til å sykle terrengpartiene i pulje 5 gikk 95% av de jeg så opp partiet med svaberg og bakken med veldig grov grus. Jeg syklet hele løypa, og jeg er ikke noen stor terrengsyklist. Det virka som om mange hoppa av bare de så at andre gikk. En annen ting som overrasker at de fleste kjører hardt i motbakkene, og forsåvidt også i teknisk lette terrengpartier, men når de kommer ut på asfalt og særlig slake unnabakker, hva skjer da? Jo, de setter seg opp, slutter å trå og drikker. Taktikken min er nesten motsatt: sitte med i terrengpartiene og peise på på asfalt og de andre raske delene i løypa.

+1. Jeg trodde alt dette var forbeholdt de bakre puljene, men jeg så akkurat det samme i pulje 20 i år...og for 3 år siden i pulje 27. Inntar med glede en ovenfra-og-ned-holdning til folk som har problemer med å sykle både de svabergspartiene OG de som har problemer ned fra Erte, men samtidig fullfører på rundt 3 timer. Da bør O2-snapping erstattes med teknikk på neste trening. devilsmile

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1652901 04/08/2013 22:13
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mr ambivalent kaller en kompis meg (som også er her på forumet). Siden jeg svinger ganske så bra når det gjelder sykle når, sykle hvor, sykle hva etc. Det eneste jeg er stabil på er at jeg spiller hardrock daglig.

Grenserittet er selveste ambivalens rittet mitt. Vet aldri om jeg deltar før siste uka. Sånn har det vært hvert år, de siste 5-6 årene. Har aldri meldt meg Grenserittet på "vanlig" måte, men kjøpt startnr sisteuken.

Fra å ikke like/mestre grenserittet men delta pga det sosiale (overnatting på festningen) til finne koden (til bra resultat) og virkelig like Grenserittet og sa spesielt den "nye" trasen som kom i fjor. Så hadde datoen på kalenderen og planen var å delta, få kjøpt et startnr uka før. Men etter Furusjøen Rundt og mastadonkrampen jeg fikk der (se den tråden, vi snakker om tidens krampe for u.t) var jeg ganske sikker på beina ikke ville klare temporittet som Grenserittet tross alt er. Vill jo gjerne henge med når en først starter også. Men et par rolige turer på landeveissykkelen og litt foamrolling og ellers hvile var beina betraktlig bedre, men langt fra toppers. Men en gang ut på dagen Torsdag satt jeg med en Voucher fra en eller annen dude (her på forumet) og jeg var påmeldt Grenserittet 2013. Skal sies værmelding og jeg og kjæresten hadde bestemt oss for ta med oss campingvogna og oppsøke sol og Sverige påvirket også avgjørelsen.

Men ok, klokken 8.35 trillet jeg ut sammen med resten av pulje 1, litt overraskende blitt informert om det er ny master og ny startmatteplass. Så slår det meg, selv når det er strake veien, og veien er 8 meter bred, så skal noen absolutt opp på Fortauet for å sykle forbi. Hva rører seg i hodet egentlig. Jeg merket jeg begynte å le, så hvis noen hørte/så en i svart-gul Skins bukse/trøye ganske langt bak i felte begynte å le så var det ikke en psykotisk medsykelist, men bare meg som måtte le. Hvis noen av dere var oppe på fortauet for å avansere i master skal dere vite at jeg håper dere er smartere i det virkelige liv. Men thanx for the laugh.

Men så meg: Delmålene var
a) starte langt bak og føle meg fram og "hvor høyt tempo jeg klarte før beina stivna"
b) høy tråkkfrekvens. Siden Furusjøen ble over 2500 hm med styrketråkk (ødelagt gir med en gang) så tenkte jeg å gjøre det motsatte denne helgen
c) kjøre smart mht start, henge med der det er riktig, slippe der det er riktig, utnytte gode egenskaper, hva en det er.
d) ha det gøy
e) få litt ekstra brunfarge
f) "forsvare plassen i pulje 1"

Summa sumarum, jeg nådde alle målene ganske så bra, dog litt mindre sol og farge en først antatt mht værmelding dagen før.
Ganske snart så danner vi bakerste (eller nesten bakerst tipper jeg, så meg faktisk aldri bakover) en stor gruppe. Fra ca 1-4 mil er det litt til og fra hvor stor den gruppa er. Sprekker opp litt med noen som slipper og så tar vi igjen en stor gruppe, så mange at en ikke har oversikt over hvilke en kjører med bortsett fra at en kjenner igjen noen + noen bekjente. Overrasket over at så mange i pulje 1 går opp svarberg terrengpartiet, skal egentlig ikke være mulig i sånt vær. Skulle lett ha sykla opp der på racer når det var så tørt. Likeså ble jeg overrasket over det var totalt kaos i startet av den bratte bakken etter Berby (tror jeg det heter, etter den låven vi sykler gjennom). I alle min år har jeg sykla opp der, samme hvilken pulje jeg har sykla i, og selv om det har regnet (var vel et år den var i så elendig forfatning at vi sykle videre på asfalten og ikke opp der). Så ble overrasket når jeg kom rundt svingen og sto bom fast. Kunne planlagt dette bedre med å gå helt på ytre, men likevel, bom fast. Faktisk gikk alle jeg så utenom Otto fra JH sykkel (som jeg syklet sammen med de første 4-5 milene). Småløp opp ganske skamfull, noe som ikke ble bedre av at Otto bemerket "trodde du var terrengsykelist". Damnd.

Prestebakken er der hvor ting skjer. Beina føles bra, Otto ligger og drar i front og folk slipper, der vi runder gressplenen og matstasjon er det bare oss to igjen. Otto dro nok litt for hardt og må slippe. Så da syklet jeg inn neste gruppe i den lange nedoverkjøringen i lysløype. Morsomt parti. Herfra og inn er det smågrupper og større grupper, beina føles bra så nå drar jeg mer på, kjører en del solo og har føringer i grupper, noen små. Bra samarbeid, men også noen som har kjørt for hardt og slipper. Får litt beskjed om ikke dra så hardt men når en ser en gruppe 100 meter foran så er ikke det så lett. Prøver likevel å kjøre smart og samarbeide med andre. Ca 2 mil før mål blir vi en stor gruppe igjen, da jeg sammen med par andre tar igjen et stort felt. Mer eller mindre holder dette sammen til og med den ganske så morsomme nedkjøringen under togbanen, sprekker opp der, er vel sånn ca midt i, og vi blir en liten gjeng som tar opp jakten på de foran der igjen. Noe jeg gjør i colabakken. Første gang jeg har kunne jage opp der, stort sett fått slags krampe der. Ikke i år. Så er mindre gruppe mot mål, litt smådefensiv opp siste bakken hvor jeg satser på høy frekenvens og ikke tunge tråkk, uten at det påvirker for mye, har samme plass i starten av bakken som i mål.

2.48 og 42 plass i 40 klassen er jeg fornøyd med, når ca 20 av de (ren antagelse) var med i eliten så er jeg fornøyd med å ha hengt med såpass i puljen (antar jeg bare er slått av noen få i pulje 2). Men mange hadde det tung i dag så har jeg knapt hatt en mer komfertabel ritt opplevelse, men da kan skyldes forrige ritt som var smerte smerte og enda mer smerte...men også veldig gøy. Kan skyldes lave skuldre, ikke for store forventninger. Men at dagsformen (var overraskende bra) spiller inn, en "snill" start likeså. Jeg skjønte også ganske kjapt at løypa var lenger (så det på gps underveis, før har en stort sett har en jo passert de kmseila på mindre km en oppgitt, nå stemte de på meteren (nesten). Derfor stresset jeg heller ikke med klokken og skjønte at pers var litt vanskelig. Nå kom jeg bare et halvannen minutt bak persen og tiden min fra i fjor, men tippet selv underveis rett under 2.50, noe det forøvrig jo ble.

Tror nok jeg kan være god for 2-3 min raskere tid med min nåværende form, men da må jeg være tøffere i starten og evt gå på en smell. Noen jeg ikke er motivert for. Ser mange er opptatt av at de ikke er langt nok framme, og hadde syklet raskere hvis en er der eller der. Beklager å måtte si det, men er pisspreik. Vi havner stort sett der vi skal være, og noen av dere brenner alt for mye krutt i starten og hadde hatt bedre opplevelse gjennom å faktisk ha litt selvinnsikt og da heller starte roligere. Slutt tiden hadde blitt bedre, men ikke minst opplevelsen gjennom å avslutte sterkt hadde gitt dere en ekstra puff. Men virker som det er veldig kult å stå lengst mulig framme når en ikke bør gjøre der.

Når dette er sagt, opplevde stort sett bare god stemning i pulje 1, og så ikke noe slåsskamp er kranglig, ba om unnskyld til en jeg prøvde å ta innersving. Så noen fall på grus (som gikk bra), skylder klønete grus kjøring eller svingteknikk. Syklet med Thomas Alsgård ei mil sånn ca 1-3 mil, bra tråkk på han, men av merklige grunner så slapp han hjulet foran og jeg måtte jage forbi for å ta hjulet. Så han ikke mer da. Men Thomas, den drakten ? Vet om tyske heavy metalvokalister som ville ha tenkte seg om både en og to ganger før de hadde tatt den i bruk. Oransj sebra drakt lizzom! Men håper du hadde det gøy.

I dag hadde jeg foresten en flott kjærgårds tur i området Strømstad på racer. Nice som svenskene sier.

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1652926 05/08/2013 04:18
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg syklet heldigvis ikke GR i år, og har aldri hatt lyst i år heller, men var de første km så sinnsykt mye verre enn i fjor og året før?
Har alltid vært jævli de første km, men har aldri opplevd startene like forferdelige som enkelte på forumet beskriver (starta i P2 i fjor og forfjor).

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Grenserittet 2013 [Re: Anders A-R] #1652939 05/08/2013 06:14
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Anders A-R
Sitat: traktoregg

+1. Jeg trodde alt dette var forbeholdt de bakre puljene, men jeg så akkurat det samme i pulje 20 i år...og for 3 år siden i pulje 27. Inntar med glede en ovenfra-og-ned-holdning til folk som har problemer med å sykle både de svabergspartiene OG de som har problemer ned fra Erte, men samtidig fullfører på rundt 3 timer. Da bør O2-snapping erstattes med teknikk på neste trening. devilsmile

Tja, er nå ganske tilfeldig dette, i 2012 syklet de fleste rundt meg opp både Svabergpartiet og den bratte bakken med litt løs stein/grus etter bondegården i bunn der.. inklusive meg selv. I år var det mer knot (pulje 8), når EN får problemer så virker det å forplante seg litt og da er det på en måte litt "gjort" sånn jeg tolker det.

Handler ikke bare om hvor gode eller dårlige folk er teknisk, handler like mye om bomgiring, vedlikehold av utstyr og andre rytter som befinner seg rundt en selv.
Vi har nok alle deler vi burde vært bedre på, skal vi ha syting fra alle kanter hele tiden så blir syklingen mindre artig. Mye folk gir kø og medfølgende ringvirkninger.

For min del småjogga jeg forbi en som syklet opp den bakken ved gården. Fatter ikke at han gadd å tape tid opp der ved å sykle, må ha vært en sånn bamsemus syklist.... ICON_SMILE (ironi ja)

Er vel ikke stort annet å gjøre enn å forsøke å kose seg mens man holder på, at folk gidder / orker å irritere seg over hva andre kan og ikke kan på fritiden sin - se det er over min fatteevne. Men så er det sikkert en eller annen bias som ikke funker hos meg - takk og pris ICON_SMILE

Life is a bitch!

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1652941 05/08/2013 06:26
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
oddefa: +1 for godt innlegg ICON_SMILE

Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1652943 05/08/2013 06:36
bjrgu Offline
Veteran
Veteran
+1 for godt innlegg av oddefa ja.

Mange som klager over sikkerhet og tullesykling osv, men hvem er egentlig ansvarlig for sikkerheten og for at det skal bli trygt og morrosomt å sykle: JO DET ER VI SOM SYKLER. Hjelper ikke hvor mye rart arrangørene finner på hvis vi oppfører oss som tullinger i løypa.

Rune G
Re: Grenserittet 2013 [Re: paala] #1652950 05/08/2013 06:53
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
GR passer ikke helt meg gitt. Taper for mye i terrengpartiene og må jobbe for meget når vi kommer ut på grus- og asfaltveien for å hente inn feltet igjen.

Side 12 av 16 1 2 10 11 12 13 14 15 16

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå