Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

sykle fredagsbirken utrent

sykle fredagsbirken utrent #1649344 29/07/2013 16:41
Iselilja Offline OP
OP Offline
Har en avtale om å sykle Fredagsbrken med en venninne, men jeg har slitt med motivasjon etter at jeg fikk barn nr 2 for 10 mnd siden. Planen var jo å trene masse i permisjonen, men jeg har bare syklet litt. Nå er det en mnd igjen og jeg har enda ikke syklet lenger enn 4 mil. Siden jeg har forpliktet meg så er jeg litt stresset. Venninnen min vil ikke dra uten meg.

Hva gjør jeg? Går det an å trene moderat i august og sykle for turens skyld? Jeg har ikke motivasjon til å sykle flere timer alene på langtur.

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649355 29/07/2013 17:13
V
VegardAarvåg Offline
Avhengig
Avhengig
V
Så lenge du kan sitte på sykkelen i 4 mil uten å bli krøpling etterpå klarer du Birken på den måten du har skissert, ikke noe problem ICON_SMILE

Men har ikke du og venninna di muligheta til å ta en langtur eller to sammen ei helg snart da? Så nært som mulig oppunder Birken i lengde, og med den farta dere klarer for å holde jevnt tempo hele turen ICON_SMILE

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649366 29/07/2013 17:49
oppogned Offline
Avhengig
Avhengig
Den første gangen min hadde jeg ladet opp med interrail, alko og to turer på 3,5 mil. Dessuten hadde jeg en håpløs blytung jernsykkel, men jeg kom over. Du klarer det fint, det gjør bare litt vondt. Og så er det så godt og se familien i mål....

Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649384 29/07/2013 18:18
S
ss40 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Prøv å få til en langtur sammen,helst på grusveier p.g.a rullemotstand. Når dere starter på Rena,ikke følg farten til startfeltet(pleier å gå veldig fort når startskuddet går) dere tar de igjen etterhvert på vei mot skramstad. Ta det rolig opp til skramstad og resten som en fin tur over fjellet uansett vær. Masse hyggelige folk som sykler.

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649395 29/07/2013 18:42
Iselilja Offline OP
OP Offline
Skulle gjerne ha syklet med henne men vi bor på hver vår kant av landet.
Hmm... jeg får seriøst vurdere om det blir ritt på meg. Hadde egentlig bestemt meg for at det ble for tøft med såpass lite trening. Jeg får tenke litt mer :-)

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649406 29/07/2013 18:56
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Er det ikke noen andre du kan få med deg på noen turer, da? Får du deg et par to-timersturer i uka, samt en lengre i helgen, i de neste ukene, tipper jeg du klarer deg helt fint.

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649412 29/07/2013 19:03
stosu Offline
Besatt
Besatt
hvis du bestemmer deg for å fullføre, så kommer du over. I 2010 fikk jeg flere av gutta på jobben til å sykle over fullstendig utrent, og de kom over.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649416 29/07/2013 19:15
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Madamen syklet fredagsbirken 2009 med bare noen få turer i august som grunnlag. I år skal hun sykle for 5. gang. Så, det er fullt mulig!

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649422 29/07/2013 19:22
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Det blir selvfølgelig litt tøft med såpass beskjedent treningsgrunnlag som du skisserer, men det blir først og fremst tøft mentalt.

Det høres litt ut som du fisker etter en unnskyldning til å holde deg unna. Sykkelfaglig, helsefaglig eller småbarnsomsorgsfaglig. Uten å kjenne deg, tar jeg likevel en råsjanse og tipper at du egentlig ikke har noen skikkelig god grunn til å skulke.

Ta deg en sykkeltur nå i kveld (nå som barnet har lagt seg). Prøv å sykle en treningstur annenhver eller tredjehver dag frem til slutten av måneden. Turen må ikke være for kort, men samtidig heller ikke så lang at du ikke er noenlunde restituert til neste økt. Prøv å få tatt deg minst 1 tur som er på over 4 mil på grus i marka før 23. august. Gjerne akkurat 1 uke før rittet. Aller siste uken må du gjerne trene litt, men ikke med for høy intensitet.

Med dårlig grunnlag handler forberedelsene mye om tilvenning av rygg, rumpe, hender, lår, legger, nakke, føtter og alt annet som kommer til å bli ganske ømt på slutten av rittet.

Få noen til å sjekke sittestilling/setejustering for deg, og sørg for at sykkelen er i noenlunde god stand.

Under rittet ville jeg prøvd å bruke starten (mens du fortsatt har krefter) til å variere mellom å sitte/stå, slik at du utsetter rumpesmertene lengst mulig. Ta deg dessuten gode pauser på matstasjonene (lett råd å følge), og trill opp rosinbakken mens du gomler rosiner.

Dette klarer du! Ikke pingle ut!

Når du kommer til mål vil du være superstolt. Noen uker etterpå vil du kanskje la deg lure til å prøve igjen. Da har du med årets resultat et klart treningsmål for neste år...

Redigert av ute-og-sykler; 29/07/2013 19:30.
Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649635 30/07/2013 09:39
Iselilja Offline OP
OP Offline
Takk for tilbakemelding. Jeg har bestemt meg for å fullføre. Jeg har nok lett etter gyldige unnskyldninger for å slippe ;-)

Har dere noen andre birkentips til å komme med?

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649648 30/07/2013 10:03
T
t-martin Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Fornuftig valg, du kommer gjennom ICON_SMILE
Tråkk på lette gir, ta det pent opp til Skramstad, sug til deg energien fra publikum, og bruk mat-/drikkestasjonene som delmål.

Birken har fått et rykte på seg for å være "næringslivselitens" arrangement. Dette stemmer til en viss grad når det gjelder de tidlige puljene bak eliten, men for oss som starter vesentlig lengre bak er Birken først og fremst en hyggelig folkefest!

Ta det som en hyggelig tur, drikk og spis godt, og sørg for at sykkelen din er helt i orden når turen starter.

God tur ICON_SMILE

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649657 30/07/2013 10:18
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Det går fint såfremt du tar turen over i ditt eget turtempo! Det kan være mere smerte i å sykle på 6timer enn på 3timer.. Men dette går bra. Kroppen vår er skapt for å brukes! Den tåler sofabelastning dårligere enn aktivitet.

Tips, tja, ha bilen på Lillehammer så du MÅ over, og raskeste måten er med medbragt sykkel.. Ta buss til start. Ta det rolig første 2timene, finn ditt tempo (som du klarer i 5-6timer). "Siste timen" går nedover av seg selv, så triller _nesten_ til mål fra Sjusjøen når det først tipper nedover. Sykkel og utstyr som du trives på og som ikke gjør vondt. Gjerne sykle med 3-4kg sekk de småturene du tar nå. Tung sekk på dagen er litt tyngre, jeg jukser og bruker ofte 5kg (manual) før, så på dagen er sekken lettere enn vanlig.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649675 30/07/2013 10:42
iacob Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har selv syklet Birken med minimalt med opptrening for noen år siden. De største utfordringene var:
- Været. Regn motvind og søle gjorde det til en blandet opplevelse. Så ha med vanntette nok klær og skift tidlig. Jeg utsatte å ta på meg jakke til jeg bare hadde kommet ned de neste bakkene. Det var dumt. Blir man kald er det vanskelig å holde koken.
- Drikk og spis mye og ofte. Ble utålmodig siste halvparten og droppet påfyll. Gikk helt i kjelleren som følge av det. Og da er det for sent å ta seg inn igjen.
- Start forsiktig. Det er veldig fristende å sykle forbi folk i de første bakkene opp på fjellet. De går på asfalt og det er lett å trå på litt. Det lønner seg ikke i det lange løp. Unngå melkesyre de første milene.
Tross i utfordringene stilte jeg også året etter. Da var det enda dårligere vær. Det var året hvor mange ble matforgiftet pga at de hadde svelget søle med kumøkk underveis. Har ikke syklet siden, men det er nok mest pga for mange unger og for lite tid. Og den mest egnede sykkelen aldri kom seg helt etter den turen. Også hadde jeg bevist at jeg faktisk klarte det. Det var viktigst for min del.

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649681 30/07/2013 11:00
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Ser ikke den helt store utfordringen med å gjennomføre birken uansett hvilke forberedelser man har. En utrent person sykler vel på 6-ish timer, som kan sammenlignes med en normal søndagstur på fjellet.

Det er jo bare å "ta seg sammen" ICON_WINK

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649787 30/07/2013 13:56
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Brusdalen:

Jeg tror kanskje du undervurderer det å fullføre Birken på 6-ish timer for en utrent.

Problemet for en utrent er jo nettopp at de aldri har tatt seg disse 6-timers søndagsturene på fjellet og at kroppen derfor ikke er tilvendt dette. Er du utrent og sykler sakte, har du likefullt høy puls og like stor (om ikke større) opplevelse av å være sliten underveis.

Jeg har vært igjennom dette (sluttid over 5 timer), og det gjør ganske vondt. Jeg debuterte med en del overvekt og uten spesielt godt treningsgrunnlag. Det hele var en tøff opplevelse for hele kroppen. En god del vondt underveis, og helt utkjørt etterpå.

Nå, (noen år etterpå) har jeg bygget meg opp til å tåle ganske store treningsdoser, kvittet meg med mange kilo og kan med klaff få en tid mellom 3:15 og:3:25 med gode forhold. Jeg forventer å ta ut det jeg har, men ikke å ha masse belastningsmerte på samme måten som en utrent. Birken er nå "bare" en 3-timer+ økt i toppen av sone 3, og ikke en nesten 6 timers økt i omtrent samme sone.

Etter litt mat og drikke ved mål, regner jeg med å funke fint på banketten etterpå. :-)

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649820 30/07/2013 15:07
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Joda, og nå kjenner jeg ikke trådstarters fysiske forfatning, men jeg tror ikke hun skal være redd for å være med. Hva er det verste som kan skje liksom? Hun risikerer iallefall å gå glipp av en fin og innholdsrik sykkeltur, og en sosial event med en venninne som de vil huske resten av livet, dersom hun blir sittende hjemme i sofaen ICON_SMILE

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649869 30/07/2013 16:20
KristianStr Offline
Avhengig
Avhengig
Å stille til start er en halv seier. Å komme i mål ekke no problem, bare å ta seg tid og stoppe på matstasjonene, så er seieren i boks :-)

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Brusdalen] #1649896 30/07/2013 17:18
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Brusdalen
Joda, og nå kjenner jeg ikke trådstarters fysiske forfatning, men jeg tror ikke hun skal være redd for å være med. Hva er det verste som kan skje liksom? Hun risikerer iallefall å gå glipp av en fin og innholdsrik sykkeltur, og en sosial event med en venninne som de vil huske resten av livet, dersom hun blir sittende hjemme i sofaen ICON_SMILE

Helt enig!

Man skal definitivt ikke overdramatisere for å skremme noen vekk fra å stille. Det er ikke varig invalidiserende å måtte sitte 6 timer+ på en sykkel.

Samtidig fortjener de som fullfører på tynt grunnlag ganske mye kudos for innsatsen.

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649906 30/07/2013 17:42
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
men pass på, hvis været er flott og stemninga er go så er det fare for at du blir hekta, kjøper sykkel for feriepengene og sykler fra barn og heimen..
Forøvrig har jeg aldri følt behovet å trene på 6timersturer..

facebook.com/secondhandsessions

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1649975 30/07/2013 19:36
Sportine Offline
Entusiast
Entusiast
Du bør jo helst ha noen lange turer ikke minst for å venne rumpa di til å sitte på setet.
All trening du får gjort er jo bra - enda noen uker til.

Ellers tips :
- Sjekk at sykkelen er i god stand og du har med litt reservedeler - slange , dekkspake , pumpe og multitool hvertfall. Er det lenge siden du har byttet slange/dekk ville jeg ha byttet det før start.
- Jeg ville kjøpt meg en god sykkelbukse om du ikke har og gjerne en 'rumpekrem'. Jeg er veldig fornøyd med Assos - de er dyre men bra. Bor du i Oslo kan du bestille på nett hos bikedeal feks.og hente i butikken. De er gunstig på pris.
- Sørg for å lade opp de siste dagene før - drikk mye vann og evnt. farris e.l. med litt salter i - spis nok karbohydrater.
- Ta det som en tur og nyt underveis - tror også det er mange folk langs løypa på fredagsbirken og ellers en hyggelig stemning blant syklistene. Fredagsbirken pleier alltid å ha bedre vær også !! (litt sur på det siden jeg sykler lørdag)

Lykke til ! :-)

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1650136 31/07/2013 07:13
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Dette klarer du, gjør som ute_og_sykler sier, pass på å variere mellom å sitte og stå i starten (ikke der det er bratt) dette vil avhjelpe underlivet skikkelig. Jeg hadde ikke en eneste tur over 4 mil før mitt første ritt i 2008 (dog hadde jeg rimelig mange på 3 og 4) tok meg over helt greit. Dette klarer du, men sørg for å spise, drikke ta deg gjerne en pause om du føler for dette på matstasjonene.

Kos deg underveis, la dette bli den flotte opplevelsen det kan og bør bli ICON_SMILE

Man klarer fint å sykle det dobbelte av hva man gjør på trening, ittno problem. Sørg for å ha et best mulig sete som gir best mulig komfort. Sørensen sykkel og flere med de har ei dame som jobber i butikken som VET hva jenter trenger for å ha en fin tur på sykkel. Si fra at du har syklet lite så de vet hvor "lista" ligger.

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1650190 31/07/2013 08:12
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg tror det går helt fint.
Det blir selvsagt slitsomt i perioder, og det kommer sikkert til å gjøre litt vondt dagen etter.

Mitt råd er å ikke tenke på hvor langt det er igjen.
Det er lett å tenke "Nå her jeg bare sykla én mil, og er så sliten allerede, dette går aldri".
Det går over! (Og kommer tilbake litt innimellom, det opplever alle.)

For to som ikke har sykla mye samme, kan det være en utfordring å holde kontakten når det klumper seg.
Ta på dere noe så dere kjenner hverandre igjen på avstand.

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1650689 31/07/2013 20:29
E
egbl Offline
Ringrev
Ringrev
E
Første gangen jeg sykla birken var 85% av treninga på spinningstudio (40 min per uke).. Men jeg fikk med meg et annet turritt på forhånd. Det trur jeg var svært nyttig. Da var jeg 53 år og sykla på 4:40.

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1650888 01/08/2013 08:14
Iselilja Offline OP
OP Offline
Takk for mange gode tips!
Jeg tok meg en 5 mils tur i Nordmarka i går (i regn/torden/lyn) og klarte meg greit, men så fikk jeg skikkelig sure lår den siste milen. Da gjorde det vondt å tråkke oppover og bortover. Det kom litt brått på. I dag er jeg bare lit øm fremside lår. Er det distansen eller tyngde som gir melkesyre? Jeg trodde jeg syklet såpass rolig at jeg ville unngå melkesyre.

En annen ting. Trusa gnager. Kan man sykle uten eller er det harry?

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1650892 01/08/2013 08:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sykkelbukser er laget til å bruke uten truse. Gnager den er det bare å droppe den.

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1650897 01/08/2013 08:24
S
ss40 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Det kan nok være en blanding med sure bein,for lite drikke og næring,husk ca 1 liter i timen. Drikke hvert 15 min og bit av bar/del hver 30 min. Sliter med sure bein og endel kramper,prøv å tråkke med litt høyre frekvens og reis deg opp og strekk litt ut i nedoverbakker. Men det er kllart,for å unngå sure bein,er det kun nok trening som gjelder.
Under sykkelbukse skal man være bar

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1650902 01/08/2013 08:33
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Iselilja

Jeg tok meg en 5 mils tur i Nordmarka i går (i regn/torden/lyn) og klarte meg greit, men så fikk jeg skikkelig sure lår den siste milen. Da gjorde det vondt å tråkke oppover og bortover. Det kom litt brått på. I dag er jeg bare lit øm fremside lår. Er det distansen eller tyngde som gir melkesyre? Jeg trodde jeg syklet såpass rolig at jeg ville unngå melkesyre.

Tror du skal skille mellom "få syre" og "gå tom" med påfølgende tunge bein.

For å få opphoping av melkesyre må du jobbe på relativt høy intensitet, gå tom (og bli stokk stiv i beina) kan du derimot fint klare på en lang og rolig søndagstur om du har spinkelt grunnlag og/eller spiser/drikker for lite.

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1650910 01/08/2013 08:54
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Som nevnt ovenfor: Best opplevelse får man når man ikke har truse i sykkelbuksen.

Har du fått noen til å se på setet ditt? Det er to tommelfingerregler for god setekomfort og effektivt tråkk:
1. Toppen av setet skal omtrent vannrett.
2. Setet skal være justert ganske høyt (høyere enn mange uerfarne syklister tror).

Du kan få hjelp til å stille inn setet av en erfaren syklist eller på en sykkelbutikk. Jeg ville gjort dette så fort som mulig, slik at tilvenningstreningen din denne måneden er basert på den faktiske sittestillingen du vil ha i rittet.

Har du forresten sykkelsko med cleats, eller bruker du vanlige sko og tradisjonelle flate pedaler? Hvis du ikke har sykkelsko og tilhørende pedaler, ville jeg seriøst vurdere å endre på det (hvis økonomien tillater det). Rundtråkket man får når man "henger fast" i pedalene fordeler belastningen av syklingen på flere av musklene i beina.

Sure bein et stykke ut i rittet, er ikke noe man kan kurere med trening i 1 måned. Da må du ha fokus på neste år.

Jeg tror kanskje jeg ville vært litt forsiktig med å presse treningsøktene fremover til å bli alt for lange. 5-milsturen din høres ut som om den var såpass hard for kroppen at det fort kan ta mange dager før du er skikkelig restituert.

Men likevel: Gratulerer med en super treningsøkt! Dette går bra.

Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1650991 01/08/2013 11:00
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
Er i omtrent samme båt som deg med dårlig grunnlag fra vinter og vår. Har trent jevnt 2-3 ganger i uka fra juni. Kjørt litt lengre turer i ikke alt for hardt tempo og noen kortere turer innimellom. har også jogget litt. Fra nå og ut skal jeg korte ned treningene og øke intensiteten litt, typisk intervalltrening eller lengre dra på 15-30 minutter og resten av turen rolig. siste uka blir ganske rolig med 2-3 rolige turer og en hard KORT økt bare for å vekke bena på onsdag, fri torsdag og hei og hopp på fredag. Må åpne rolig første timen opp til Skramstad og til du er ferdig med å gå opp bakkene etter Djuposet. Derfra kan man prøve å henge på noen, men først og fremst ikke kjør for hardt for vi dårlig trente klarer ikke så lett å kvitte oss med melkesyre :-)

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: sykle fredagsbirken utrent [Re: Iselilja] #1651023 01/08/2013 11:37
Iselilja Offline OP
OP Offline
Dere er så optimistiske at jeg begynner å tro på det selv :-)
Sykkelen er tipp topp og har cleats men bruker det ikke. Har skjev benstilling (peke utover) og får vondt i kneet av å tvinge foten frem selv om den er justert litt for å kompensere for skjevheten.
Kjøpte den på Birk sport og antar at de stilte den inn riktig. Jeg måtte sykle mens de så på iallefall (ikke noe kvalitetssikring av den grunn).
I tillegg er jeg litt usikker med bena fast i sykkelen.

Sikkert gått litt tom for energi også. Spiste ikke siden lunch og jeg syklet etter jobb. Men hadde med matpakke som jeg spiste etter 25 km.

Men da dropper jeg truse :-D

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support