Otoen, har du prøvd High5 zero tabletter i vannet mot krampene dine? For meg var det redningen. Jeg har helt blitt kvitt kramper i ritt og langturer etter at jeg begynte bruke disse. Magnesium tabletter og slikt fungerer dårlig på meg men en høyere dose sammen med væske gir resultater med en gang. Smaker ok også.
Otoen, har du prøvd High5 zero tabletter i vannet mot krampene dine? For meg var det redningen. Jeg har helt blitt kvitt kramper i ritt og langturer etter at jeg begynte bruke disse. Magnesium tabletter og slikt fungerer dårlig på meg men en høyere dose sammen med væske gir resultater med en gang. Smaker ok også.
Ikke testet disse, men kan jo være lurt å teste... Har du noen link til typen? Takk for tips:).
Bruker forresten protonic ( proteinfabrikken) sin sportsdrikk, syns denne er god på smak... Veit ikke om det er store forskjellen mellom de forskjellige typene sportsdrikk, men men...
Ikke testet disse, men kan jo være lurt å teste... Har du noen link til typen? Takk for tips:).
Kan bestilles i neutral også. Kan da puttes i hva som helst...
CRC har tatt inn disse nå ser jeg, veldig billig også! jeg tror den viktigste forskjellen på high5 og andre er den høye mengden med magnesium. Jeg leste om disse i en test for to år siden og har brukt det siden. Jeg brukte formidable 10.50 på Ultrabirken i fjor, uten krampe! Det hadde aldri skjedd uten high5
Ca midtveis i rittet, er det en ganske lang oppoverbakke med veldig mye løs grus i. Det er vel så og si umulig å sykle opp det, da du bare graver ned sykkelen og ender med å måtte gå opp bakken.
Er det noen tips og triks til å klare å komme seg opp der uten å måtte gå av sykkelen? Tenker å sette meg godt bakpå og sykle som helvete på et lavt gir....det er vel ikke stort annet man kan gjøre? :S Bruker mye krefter på å gå opp der.
Har syklet opp der flere ganger på trening ( senest i går ). Problemet på rittet er at bakken er full av folk, så du får ikke det sporet som er best egnet for å sykle opp. Har selv måtte gå opp alle gangene jeg har syklet rittet. Må også innrømme at jeg er usikker på om det lønner seg for meg å sykle opp, da jeg får en veldig høy puls, som jeg drar med meg inn i de neste bakkene.
Tsk tsk.. da må du trene mer - er jo langt til neste bakke
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
Ca midtveis i rittet, er det en ganske lang oppoverbakke med veldig mye løs grus i. Det er vel så og si umulig å sykle opp det, da du bare graver ned sykkelen og ender med å måtte gå opp bakken.
Er det noen tips og triks til å klare å komme seg opp der uten å måtte gå av sykkelen? Tenker å sette meg godt bakpå og sykle som helvete på et lavt gir....det er vel ikke stort annet man kan gjøre? :S Bruker mye krefter på å gå opp der.
Har syklet opp der flere ganger på trening ( senest i går ). Problemet på rittet er at bakken er full av folk, så du får ikke det sporet som er best egnet for å sykle opp. Har selv måtte gå opp alle gangene jeg har syklet rittet. Må også innrømme at jeg er usikker på om det lønner seg for meg å sykle opp, da jeg får en veldig høy puls, som jeg drar med meg inn i de neste bakkene.
Tsk tsk.. da må du trene mer - er jo langt til neste bakke
Denne grusbakken heter "Skottet", i fra bunnen av denne går det oppover i 4 km, stigningen er på ca. 110m. Og varer til vi tar av asfalten og inn mot Danmarktjern. Men selvfølgelig kan det være delte meninger om hva som er bakker, alt etter hvor godt trent mann er. Men du har rett i at jeg trenger å trene mere i bakker, da det er der hvor jeg stort sett mister gruppa som jeg sitter i. Det er alltid godt å ha noe å jobbe mot
Om det er lurt å gå eller sykle opp med tanke på å disponere kreftene riktig kan jeg ikke bedømme for deg. Men jeg har syklet opp alle de 4-5 ganger jeg var med på GR. Husker ikke hvilke puljer jeg startet i men i hvertfall ikke blant de første. Trur det er to ting som er viktig ved siden av en klatrevillig sykkel. Det er å kunne se alternative spor og særlig å klare å lese de andre som går/sykler i bakken, yepp, folk svirrer frem og tilbake i løypa for å ta 1 sekund, for det dukker alltid opp små luker som gir deg mulighet til å avansere. Det andre er faktisk å kunne sykle sakte nok til å holde følge med fotistene slik at du smette forbi når det oppstår en luke.
Å sette seg bakpå er nok ikke tingen når det er så bratt, men du må selvfølgelig beholde trykket på bakhjulet. Samtig må du ha nok vekt på forhjulet til å ikke steile. Aslak har peiling:
Hvis du spinner lett i grusen har du muligens for mye luft i dekkene.
Er førstereis på GR,har syklet birken 4 ganger,men aldri GR. Leser at løypa er små kupert hele veien,med mye temposkifte. Er det før eller etter grensa som er hardest? Lurt å spare krefter,(hvis man kan kalle det) til man har passert det. Ser i hvertfall ut som om vifår strålende vær. Ellers,noen gode tips,starter i pulje 23,så mine tidligere tider fra birken er ikke de beste,men gleder meg uansett. Noen som vet om de selger squezy produktene i på sportsmarkedet der?
Denne grusbakken heter "Skottet", i fra bunnen av denne går det oppover i 4 km, stigningen er på ca. 110m. Og varer til vi tar av asfalten og inn mot Danmarktjern. Men selvfølgelig kan det være delte meninger om hva som er bakker, alt etter hvor godt trent mann er. Men du har rett i at jeg trenger å trene mere i bakker, da det er der hvor jeg stort sett mister gruppa som jeg sitter i. Det er alltid godt å ha noe å jobbe mot
"Skottet", eller "Skøttet" som alle østfoldinger bosatt sør for Rygge sier, er kun grusbakken. Det er noen flate partier mellom Skottet og bakkene opp mot Prestebakke. Kjør litt mindre hardt inn mot bakken, så overlever du lenger inn i bakken. Prøv å finne deg en rygg å ligge bak fra Berby gård, slik at du går inn i Skottet og bakkene mot Prestebakke med friske bein.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
ss40: Grenserittet er litt mer "svingete" enn Birken. Du må ta noen 90-graders svinger i diverse vegkryss, og det er noen svinger i nedoverbakker som kan bli vel krappe hvis du kommer i høy fart.
I birken så skiltes den minste antydning til kurvatur på løypa med serier av monsterskilt pålydende teksten "FARE! SENK FARTEN!" I Grenserittet mener jeg å huske at det var noen bittesmå skilt vedr. retningsendringer, men ingenting som hintet om fare. Selv gikk jeg i grøfta et par ganger i fjor.
I begynnelsen av rittet etter den første oppoverbakken, er det noen nedoverbakker med løs grus og en del krappe svinger...får nerver av å kjøre der, spesielt når det er mange bak deg.
Utenom det, så er det vel en 90 graders et stykke etter kornsjø, men ellers synes jeg det er ganske straight forward
Jeg kjørte ut i skauen i akkurat den første bakken du snakker om. Ikke fordi det var bratt, men på grunn av den høye farten, trøkket i det samlede feltet, og den løse grusen.
Fysisk var det kontrollerrt og uproblematisk, men jeg mistet teten i puljen. Det var litt bittert
Har problemer med logistikken i år og trenger tips/råd. Sjåføren min trakk seg.
Har mulighet til å overnatte i nærheten av Strømstad fra fredag til lørdag og har bil. Hadde vært flott å parkere i Halden slik at jeg hadde bil etter målgang (med tørre klær), men har ikke bussbillett slik at jeg er garantert å komme meg til Strømstad før 09.00.
Om jeg parkerer i Strømstad, er det garanterte parkeringsmuligheter innen 30 min omkrets fra Strømstad? Kan man sende bagasje slik at man har tørre klær i mål?
Parker i Strømstad. Plenty av plass like ved. Bagasjen sender du med lastebil. Null stress å ta bussen tilbake til Strømstad på ettermiddagen. Billett kjøper du på bussen.
Prøvde ProLong på Helgøya og Terningen, men syntes jeg ble stinn og hadde oppgulp hele tida jeg... På ritt er det Powerbar Isomax på flaskene og Powerbar gel med koffein for min del...
Sist uke kjørte kona og jeg 3 turer fra Birkebeinerstarten til Bringbu i relativt bra fart (1.09), knallbra forhold, med en del rullegrus fra terrengpartien og til Bringbu. Jeg testet ut dekktrykk- en av gangene kjørte vi med 20-22 psi på kona (63 kg) sin sykkel og ble vel rundt 22-23 på meg (75 kg). Hadde godt grep og spesielt ned mot den siste nedoverbakken før det knekker 90 grader mot matstasjon.
På vei hjem syklet vi ned Åstadalen, med ganske mye løs grus og hadde god kontroll på sykkelen selv om vi peiset på det vi hadde..kona er bra nedover og selv Hedmark Terrengsykkels Steffan syns det gikk fort nok..på grensen til det forsvarlige sa han:-) Siste turen hadde vi rundt 30 psi, og det var en annen sykkel å kjøre,,kjentes nervøs ut og vandret hit og dit...
Har problemer med logistikken i år og trenger tips/råd. Sjåføren min trakk seg.
Har mulighet til å overnatte i nærheten av Strømstad fra fredag til lørdag og har bil. Hadde vært flott å parkere i Halden slik at jeg hadde bil etter målgang (med tørre klær), men har ikke bussbillett slik at jeg er garantert å komme meg til Strømstad før 09.00.
Om jeg parkerer i Strømstad, er det garanterte parkeringsmuligheter innen 30 min omkrets fra Strømstad? Kan man sende bagasje slik at man har tørre klær i mål?
Er åpen for forslag. Drar fra Oslo.
Det er ikke stengt for bussbillettkjøp så du kan parkere i Halden og kjøre buss lørdag morgen. Den første går vel 0645 elns.
Skal sykle Grenserittet på en Nerve AM (stisykkel) i mangel av noe bedre alternativ. Har satt den opp med RK SS, butylslanger og litt lengre stem. Er uvant med de lave dekktrykkene dere diskuterer her, men likevel overbevist. Hva slags trykk anbefaler dere? Bør man gå høyere i trykk på en litt overdimensjonert fulldempet, eller er valg av sykkel irrelevant?
Andre tips for å gjøre sykkelen så egnet som mulig for langtur, uten å måtte bytte dyre komponenter?
Hvor fort kjører de som er i pulje 3? Startet damene sammen med M elite i fjor? Ser de vant på 2.43. Over 50 damer i elite er jo veldig bra, så kunne fint hatt egen start som i Birken også..
Hvor fort kjører de som er i pulje 3? Startet damene sammen med M elite i fjor? Ser de vant på 2.43. Over 50 damer i elite er jo veldig bra, så kunne fint hatt egen start som i Birken også..
De beste fra pulje 3 kjørte på ca. 2,45 - 2,50 tror jeg..
Damene i fjor startet sammen med pulje 1. Med beskjed om at det ikke var lov å henge på mennene.
Jeg tror de beste damene sykler vel så fort som gutta i pulje 3.