Siste rene vinner av TdF?
|
Re: Siste rene vinner av TdF?
[Re: erlendisme]
04/07/2013 05:34
|
Raskall
More than words
|
More than words
Kanskje 3-ukersritt rett og slett er umulig å kjøre bra uten doping? Kanskje de rett og slett skulle vært avskaffet. Hatt en øvre grense for hvor mange etapper et ritt kunne hatt. Eller lagt inn hviledag for hver tredje etappe? Jeg begynner å tro det er konkurranseformen det er noe galt med. Kanskje heller kjøre de tre store som 7-dagersritt med minst en måneds pause mellom hver og kåre en sammenlagtvinner for både hvert av dem og de tre sammenlagt.
Kanskje det da ville blitt mindre fristende å dope seg.
|
|
|
[Re: Raskall]
04/07/2013 05:38
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Neppe.. Så lenge man blir bedre av å dope seg er det alltids nok av idioter. De doper seg som bare det i friidrett også der de holder på noen minutter.
|
|
|
04/07/2013 06:41
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Glimrende løsning, skubisan.  AICAR-testen vil bli kjørt når den er klar.
|
|
|
[Re: Kriss]
04/07/2013 07:41
|
Raskall
More than words
|
More than words
Neppe.. Så lenge man blir bedre av å dope seg er det alltids nok av idioter. De doper seg som bare det i friidrett også der de holder på noen minutter. Sant. Men problemet kunne kanskje ha blitt kraftig redusert. Problemet er (tilsynelatende) ikke like omfattende i andre idretter.
|
|
|
[Re: Raskall]
04/07/2013 08:06
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Neppe.. Så lenge man blir bedre av å dope seg er det alltids nok av idioter. De doper seg som bare det i friidrett også der de holder på noen minutter. Sant. Men problemet kunne kanskje ha blitt kraftig redusert. Problemet er (tilsynelatende) ikke like omfattende i andre idretter. Det tror jeg har mest å si med penger og det faktum at private lag kjører showet.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
04/07/2013 08:22
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
At det ikke er like omfattende i andre idretter tror jeg er litt feil. Men det er nok en sannhet i at doping i syklingen har lenger tradisjon enn i mange andre idretter. I friidrett og styrke-idretter tror jeg nok problemet er tilsvarende. Det kan være vanskelig å liste opp vinnere av 100-metern i VM og OL de siste 30 årene uten å komme borti mange tvilsomme figurer. Tilsvarende med kulestøt, diskos osv.
Sykling har i 100 år vært regnet som en jobb, mer enn en idrett for mange europeere. Dette har nok bidratt til en annen kultur enn i mange andre sporter.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Valentino]
17/07/2013 20:58
|
kimare
Avhengig
|
Avhengig
AICAR-testen vil bli kjørt når den er klar.
Alle blodprøver bør lagres i "evig tid", slik at man lenge etterpå kan kjøre tester som avslører juksere flere år tilbake. De økonomiske konsekvensene av å bli tatt i ettertid skal være så store og skremmende at doping ikke lenger er et alternativ. La utøverne underskrive kontrakter som innebærer økonomisk ruin dersom ettertiden viser at resultatene skyldes juks.
|
|
|
17/07/2013 21:21
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Når vi vet at Fuentes har hatt 150 klienter, diverse dopingleger har slått seg til ro i Kenya (for eksempel Gabriele Rosa), Angel Hernandez tryller fram jamaicanere på løpende bånd og at det fortsatt er veldig lukkede grupper innad i forskjellige land (langrennslandslaget til Russland har vel tre-fire-fem forskjellige treningsgrupper) er det naivt å tro at sykkel er annerledes fra de andre store idrettene i verden.
Idrett er (u)heldigvis en billion dollar industry, og folk jukser. Det er menneskets natur; sniker på trikken, stikker fra regninger, jukser på skatten, jukser på eksamen, you name it, snarveier er for behagelig.
Redigert av Rask; 17/07/2013 21:22.
|
|
|
17/07/2013 21:33
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Doping/juks finner man innen alle grener det konkurreres i. Se på Formel 1, Rally f.eks. Greit det er ikke direkte doping, men man strekker strikken og tøyler grenser helt til man går over. Nok av eskempler på utstyr som blir satt inn i bilene som gir et fortrinn. Det er "doping" dette også.
Derfor synes jeg det hyles alt for mye og alt for høyt om at grener er ødelagte +++ når folk blir tatt. Det er mer et sunnhetstegn enn det motsatte. Der det er folk - der er det juks. Sørg for å ha systemer som fanger juksemakere - så blir det færre som forsøker å jukse.
Der har sykling nå kommet mye lenger enn andre grener.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
17/07/2013 21:41
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som Tyler Hamllton levende beskriver er etapperitt perfekt for doping, fordi effekten er så formidabel - og gevinsten skyhøy.
Jo lenger rittet er, jo mer synker hematokritverdien. Doping sørger for å holde verdiene oppe og det gir voldsomme utslag på tida. Contadors stigende formkurve er i så henseende like mistenkelig som Froome. At TdF 2013 er helt dopfritt er i hvert fall temmelig usannsynlig.
|
|
|
[Re: skubisan]
18/07/2013 07:09
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Hvis Pantani blir fratatt seieren fra '98 kan jo Ullrich få den. Men han har nå innrømmet doping så da må Virenque få seieren fra '97. Og så kan Ullrich få seieren fra '96 fordi Riis var dopa. Det tror jeg blir bra.  Dette er jo en kjempeløsning! En må i alle fall sjonglere seg langt nedover listene i de åra der før en finner noen som er troverdig. sv
|
|
|
[Re: runermm]
18/07/2013 07:26
|
Ole Brumm
Fersking
|
Fersking
Contadors stigende formkurve er i så henseende like mistenkelig som Froome. Det at Contador sykler bedre i forhold til mange andre i feltet i den siste uka av TdF trenger ikke å bety at han har en absolutt formøkning eller har brukt doping.
|
|
|
18/07/2013 07:37
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig i det, Ole Brumm. Forhåpentligvis er han ren. Mitt poeng er at TdF-syklistene fremdeles har lite troverdighet. Fristelsen for å dope seg er stor, samtidig som kulturen og apparatet rundt ikke akkurat er kjent for rent spill. Når prestasjonene i tillegg er spektakulære er det ikke rart at mistankens slør ligger over det hele.
|
|
|
18/07/2013 09:00
|
olechr
More than words
|
More than words
Enig i det, Ole Brumm. Forhåpentligvis er han ren. Mitt poeng er at TdF-syklistene fremdeles har lite troverdighet. Fristelsen for å dope seg er stor, samtidig som kulturen og apparatet rundt ikke akkurat er kjent for rent spill. Når prestasjonene i tillegg er spektakulære er det ikke rart at mistankens slør ligger over det hele. NEI ingen er dopa. Det gjorde de bare i 20 år så sluttet alle i fjor. Da bestemte alle laglederene seg for at nå har vi holdt på med velykket doping i 20, nå er det nok. (ironi)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/07/2013 14:19
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Enig i det, Ole Brumm. Forhåpentligvis er han ren. Mitt poeng er at TdF-syklistene fremdeles har lite troverdighet. Fristelsen for å dope seg er stor, samtidig som kulturen og apparatet rundt ikke akkurat er kjent for rent spill. Når prestasjonene i tillegg er spektakulære er det ikke rart at mistankens slør ligger over det hele. Dette tror jeg de aller fleste er helt enig i, og det er jo veldig sunt å ha et kritisk blikk mot det hele. Det er imidlertid ikke så enkelt å si HAN er dopet, HAN er ren osv uten å ha noe å støtte seg på. Doping arbeidet innen landevei er minst like bra som innen terreng sykling. Det er nok desverre fullt av dop huer der også. Det dopes jo på mosjonsnivå i Norge innen terreng, så det viktigste er fortsatt at folk blir TATT. Ellers kan dere jo komme med noen andre fornuftige forslag. Starte på nytt uten mye penger i spill osv får i hvertfall meg til å le, folk gjør alt mulig selv for å slå kompisen sin - uten å vinne noe som helst. Sånn er folk - de jukser.
Redigert av Lurifax; 18/07/2013 14:20.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
18/07/2013 18:18
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Og med dagens etappe friskt i minnet antar jeg at kynikerene (her på dette forumet kanskje best representert av olechr) at Froome kun spillte skuespill da han gikk sukkertom. Kun for å imøtegå kynikerene, selvsagt.
Jens
|
|
|
[Re: jeth]
18/07/2013 18:56
|
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Og med dagens etappe friskt i minnet antar jeg at kynikerene (her på dette forumet kanskje best representert av olechr) at Froome kun spillte skuespill da han gikk sukkertom. Kun for å imøtegå kynikerene, selvsagt. [ironi]På samme måte som Porte på etappe 9 mener du?(/ironi)
|
|
|
18/07/2013 19:08
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
På etappe 9 var ikke kynikerne kommet ordentlig på banen iforhold til Sky, så det var ikke noe behov for å "bevise" noe som helst ang. doping på det tidspunktet. Det var etter etappe 15 at kynikerne var skjønt enige om at de hadde en "sak".
Jens
|
|
|
18/07/2013 19:13
|
olechr
More than words
|
More than words
Og med dagens etappe friskt i minnet antar jeg at kynikerene (her på dette forumet kanskje best representert av olechr) at Froome kun spillte skuespill da han gikk sukkertom. Kun for å imøtegå kynikerene, selvsagt. Jeg har vel ikke skrevet at jeg trur Froome er dopet? Jeg bare trur ikke at ikke folk er dopet fortsatt i 2013.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/07/2013 19:15
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: olechr]
18/07/2013 19:20
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Og med dagens etappe friskt i minnet antar jeg at kynikerene (her på dette forumet kanskje best representert av olechr) at Froome kun spillte skuespill da han gikk sukkertom. Kun for å imøtegå kynikerene, selvsagt. Jeg har vel ikke skrevet at jeg trur Froome er dopet? Jeg bare trur ikke at ikke folk er dopet fortsatt i 2013. Ikke direkte, men hvis vi antar at Froome kommer til å vinne har du likevel det. (Med mindre jeg har misforstått det du skriver) Du har i tillegg kommet m utfall mot Greg Lemond, noe som kanskje fremstår som ytterst underlig (og kanskje provoserende) på de her som har forsøkt å sette seg inn i denne historien.
Jens
|
|
|
18/07/2013 22:52
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Og med dagens etappe friskt i minnet antar jeg at kynikerene (her på dette forumet kanskje best representert av olechr) at Froome kun spillte skuespill da han gikk sukkertom. Kun for å imøtegå kynikerene, selvsagt. Bare sånn av nysgjerrighet. Hva er poenget med at han fikk tidsstraff for å innta næring for sent i rittet? Altså - jeg regner med at han ville tapt mange minutter hvis han ikke hadde tatt til seg ekstra næring, så en tidsstraff på 20 sekunder virker latterlig lite. Hvis straffen for å bryte en regel er langt lavere enn det man tjener på å bryte den, så synes jeg ikke det virker som om det anses som et særlig alvorlig regelbrudd. I så fall - hva er vitsen med å ha regelen i det hele tatt?
|
|
|
[Re: trondmm]
19/07/2013 06:09
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Og med dagens etappe friskt i minnet antar jeg at kynikerene (her på dette forumet kanskje best representert av olechr) at Froome kun spillte skuespill da han gikk sukkertom. Kun for å imøtegå kynikerene, selvsagt. Bare sånn av nysgjerrighet. Hva er poenget med at han fikk tidsstraff for å innta næring for sent i rittet? Altså - jeg regner med at han ville tapt mange minutter hvis han ikke hadde tatt til seg ekstra næring, så en tidsstraff på 20 sekunder virker latterlig lite. Hvis straffen for å bryte en regel er langt lavere enn det man tjener på å bryte den, så synes jeg ikke det virker som om det anses som et særlig alvorlig regelbrudd. I så fall - hva er vitsen med å ha regelen i det hele tatt? Regelen er egentlig ikke satt for å forhindre inntak av næring slik jeg har forstått dette. Regelen er vel mer satt for å hindre at man på slutten får hjelp opp bakker osv ved å henge i bilvinduer. Egentlig en litt rar regel, de burde satt regelen mer spesifikk noe ala "mottak av næring fra bil er ulovlig." Som om det ikke er hardt nok for rytterne fra før så skal de ikke få lov å få mat når de er tomme.
Redigert av Lurifax; 19/07/2013 06:17.
|
|
|
[Re: Lurifax]
19/07/2013 06:44
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Uten å kjenne til denne regelen som sier at rytterene ikke får motta hjelp fra bilen de siste 10 kilometerene før mål i detalj, så antar jeg at den har sitt utspring i sikkerhet for rytterene og rettferdighet. Da det drar seg til mot slutten er det rimelig hektisk og det ville vært en stor sikkerhetsrisiko for rytteren om alle skulle hatt sine følgebiler på bakhjulet til enhver tid. Det er også stor forskjell på å ha sin bil som nr 1 i karavanen kontra nr 9. Går man i brudd i en bakke som i går, så er det ikke alltid lett å få med følgebilen pga trafikk og publikum. Da er det mest rettferdig at alle rytterene planlegger tidsnok og har med seg det de trenger av mat og drikke for den siste mila. Det skulle normalt ikke by på problemer for Sky-gutta.
|
|
|
[Re: KenR]
19/07/2013 08:24
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Uten å kjenne til denne regelen som sier at rytterene ikke får motta hjelp fra bilen de siste 10 kilometerene før mål i detalj, så antar jeg at den har sitt utspring i sikkerhet for rytterene og rettferdighet. Da det drar seg til mot slutten er det rimelig hektisk og det ville vært en stor sikkerhetsrisiko for rytteren om alle skulle hatt sine følgebiler på bakhjulet til enhver tid. Det er også stor forskjell på å ha sin bil som nr 1 i karavanen kontra nr 9. Går man i brudd i en bakke som i går, så er det ikke alltid lett å få med følgebilen pga trafikk og publikum. Da er det mest rettferdig at alle rytterene planlegger tidsnok og har med seg det de trenger av mat og drikke for den siste mila. Det skulle normalt ikke by på problemer for Sky-gutta. Det gjelder siste 20 og ikke siste 10, dette skjer egentlig med jevne mellomrom. På en etappe som i går kan det være vanskelig om man f.eks mister en bar eller to når det gjennstår en stygg utforkjøring, det støtes, man skal rett inn i en motbakke og man MÅ henge på lagene som støter inn mot klatring. Burde jo være mulig å ha en mann fra teamet i motbakkene. Men dette er nok mer uvanlig enn vanlig selv om det skjer enkelt ryttere fra tid til annen. Er nok derfor det ikke stod noen fra lagene opp bakken, dette skjer normalt ikke. Og dette er ikke noe spesielt for Sky sitt vedkommende, gjelder alle og skjer alle lag.
|
|
|
[Re: Lurifax]
19/07/2013 08:32
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som om det ikke er hardt nok for rytterne fra før så skal de ikke få lov å få mat når de er tomme.
Det er derfor draktene har lommer. Han kastet sikkert barer og flasker for å bli lettest mulig i bunn av bakken, også..
|
|
|
[Re: kjerts]
19/07/2013 14:05
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Som om det ikke er hardt nok for rytterne fra før så skal de ikke få lov å få mat når de er tomme.
Det er derfor draktene har lommer. Han kastet sikkert barer og flasker for å bli lettest mulig i bunn av bakken, også.. Ja, og det er nesten rart det finnes bakker også - siden jorda er flat...
|
|
|
21/07/2013 21:07
|
Nire
Entusiast
|
Entusiast
Så nettopp avslutningen av tdf på RAI og der satt Nibali i studio og fikk servert følgende: "i går satt Gilmondi her og han sa at de som ikke blir tatt i sin egen periode må man regne som ekte vinnere, etterforskning i fortiden skader bare sporten, er du også av den oppfatning? "
Jeg holdt på å miste vinglasset, det synes jeg er en drøy invitasjon til å akseptere doping. Statlig tv og greier...
Håper jeg hørte feil. For det er vel ikke sånn at italienerne fortsatt hyller la?
|
|
|
21/07/2013 21:14
|
shakudu
Entusiast
|
Entusiast
"This is a jersey that will stand the test of time" som et siste stikk til alle dopinganklagene mot seg.
|
|
|
[Re: Nire]
22/07/2013 06:03
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så nettopp avslutningen av tdf på RAI og der satt Nibali i studio og fikk servert følgende: "i går satt Gilmondi her og han sa at de som ikke blir tatt i sin egen periode må man regne som ekte vinnere, etterforskning i fortiden skader bare sporten, er du også av den oppfatning? "
Hva svarte Nibali?
|
|
|
|
|