|
|
Hjelp til sykkelkjøp
|
Hjelp til sykkelkjøp
15/07/2013 19:08
|
tonemooor
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei dere! Jeg er ny bruker på forumet, og planlegger å bli hyppig bruker av nettsiden. Så til saken: Min gamle Cannondale har fyllt 12 år, og skal skiftes ut. Siden jeg kjøpte sykkel sist, har det skjedd en hel del i markedet. Blant annet har det jo kommet 29-er-hjul, terrengsykler for damer som ser ut som herresykler osv. Jeg har lett og lett, og har funnet et par-tre sykler jeg vurderer. Først én fra favorittmerket Cannondale: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=36490247Så to fra Hardrocx: http://www.oslosportslager.no/produkt/stone-machine-29r-terrengsykkel-2012-28147.aspx og http://www.oslosportslager.no/produkt/stone-machine-xx-terrengsykkel-dame-2013-30284.aspxJeg heller mest mot Cannondale, mest fordi jeg kjenner disse syklene fra før, har vært veldig fornøyd med min, og begynner nesten å grine fordi jeg må bytte ut min gamle. Så til de to andre. Disse virker som veldig gode kjøp, men hvorfor skulle jeg velge en damemodell, egentlig? "Mer oppreist sittestilling" - har jeg egentlig lyst til å ha det? Har alltid hatt herresykler før, og har aldri hatt behov for noe annet. I tillegg er den tyngre enn herremodellen. Herremodellen er en 29-er. Er det gunstig? Jeg sykler nesten utelukkende på stier og traktor-/grusveier. Vil det være fint med en 29-er for meg? Som dere skjønner, så er jeg rimelig vinglete i forhold til hva jeg skal velge. Jeg ønsker å kjøpe en sykkel i omtrent denne prisklassen, maks. 10 000. Det har også kommet mange merker jeg aldri har hørt om. For meg er det viktigere å legge pengene i gir og bremser enn at ramma skal være karbon, f.eks. Min gamle Cannondale har fullt XT-utstyr, og jeg ønsker vel egentlig ikke å ha noe dårligere nå... Dette ble langt, men det er vel rimelig åpenbart at jeg trenger hjelp 
|
|
|
Re: Hjelp til sykkelkjøp
[Re: tonemooor]
15/07/2013 20:04
|
gare
More than words
|
More than words
Velkommen, du trenger selvsagt ikke damemodell med mindre du liker farge/dekor på damemodellene og allikevel alltid har funnet deg til rette på herremodeller. Det er ikke sååå stor forskjell på geometrien på disse som man skulle tro. Det kommer jo ellers an på deg selv og høye/lenge på armer/bein/rygg osv. osv. Når det gjelder 26 vs. 29 er det litt steile fronter enkelte steder, søk på forumet og se diskusjonene som kanskje også bør tas med en klype salt av og til. I god terrengsykkelforum-ånd anbefaler jeg noe som er nesten dobbelt så dyrt som budsjettet ditt Cannondale F29 2 til 18 000 Ser forresten ut som de bare har en igjen og kan ikke finne noe om størrelsen  Sykkelsenteret har ellers Rocky Mountain som jo er godsaker, og har en fin-fin en i din prisklasse. Neida, jeg jobber ikke der, kjenner ingen som jobber der og har aldri handlet derifra.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
15/07/2013 23:48
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
Har du hatt en orginal (amerikansk) Cannondale med full XT utrustning, så har du antagelig hatt en både lett og bra sykkel. Du får nok desverre ikke noe som matcher denne for 10.000,- med mindre det dukker opp noe på superdupersalg og selgeren gjerne vil gi deg litt ekstra rabatt ut over dette (noe vel også "Gare" antyder over...)
Og Cannondale er ikke lenger ensbetydende med lette håndlagde alu-rammer fra USA... Den du sendte link på, er antagelig betydelig tyngerer enn den du har hatt, er betydelig kjipere utstyrt og er fullt og helt snekret sammen i østen, på lik linje med alt annet. Kjenner en som kjøpte en slik i fjor, og han har endt opp med å byttet absolutt alt av utstyr på denne.... (Han hadde også hatt Cannondale tidligerer, som han - på lik linje med deg - hadde vært veldig godt fornøyd med)
Tror faktisk jeg heller ville vurdert å beholde den gamle sykkelen (og heller brukt noen få kroner på denne) enn å kjøpe noen av de du har sent link på. Men du ønsker deg jo ny... ;-)
Om du skal gå for 26er eller 29er, er og blir en smaksak, men vær klar over at 29ere gjevnt over er en del tyngere enn 26ere og at du derfor må ut med en god del mer penger om du skal ha en 29er og samtidig matche vekten til en 26er... Dessuten så er jo 27,5 på full fart inn. Kanskje det kunne vært noe for deg?
Liker du å skru, er det jo alltids mulig å kjøpe en karbonramme fra Kina (finnes i både 26, 27,5 og 29 tommere). Er mange som har gjort dette og resultatene blir som oftes veldig bra. Dessuten er det morsomt :-) En ramme med gaffel og styrelager koster fra ca. 450 dollar (inkl. frakt) Utstyr og deler skaffes lett på dette forumet eller via dito nettbutikker.
Lykke til i alle fall!
|
|
|
[Re: gare]
16/07/2013 05:20
|
tonemooor
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Velkommen, du trenger selvsagt ikke damemodell med mindre du liker farge/dekor på damemodellene og allikevel alltid har funnet deg til rette på herremodeller. Det er ikke sååå stor forskjell på geometrien på disse som man skulle tro. Det kommer jo ellers an på deg selv og høye/lenge på armer/bein/rygg osv. osv. Når det gjelder 26 vs. 29 er det litt steile fronter enkelte steder, søk på forumet og se diskusjonene som kanskje også bør tas med en klype salt av og til. I god terrengsykkelforum-ånd anbefaler jeg noe som er nesten dobbelt så dyrt som budsjettet ditt Cannondale F29 2 til 18 000 Ser forresten ut som de bare har en igjen og kan ikke finne noe om størrelsen  Sykkelsenteret har ellers Rocky Mountain som jo er godsaker, og har en fin-fin en i din prisklasse. Neida, jeg jobber ikke der, kjenner ingen som jobber der og har aldri handlet derifra. Hehe, det ante meg at det kom til å komme tips i en litt annen prisklasse, og hadde jeg hatt penger til det, hadde det vært liten tvil om at jeg ville valgt Cannondalen du sendte link på. Har aldri hørt om Rocky Mountain, men skal ta en titt på dem nå. Tusen takk for hjelpen!
|
|
|
[Re: towi]
16/07/2013 05:25
|
tonemooor
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har du hatt en orginal (amerikansk) Cannondale med full XT utrustning, så har du antagelig hatt en både lett og bra sykkel. Du får nok desverre ikke noe som matcher denne for 10.000,- med mindre det dukker opp noe på superdupersalg og selgeren gjerne vil gi deg litt ekstra rabatt ut over dette (noe vel også "Gare" antyder over...)
Og Cannondale er ikke lenger ensbetydende med lette håndlagde alu-rammer fra USA... Den du sendte link på, er antagelig betydelig tyngerer enn den du har hatt, er betydelig kjipere utstyrt og er fullt og helt snekret sammen i østen, på lik linje med alt annet. Kjenner en som kjøpte en slik i fjor, og han har endt opp med å byttet absolutt alt av utstyr på denne.... (Han hadde også hatt Cannondale tidligerer, som han - på lik linje med deg - hadde vært veldig godt fornøyd med)
Tror faktisk jeg heller ville vurdert å beholde den gamle sykkelen (og heller brukt noen få kroner på denne) enn å kjøpe noen av de du har sent link på. Men du ønsker deg jo ny... ;-)
Om du skal gå for 26er eller 29er, er og blir en smaksak, men vær klar over at 29ere gjevnt over er en del tyngere enn 26ere og at du derfor må ut med en god del mer penger om du skal ha en 29er og samtidig matche vekten til en 26er... Dessuten så er jo 27,5 på full fart inn. Kanskje det kunne vært noe for deg?
Liker du å skru, er det jo alltids mulig å kjøpe en karbonramme fra Kina (finnes i både 26, 27,5 og 29 tommere). Er mange som har gjort dette og resultatene blir som oftes veldig bra. Dessuten er det morsomt :-) En ramme med gaffel og styrelager koster fra ca. 450 dollar (inkl. frakt) Utstyr og deler skaffes lett på dette forumet eller via dito nettbutikker.
Lykke til i alle fall!
Huff, nå ble jeg usikker igjen... For meg er Cannondale ensbetydende med kvalitet, men da har det altså skjedd en del med dette merket (også) de siste årene? Jeg ønsker meg jo ny sykkel, men ikke for enhver pris. Har ikke akkurat skrudd mye sykkel før, men litt for noen år siden. Skal prøve å finne ut hvor mye det vil koste å handle inn deler til den gamle. Må ha både alt av gir og bremser og muligens ny dempegaffel. Det kan jo også bli rimelig kostbart. Har også sett på en Gekko Flight, men der føler jeg at det er karbonramma jeg betaler for, og at utstyret er så som så... Mulig jeg tar feil. Tusen takk for tips og råd 
|
|
|
16/07/2013 11:00
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Cannondale lager fortsatt gode rammer. Søk etter Flash og F29. Trail er en enklere ramme. Hvilken modell har du fra før? Det er et visst retro-interesse for slike, særlig hvis de er originale. Jeg ville aldri pusset opp en så gammel sykkel, det lønner seg ikke. Har skjedd masse med rammer og dempere på 12 år.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
[Re: daktari]
16/07/2013 12:12
|
tonemooor
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Cannondale lager fortsatt gode rammer. Søk etter Flash og F29. Trail er en enklere ramme. Hvilken modell har du fra før? Det er et visst retro-interesse for slike, særlig hvis de er originale. Jeg ville aldri pusset opp en så gammel sykkel, det lønner seg ikke. Har skjedd masse med rammer og dempere på 12 år. q Hei! Er en cad2 (f 400). Veldig glad i den, men den er sliten, stakkar. Skal søke etter de du nevner. Hva med Apex t3? Hvordan er disse? Men det er diamant da, før i tiden (høres ut som jeg er 100 år nå) så var vel ikke disse forbundet med det helt store... Har imidlertid skjønt at det har skjedd "et par" ting på sykkelfronten de siste årene. Har veeeeldig lyst på ny cannondale da. Forkjærlighet for disse.... Takk for svar 
|
|
|
16/07/2013 12:51
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Hvis du har mest lyst på Cannondale, så kommer du kanskje til å angre om du kjøper noe annet? Hvis du er tålmodig og venter til høstsalget starter så får du kanskje en av de bedre Cannondale-modellene innenfor budsjett? Eller du kan søke etter overliggere fra 2011/2012, f.eks. her (jeg kjenner ikke denne nettbutikken): http://www.paulscycles.co.uk/m1b0s2p0/Mountain-Bikes/Front-Suspension (filtrer med Cannondale)
|
|
|
16/07/2013 20:20
|
sls
Veteran
|
Veteran
|
|
|
16/07/2013 20:45
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hei Det stemmer at den trailen er noget tung (ca 12 kg) mye pga et hjulsett som er tungt. Oppsiden på sykkelen er at ramma (og hele sykkelen) ganske sikkert ikke er noe tyngre og mindre stiv enn den gamle caden din og at hjulsett ofte er oppgraderingsgreie man tar seg råd til til neste år hvis resten av sykkelen fortjener det. Det tror jeg ærlig talt den "enkle" trail ramma til cnd gjør. Ramma har også en unorsk (les hardrock) geometri med litt kortere overrør og en grad slakkere styrevinkel, noe som kommer godt med på sti (og kanskje ikke vil være så dumt for deg som er dame selv om du mener at du ikke trenger det)((uansett så er det ikke dumt å sitte litt mer oppreist og ha litt slækkere styrevinkel når man ikke bare pumper grus)) At sykkelen kommer med ok dekk for sykling på sti (for lette damer) har en gaffel som går utenpå stonemachine sin og blir levert med riser styre slik at alt du trenger å tenke på før det skal sykles er et par pedaler er heller ikke dumt når budsjettet er stramt. 29er ville jeg bare vurdert hvis jeg var 175 eller høyere. De store hjula gir deg bedre flyt i terrenget, men hvis du er lita så blir det innmari mye hjul å dra igang, pluss at det er vanskeligere å finne gode tilbud siden alle skal ha 29 om dagen. Diamurraene fra gintersport er et godt alternativ, de 15 18 tusenkr syklene som blir satt ned når sesongen er på hell (eller de er kanskje allerede satt ned ?) er lette og har vist seg (for meg ihvertfall) å være mer holdbare enn forventet, men vær forberedt på å bytte ihvertfall styre og stem for så foroverlent og smal i grepet burde ingen ønske å sykle  Ikke har de den litt slækkere styrevinkelen til trailen heller og den ene graden merker du på sti.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
16/07/2013 20:59
|
tonemooor
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei Det stemmer at den trailen er noget tung (ca 12 kg) mye pga et hjulsett som er tungt. Oppsiden på sykkelen er at ramma (og hele sykkelen) ganske sikkert ikke er noe tyngre og mindre stiv enn den gamle caden din og at hjulsett ofte er oppgraderingsgreie man tar seg råd til til neste år hvis resten av sykkelen fortjener det. Det tror jeg ærlig talt den "enkle" trail ramma til cnd gjør. Ramma har også en unorsk (les hardrock) geometri med litt kortere overrør og en grad slakkere styrevinkel, noe som kommer godt med på sti (og kanskje ikke vil være så dumt for deg som er dame selv om du mener at du ikke trenger det)((uansett så er det ikke dumt å sitte litt mer oppreist og ha litt slækkere styrevinkel når man ikke bare pumper grus)) At sykkelen kommer med ok dekk for sykling på sti (for lette damer) har en gaffel som går utenpå stonemachine sin og blir levert med riser styre slik at alt du trenger å tenke på før det skal sykles er et par pedaler er heller ikke dumt når budsjettet er stramt. 29er ville jeg bare vurdert hvis jeg var 175 eller høyere. De store hjula gir deg bedre flyt i terrenget, men hvis du er lita så blir det innmari mye hjul å dra igang, pluss at det er vanskeligere å finne gode tilbud siden alle skal ha 29 om dagen. Diamurraene fra gintersport er et godt alternativ, de 15 18 tusenkr syklene som blir satt ned når sesongen er på hell (eller de er kanskje allerede satt ned ?) er lette og har vist seg (for meg ihvertfall) å være mer holdbare enn forventet, men vær forberedt på å bytte ihvertfall styre og stem for så foroverlent og smal i grepet burde ingen ønske å sykle  Ikke har de den litt slækkere styrevinkelen til trailen heller og den ene graden merker du på sti. Jeg er 175 høy, men jeg glir mer og mer vekk fra 29, egentlig. Tror det holder med 26 for meg uansett. Jeg fant en Diamant apex t3 på Gmax til 10 000. Den er jo veldig lett, og har fått bra resultat i tester, men jeg vet ikke... Jeg er nok litt opphengt i Cannondale ;-) Tusen takk for utfyllende svar! Jeg tror at uansett hva jeg velger så vil det bli en betydelig forbedring siden sykkelen min er gammel og slitt, men jeg vil jo gjerne at den skal holde en stund også. Og det er jo som du sier ikke noe problem å oppgradere litt etter hvert 
|
|
|
[Re: sls]
16/07/2013 21:00
|
tonemooor
OP
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
[Re: Arne_And]
16/07/2013 21:01
|
tonemooor
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hvis du har mest lyst på Cannondale, så kommer du kanskje til å angre om du kjøper noe annet? Hvis du er tålmodig og venter til høstsalget starter så får du kanskje en av de bedre Cannondale-modellene innenfor budsjett? Eller du kan søke etter overliggere fra 2011/2012, f.eks. her (jeg kjenner ikke denne nettbutikken): http://www.paulscycles.co.uk/m1b0s2p0/Mountain-Bikes/Front-Suspension (filtrer med Cannondale) Tålmodighet?? Huffda ;-) Men ja, er litt redd for at jeg kommer til å angre hvis jeg velger noe annet, men samtidig vil jeg jo ha best mulig sykkel for pengene, og da får jeg heller ete i meg at det ikke står Cannondale på ramma 
|
|
|
17/07/2013 07:21
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Ikke sett likhetstegn mellom vekt og kvalitet. Vær smart og hold deg på det opprinnelige sporet ditt. Det er viktigere for deg at rammen beveger seg der den skal, samt sender kraften dit du ønsker, enn om den veier 200 gram hit eller dit. Best mulig sykkel leser du ikke ut av vekt eller hvilke girgruppe som sitter på. Det som teller er opplevelsen ute på tur. All verdens komponenter er ingenting verdt uten en god ramme. Det er rammen som får en sykkel til å skinne, og som gjør at øvrige komponenter for lov til å sole seg i glansen.
Grunnen til å velge som du opprinnelig tenker handler ikke om forfengelighet. Den handler om at du har erfart hvordan en god ramme og sykkel skal føles. Jeg ville stått ved det valget, og ikke blitt blendet av merker som konsekvent markedsfører 3. parts komponenter fremfor egen teknologi, geometri, eller unike egenskaper. Hjulstørrelse kjenner du best på selv, men ingen hjulstørrelser endrer egenskaper pga rytterens størrelse. Både F og Trail-serien er flotte rammer, og det er rammen som er kokken i sykkelverden.
Forøvrig har jeg ingen relasjon til Cdale annet enn at jeg har testet mange av de. Om noe så er de en konkurrent. Men du spurte ikke om det jeg mener er best, så da skal jeg ikke kludre til med flere valg. Følg hjertet....!
Del stien, skru av Strava
|
|
|
[Re: Lillosti29]
17/07/2013 15:04
|
tonemooor
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ikke sett likhetstegn mellom vekt og kvalitet. Vær smart og hold deg på det opprinnelige sporet ditt. Det er viktigere for deg at rammen beveger seg der den skal, samt sender kraften dit du ønsker, enn om den veier 200 gram hit eller dit. Best mulig sykkel leser du ikke ut av vekt eller hvilke girgruppe som sitter på. Det som teller er opplevelsen ute på tur. All verdens komponenter er ingenting verdt uten en god ramme. Det er rammen som får en sykkel til å skinne, og som gjør at øvrige komponenter for lov til å sole seg i glansen.
Grunnen til å velge som du opprinnelig tenker handler ikke om forfengelighet. Den handler om at du har erfart hvordan en god ramme og sykkel skal føles. Jeg ville stått ved det valget, og ikke blitt blendet av merker som konsekvent markedsfører 3. parts komponenter fremfor egen teknologi, geometri, eller unike egenskaper. Hjulstørrelse kjenner du best på selv, men ingen hjulstørrelser endrer egenskaper pga rytterens størrelse. Både F og Trail-serien er flotte rammer, og det er rammen som er kokken i sykkelverden.
Forøvrig har jeg ingen relasjon til Cdale annet enn at jeg har testet mange av de. Om noe så er de en konkurrent. Men du spurte ikke om det jeg mener er best, så da skal jeg ikke kludre til med flere valg. Følg hjertet....! Takk for fine ord. Vekt er jo i utgangspunktet ikke det viktigste for meg, nei. Og jeg er veldig nærme å faktisk kjøpe trail sl 1 nå. Det var den jeg først falt for. Mulig det ikke står handmade in the USA på den ramma, sånn som det gjør på min gamle, men den virker som et godt kjøp til mitt bruk, så får jeg heller oppgradere litt etterhvert. Selvfølgelig hadde det jo vært gull med Flash-syklene, men nye ligger de rimelig mye høyere i pris enn jeg har råd til.
|
|
|
17/07/2013 15:12
|
Myrulv
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du har mest lyst på Cannondale, så kommer du kanskje til å angre om du kjøper noe annet? Hvis du er tålmodig og venter til høstsalget starter så får du kanskje en av de bedre Cannondale-modellene innenfor budsjett? Eller du kan søke etter overliggere fra 2011/2012, f.eks. her (jeg kjenner ikke denne nettbutikken): http://www.paulscycles.co.uk/m1b0s2p0/Mountain-Bikes/Front-Suspension (filtrer med Cannondale) Tålmodighet?? Huffda ;-) Men ja, er litt redd for at jeg kommer til å angre hvis jeg velger noe annet, men samtidig vil jeg jo ha best mulig sykkel for pengene, og da får jeg heller ete i meg at det ikke står Cannondale på ramma Har egentlig alltid hatt lyst på Cannondale, og tenkt litt som deg. Mine 3 siste sykler er henholdsvis Everest, Hard Rocx og nå sist Ghost. Har vært veldig fornøyd med alle 3. Cannondale har fine sykler, men det har MANGE andre også.
|
|
|
17/07/2013 16:48
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Er du en lett liten flis (sub 68kg) så merker du de 2kg mindre, og burde velge en i omerådet 10,5kg. Gikk selv fra 13kg til 10,4 til 8,5 til 6,8 og det er jo følelsen av å "fly opp bakker" når man skifter til ny og lettere. Apex er lett illefall. Treningseffekten er dog størst med den tyngste! Og man skal ikke undervurdere hjertets ønske (har selv min 1998 Cdale enda) og sverget til KUN Cdale siden 1998, på Cdales diverse toppmdeller Team/Ultimate. Men nå på Diamant. Føles utrolig mye "smartere", og i ettertid så ser jeg jo at jeg kunne gjort ting annerledes enn å følge drømmen. Diamant er superlette, mye for pengene og kjappe. Trail har Flash geometri fra 2011, så i basis får du en "alu Flash" i en Trail. En venn her en Trail SL1, og den er finfin. Du må ALDRI prøve en Lefty frontdemper. Silkegli i dempingsfølelse pga nålelager og pinnestiv. Hva jeg hadde gjort? Usikker. Sjekket bruktmarkedet kanskje, kanskje gitt han her 11-12.000 bud med frakt. Her har du "drømmesykkelen", en moderne sykkel om 10 nye år, medium er spot on for 175, du får carbonramma, alulefty, og drev ser knapt brukt ut dersom bildene er nye, og du ser han ikke sykler mye på innstillinger på sete.. : http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42589593Fornuft, hjerte eller DRØM?
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
17/07/2013 18:35
|
tonemooor
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hjelpe meg, jeg er så i tvil nå. Ender nok med at jeg tar en avgjørelse på bakgrunn av følelser og drøm (jeg er jo jente - hehe). Leser tester og står i, men 100 % fornøyd blir jeg liksom ikke i den prisklassen. Men det får så være. Står litt mellom trail sl 1 og F29 2 hvis jeg får den til prisen jeg vil. Men den er jo 29-er igjen. Noe jeg egentlig hadde gått bort fra. Og lefty-demperen er bra eller? Er per definisjonen over her en lett flis, så burde da ha en lettere sykkel? Samtidig sykler jeg for å trene, ikke for å konkurrere, så.... Dette var mye vanskeligere enn jeg trodde. Skulle hatt ubegrenset med penger ;-)
|
|
|
17/07/2013 18:52
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Lefty funker veldig bra på min Cannondale.
Mitt tips er å teste flere sykler og bestemme deg for en du sitter godt på. Riktig sittestilling gruser andre egenskaper. I dag lager de fleste merker veldig bra sykler. Sitt godt og handle på følelse!
|
|
|
[Re: silverwrx]
17/07/2013 20:34
|
tonemooor
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Du må ALDRI prøve en Lefty frontdemper. Silkegli i dempingsfølelse pga nålelager og pinnestiv
Du er ironisk eller? ;-) Er uvant å se på lefty-en, men så kul da! Spørs om jeg får prutet den ned til 10 
|
|
|
17/07/2013 20:38
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Skal jeg si noe så har jeg Trail 1 og kjempefornøyd. Her er det også Cannondale for alle pengene. Jeg har valgt å kjøpe relativt billige modeller fra de. Dette i stedet for å kjøpe en dyr har jeg tre billigere modeller til forskjellig bruk. Trail 1 har jeg hatt i 2 år uten noe problemer. Kan tenke meg å bytte ut bremsene bare etter 2 sesonger.
|
|
|
17/07/2013 21:51
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Du må ALDRI prøve en Lefty frontdemper. Silkegli i dempingsfølelse pga nålelager og pinnestiv
Du er ironisk eller? ;-) Er uvant å se på lefty-en, men så kul da! Spørs om jeg får prutet den ned til 10 Ment som en advarsel, man blir hekta. Headshok og lefty er to knalldempere, aldri hatt mine på service engang og har hatt mange. Ser sikkert kul ut, men dempefølelsen er silkemyk, utrolig lett demper og veldig vanedannende i virkemåte. For meg er Lefty grunnen til å velge en Cdale, da det er det unike med merket, og det store fortrinnet. Nå er riktignok de litt over i prisklasse, men tenkte å nevne det.
|
|
|
18/07/2013 00:37
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
Har du vurdert å legge inne noen ord på "kjøp: Sykler" her på forumet? F.eks. "Nyere 26" i størrelse M ønskes kjøpt - Gjerne Cannondale eller lignende" Kan jo hende det er noen som har noe av interesse...
Ellers ville jeg verken undervurdere gleden av lav vekt (forutsatt at den er plukket av på en fornuftig måte) eller karbonramme. Begge deler bør være mulig innenfor dine budsjettrammer... Og en 26-tommer HT bør ikke veie stort mer enn 10 kg, selv med dempegaffel, brukervennlig styre og ok sete og dekk (eller minst ett kilo mindre med karbongaffel)
|
|
|
18/07/2013 08:12
|
tonemooor
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Fikk akkurat tips om en White XC Pro. De har den på XXL til åtte lapper. Ble imponert over utstyret på denne. Og vekta. Men hvordan er egentlig ramma på den? Ellers er det cannondale trail sl 1 det verker mest etter. Fordi det er en cannondale.
|
|
|
18/07/2013 15:41
|
tonemooor
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Nå skulle jeg omsider, etter mye om og men, bestille cannondale trail sl 1. Men da får jeg beskjed om at finn-annonsen ikke var oppdatert, og at de nå dessverre bare har xl igjen. Skuffa! Og jeg er like langt.
|
|
|
18/07/2013 19:19
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjøp den whiten hvis du likte den. XXL har satt seg fore å banke g- sport på sykkel også, dermed så får du en 12-15 tusenkr sykkel for veil 8. Fin fin gaffel ( som egentlig ligger langt uenfor dette segmentet) samt supre bremser og gir. Ramma kan fort være fra samme fabrikk som cnd du har sett på, uansett så er det en del geometriske fellesnevnere "alle" har landet på. Skulle den mot formodning svikte så har du fem års garanti. Hjulsetta er de samme som står på trailen, altså litt tunge, men det kan du jo bytte om en sesong eller to hvis du blir helt gira....jeg tror egentlig de er helt ok til ditt bruk. Hvis den blir levert med raceking dekka og ikke de furious fred dekka som den er avbildet med så slipper du å bytte dekk til sti også, bare pass på å ha ned mot 20 psi i dem ellers blir de knallharde. Løp, kjøp slutt med hvisomatte og alt det der og kom deg ut i skauen 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
18/07/2013 19:52
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Jeg hadde en 26 xc pro i 2011 som treningsykkel. Knall sykkel,lett med ca 10,5kg,rimelig,rask men mangler cannondale sjelen. Den kom på andre etter apex i samme prisgruppe (10.000) i Terrengsykkel sin test etterpå. Er test av 7.000kr sykler i siste Terrengsykkel og, Canyon yellowstone 29 som vant. Den veier inn på 12,6kg. Den har sjel. Men er tung. Men den er lekker! http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/series/yellowstone-al-29.htmlJeg er jo innbitt 29er motstander, men når jeg nå har fått store hjul, så blir veien tilbake utenkelig selv for lette meg. Lett vekt eller kul sykkel med "sjel"?
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: sanouka]
18/07/2013 20:18
|
tonemooor
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Løp, kjøp slutt med hvisomatte og alt det der og kom deg ut i skauen  Hahaha, point taken  Er så lei av å lete også. Jeg vil jo bare på sykkeltur 
|
|
|
[Re: silverwrx]
18/07/2013 20:19
|
tonemooor
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Lett vekt eller kul sykkel med "sjel"?
Jeg kan ikke noe for det, men det blir sjel.
|
|
|
18/07/2013 23:13
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
...men hvem ønsker seg en sjel på +12,5kg hvor de fleste av de overflødige kiloene verken bidrar til økt kvalitet eller til å styrke "sjelen" som sådan?
Greit nok at rammen på Trail SL 1 er en helt OK ramme, men det å skulle begynne å oppgradere denne etterhvert som du finner ut at utsyret er lavmåls, koster en formue... ...og du ender fortsatt ikke opp med en topp sykkel. Da er det bedre å legge litt mer penger i det (med en gang) og kjøpe en "ordentlig" Cannondale hvor du faktisk får de kvaliteter og den skjel dette merket (fortsatt) kan levere.
Det er faktisk langt billigerer å kjøpe White sykkelen og heller bytte ramme om denne absolutt ikke faller i smak. Det er fullt ut mulig å få en carbonramme for under 2000 kroner - både fra Kina og fra de som (stadig) skal kvitte seg med kvalitetsrammer i str. 26 (til fordel for 29ere) - og da er du fortsatt under de magiske 10tusen kronene du hadde satt som maks. SLX bremser og RockShox Reba blir skjelden veldig feil :-) Gode dekk, samt XT triggere, fremskifter og bakskifter er jo også helt OK (selv om det er et "gammelt" oppsett - dvs. 3x9 - noe du vel antagelig er vant med fra før) Dette er faktisk et oppsett det går ann å leve med over litt tid...
|
|
|
|
|