Mener å huske at Tony Martin ungikk noe av det verste regnværet den dagen. Kan hende jeg tar feil. Men om du ser på resultatlisten ser du at det er klatresterke ryttere som preger toppen den dagen. Intxausti, Henao og Betancur er ryttere som vanligvis ikke ville vært topp 10 på en tempoetappe.
Faen for et jævla svin Cavendish er!!! Han dytter jo regelrett Degenkolb overende, nå må da for pokker noen snart ha baller nok til å utestenge den livsfarlige kødden!!!
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Til Cavendish sitt forsvar veivet Veelers til siden, men det ville sannsynligvis endt i hjuloverlapp og samme resultat istedenfor skulderdytt. Ikke bra i det hele tatt.
Veelers ja, ikke Degenkolb som jeg skrev i kampens hete. Han vingler først, men holder rett linje når Cavendish kommer opp på siden og klipper ham ned.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Veelers svinger mer enn bare et par cm rett før Cavendish treffer han i skulderen. Han ligger dødt på hvitstripa helt frem til han plutselig beveger seg til høyre. Ganske lett å se. Men med den retningen Cavendish hadde ville det nok uansett endt i kollisjon.
Skal lempe meg litt på det med linja til Veelers etter å ha sett det igjen. Men ingen tvil om at Cav går bevisst inn for den taklinga der. Et blikk sier mer enn tusen ord - de øya der er svarte i frustrasjon.
Tja. Cav dultet sikkert borti skulderen bevisst, men normalt burde det jo ikke være noe problem, og de knuffer jo alltid litt på hverandre i oppløpet. Han er uheldig og dytter høyrearmen til han som datt fremover slik at sykkelen svinger brått mot venstre og forsvinner under ham.
Det er pokker ikke mye uheldighet med i det bildet. For å kvalifisere til uheldig må man ha et naturlig beveglsesmønster som så fører til en ulykke. Et naturlig beveglsesmønster i den spurten vil være å lene seg mot skulderen og fortsette i samme retning, den retningsendringen Cavendish foretar gir ham en linje som bokstavelig talt går gjennom Veelers.
Hadde det vært første gang hadde det vært en ting, men dette går inn i en rekke av hendelser hvor Cavendish åpenbart bruker farlige manøvere for å "skremme unna" konkurrenter som feks. denne
Man ser tydelig at Veelers slår ut til høyre etter å ha gjort sin jobb. Veimarkeringen viser det jo tydelig. Det gjør han i det rytterne skal inn i en venstresving. Sånn jeg ser den situasjonen legger Cavendish skulderen ut for å beskytte seg selv. Skal sikkert ikke frikjenne han helt, men for meg er synderen Veelers som slutter å tråkke og skifter spor.
Jeg ser samme videoen og jeg ser at Veelers retter opp sykkelen når Cavendish kommer på siden. Det er godt og vel halvmeteren mellom dem når Cavendish endrer retning og da har altså Veelers retning rett framover (1.07 ut i klippet). Veelers viser tydelig at han er ferdig ved å legge seg litt til høyre etter å ha sett at det ikke er noen der, Cavendish velger feil side og mister hodet når han oppdager det.
Redigert av Torshov-Simen; 09/07/201317:10.
Etter min mening søker Cavendish bevisst inn i kroppen til Veelers. Ja, Veelers beveger seg mot høyre, men ikke i en brå og plutselig bevegelse. Bevegelsen til Cavendish er langt bråere og ser veldig bevisst ut. Men han ønsker garantert ikke å velte Veelers. Han ønsker bare bakhjulet til spurteren som nettopp har dratt fra Veelers og mister hodet totalt i jakten på bakhjulet.
Jeg syns det Cavendish gjør er utrolig unødvendig, og på grensen til stygt. Da Renshaw(?) ble sendt hjem for headbutting noen år tilbake var vel ikke konsekvensene for den andre rytteren like ille som for Veelers idag?
Sende Cav hjem? Nei... Altfor strengt! Deplassering og poengtrekk? Ja... Cav selv er jo ikke treig i kjeften om han mener andre oppfører seg bøllete i spurter
Veelers er jo på venstre side av midtstripa med god margin når opptrekket er ferdig og godt til høyre når han og Cav treffer hverandre. I tillegg svinger veien straks til venstre. Veelers kikket seg jo også tilbake og visste hvor Cav var. Ingen pen manøver, men aldri i verden om han blir straffet for den.
Får ikke med meg noe i dag fordi reklamebetaltjenesten Eurosport Player nekter å spole tilbake. Blir hviledag for meg i morra uansett, så jeg får vel se litt på begge etappene da.
Ble spennende på slutten idag, trodde ikke Froome skulle få problemer da han er en habil temporytter. Er SKY iferd med å falle i grus, mens saxo-bank venter på å forsyne seg av fjelletappene?
Hvor viktig er egentlig hjelperyttere i fjellene? Froome viste seg jo som den sterkeste 1 mot 1, og de har jo disse motorsyklene som kjører rundt med vannflasker når hovedfeltet tynnes ut.
Alle de andre er jo så kåte på top10-plasseringer at de ikke kommer til å overlate til Froome å tette noen luker?
Hvor viktig er egentlig hjelperyttere i fjellene? Froome viste seg jo som den sterkeste 1 mot 1,
I Mont Ventoux blir ikke det noe problem for Froome om han er alene men hvis ikke Porte kommer seg vil du se i dobbel Alpe d'Huez at han trenger en hjelperytter for å markere angriperne og han tar ikke noen igjen alene i utforkjøringen fra Col de Sarenne. Le Semnoz i siste etappen er også såpass brutal at han ikke kan kontrollere hvis flere utfordrer ham heller.
Fantastisk etappe i dag. Det er dette som gjør sykling gøy å se på.
Legendarisk etappe :-)
Men lettere sjokkert over BMC - De sitter med Evans + 5 hjelperyttere (så vidt jeg klarte å telle) i gruppa til Froome uten å bidra ett eneste sekund for å kjøre inn Contador & co. Det vitner ikke akkurat om sammenlagtambisjoner og tro på formen til Evans...
Leste ett sted at han slo Armstrongs rekord opp med over ett minutt, og det mens Armstrong var på doping. Har sykkelteknologien + trenings-filosofi all ære for dette?
Selv en biffspisende Contatdor var jo ett stykke bak tiden til Armstrong?
Redigert av BeefCake; 15/07/201309:28.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!