Har vært på Vestlandet en uke, med bobil, fatbike og ski (og kids). Luftet fatbike på impulsturer på både Hardangervidda og Haukelifjell. Dro og opp til folgefonna, og fonna glacier ski resort for å stå ski. Ikke noe speedriding pga bakvind og folk. Var sykt bra vær og høy temperatur, og for mye slush til å få bæring på fatbike faktisk, Bud/Lou måtte gi opp. Prøvde kun på ettermiddag, mulig det hadde gått tidlig på dagen. Luksusproblem. Men fatbike på sommersnø kan være bra dersom været er dårligere/kaldere. Brefører, isbre og fatbike på Folgefonna i fantastiske omgivelser. Ideen er nå sådd..(pokker, går ikke det ut av hodet før det er gjort)..
I går ble det 63 km asfalt med 22,5 psi i Mission-dekkene. Like hardt og humpete som med racerdekk på 100 psi, men det trillet jo fantastisk bra. I tillegg gikk det jo som på skinner gjennom svingene. Ikke uventet, men likevel moro at dekktrykket kan endre en sykkels karakter så ekstremt. Med vanlige dekk, enten på terrengsykkel eller racer, så pleier dekktrykk bare å være et spørsmål om optimalt eller ubrukelig. Men her finnes det jo i hvert fall tre optimale dekktrykk, for snø, for sti og for asfalt. Og så finnes det selvfølgelig et litt halvubrukelig mellomting for variert sykling.
På Mega var det en gjeng som syklet med Fatbikes med dempergaffel foran. Så ikke så galt ut.
Har ikke testet enda, men vi får inn tilsvarende gafler som på bildet rett fra firmaet som produserer bl.a. Sandman gaffelen om ikke så alt for lenge. Si fra om du vil teste en slik gaffel på din Diamant Mammut. (BTW, fikk inn Direct Mount frontgir og DM adapter for 100mm BB nå, så alt av deler skal være på plass)
Nice catch. Så på bildegalleriet at de kjørte med Bud og Lou (dårlig maskert), men de påstår at de har Ground Control-mønster. Så da blir det vel saksøking av Surly for å ha tatt deres "design", så de slipper å designe selv, da?
Har filmet litt de siste dagene, laster opp når jeg er tilbake i bredbåndland.
Digg! Den stien der er jo som et stuegulv i forhold til steinrøys-stiene som jeg skal kjøre til helgen i Hemsedal. PF30 krankene og 2500gram 100mm hjulsett er straks i landet, så regner med å ha bygget opp fat proto på lave 10kg innen da. Blir en grei første test.. BTW, Floater dekket ser helgromt ut på 100mm felgen. Jeg kommer til å ta med et hjulsett med Surly Bud fronthjul oppover. Monsta dekk på gangsta 100mm swiss cheese gullfelg. Blir bra.
Har visst om de tre Specializedene en stund, men artig å se produksjonsversjon. 190mm spacing på ramme/baknav blir nok rimelig vanlig etter hvert. Interessant mønster på letthullene i felgene. Fin-fin vekt med 795g i 95mm.
Av det jeg leste så jeg at de velger 190 mm baknav. Det gjør flere, 9:zero:7 tar nå pre-orders på enten ramme+gaffel eller komplette sykler. Var det ikke 190 baknav Gresvig/intersport også jobber med?
Blir bra det, plass til 5" dekk er det mange som ønsker seg. Selv har jeg innsett at 5" dekk foran ikke trengs på sommerføre, er nå tilbake på Nate 3.8" både foran og bak.
På Mega var det en gjeng som syklet med Fatbikes med dempergaffel foran. Så ikke så galt ut.
Har ikke testet enda, men vi får inn tilsvarende gafler som på bildet rett fra firmaet som produserer bl.a. Sandman gaffelen om ikke så alt for lenge. Si fra om du vil teste en slik gaffel på din Diamant Mammut. (BTW, fikk inn Direct Mount frontgir og DM adapter for 100mm BB nå, så alt av deler skal være på plass)
Konge.Da blir det feiting sykkel. Er mye sykler jeg har sagt at jeg ikke skulle ha. Men at jeg skulle ende opp med en fatbike, og glede meg hadde jeg aldri trudd.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Konge.Da blir det feiting sykkel. Er mye sykler jeg har sagt at jeg ikke skulle ha. Men at jeg skulle ende opp med en fatbike, og glede meg hadde jeg aldri trudd.
Det ER digg med feiting, ass! For meg er det vintersykkel/reservesykkel, dog.
Kom hjem fra 2-ukers sykkelfri ferie i går, og tok en tur på kvelden. Hadde egentlig bestemt meg for å ta fulldemperen med ny dropper-pinne....men jommen ble det fat'en som ble med på tur. Ny strava rekord for meg ble det også - begynner virkelig å vurdere om det er noe poeng å ha fulldemperen. Slik det er nå er det egentlig bare tilgangen til myk gummi som holder gjør at fs'en ikke lagt ut på finn....
Kom hjem fra 2-ukers sykkelfri ferie i går, og tok en tur på kvelden. Hadde egentlig bestemt meg for å ta fulldemperen med ny dropper-pinne....men jommen ble det fat'en som ble med på tur. Ny strava rekord for meg ble det også - begynner virkelig å vurdere om det er noe poeng å ha fulldemperen. Slik det er nå er det egentlig bare tilgangen til myk gummi som holder gjør at fs'en ikke lagt ut på finn....
prøvd Escalator? Og trenger du egentlig så mye ekstra grep?
Av det jeg leste så jeg at de velger 190 mm baknav. Det gjør flere, 9:zero:7 tar nå pre-orders på enten ramme+gaffel eller komplette sykler. Var det ikke 190 baknav Gresvig/intersport også jobber med?
Blir bra det, plass til 5" dekk er det mange som ønsker seg. Selv har jeg innsett at 5" dekk foran ikke trengs på sommerføre, er nå tilbake på Nate 3.8" både foran og bak.
Bjørn
Var vel heller en liten spøk. Specialized har jo for vane å finne på egne løsninger som går litt utenfor de vanlige og kjente standardene.
Nice catch. Så på bildegalleriet at de kjørte med Bud og Lou (dårlig maskert), men de påstår at de har Ground Control-mønster. Så da blir det vel saksøking av Surly for å ha tatt deres "design", så de slipper å designe selv, da?
Specialized skal lage egne dekk til FatBoy, men disse var ikke klare ennå. De blir nok klare til produksjon. De var helt ærlige på at dekkene som stod på demosyklene under lanseringen var Surly.
Kom hjem fra 2-ukers sykkelfri ferie i går, og tok en tur på kvelden. Hadde egentlig bestemt meg for å ta fulldemperen med ny dropper-pinne....men jommen ble det fat'en som ble med på tur. Ny strava rekord for meg ble det også - begynner virkelig å vurdere om det er noe poeng å ha fulldemperen. Slik det er nå er det egentlig bare tilgangen til myk gummi som holder gjør at fs'en ikke lagt ut på finn....
prøvd Escalator? Og trenger du egentlig så mye ekstra grep?
Nei, har ikke prøvd de. Er de gode på vått svaberg?
] prøvd Escalator? Og trenger du egentlig så mye ekstra grep?
Nei, har ikke prøvd de. Er de gode på vått svaberg?
Ikke prøvd selv, men de har 50a-gummi, som er mykere enn vanlig. Folk sier også at Big Fat Larry også sitter godt på glatt underlag, da det har stor kontaktflate.
I går syklet jeg singlespeeden for første gang på snart en måned. Holdt på å krasje i første bakken. Den føltes plutselig så ekstremt kort og übersensitiv. Føltes som at jeg var på vei over styret ene sekunden og på rygg neste. Tok for såvidt bare et par kilometer så var kroppen aklimatisert igjen, men det var en god påminnelse om en av de store forskjellene med fatbike, nemlig at de er lengre og overstabile.
Merker det jo veldig godt i rufsete klatringer også, hvor fatbiken bare krabber oppover mens jeg konsentrerer meg om et jevnt tråkk. Med singlespeeden må halve hjernekapasiteten gå til tyngdepunktflytting for ikke å spinne, løfte forhjulet eller butte i noe.
Surly Knard 120tpi kan jeg anbefale. Godt grep på tørt og vått underlag på sti og relativt lav rullemotstand på grus. Jeg har også overlevd lengre strekk på asfalt... Det eneste stedet det ikke levere, sammenlignet med Nate, er som bakhjul i gjørme. Fine sommerdekk.
Av det jeg leste så jeg at de velger 190 mm baknav. Det gjør flere, 9:zero:7 tar nå pre-orders på enten ramme+gaffel eller komplette sykler. Var det ikke 190 baknav Gresvig/intersport også jobber med?
Stemmer, jobber med 190mm baknav med tre forskjellige navprodusenter, så blir det testings når de er klare. Ender nok opp på noe på ca 350g som lett kan konverteres fra 9mm QR til 12mm TA, etc, pluss at det tar både standard boss og XX1 driver.
] prøvd Escalator? Og trenger du egentlig så mye ekstra grep?
Nei, har ikke prøvd de. Er de gode på vått svaberg?
Ikke prøvd selv, men de har 50a-gummi, som er mykere enn vanlig. Folk sier også at Big Fat Larry også sitter godt på glatt underlag, da det har stor kontaktflate.
Big fat larry sitter godt på stein og alt egentlig, men ikke på gjørme. Er det tørt og fint er de helt gull, ruller godt også, selv på forskjellige trykk. Gikk over til grovere Bud/lou som er rått i våte partier, men velger å beholde BFL hjemme, for de har endel egenskaper som man kan savne noen ganger.
Virker som store knaster er ulempe på svaberg på fatbike. På steinete underlag så svelger jo fatbikedekkene unna de utroligste steiner, nesten umerket, uten demper. Fikk testet mye slikt på endemorenesteiner på Vestlandet.
Etter ett par bomkjøp og to punkteringer på kveldens tur trenger jeg hjelp med slanger. Er det noen som kan gi meg en link til "lette" slanger som fyller 3.8 dekk?