Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Kjøp av første landeveissykkel

Kjøp av første landeveissykkel #1642436 13/07/2013 23:57
M
mad_quads Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Hei! Håper det er plass til enda en tråd om kjøpsanbefaling slik at jeg kan få noen råd og vink fra de med litt mer erfaring enn meg selv. Jeg har aldri sittet på en landeveissykkel, men har kjørt såpass mange mil på min Diamant Photon 10 hybrid nå, og trives så bra på asfalt, at jeg føler meg veldig klar for bukkestyre og slicks. Har nylig bestemt meg, så har ikke besøkt butikkene for å tafse på racerne riktig enda.

Jeg har funnet noen alternativer rundt 10 000 kr slik at jeg får Shimano 105 eller Ultegra. Savner presis og kjapp giring på doningen jeg har i dag. Begge girtypene er kanskje gode nok, men prishoppet er jo ikke stort, så jeg må si Ultegra frister mest. Men for alt jeg vet er det kanskje viktigere ting jeg heller bør se på.

Alternativ 1 er Caad 10 med 105 som jeg har fått med meg er populær her inne. Ser den omtales som aggressiv mtp. sittestilling, men det er vel en fordel hvis man er komf med det? Luftmotstand vil man jo ha minst mulig av.

Alternativ 2 er White RR Pro hos XXL. Dette må da være mye for penga? Eneste som gjør meg skeptisk er at ramma ikke er et kjent merke slik som Cannondale.

Alternativ 3 har jeg nesten slått fra meg, med mindre noen her inne vil få meg på andre tanker igjen. Merida Scultura Comp 904. Etter å ha lest omtaler har jeg forstått at dekkene er elendige på vått føre. Dekk kan byttes, men det vil jo bli en kostnad, så derfor tenker jeg det er like greit å kjøpe en som leveres med bedre dekk.

Alternativ 4 er Hard Rocx Helium RRC. Ser ut til å være godt utstyrt og brukbart nedpriset, så denne er jeg veldig nysgjerrig på. Har denne også bedre felger, dekk og krank enn Caad 10? Vet noen hvilke forhandlere i Oslo/Akershus som har bra utvalg av Hard Rocx racere i butikken sin?

Alternativ 5 er en litt billigere Hard Rocx som også ser ut til å være bra utstyrt. Hard Rocx equilibrium RR. Ser ikke så mange forskjeller bortsett fra at det er en litt tyngre alu-ramme.

Alternativ 6. Andre forslag under 12 000? ICON_SMILE

Også lurer jeg på hva slags sko og pedaler jeg bør ha for at det er cirka like avansert som en sykkel til 10k.

Takknemlig for all hjelp ICON_SMILE

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1642441 14/07/2013 00:27
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Endte selv opp i vår med alt 2 og 3.
Dette fant jeg ut om de to.
Alt 2 har en mer aggressiv geometri og alt 3 har en mer komfortgeometri.
Jeg kjøpte alt. 3 da jeg var mer ute etter en komfortracer for de lange turene, og ikke en sprinter for de siste hundre meterne...
Nye dekk til den kom bare på 438 .

Har funnet ut i ettertid at alt. 2 har en billigere enn 105 krank.
Begge de to alternativene har Tiagra kassett.

andre forslag kan jo være denne .

Redigert av anonym; 14/07/2013 00:48.
Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1642442 14/07/2013 00:47
M
mad_quads Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Du endte opp med Meridaen ja? Fornøyd vil jeg tro? Du skrev at du kjøpte alt. 2 men det var vel en skrivefeil ICON_SMILE Jeg trodde ordentlige dekk var litt dyrere, men det var jo overkommelig. Jeg må nok prøvesitte litt for å finne ut av dette med komforten vs. aggressiv. Skal ihvertfall ikke avskrive Meridaen da!

Gavia Treviso 105 så ut til å være veldig mye for penga, men ser ut som den bare finnes i XXL, og det blir for stort. Jeg er 186 høy.

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1642443 14/07/2013 00:54
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Så denne på bruktmarkedet i dag, vet ikke årsmodellen på sykkelen eller din størrelse (litt teit at det ikke er kompaktkrank, men):
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42797944&searchQuery=
Det er verdt å tråle litt igjennom finn.no for å sjekke utvalget.

Ellers kommer vel Gmax sine fysiske butikker til å øke rabattene utover høsten, de er vel på 30-40% allerede... da begynner en Diamant R2 å komme innenfor budsjettet ditt, den fikk veldig bra anmeldelse i siste nummer av Landevei (da under navnet Nakamura Pursuit 6.0)

Create the problem and sell the solution
Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1642444 14/07/2013 00:55
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Rettet nå.
Ja jeg endte opp med meridaen. Grunnen var også at jeg er over 100 kilo og jeg hadde en scott s30 først, men den var for stor, så jeg fikk bytte. Jeg syntes alu. raceren gav mye vibrasjon. Leste litt mer på nettet og såg demonstrasjoner på hvor mye karbon tåler. Er ikke i tvil om at billig karbon, er bedre enn billig alu.

Har også sett at rammen merida bruker i TDF, har samme geomentri som denne, men en mye bedre kvalitet på selv karbonet. Rammen til Scultura SL er bare 150 gram lettere, men så koster jo scultura sl 60 tusen også da...

Der du er nå (hybrid og snart racer), var jeg i vår. Angrer ikke på racer, men bruker fremdeles min blytunge biltemahybrid for regnværsdager og de tunge seige øktene skal gjøres.

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1642446 14/07/2013 02:01
M
mad_quads Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
DuffMcShank: Jeg kan ikke krank, men googlet litt, og det ser ut som forskjellen på kompakt og vanlig er utvekslinga, og at kompakt er bedre for en nybegynner? Ellers ser jeg litt på Finn også. Akkurat den sykkelen er nok litt for liten. Også er jeg usikker på om jeg kan vente på de feteste høstrabattene. Det er jo igjen mye sommer med bar og tørr asfalt ICON_SMILE om de er på -30-40% allerede må jeg besøke G-sport/Gmax også. Takk for tipset.

anonymous: scultura 904 virker veldig lovende med ordentlige dekk ja, så jeg må se nærmere på den. Gleder meg veldig til jeg får en eller annen racer i hus. Spent på forskjellen fra hybriden min. Biltemahybrid hørtes litt ..tungt ut ja. Photon 10 koster ikke så mye på høstsalg.. ICON_WINK

Redigert av mad_quads; 14/07/2013 02:02.
Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1642452 14/07/2013 06:01
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sjekk ut Trek 2.1 også. Gå i butikk og se den, rammen du får der er nydelig. Samme geometri og former som på de dyreste syklene. http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/road/sport/madone_2_series/madone_2_1/#

Kompakt vil du ha. Ikke fordi du er nybegynner, men fordi du bor i et kupert land.

Forøvrig: Ikke se deg blind på enkeltkomponenter. De er lite verdt om ikke det er en god ramme som putter alt i sammen, og sørger for en komfortabel tur som samtidig sørger for at all kraft går dit kraften skal gå. Neste trinn etter rammen i prioriteringsrekkefølgen vil være hjul.

Lykke til!

Del stien, skru av Strava
Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: Lillosti29] #1642459 14/07/2013 07:02
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Du bør vel også søke litt rundt hos Canyon også, finnes noen gode alternativer der i din prisklasse.

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1642534 14/07/2013 12:29
T
t_lars Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Quote:
Alternativ 1 er Caad 10 med 105 som jeg har fått med meg er populær her inne. Ser den omtales som aggressiv mtp. sittestilling, men det er vel en fordel hvis man er komf med det? Luftmotstand vil man jo ha minst mulig av.

Kan være en en fordel,men kan også være ubehagelig viss en er ny på racer.
Cannondale Caad 8 mindre aggressiv en Caad 10,god førstegangs sykkel,en review her.
Pen sykel også svart og matt sølv.

Canyon som nevnt,Roadlite vant test i landevei.
Jeg synes også Ultimate AL 9.0 er vakker,og gir mye igjen for pengene.

Canyon Aeroad | Circo Volante 29" | Cannodale CAAD4
Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1642545 14/07/2013 13:15
R
ReneNL Offline
Fersking
Fersking
R
Jeg har også sett på en White RR pro. Det som stoppet meg var felgene. Tror CPX22 er Mavic sin billigste alternativ, ikke at de er dårlig men man klarer å finne bedre alternativer for 10000. Også er kranken ikke verdens beste. (mener at truvativ er en budget merke av SRAM).

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1642612 14/07/2013 16:39
S
StefanR Offline
Medlem
Medlem
S
Jeg kjøpte caad10 som første sykkel. Stor, tung kropp som ikke i det heletatt var vant til å sykle lengre en ett par mil. Par mnd etter koste jeg meg på 16-17 milsturer.
Har ikke noe sammenligningsgrunnlag med andre sykler, men angrer ikke ett sekund på at jeg kjøpe caad10.

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1642811 15/07/2013 00:32
M
mad_quads Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Mye nyttige tips som jeg skal ta med meg ICON_SMILE

Jo_Inge: Da må jeg se på Trek også. Sørensen Sykler har -20% på Trek ser det ut som, så da er nesten 3.1 innenfor rekkevidde også hvis den også kan anbefales.

KenR: Tror ikke jeg klarer å vente på en postpakke, pluss at det er en viss trygghet å kunne prøve den i butikk, særlig når det er min første.

t_lars: Caad 8 og Ultimate AL 9.0 var veldig pene. Jeg liker svart, så nå fikk jeg nesten mer lyst på Caad 8 enn Caad 10. Meen.. Man bør vel ikke velge bare med hjertet. Selv om man blir litt jålete av å lese tråden til stilpolitiet ICON_TONGUE

ReneNL: Da synker White litt i kurs. Det heller nok mot Cannondale, Trek eller Merida uansett.

StefanR: Godt å høre. Tror jeg også kan passe inn på en Caad 10, for jeg innbiller meg at jeg sitter ganske aggressivt på hybriden min fra før, med høyt sete og lavest mulig styre.

Er det ingen som har noe å si om Hard Rocx racere? Jeg syns de er litt dyre, men det kan jo være aktuelt om jeg får et bra tilbud. Jeg er litt glad i merket, for jeg har en gammel Stone Machine lite som har vært veldig veldig lojal i ca. 15 år. Også er det jo litt kult at det er norsk.

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1642831 15/07/2013 06:18
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Det er en test av Hard Rocx i prisklassen over i siste nummer av Landevei, relativt høy score (det går litt inflasjon i den) men ikke så flatterende "brødtekst".

Create the problem and sell the solution
Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1642849 15/07/2013 06:56
R
RS|Stian Offline
Medlem
Medlem
R
Jeg har årets modell av Trek Madone 3.1 og kan anbefale den. Eneste negative er standard hjulsettet da det er noe tungt og ruller dårlig, veide inn bakhjulet med kassett og dekk til 1912g og 1278 på framhjulet. Oppgraderte nettopp til Ultegra 6700 og da kom virkelig potensialet frem i sykkelen. Kvikkere i akselerasjon, mye bedre til klatring og generelt stive og stabile hjul.

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1642867 15/07/2013 07:28
truls2 Offline
Fersking
Fersking
Nå er jeg også med i det gode selskap! Etter å ha syklet Lillehammer-Oslo på lånt sykkel nå i år, ble jeg bitt av basillen, og kjøpte racer forrige uke. Det ble Cannondale Caad 10, med 105. Fikk den for 9500,- hos min lokale Intersport-forhandler. Godt fornøyd!

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1642980 15/07/2013 10:25
truls2 Offline
Fersking
Fersking
Nå har jeg noen spørsmål som handler om veien videre....
Under rittet Lillehammer-Oslo hadde vi "følgebil", og fikk kjapt hjelp ved punkteringer; nemlig bare bytte hjul, mens følgebilsjåføren reparerte det ødelagte dekket før neste stopp. Topp service!!
Nå sykler jeg racer aleine. og det har blitt noen lengre turer. Fins det noen lure tips for å forebygge/unngå punkteringer? Punkteringsfrie dekk? En slags membran en kal legge inn i dekket mellom slange og dekk for å hindre høl? Tips mottas....Send meg gjerne til evt tråd som handler om dette

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: truls2] #1643017 15/07/2013 11:05
Rene Offline
Besatt
Besatt
Ta med deg slange, dekkspaker og pumpe på tur. Bytt dekka når de begynner å bli slitte.
Jeg har bare punktert to ganger på landeveissykkelen på to år.

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1643043 15/07/2013 11:48
truls2 Offline
Fersking
Fersking
skull
Takk for rådet. Det enkle er ofte det beste! Har alltid med dette på tur, og har ikke punktert på terrengssykkelen siste 5000 km! Men racerdekka virker så mye spinklere..Neste spørsmål: Sykkelen har såkalt kompaktkrank 50/34 når jeg kjøpte den. Fra før har jeg bygd om terrengsykkelen med følgende krank, 3-delt: 28/38/48. Dermed er det bare 2 tenner forskjell på de største dreva på de 2 syklene. Hadde nok sett for meg noe mer utveksling på racer`n. Har det mye for seg å skifte til f eks 53/39 ??

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1643058 15/07/2013 12:09
Rene Offline
Besatt
Besatt
50 fremme og 11 bak med en kadens på 100 gir deg 57 km/t.
53 fremme og 11 bak med samme kadens gir deg 61 km/t.
Jeg liker å hvile litt i den farten, evt øke kadensen litt.

Fordelene med kompaktkrank er for meg to:
1) Lettere gir i alle bakkene vi har i dette flotte landet, samt de landene jeg drar til for å sykle
2) Jeg bruker oftere storeklinga fremme på flatene ift da jeg hadde standardkrank (53/39). Mange ritt foregår kun på storeklinga, mens med standard måtte jeg ofte gire ned fremme for å bare få ett gir ekstra.

Har du 48 på terrengsykkelen har du vel også 26" hjul, som gir en annen utveksling enn 28" du har på raceren.

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: truls2] #1643059 15/07/2013 12:09
Rene Offline
Besatt
Besatt
Men for all del, synes du at du mangler gir nedover og du allerede har lært deg å kjøre med høy kadens (over 100) så er det bare å bytte krank. Jeg har både Ultegra og Dura-Ace standardkrank liggende hvis du vil kjøpe ICON_SMILE

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1643364 15/07/2013 20:10
truls2 Offline
Fersking
Fersking
Ok, er nok litt rookie her. Oppjusterte terrengsykkelen med større skive fordi jeg syns utvekslinga blei for lav. Opplevde ofte å bli frakjørt, sjøl om jeg tråkka på tyngste gir... Men nå er det racer som gjelder mest, sjøl om jeg må ha med Birken iår også. Dermed blir det racer til og fra jobb, og noen "gladøkter" innimellom, og så ordinære treninger på terrengsykkelen, med klubben. Har meldt meg inn i klubb i år. Det er fint! Ganske stor forskjell på å tråkke rundt aleine, i forhold til å sykle i grupper med likesinna... Trenger jeg forresten en dings som måler kadens/tråkkefrekvens?

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: truls2] #1643465 16/07/2013 06:43
Rene Offline
Besatt
Besatt
Du trenger det ikke, men veldig mange som uttaler at de ønsker seg tyngre utveksling på sykkelen sin trenger egentlig bare å trene på å sykle på høyere kadens. En kadensmåler gir deg dette tallet midt i fleisen, og kan hjelpe deg å holde beina i gang - gjerne ett til to gir lettere enn du egentlig føler er naturlig i utgangspunktet.

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1644374 17/07/2013 21:11
M
mad_quads Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Hei igjen, tråden fortjener jo en avslutning på visa etterhvert, men jeg er ikke helt i mål enda. Veldig mye jobb når butikkene ligger spredd, og de fleste ikke har rette rammestørrelsen skrudd opp.

Merida Scultura Comp 904 innser jeg nå ville vært et ekstremt godt kjøp til 10000. Den er dog utsolgt over alt hos XXL nå. De hadde igjen en i Stavanger i feil rammestørrelse.

Jeg slår fra meg Hard Rocx og lander nok på trygge Trek eller Cannondale. Angående rammestørrelse så viser det seg at den 186 cm lange kroppen min har ganske lange bein (og armer), så begge forhandlere (Trek og Cannondale) landet derfor på 60 cm rammestørrelse. Det syns jeg hørtes villt ut, men jeg testa en Trek Madone 2.1 60 cm i dag og ble litt forelsket. Hadde mer lyst til å stikke oppover Maridalen enn å levere den inn igjen. Caad 10 har jeg ikke prøvd i riktig rammestørrelse enda, men prøvde en 56 cm, så sammenligningsgrunnlaget er dårlig.

Anton Sport er også litt skrapet for caad 10 i rette rammestørrelser i Oslo-området for øyeblikket, men jeg skal prøve en Supersix i 60 cm i morgen. Den har vel samme geometri som caad 10, så da får vi se hva magefølelsen sier etter det.

Til slutt noe jeg lurer på: Er det slik på alle sykler at større ramme betyr mer oppreist sittestilling? Det blir jo lenger fra styre til sete også.. Noe kan jo justeres med stem og sete, men det er kanskje ikke så mye å gå på. Til info syns jeg at jeg satt nokså fremoverlent med overkropen selv på Trek Madone 2.1 60 cm som omtales som mer komfortabel enn Caad 10. Ble også småsliten i henda av å holde i bukken, men dette er kanskje hovedsaklig en vanesak. Lurer på om noen med erfaring kan mene noe om dette ICON_SMILE er redd for å kjøpe noe jeg ikke orker å kjøre mer enn to mil med!

Redigert av mad_quads; 17/07/2013 21:12.
Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1644384 17/07/2013 21:21
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Har du lange ben, så har du jo ditto kortere overkropp. Da er det ingen fordel med større ramme, snarere motsatt. Lange armer vil vel kompensere litt, men tyngdepunktet på sykkelen kan bli litt langt bak. Mindre ramme og lengre/lavere stem er nok bedre. Og mer pro.

Redigert av KenR; 17/07/2013 21:21.
Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1644725 18/07/2013 17:05
M
mad_quads Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Takk for svar, var det jeg tenkte. Prøvde Caad 10 mer grundig i dag, både i 58 og 56 cm, og jeg ble forelsket i disse også. Merket egentlig ikke så stor forskjell, men 58 føltes litt mer riktig og fornuftig. Dessuten var selgeren jeg møtte i ny butikk i dag klar på at 60 var fort stort, så han var mindre opptatt av omregningsformlene de andre brukte da de kom frem til 60. Kjøpte derfor en Caad 10 58 cm. Den har ihvertfall bedre hjul enn Treken, også er vel alurammen hakket bedre. Merket ikke mye til at Caad var mer aggressiv, men nå har jeg jo prøvd ulike størrelser. Den er ihvertfall ikke for aggressiv, for med henda på hoodsa virket det nokså avslappende.

Skal hente den i morgen, og jeg gleder meg mye! Den måtte skrus litt på, for jeg oppdaget kast i bakfelgen. Dette håper jeg (?) ikke er noen big deal, og at det kan fikses med å gå over eikene. Men om dette er å betrakte som en feil på hjulet håper jeg å høre fra dere før jeg henter den ICON_SMILE takk

Kommer til å bruke MTB pedaler og sko inntil videre ettersom jeg har det fra før, også finner jeg kanskje noen bra tilbud på landeveisko og 105-pedaler når det etterhvert blir mørkere om kveldene. Stilpolitiet vil kanskje bemerke dette, men jeg får ta med et par boller i lommene på sykkeltrøya til dem ICON_SMILE

Redigert av mad_quads; 18/07/2013 17:16.
Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1644730 18/07/2013 17:12
perbl Offline
More than words
More than words
Utfra de råd og inputs jeg fikk før jeg handlet meg en 56cm stor CAAD10 som 184-ish lang, synes jeg 58cm høres ut til å være et riktigere valg for deg enn 60.

Mindre kast i hjul vil jeg nok ikke tro er noen alvorlig feil, men når du overtar sykkelen skal den såklart være helt i orden.

Per B.
Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1644733 18/07/2013 17:19
M
mad_quads Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
perbl: Godt å høre. Var nok ikke mer enn 1-2 mm kast.

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1644767 18/07/2013 18:18
truls2 Offline
Fersking
Fersking
cheers Gratulerer mad_quads, med Caad 10!
Fikk meg en ettermiddag fri denne uka, og gjorde den om til en fin 10-mils tur på caad`en. Du nevner pedaler. Der lurer jeg litt. Jeg satte på et par spd-pedaler, og bruker dermed samme skoa mellom terrengsykkelen og raceren. Fungerer greit nå. Men hva er fordelen med den andre typen cleats/pedaler, egentlig?

Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1644772 18/07/2013 18:22
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: mad_quads
Kommer til å bruke MTB pedaler og sko inntil videre ettersom jeg har det fra før, også finner jeg kanskje noen bra tilbud på landeveisko og 105-pedaler når det etterhvert blir mørkere om kveldene. Stilpolitiet vil kanskje bemerke dette, men jeg får ta med et par boller i lommene på sykkeltrøya til dem ICON_SMILE

Du er slettes ikke alene. Du kan ta med boller, jeg må nok ha med mer bakverk, for jeg farter i tillegg rundt med hjelm med skjerm i tillegg til XT-pedalene ICON_SMILE

Per B.
Re: Kjøp av første landeveissykkel [Re: mad_quads] #1644779 18/07/2013 18:28
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Hvis du har lange bein og får et veldig høyt seteoppstikk (og dermed ganske stor høydeforskjell (mer enn kanskje 7-10cm, hvis du litt høy) mellom setet og styret vil det nok for mange (selv om høyere personer som regel tåler mer drop enn kortere) være lurt å vurdere en større størrelse.

Forskjellen mellom en 58 og 60cm Madone 2.1 i reach er kun 4mm, mens forskjellen i stack er hele 1,6cm, slik at hvis man allerede sitter med styret i høyeste posisjon og har lite å gå på (og heller ikke trenger å korte inn styrefremspringet siden totallengden blir nesten lik) kommer de 1,6cm godt med både komfort og handlingmessig hvis man senere ønsker å flytte seg noe nedover i "spacertårnet". Mindre spacere mellom ramme og stem er alltid bra..

Det er derfor i mange sammenhenger helt vanlig og kurrant å vurdere en større størrelse hvis man sitter veldig høyt og trenger noe mindre drop (det er jo lurt å velge riktig type sykkel i utgangspunktet også, selvfølgelig).

Det er derfor alltid vanskelig å e-synse seg frem til fasiten!

Sånn generelt er min erfaring at hvis man ikke har syklet racer før, føles det uvant med en lengre, lavere og mer utstrakt sittestilling (typisk stisyklist-fit, hehe), men at man etter å ha syklet noen måneder og kjørt litt finner ut at det er det som er riktig og føles bra på landeveien når man prøver å støte i den lokale bakken, skiltspurten osv (sålenge rygg/mage, nakke osv tillater det, noe som også er litt tilvendigssak, forøvrig).

/Are Nicolai
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino