Gaffelen på min nesten vintage racer (1997) er i ferd med å ta kvelden, og jeg har derfor gått til innkjøp av en Epson EC 90SL-gaffel, som er i fullkarbon. Fant raskt ut at jeg trengte en ekspander, men etter å ha vært byen rundt skjønte jeg også at det ikke var så enkelt. Styrerøret er nemlig på 20 mm, og ekspanderne jeg har funnet så langt passer 1.1/8", men det passer altså ikke meg. (Dessuten er toppcapene dritstygge, men det kan jeg kanskje få mekket til, men BBB-ekspanderne ser ut som noe skikkelig upålitelig ræl og treskeverk, for å være helt ærlig). Noen som har peiling på hvordan jeg kan løse dette, eller har en liggende som jeg kan kjøpe? Skal på Rustne Eike og rote i skuffene der i dag, men har mine tvil om de kan hjelpe. Det følger også med et times foredrag om et emne eller fem man ikke har meldt seg på nede i den kjelleren... På Sørensen fikk jeg en som ikke passet, jeg var nok litt stressa og sjekket ikke grundig nok. (Hadde akkurat funnet ut at den gamle gaffelen hadde tre furer på et par mm ned i metallet og så for meg å sitte med styret løst i hånda i nedoverbakke i 50 km/t).