Mange mosjonister hadde nok heller syklet fortere med mindre sykling og mere løping. Eller mere allsidighet i allefall. Å tro at mye er bra kan være en misforståelse man ikke klarer å erkjenne.
Helt enig, jeg vil nesten slenge ut en påstand om at du må under 3:10 på Birken før du må "spesialisere" treningen for å forbedre deg.
God kondis - bedre kondis - best kondis vil alltid hjelpe deg rimelig langt på vei til god sykkelform. Noen kløpper i terrenget uten spesifikk teknikk trening blir man så klart ikke, men det er vel derfor Bamsemumsfolket kaller en del for O2 snappere

Jeg for min del forbedret meg med 40 minutter på Birken, fra 4:20 > 3:40 på ett år, da bestod 95% av treningen på vinter av løp og Ski, nada spinning eller rulletrening.
Gjort det samme i år, satt fint med ei pulje som ville kommet inn på 5:10 på Lillehammer - Oslo, så fort har jeg aldri syklet 13 mil (36 i snitt) - måtte bryte ut av pulja av andre årsaker enn sykkelformen.
Jeg løper 4-5 ganger i uken på vinteren, 3-4 turer på 7 km, en på ca 15. To av de er knallharde all out økter, resten er sånn passe, løper alltid minst sone 2. (synes ikke jeg blir utslitt av dette, ei heller om jeg er oppe i sone 3 på noen rolige turer)
Forsøker å løpe 1-2 på sommeren, men klart - sykkel er gøy, så det hender det blir to hjul fremfor joggesko...