Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Forsikringssak etter Bergen-Voss

Re: Forsikringssak etter Bergen-Voss [Re: mtbmaniac] #1641539 11/07/2013 18:28
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: mtbmaniac
Sitat: trondmm
Ovenfor har jeg nevnt et par andre spesialsituasjoner som heller ikke er dekket, men det kom en bruker her og beskyldte meg for å angripe deg personlig ved bruk av noe som heter stråmannsargumentasjon.

Så du mener i fullt alvor at å be om erstatning for skader på sykkel er det samme som å kreve erstatning for tap av fremtidige inntekter ved at du ikke får proffkontrakt? Og du er helt oppriktig fornærmet over at jeg mente dette var et useriøst argument?

Nei, jeg mener det er seriøst å sammenligne XC-ritt og DH-ritt med landeveisritt.

Det var ikke disse påstandene jeg flashet stråmannkortet til.

Feks, idag knaste Edvald skulderen i et fall. Slikt kan fort skje når man sykler ritt.

Ja, og det er en viss forskjell på proffritt og turritt.

Mener du i fullt alvor at man kan forvente at reiseforsikring skal dekke skader på sykkel i et konkurranseritt?

Mnei. Jeg mener i fullt alvor at forsikringsselskapet må oppgi at forsikringen ikke gjelder under ritt hvis den ikke gjør det. Forsikringsselskaper er veldig gode på å liste opp unntak, så de klarer helt sikkert å presse inn ordet "sykkelritt" der også.

Dessuten er jeg ikke en gang enig i at trådstarter fikk avslag fordi han deltok i ritt. Selskapet avviste kravet fordi han ikke holdt god nok avstand til syklisten foran. De sier riktig nok at de mener du utsetter deg for høyere risiko enn normalt ved å delta i ritt, men jeg leser allikevel ikke avslaget som "vi dekker aldri skader som oppstår under ritt, uansett".

Og er du besatt av å kverulere og krangle siden du tar tak i de tingene som gjør slikt mulig, og ikke de tingene som ville lagt ballen død?

Hva i all verden skal det bety? Hvis du kommer med et useriøst argument, som ville lagt ballen død, så må jeg vel få protestere på det og si at ballen så absolutt ikke er død?

OK, min tur til å komme med en stråmann: "Rittet gikk på en lørdag, og alle vet at reiseforsikringer ikke gjelder i helgen". Det legger ballen rimelig død, gjør det ikke? Er man kverulant hvis man tar tak i denne påstanden?

Re: Forsikringssak etter Bergen-Voss [Re: trondmm] #1641541 11/07/2013 18:37
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Mener du i fullt alvor at man kan forvente at reiseforsikring skal dekke skader på sykkel i et konkurranseritt?

Mnei. Jeg mener i fullt alvor at forsikringsselskapet må oppgi at forsikringen ikke gjelder under ritt hvis den ikke gjør det. Forsikringsselskaper er veldig gode på å liste opp unntak, så de klarer helt sikkert å presse inn ordet "sykkelritt" der også.

Jammen hva med for eksempel rollerblading-konkurranser da? Eller TV-realityshow der det er en viss fare for at man skader seg. Må det også stå eksplisitt at reiseforsikringen ikke gjelder i slike tilfeller?

Re: Forsikringssak etter Bergen-Voss [Re: mtbmaniac] #1641543 11/07/2013 18:37
A
Agger Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A

Fordi vilkårene ville blitt veldig lange dersom enhver spesialsituasjon skulle nevnes spesifikt. Ovenfor har jeg nevnt et par andre spesialsituasjoner som heller ikke er dekket, men det kom en bruker her og beskyldte meg for å angripe deg personlig ved bruk av noe som heter stråmannsargumentasjon. Derfor vil jeg ikke komme med noen andre eksempler nå på situasjoner der det er tilsvarende urealistisk å forvente at vanlig reiseforsikring skal dekke skader på utstyr som benyttes, men heller stille et par avklarende spørsmål:

Forventer du at alle situasjoner som ikke dekkes skal være beskrevet i vilkårene? Dersom en spesialsituasjon ikke står nevnt der, er det din oppfatning at det er fritt frem å oppsøke situasjonen og søke erstatning når det går galt for å se om du kanskje kan få det dekket? Kan ikke forsikringsselskap regne med at folk viser en viss grad av sunt vett, og ikke oppsøker farlige situasjoner for deretter å søke om erstatning når det går galt?

Nei, selvfølgelig ikke, men når det spesifiseres at forsikringen dekker skader på sykkel som følge av velt og kollisjon burde det kanskje unntak om ritt, det å ligge i et felt på trening, det å ligge på hjulet til typen sin når man er på sykkelferie, etc blitt nevnt i en parantes.

Det er uansett ikke poenget mitt. Poenget mitt er at de argumenterer med at jeg har handlet grovt uaktsomt ved å ligge i et felt (som man strengt tatt blir oppfordret til av rittarrangører) og at jeg bryter veitrafikkloven. Derimot fant jeg en uttalelse fra tidligere UP-sjef (se link til avisartikkel om dette temaet lengre oppe) som sier at man i et ritt følger særregler og at man både har lov til å ligge på hjul og tilogmed bryte fartsgrensen. Det er dette jeg prøver å finne nærmere ut om nå, har blant annet kontakt noen i NCF for å få en avklaring.

Hadde forsikringsselskapet gitt meg avkorting 50 % fordi det skjedde i et turritt skulle jeg ikke sagt noe. Men når de avkorter 100 % fordi jeg lå for nærme syklisten foran og dermed brøt veitrafikkloven (som det kan tyde på at jeg faktisk ikke gjorde) finner jeg grunn til å reagere og forfatte en klage på saklig grunnlag.

Re: Forsikringssak etter Bergen-Voss [Re: Agger] #1641549 11/07/2013 18:44
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så bra, da blir forsikringen min dyrere, bare for at noen skal få utløp for sitt behov for kverulasjon.

Kan du ikke heller ta deg en iskrem og sykle deg en tur?

Re: Forsikringssak etter Bergen-Voss [Re: mtbmaniac] #1641557 11/07/2013 18:57
A
Agger Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Så bra, da blir forsikringen min dyrere, bare for at noen skal få utløp for sitt behov for kverulasjon.

Kan du ikke heller ta deg en iskrem og sykle deg en tur?

Jeg har intet behov for å kverulere for kveruleringens skyld. Men jeg mener det er på sin plass å klage når de gir meg avslag for å handle grovt uaktsomt ved å bryte veitrafikkloven fordi jeg lå på hjulet til noen i et felt når jeg kommer over informasjon som tyder på at jeg ikke brøt noen lover. Det ser vel du også?

http://www.nrk.no/trondelag/up-er-snillere-med-syklister-1.8127748

Quote:

– For sykkelritt er det egne forskrifter med egne krav til sikkerhetstiltak rundt kjøringen.

– I godkjente sykkelritt kan syklistene ligge så tett som de vil. De kan til og med bryte fartsgrensen, sier Leif N. Olsen.

Og slutt med maset om at den forsikringen din blir dyrere på grunn av at folk klager. Ta en titt på regnskapstallene til forsikringsselskapene og les om forsikringssvindel heller så finner du nok noe litt mer rasjonelt å klage om.

Redigert av Agger; 11/07/2013 18:58.
Re: Forsikringssak etter Bergen-Voss [Re: mtbmaniac] #1641559 11/07/2013 19:01
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T

Jammen hva med for eksempel rollerblading-konkurranser da? Eller TV-realityshow der det er en viss fare for at man skader seg. Må det også stå eksplisitt at reiseforsikringen ikke gjelder i slike tilfeller?

Vel, forsikringen min har følgende klausul:

Quote:

BAGASJE
Selskapet erstatter ikke skade på eller tap av gjenstander som skyldes utøvelse av følgende aktiviteter

* utøvelse av motorsport med bil, motorsykkel, båt og snøscooter

* utøvelse av profesjonell idrett. Idrett regnes som profesjonell når den utøves mot inntekt eller sponsormidler på 1G eller mer pr. år

* under trening eller deltagelse i lagidrett

* terreng- eller konkurransesykling, eller trening til slike konkurranser

* deltagelse i slagsmål eller forbrytelse

og da synes jeg det er det helt greit.

Det er når unntakene ikke er listet opp i betingelsene, jeg mener forsikringsselskapet ikke kan bruke et slikt unntak som argument, uansett hvor "opplagt" det måtte være at forsikringen ikke kan gjelde i akkurat det tilfellet.

Redigert av trondmm; 11/07/2013 19:02.
Re: Forsikringssak etter Bergen-Voss [Re: trondmm] #1641563 11/07/2013 19:12
A
Agger Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A

Vel, forsikringen min har følgende klausul:

Quote:

BAGASJE
Selskapet erstatter ikke skade på eller tap av gjenstander som skyldes utøvelse av følgende aktiviteter

* utøvelse av motorsport med bil, motorsykkel, båt og snøscooter

* utøvelse av profesjonell idrett. Idrett regnes som profesjonell når den utøves mot inntekt eller sponsormidler på 1G eller mer pr. år

* under trening eller deltagelse i lagidrett

* terreng- eller konkurransesykling, eller trening til slike konkurranser

* deltagelse i slagsmål eller forbrytelse

og da synes jeg det er det helt greit.

Det er når unntakene ikke er listet opp i betingelsene, jeg mener forsikringsselskapet ikke kan bruke et slikt unntak som argument, uansett hvor "opplagt" det måtte være at forsikringen ikke kan gjelde i akkurat det tilfellet.

Her er unntakene listet opp i en annen forsikring jeg har:

Quote:

5.1.8.
Sykdom eller ulykkesskade som skyldes
• utøvelse av særlig risikofylt sport eller aktivitet medregnet
(gjelder ikke barn under 16 år).
• boksing, bryting, judo, karate og annen kamp- og selvforsvarssport.
• basehopping, fallskjermhopping, hanggliding, paragliding,
kiting, ballongferd eller flygning med mikrolette og ultralette fly.
• strikkhopping.
• ekspedisjoner.
• sportsdykking med tilførsel av luft eller pustegass. Sportsdykking dekkes ned til 39 meter ved gyldig sportsdykkersertifikat.
• yrkesdykking, herunder medregnet metningsdykking, dypdykking, luftdykking og svømmedykking.
• utforrenn, freestylerenn, snowboardrenn eller trening til slike
renn som er arrangert av forbund, krets eller idrettslag.
• bobsleighaking.
• håndball-, ballspill-, rugby-, amerikansk ballspill-, bandy- og
ishockeykamper eller trening til slike som er obligatorisk
eller arrangert av forbund, krets eller idrettslag (Bedriftsidrett er likevel dekket).

konkurranser med motorvogn/ motorbåt og andre motoriserte innretninger eller trening til slike konkurranser.
• terrengsykling eller konkurransesykling.
• deltakelse i slagsmål eller oppstår under deltakelse i forbrytelse. Gjelder ikke barn under 16 år.
• jordskjelv eller vulkanske utbrudd i Norge

Og hadde dette stått i vilkårene til forsikringen jeg bruker nå hadde jeg lagt ballen død for lenge siden.

Redigert av Agger; 11/07/2013 19:14.
Re: Forsikringssak etter Bergen-Voss [Re: Agger] #1641707 12/07/2013 05:58
T
Teletori Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sjekk opp innboforsikringen, mulig den kan dekke dette.

Jeg fikk dekket inntil 20 000 for skade på sykkel etter et ritt i fjor. der rammen ble ødelagt. Ref:"Tilfeldig og plutselig fysisk skade på de forsikrede gjenstander"

I år har de endret betingelsene, så nå har dette unntaket kommet:
"Skade som oppstår på sports- og
fritidsutstyr når det brukes til sitt
opprinnelige formål."

Re: Forsikringssak etter Bergen-Voss [Re: Teletori] #1641713 12/07/2013 06:08
asbjorjo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Teletori
I år har de endret betingelsene, så nå har dette unntaket kommet:
"Skade som oppstår på sports- og
fritidsutstyr når det brukes til sitt
opprinnelige formål."

Så om du bruker landeveissykkelen til downhill og den ryker vil du være dekket? ICON_WINK

Re: Forsikringssak etter Bergen-Voss [Re: Agger] #1641715 12/07/2013 06:13
T
Teletori Offline
Ringrev
Ringrev
T
Ja, sykler ikke downhill, men blir landeveissykkelen på Nordsjørittet neste år, just in case...

Redigert av Teletori; 12/07/2013 06:14.
Re: Forsikringssak etter Bergen-Voss [Re: Agger] #1641845 12/07/2013 10:51
mojo Offline
Avhengig
Avhengig
Ville det blitt avkortet 100% på bilforsikring også, dersom 'tresekunderregelen' ikke ble overholdt? Har mine tvil.

Re: Forsikringssak etter Bergen-Voss [Re: mojo] #1641861 12/07/2013 11:17
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mojo
Ville det blitt avkortet 100% på bilforsikring også, dersom 'tresekunderregelen' ikke ble overholdt? Har mine tvil.

Har du påkjørt noen bakfra er det store sjanser for avkortning.

Til diskusjonen: Forsikringer handler om avtaler mellom to parter. Det er i begges interesse at den er eksplisitt nok eller løs nok på forskjellige områder.

Denne diskusjonen er vanskelig uten å vite nøyaktig hva som står i reiseforsikringen til opprinnelig poster.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Forsikringssak etter Bergen-Voss [Re: Agger] #1641873 12/07/2013 11:35
B
Begbie82 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Agger, hadde vært fint å fått sett vilkårene dine før vi kan uttale oss i saken her. Jeg ville ringt skadebehandleren og sagt at avslaget var litt tynt ettersom hun hang seg opp i Trafikkreglenes § 5.3, og henvist til forskriften om noe som kalles for sykkelritt.

Quote:
Etter en helhetsvurdering av din skadesak er vi også av den oppfatning at skaden har oppstått som følge av at sikrede selv har valgt å sette seg i en situasjon hvor risikoen for en skade er stor. Vår oppfatning er at forsikringen ikke er ment å ta denne typen risiko, og dermed ikke skade som oppstår i en situasjon som angitt over.

Dersom de er av oppfatning at sykkelritt ansees som for høy risiko så bør de få det inn i vilkårene, ettersom det ikke står i dag så kan de ikke avvise på grunnlag av det.

-Videre så kan du sjekke i innboforsikringen din som nevnt over i tråden her, og skadebehandleren skal referere til at denne kan være gjeldene.

Re: Forsikringssak etter Bergen-Voss [Re: Begbie82] #1642603 14/07/2013 16:09
A
Agger Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Sitat: Begbie82
Agger, hadde vært fint å fått sett vilkårene dine før vi kan uttale oss i saken her. Jeg ville ringt skadebehandleren og sagt at avslaget var litt tynt ettersom hun hang seg opp i Trafikkreglenes § 5.3, og henvist til forskriften om noe som kalles for sykkelritt.

Quote:
Etter en helhetsvurdering av din skadesak er vi også av den oppfatning at skaden har oppstått som følge av at sikrede selv har valgt å sette seg i en situasjon hvor risikoen for en skade er stor. Vår oppfatning er at forsikringen ikke er ment å ta denne typen risiko, og dermed ikke skade som oppstår i en situasjon som angitt over.

Dersom de er av oppfatning at sykkelritt ansees som for høy risiko så bør de få det inn i vilkårene, ettersom det ikke står i dag så kan de ikke avvise på grunnlag av det.

Sitat: rockphotog

Til diskusjonen: Forsikringer handler om avtaler mellom to parter. Det er i begges interesse at den er eksplisitt nok eller løs nok på forskjellige områder.

Denne diskusjonen er vanskelig uten å vite nøyaktig hva som står i reiseforsikringen til opprinnelig poster.

A.
Reisegods
1. Hva dekningen omfatter
1.1
Selskapet dekker skade på og tap av personlig reisegods og/eller arbeidsgivers effekter som sikrede har med seg for sitt personlige bruk under reise og opphold, ved:
- tyveri, jfr. Straffeloven §§ 257 og 258. At eiendeler mistes/bortkommer er ikke å anse som tyveri.
- ran, jfr. Straffeloven §§ 266 og 267.
- skadeverk, med skadeverk menes at noen rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller sikredes eiendeler jfr. Straffeloven §§ 291 og 292.
- trafikkuhell i form av kollisjon, utforkjøring, og velt med motorvogn eller sykkel. Grunnstøting og kantring med båt.
- skade som følge av brann, eksplosjon, nedsoting, direkte lynnedslag, eller som følge av vanninntrenging i bygning.
- skade/tap som er direkte forårsaket av naturkatastrofe. Med naturkatastrofe eller
tilsvarende hendelse menes plutselige og uventede krefter/fenomener
av ekstraordinær, ekstrem og voldsom karakter som ligger utenfor sikredes kontroll.
- angrep av dyr.

2. Selskapet dekker ikke tap av eller skade på:
• verdipapirer, dokumenter utover det som er nevnt i pkt. 1.2.
• rekonstruksjon av lyd, bilde, data og dokumenter.
• motorkjøretøy, båt, seilbrett, vannscooter/vannjet, microfly, hangglider, fallskjerm, paraglider og lignende samt tilbehør til disse. Kano/kajakk regnes ikke som båt.
• flyttegods, samlinger, vare og vareprøver, verktøy og måleinstrumenter.
• følgeskader pga. væske som renner ut.
• skade som skyldes gjenstandens vanlige bruk eller slitasje.
• påregnelige skader på koffert, barnevogn og ryggsekk som for eksempel riper, skrubb, flekker påført under transport.
• tap av/skade på sykkel innenfor hjemsteds-/undervisningssteds eller arbeidsstedskommune

7.3. Forsett og grov uaktsomhet
Selskapet dekker ikke skade som sikrede har voldt forsettlig, jfr. FAL paragrafene 4-9 og 13-8.
Selskapet dekker heller ikke skade som sikrede har voldt ved grov uaktsomhet. Det kan under hensyn til skyldgraden og omstendighetene forøvrig avgjøres om selskapet skal erstatte en del av skaden, jfr. FAL paragrafene 4-9 og 13-9

Redigert av Agger; 14/07/2013 16:14.
Re: Forsikringssak etter Bergen-Voss [Re: Agger] #1642663 14/07/2013 19:10
R
rh1 Offline
Fersking
Fersking
R
Hadde for 4 år siden en ulykke på sognefjellrittet , hvor jeg ble alvorlig skadet . Sykkelen ble dekket av tryg ved at jeg hadde uflaks forsikring gjennom ut.d.forbundet.

Re: Forsikringssak etter Bergen-Voss [Re: Agger] #1642859 15/07/2013 07:16
B
Begbie82 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Du får prøve å henvise til forskriften om sykkelritt og se hva de sier. Interessant å vite hvordan det går videre med saken. Uansett stå på og stå på ditt ICON_SMILE Forsikringsklage nemda(Finkn eller hva den heter) er også ganske fin å klage inn til.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support