Forsikringssak etter Bergen-Voss
|
Forsikringssak etter Bergen-Voss
11/07/2013 08:44
|
Agger
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei dere Jeg deltok i Bergen-Voss i år sammen med 2 kompiser. Vi hadde meldt oss på i en for treg pulje så vi ble stort sett syklende alene. Først ved siste matstasjon nådde vi igjen et stort felt som vi ble liggende i de siste milene. På flata før Skjervet (den siste stigningen) roper noen foran i feltet "rolig!" og det som skjer er at han som lå foran meg tydeligvis skvatt til, bråbremsa og eneste mulighet jeg hadde var å skjære ut til venstre (vekk fra feltet), men det var for sent så jeg hekta forhjulet mitt i bakhjulet hans og gikk overende og skled langs asfalten. Massevelt ble unngått med et nødskrik siden både jeg og sykkelen endte opp ut mot grøfta og ikke inn i feltet, da ville jeg ha blitt knørva. Det var én annen som ble tatt av sykkelen min og som gikk i grøfta også, det gikk heldigvis bra med han. Uansett, jeg sjekket opp reiseforsikringen (jeg bor i Oslo så jeg var på reise) min hos *** (navn på forsikringsselskap er sensurert i hele dette innlegget) hvor det vilkårene står klart og tydelig: A 1.1 dekker selskapet skade på reisegods ved trafikkuhell i form av kollisjon, utforkjøring og velt med motorvogn eller sykkel.Alt vel, tenkte jeg, og tok meg god tid da jeg meldte inn skaden slik at det skulle være en så grei sak som mulig. Takstrapport fra sykkelverksted, bilder som dokumenterer skadene, vitne som så hendelsen, ++. I det hele tatt var det ikke rare beløpet totalt sett (skader på sykkel og klær for rundt 10 000 totalt, da lot jeg være å kreve noe for drøssevis med riper og skrubbsår på ramma siden den var inntakt). I går fikk jeg svar og jeg ble egentlig litt satt ut av svaret. Jeg vet godt at forsikringsselskap har egne folk som hele tiden prøver å redusere utbetalingene, men det er begrunnelsen og argumentasjonen jeg reagerer på. Kort fortalt avslår de dekning for noe som helst siden jeg hadde utsatt meg selv for stor risiko ved å delta i et turritt, og jeg hadde dessuten opptrådt grovt uaktsomt ved å ligge i et felt (fordi jeg har brutt veitrafikkloven ved å ikke ligge 3 sekunder bak syklisten foran). Jeg hadde et handlingsalternativ, i følge ***, og det var å ligge med større avstand til syklisten foran ihht Veitrafikkloven. Altså, hadde jeg prøvd å legge meg 3 sekunder bak han foran midt inni i et felt ville noen andre enten tetta den luka ganske kjapt, evt hadde folk ropt for å få meg til å tette den selv. Hva slags andre alternativ hadde jeg? Jeg kunne selvfølgelig ha syklet ut av feltet, stanset opp ved veikanten og ventet til veien var fri for folk for så å sykle alene. Men, det var jo mange tusen deltakere og jeg ville rimelig kjapt ha blitt hentet inn av nok et felt. Skulle jeg da ha stoppa i veikanten igjen? Uansett, jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette videre og håper derfor å få noen råd her inne fra medsyklister. Har jeg ingen sak siden man strengt tatt bryter Veitrafikkloven ved å ligge i et felt? Eller bør jeg klage, og i så fall på hvilket grunnlag? På forhånd tusen takk for all hjelp. E-post mottatt fra ***: Vi viser til skadeskjema mottatt 26.06.2013 og øvrige mottatt dokumentasjon per mail.
Vi bekrefter med dette at saken er ferdigbehandlet i lys av mottatt dokumentasjon.
Først vil vi uttrykke at vi er glade for at det gikk forholdsvis bra med deg i velten.
I skadeskjemaet opplyser du at du satt i ett stort felt mot slutten av Turrittet Bergen-Voss. En person foran i feltet varsler hindring i veien, syklisten foran deg skvetter og bråbremser. Du sykler da inn i personen foran og hekter med hjulet, som resulterer i fall med påfølgende skade på sykkel og utstyr.
I henhold til vilkårenes pkt. A 1.1 dekker selskapet skade på reisegods ved trafikkuhell i form av kollisjon, utforkjøring og velt med motorvogn eller sykkel.
Ditt krav har bakgrunn i en hendelse som oppstod under rittet. Selv om rittet er et turritt, kreves det lisens (med tilhørende ulykkesdekning) og det er høyt konkurransenivå blant sykelistene. Reiseforsikringen dekker skade som oppstår på ditt reisegods når du er på reise, men stiller også krav til at sikrede opptrer på en slik måte at sannsyneligheten for at en skade oppstår ikke er større enn nødvendig. Vi er av den oppfatning at i en rittsituasjon hvor hastigheten er høy, avstanden til andre er liten og det foregår på vei, er risikoen for at en skade kan oppstå være stor.
Som syklist på vei er du omfattet av trafikkreglene. Påkjørsel bakfra er brudd på Trafikkreglenes § 5.3, dette kan igjen utløse avkortningsgrunnlag gjennom Forsikringsavtalelovens § 4-9, grov uaktsomhet. Med bakgrunn i dette har du selv indirekte bidratt til skaden, ved brudd på trafikkreglene og dermed en grovt uaktsom opptreden ovenfor deg selv og ditt reisegods.
Vi er av den oppfatning at det her forelå et klart handlingsalternativ, ved at du kunne fulgt tafikkreglenes § 5.3 og holdt tilstrekkelig avstand til forankjørende. Ved et brudd på dette, hvor det er mer enn lite å legge sikrede til last, er det grunn til å foreta avkortning i erstatningsoppgjøret i henhold til FAL § 4-9 grov uaktsomhet. Vi har derfor avkortet erstatningen i denne saken med 100% for skade på sykkel og utsyr, da tapet relativt enkelt hadde vært unngått slik det fremgår av ovenstående handlingsalternativ, og vi mener at du er mer enn lite å legge til last for at tapet skjedde.
Etter en helhetsvurdering av din skadesak er vi også av den oppfatning at skaden har oppstått som følge av at sikrede selv har valgt å sette seg i en situasjon hvor risikoen for en skade er stor. Vår oppfatning er at forsikringen ikke er ment å ta denne typen risiko, og dermed ikke skade som oppstår i en situasjon som angitt over.
Vi beklager at vi ikke kan imøtekomme kravet om erstatning i dette tilfellet.
Ta gjerne kontakt dersom du har noen spørsmål, vennligst vis til vår referanse.
For ordens skyld gjør vi oppmerksom på at du har mulighet til å klage på vår avgjørelse. I den forbindelse ber vi deg om å rette en skriftlig henvendelse til: *******************
Dersom du ønsker en uavhengig vurdering gjør vi oppmerksom på at du har rett til å klage etter Forsikringsavtaleloven (FAL) §§ og 20-1. Det kan kreves nemndbehandling hos Finansklagenemnda (FinKN), Postboks 53, 0212 Oslo eller anlegges sak for domstolene. Vi gjør oppmerksom på at saken må klages inn til FinKN eller anlegges sak, senest 6 måneder etter mottakelsen av dette brevet. Hvis fristen ikke overholdes bortfaller enhver rett til erstatning, jamfør ovenstående bestemmelser.
Redigert av Agger; 11/07/2013 08:45.
|
|
|
Re: Forsikringssak etter Bergen-Voss
[Re: Agger]
11/07/2013 08:56
|
Dan
More than words
|
More than words
Motorsykkelforsikring gjelder ikke ved krasj ved kjøring på bane, enten det er banedag eller race, kun ved deltakelse i sikkerhetskurs. Det er fordi man ved banekjøring utsetter seg for en kalkulert risiko utover den som er i vanlig trafikk.
Ved sykling i ritt utsetter man seg også for en kalkulert risiko som er større enn i vanlig trafikk. Og akkurat som ved banekjøring med mc så setter man seg i en situasjon hvor man er forhindret fra å følge, eller er unntatt fra, trafikkreglene. At forsikringsselskapene da bruker dette som begrunnelse for å slippe unna en utbetaling er helt naturlig, og sikkert noe som andre forsikringskunder synes er helt greit.
|
|
|
11/07/2013 09:04
|
sls
Veteran
|
Veteran
Jeg vil se det som utenkelig å få dekket skade på sykkel ved deltagelse i ritt. De har faktisk rett mt at man bryter alt av vegtrafikklover og at man opptrer grovt uaksomt. Jeg tror det er for det beste at vi som forsikringskjøpere ikke må dekke tilsvarende 'stunts' som andre måtte finne på. Da hadde det blitt dyrt, da.
At de aller fleste følger med på Tour de France o.l. på tv gjør det neppe mindre åpenbart for folk at feltsykling er risikabelt.
|
|
|
11/07/2013 09:08
|
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Ble kjørt ned av fjorårets utgave av bergen-voss, hadde da 2 reiseforsikringer som jeg tenkte jeg kunne bruke. Men som deg fant jeg ut at det ikke er mye å hente når man har deltatt i ritt. Dette sto da også i reglene at "ekstremsport" inkl sykkelritt ikke ble dekket.
Kikket gjennom andre reiseforsikringer, og kan ikke huske at jeg fant en som dekket skade ved sykkelritt. Jeg hadde heldigvis betalt reisen med mastercard som inkluderte reiseforsikring og de hadde ingen problemer med sykkelritt, fikk da dekket mesteparten uten problem. Mastercard forsikringen dekket ikke fullt så mye som 10 000, men dette kan kanskje hjelpe deg?
Lykke til.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
11/07/2013 09:33
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Inkluderer ikke startlisens en egen rittforsikring?
|
|
|
[Re: Mortens]
11/07/2013 09:49
|
Agger
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ble kjørt ned av fjorårets utgave av bergen-voss, hadde da 2 reiseforsikringer som jeg tenkte jeg kunne bruke. Men som deg fant jeg ut at det ikke er mye å hente når man har deltatt i ritt. Dette sto da også i reglene at "ekstremsport" inkl sykkelritt ikke ble dekket.
Kikket gjennom andre reiseforsikringer, og kan ikke huske at jeg fant en som dekket skade ved sykkelritt. Jeg hadde heldigvis betalt reisen med mastercard som inkluderte reiseforsikring og de hadde ingen problemer med sykkelritt, fikk da dekket mesteparten uten problem. Mastercard forsikringen dekket ikke fullt så mye som 10 000, men dette kan kanskje hjelpe deg?
Lykke til. Det er tilsvarende med meg, reisen er betalt med Mastercard (eller, det er en variant av et Mastercard som jeg har via jobb), og de har avtale med et forsikringsselskap som gir denne reiseforsikringen.. Sendte du inn kravet til Mastercard eller et forsikringsselskap de har avtale med?
|
|
|
11/07/2013 09:54
|
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Fant en "meld til" knapp inne på mastercard kort siden. Da får du skjema som må fylles ut.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
[Re: Arne_And]
11/07/2013 09:56
|
Agger
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Inkluderer ikke startlisens en egen rittforsikring? Jo, jeg betalte en slik engangslisens som inkluderer en ulykkesforsikring, men den dekker bare skade på folk og ikke utstyr, såvidt jeg har forstått; Forsikringsvilkår
Redigert av Agger; 11/07/2013 09:57.
|
|
|
11/07/2013 10:02
|
goatmxx
Entusiast
|
Entusiast
Var heldig jeg da  Fikk dekket skader etter velt på L-O i 2008 på reiseforsikringen. Kan vel hende de har blitt strengere med årene også, da det kanskje har blitt litt flere slike saker enn det var tidligere..
Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas
|
|
|
[Re: goatmxx]
11/07/2013 10:18
|
Agger
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ja, det spørs det. Jeg skal i alle fall klage for så (ved antatt nytt avslag) klage til den klagenemda. Det står ingenting i vilkårene om at sykkelritt er et unntak, men det listes opp fallskjermhopping etc som ekstremsport som er unntatt. Dykking til 40 meter dekkes også.
|
|
|
11/07/2013 10:21
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Akkurat den forsikringen du får via arrangøren når du melder deg på, tror jeg bare gjelder skade på person og legebehandling, ikke på utstyr?
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
[Re: Moonlit]
11/07/2013 10:22
|
Agger
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Akkurat den forsikringen du får via arrangøren når du melder deg på, tror jeg bare gjelder skade på person og legebehandling, ikke på utstyr? Ja, stemmer det.
|
|
|
11/07/2013 10:34
|
Agger
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Fant en meget interessant artikkel om dette: http://www.nrk.no/trondelag/up-er-snillere-med-syklister-1.8127748 Sitat: Olsen understreker at dette gjelder for syklister som ikke deltar i sykkelritt.
For sykkelritt er det egne forskrifter med egne krav til sikkerhetstiltak rundt kjøringen.
I godkjente sykkelritt kan syklistene ligge så tett som de vil. De kan til og med bryte fartsgrensen, sier Leif N. Olsen.
|
|
|
11/07/2013 10:52
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt tullete å prøve å få dekket noe slikt på reiseforsikringen.
|
|
|
11/07/2013 11:02
|
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Helt greit at forsikringsselskapet vil avkorte erstatning, men da bør de i så fall finne noe annet enn litt selektiv tolkning av trafikkreglene som begrunnelse.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
11/07/2013 11:14
|
Agger
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Litt tullete å prøve å få dekket noe slikt på reiseforsikringen. Du må gjerne begrunne dette?
|
|
|
11/07/2013 11:58
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Litt tullete å prøve å få dekket noe slikt på reiseforsikringen. Hvorfor det? Reiseforsikringer dekker eksplisitt sykling, så lenge den foregår utenfor hjemkommunen.
|
|
|
11/07/2013 12:05
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor det? Tøyser du? Hvorfor ikke også dekke punkteringer ved xc-ritt? Eller hva med "det kom en elg i veien og jeg måtte kjøre på en stein, slik at dekket pukterte." Eller gafler som knekker under utforsykling? "Jeg var jo på reise, fra toppstasjonen til mål". Hvorfor begrense dekningen til bare utstyret? Hva med å få dekket tapet man har ved å ikke vinne rittet? Tap av fremtidige inntekter, fordi man ikke fikk proffkontrakt?
Folk som kverulerer på denne måten bidrar til at forsikringsselskapet må ha overskudd av saksbehandlere, som igjen gjør at forsikringen blir dyrere enn den burde. Dersom du sykler ritt må du regne med å tryne og at utstyr blir ødelagt. Jeg skal ikke betale for dette gjennom min forsikring. Evnt kan man tegne en spesialforsikring. Regner med at det blir ganske mye dyrere enn 1000 kroner i året for en familie, som reiseforsikring koster i dag.
|
|
|
11/07/2013 12:26
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Selvfølgelig ikke. Hvorfor ikke også dekke punkteringer ved xc-ritt? Eller hva med "det kom en elg i veien og jeg måtte kjøre på en stein, slik at dekket pukterte." Fordi egenandelen i de fleste tilfeller er høyere enn prisen på en slange. Eller gafler som knekker under utforsykling? Det høres ikke helt urimelig ut, bortsett fra at dette sannsynligvis går under "ekstremsport", som de fleste selskapene ikke vil dekke. Derimot bør det være mulig å reklamere på gaffelen hvis det er meningen at den skal tåle utforsykling. "Jeg var jo på reise, fra toppstasjonen til mål". Det er ikke det som avgjør om det er en reise. Det er en reise hvis toppstasjonen og mål ligger utenfor hjemkommunen din. Hvorfor begrense dekningen til bare utstyret? Hva med å få dekket tapet man har ved å ikke vinne rittet? Tap av fremtidige inntekter, fordi man ikke fikk proffkontrakt? https://yourlogicalfallacyis.com/strawman
|
|
|
11/07/2013 13:23
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forsikringsselskapet gjorde helt rett i denne saken. Håper de neste gang ikke engang tar seg bryet med å svare saklig. Fjas om at konkurranseløypa ligger utenfor kommunen, og derfor burde reiseforsikringen dekke skader på utstyr, er ren kverulasjon, som koster meg og andre forsikringstagere penger.
|
|
|
11/07/2013 13:33
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Enig med mtbmaniac her. Dette blir for dumt. Du risikerer at sykkelen ødelegges under ritt. Sånn er det bare. med mindre du har Gjensidige sin forsikring jeg ble presentert med for noen år siden, der det ville koste meg en arm og et bein i året, men da dekket de ødelagt whatever under ritt og ikke under ritt. Knuse gaffelbein på stein: ny gaffel på forsikring. men det var bare for dyrt.
|
|
|
11/07/2013 16:03
|
Agger
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Forsikringsselskapet gjorde helt rett i denne saken. Håper de neste gang ikke engang tar seg bryet med å svare saklig. Fjas om at konkurranseløypa ligger utenfor kommunen, og derfor burde reiseforsikringen dekke skader på utstyr, er ren kverulasjon, som koster meg og andre forsikringstagere penger. Du er ganske krass og bastant i det du skriver, men jeg har ennå ikke sett et eneste fornuftig argument for hvorfor du mener forsikringsselskapet har rett? For all del, det kan det godt hende de har, men du må gjerne begrunne det.
|
|
|
[Re: baronKanon]
11/07/2013 16:06
|
Agger
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Enig med mtbmaniac her. Dette blir for dumt. Du risikerer at sykkelen ødelegges under ritt. Sånn er det bare. med mindre du har Gjensidige sin forsikring jeg ble presentert med for noen år siden, der det ville koste meg en arm og et bein i året, men da dekket de ødelagt whatever under ritt og ikke under ritt. Knuse gaffelbein på stein: ny gaffel på forsikring. men det var bare for dyrt. Så om sykkelritt er et unntak, hvorfor listes det ikke opp som et unntak, sammen med ting som fallskjermhopping, offpiste på ski, etc i vilkårene?
|
|
|
11/07/2013 17:17
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forsikring krever en viss grad av aktsomhet. Når man oppsøker situasjoner som kan føre til skader, så må man regne med at det vil medføre avkorting av erstatning. Det sier seg selv at en konkurransesituasjon er spesiell, pga intensiteten vil ulykkesfrekvensen være høyere enn ved vanlig tursykling. Når ulykkesfrekvensen er høyere må man regne med at det vil oppstå skader på utstyr. Det er ingen vanlig reise eller fritids-situasjon å delta i et ritt. Man vil derfor ha vist mindre enn ønsket aktsom bare ved det å betale startkontigent og stille på startsstreken. Hos KLP står følgende: Forsikringen dekker ikke: - skader som skyldes gjenstandens vanlige bruk
Under hardkjør i et ritt kan man forvente at en viss andel faller og skader seg og utstyr.
|
|
|
11/07/2013 17:38
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig med mtbmaniac her. Dette blir for dumt. Du risikerer at sykkelen ødelegges under ritt. Sånn er det bare. med mindre du har Gjensidige sin forsikring jeg ble presentert med for noen år siden, der det ville koste meg en arm og et bein i året, men da dekket de ødelagt whatever under ritt og ikke under ritt. Knuse gaffelbein på stein: ny gaffel på forsikring. men det var bare for dyrt. Så om sykkelritt er et unntak, hvorfor listes det ikke opp som et unntak, sammen med ting som fallskjermhopping, offpiste på ski, etc i vilkårene? Fordi vilkårene ville blitt veldig lange dersom enhver spesialsituasjon skulle nevnes spesifikt. Ovenfor har jeg nevnt et par andre spesialsituasjoner som heller ikke er dekket, men det kom en bruker her og beskyldte meg for å angripe deg personlig ved bruk av noe som heter stråmannsargumentasjon. Derfor vil jeg ikke komme med noen andre eksempler nå på situasjoner der det er tilsvarende urealistisk å forvente at vanlig reiseforsikring skal dekke skader på utstyr som benyttes, men heller stille et par avklarende spørsmål: Forventer du at alle situasjoner som ikke dekkes skal være beskrevet i vilkårene? Dersom en spesialsituasjon ikke står nevnt der, er det din oppfatning at det er fritt frem å oppsøke situasjonen og søke erstatning når det går galt for å se om du kanskje kan få det dekket? Kan ikke forsikringsselskap regne med at folk viser en viss grad av sunt vett, og ikke oppsøker farlige situasjoner for deretter å søke om erstatning når det går galt?
|
|
|
11/07/2013 17:59
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Ovenfor har jeg nevnt et par andre spesialsituasjoner som heller ikke er dekket, men det kom en bruker her og beskyldte meg for å angripe deg personlig ved bruk av noe som heter stråmannsargumentasjon. Så du mener i fullt alvor at å be om erstatning for skader på sykkel er det samme som å kreve erstatning for tap av fremtidige inntekter ved at du ikke får proffkontrakt? Og du er helt oppriktig fornærmet over at jeg mente dette var et useriøst argument?
|
|
|
[Re: trondmm]
11/07/2013 18:10
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ovenfor har jeg nevnt et par andre spesialsituasjoner som heller ikke er dekket, men det kom en bruker her og beskyldte meg for å angripe deg personlig ved bruk av noe som heter stråmannsargumentasjon. Så du mener i fullt alvor at å be om erstatning for skader på sykkel er det samme som å kreve erstatning for tap av fremtidige inntekter ved at du ikke får proffkontrakt? Og du er helt oppriktig fornærmet over at jeg mente dette var et useriøst argument? Nei, jeg mener det er seriøst å sammenligne XC-ritt og DH-ritt med landeveisritt. Feks, idag knaste Edvald skulderen i et fall. Slikt kan fort skje når man sykler ritt. Det er ikke det som avgjør om det er en reise. Det er en reise hvis toppstasjonen og mål ligger utenfor hjemkommunen din. Så du mener i fullt alvor at dersom et utforritt arrangeres utenfor din hjemkommune så burde eventuelle skader på utstyret i dette rittet dekkes av vanlig reiseforsikring?
|
|
|
11/07/2013 18:17
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Noen som vet om helårslisens dekker skader på utstyr?
|
|
|
[Re: Ketle]
11/07/2013 18:25
|
EgilS
More than words
|
More than words
Noen som vet om helårslisens dekker skader på utstyr? Den gjør ikke det.
|
|
|
|
|