Surfar runt efter lätta komponenter till Big Boben då den inväntas. Vilka är billigaste uppgraderingarna som kan göras, och går det att spara cirka 2 kg till en rimlig peng (2000-3000 norska el.svenska kronor)? Är det dessa delar som då gäller eller finns det något annat tips?
Tubeless Sadel Setepinne Styre
Förresten.... Hoppas det kommer prisvärda piggedekk efter hand eftersom vintervädret växlar ganska mycket här i Arvika!?
Tar jeg veldig feil om jeg tror prototypen har 9-delt drivverk? Tenkte sette på en rapidrise derailleur
Yep, 9 delt. Rapidrise ville jeg styrt langt unna.
Hvorfor mener du det? Rapidrise er jo helt kanon. Kjapt og effektivt å gire til et lettere gir mens man er i en bakke og feilberegnet hvilket gir man skulle ha i start av bakken.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Tar jeg veldig feil om jeg tror prototypen har 9-delt drivverk? Tenkte sette på en rapidrise derailleur
Yep, 9 delt. Rapidrise ville jeg styrt langt unna.
Hvorfor mener du det? Rapidrise er jo helt kanon. Kjapt og effektivt å gire til et lettere gir mens man er i en bakke og feilberegnet hvilket gir man skulle ha i start av bakken.
For de fleste er det en relativt unaturlig måte å gire på, så det brukes så og si ikke på komplette sykler fra noen merker, men noen liker det så Shimano har noen low normal RD (aka Rapidrise) tilgjengelig som aftermarket fortsatt.
Surfar runt efter lätta komponenter till Big Boben då den inväntas. Vilka är billigaste uppgraderingarna som kan göras, och går det att spara cirka 2 kg till en rimlig peng (2000-3000 norska el.svenska kronor)? Är det dessa delar som då gäller eller finns det något annat tips?
Förresten.... Hoppas det kommer prisvärda piggedekk efter hand eftersom vintervädret växlar ganska mycket här i Arvika!?
//Jonas
Setet veier ca 290g, det samme gjør pinnen. Styret veier ca 280g. Tubeless kan spare oppimot 600g avhengig av mengden guffe og oppsett. F.eks XT kassett kan spare ca 160g vs. HG50. Videre er det stort sett tradisjonell tuning som gjelder.
Vi jobber med Vee-Rubber på et 4.7'' piggdekk, men pris og ferdigdato er ikke satt.
Fatbike er gøy, men det er også gøyalt å slippe å drasse på et drog! Synes dog EspenW sine smågramsrunkepelling blir drøyt, så er det jo greit å ha en sykkel som ikke veier 16 kg med pedaler. Hvilket min gjør.
Hehe, når smågrammene slår seg sammen blir de fort til kilo. I løpet av kort tid ruller jeg rundt på 9.4kg fatbike proto med 100mm felger og alu ramme/gaffel. Riktignok med Vee-Rubber Speedster dekk strukket til ca 100mm bredde. Ca 10.2 kg på Vee-Rubbber Mission strukket til 4.4''. 10.8kg med Bud/Lou komboen som ligger og venter
For kjøring i snø er flytevnen fullstendig overskyggende vekt, men siden vi ser flere og flere bruke fatbike som helårssykkel blir det mer vektfokus (som vi ser med Salsa Beargrease karbon, Borealis, osv.)men det er viktig at man ikke gjør kompromisser: minimum 80mm felger, minimum 100mm effektiv casingbredde på dekk, lav nok utveksling, 700mm+ styre, osv.
Vi jobber med Vee-Rubber på et 4.7'' piggdekk, men pris og ferdigdato er ikke satt.
Oioioi, dette blir spennende.
Jess, dette dekket vil leveres uten pigger, men med hull for pigger, slik som Escalator. Så kan man sette i det antallet som man ønsker, opp til 300stk. 6mm knastehøyde og aggressivt mønster. Helt oppunder Bud/Lou i reell str. men håret mindre, slik at det kan brukes på flere rammer der Lou akkurat subber.
Fatbike er gøy, men det er også gøyalt å slippe å drasse på et drog! Synes dog EspenW sine smågramsrunkepelling blir drøyt, så er det jo greit å ha en sykkel som ikke veier 16 kg med pedaler. Hvilket min gjør.
Jepp, det er ikke til å komme unna at en lettere sykkel er mer moro. Det er vel allerede konkludert i en masse andre tråder at vekten ikke har så mye å si for hvor tung sykkelen er å sykle opp bakker med. Som totalekvipasje veier jeg 95 kg med fatbike og 90 med singlespeeden, så det er jo bare en forskjell på ca 5%.
Men når jeg dytter fatbiken opp en kneik, drar den opp av et gjørmehull eller bærer den opp en trapp så veier den plutselig 50% mer enn singlespeeden. Og ved inspirert stisykling hvor man lar sykkelen leve sitt eget liv under seg så er den også 50% tyngre enn singlespeeden.
men det er viktig at man ikke gjør kompromisser: [...] 700mm+ styre, osv.
Mulig det bare er jeg som er uvant, men jeg synes 72 cm føles så bredt at det går ut over presisjon og respons. Siden det er plass til det så skal jeg teste en tur hvor jeg flytter inn holker og hendler 2 cm på hver side.
I går da jeg satt og klatret opp Vollsveien så holdt jeg hendene langt inn på styret, omtrent der jeg ville holdt dem på raceren når man holder på toppen av styret. Da jeg var ferdig med bakken og flyttet hendene tilbake til holkene så følte jeg meg direkte korsfestet.
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Dan]
#164081810/07/201311:55
men det er viktig at man ikke gjør kompromisser: [...] 700mm+ styre, osv.
Mulig det bare er jeg som er uvant, men jeg synes 72 cm føles så bredt at det går ut over presisjon og respons. Siden det er plass til det så skal jeg teste en tur hvor jeg flytter inn holker og hendler 2 cm på hver side.
I går da jeg satt og klatret opp Vollsveien så holdt jeg hendene langt inn på styret, omtrent der jeg ville holdt dem på raceren når man holder på toppen av styret. Da jeg var ferdig med bakken og flyttet hendene tilbake til holkene så følte jeg meg direkte korsfestet.
Hehe, det med styrebredde er så til grader vanesak. Senest ifjor disset jeg konseptet med styrebredde over 600mm på Birken type sykler, og syntes da faktisk at 580mm som jeg hadde på 5.7kg sykkern min var i bredeste laget, siden jag var mest vant til 560mm på jobbsykkelen (som går veldig, veldig mange mil). Så begynte jeg å kjøre Fat med 720mm, på første turen føltes det fullstendig ubrukelig og ekstremt ineffektivt med så bredt styre og mer oppreist sittestilling. Etter et par turer endret det seg, og på første turen igjen med 560mm styre holdt jeg på å kjøre i grøfta. Ekstremt mye mil på fat ifjor høst/vinter og i vår, så ble fullstendig vant til sittestillingen og 720mm styre, så måtte bytte til 660mm på jobbsykkelen, men det føles nå i smaleste laget, for etter en tur på 5.7kg sykkelen med 114g 580mm styre så skjønte jeg at det funket ihvertfall ikke, og satte på det nye 118g styret på 750mm Det føltes helt galt første timen på lørdag, men etter en 6 timers runde rundt marka var det helgromt, og det var det dagen etter også. Så nå må jeg ha bredere enn 660 på jobbsykkelen, for det føles som et racerstyre i forhold..
Jeg vil ikke bli vant til å se ut som jeg sykler på trehjulssykkel:) Håper Intersport kan gi meg et smalere..
Kanskje du kan sette på et sånn?
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Syklet sammen med gode sykkelvenner i området rundt Langfuruåsen i Østmarka i går kveld. Turen varte og rakk, så trass i start klokka sju var vi ikke ute av skogen før sola hadde gått ned og vel så det. Vi fikk med oss noen fine lysglimt i mørket fra tordenværet som lå over andre steder av osloregionen.
Langfuruåsen på langs, i nord-syd retning og tilbake er fantastisk. Mye bra singletrack og lite knot. Vi bestemte oss for å legge deler av turen fra golfbanen på Krokhol og opp til Tømmeråsen. Det er ikke noe som kommer til å gjenta seg, her er det mye lemping trass i enkelte fine partier.
Jeg kjørte fatbike, Nakamura 2014 prototype, med 100/80 felger og floater dekka fra on-one. Fungerte finfint!
//Jonas
Setet veier ca 290g, det samme gjør pinnen. Styret veier ca 280g. Tubeless kan spare oppimot 600g avhengig av mengden guffe og oppsett. F.eks XT kassett kan spare ca 160g vs. HG50. Videre er det stort sett tradisjonell tuning som gjelder.
------------------------------------- Tack för svaret! Det verkar mer realistiskt att spara 1-1,5 kg för den summan pengar. Det var relativt lätta standardkomponenter som följer. Ser också fram emot att prisvärda piggdekk når marknaden.
Ta deg en dag i Hafjell på leiesykkel. Kos deg masse der med skikkelig bredt styre og opplev fordelene.
Fordelen er selvfølgelig at man ikke trenger armmuskler i det hele tatt, og det passer jo i Hafjell med en masse dvaske folk med oppoverbakkeskrekk.
På flatene finner jeg meg gang på gang med hendene oppe på bremsereservoarene. Det er tydeligvis der jeg føler det er mest komfortabelt og naturlig å ha hendene.