Så Forester har dårlig automatkasse, mens Outback 2,5 har bra. Hva med vanlig Legacy 2,5, eller Legacy 2,0? Er de en av de "mindre søsknene"?
Småsøsken i Subarufamilien er Forrester, Impreza og den jeg ikke husker navnet på. Jeg har bare sittet på i en Legacy, men det har bedre komfort enn Forrester. Helt enig i at en forrester kjennes som en billig bil, men den kommer frem og er stort sett til å stole på.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ?
[Re: HeavyDude]
#133990922/02/201222:20
Artige innspill i tråden! - Forester er for gamle gubber Volvo'n er for dem som skal ha litt status. Outback har et image - og image is eveything Fatter ikke prat om drivstofforbruk - en bruker garantert mange ganger mere på andre utgifter på bilhold. Greit at drivstoff forbruket bør ned, men 0.70 vs 0.73 ... spiller da ingen trille. Sykl de x mila til jobben og ha det gøy når en er på vei til den neste geniale sti. Gi gass i Gubbaru'n og overask en Volvo eier når du raser forbi denne
Gi gass på sykkelen på vei til jobb og gi gass på skogsbilveier på vei til godstien
Artige innspill i tråden! - Forester er for gamle gubber Volvo'n er for dem som skal ha litt status. Outback har et image - og image is eveything Fatter ikke prat om drivstofforbruk - en bruker garantert mange ganger mere på andre utgifter på bilhold. Greit at drivstoff forbruket bør ned, men 0.70 vs 0.73 ... spiller da ingen trille. Sykl de x mila til jobben og ha det gøy når en er på vei til den neste geniale sti. Gi gass i Gubbaru'n og overask en Volvo eier når du raser forbi denne
Gi gass på sykkelen på vei til jobb og gi gass på skogsbilveier på vei til godstien
Bra oppsummering ! Hadde en bakketest i går, ca. 12 % stigning, på løs snø, glatt underlag. Outbacken var nok et strå hvassere til å dra seg opp problemfritt, men begge klarte testen fint, selv med bakkestart i det bratteste henget. Jeg hadde trodd at det skulle skille mer, i favør av Outbacken på en slik type test. Så nå har jeg bestemet meg for å bestemme meg ( !) i løpet av helga. + til XC70: vesentlig bedre seter, ikke minst lengden på sitteputa ( jeg er 1.89, og setet betyr en del). Bedre lyddemping, og gir mer luxfølelse.
- Xc70 : litt smårufsete rykte mht vedlikeholdsutgifter, ting & tang som ryker lenge før det burde. Mange biler funker 100% , mens enkelte biler er tydeligivs LITT mandagsbiler slik sett. Dyrere deler og verkstedpriser enn Subaru ??
Outbacken: - : setene er korte i puta. Litt motorlyd. + : Tilbudet er ca. 25.000 under XC70 i mellomlegg. 5 års nybilgaranti.Godt rykte mht driftssikkerhet. Bedre bakseteplass enn XC70.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
#134013423/02/201212:40
Mulig dette er uinteressant, men jeg slenger inn mine erfaringer. Jeg testa i fjor sommer 2007 Legacy med automat mot en 2006 Octavia automat(DSG).
Den 6-trinns automatkassen var overlegen mot Subarukassen(4-trinns). Det har sikkert skjedd masse med automatkassen til subaru de siste årene, men jeg følte at dette var viktig for kjøreopplevelsen og satset derfor på OlaNordmannbilen Skoda.
Forøvrig syns jeg Outbacken er kul i utseende, bedre enn Forrester ihvertfall og jeg syns at XC70 har gubbepreget.
facebook.com/secondhandsessions
[Re: hJürg1]
#134027823/02/201219:58
Ja det ER en skikkelig gubbe bil.. Gå for Audi da blir du heller sett på som en skikkelig kødd i trafikken hehe. Er tross alt bedre det syns jeg når valget står mellom pest eller kolera. Ja jeg kjører Audi hæhæhæ...
You're born. You Ride A Few Bikes. You Buy A Klein. You Go To Heaven. Then You Die..
#134155926/02/201218:52
Skulle likt å sett BMW eieren som hadde puttet 5 levede reinsdyr baki X5en *knegg*
Subaru er bilen for deg som ikke trenger penisforlenger, men en robust bil som har plass til alt "utstyret" ditt.. "Med sin legendariske driftssikkerhet, fremkommelighet og veigrep er Subaru skreddersydd for en aktiv livsstil." :
Det er jo litt morsomt at det er Mattilsynet som reagerer på at han har levende reinsdyr i baksetet. Biltilsynet (eller hva de heter nå) syntes det var greit.
"Ja, skal vi seeeeh ..... reinsdyr ... reinsdyr .... nei det står ingen ting om frakt av reinsdyr i personbil her. Da er det bare å kjøre videre"
(Men disse dyrene hadde det sikkert like godt eller bedre enn de stakkarene som ligger surret fast på en åpen slede over vidda.)
[Re: Tex]
#134271828/02/201220:03
Da er det bare å legge penger til side til girkasseoverhaling;)
Er dette fortsatt et generelt problem på Volvo? Jeg hadde inntrykk av at det gjaldt en periode på slutten av 90-tallet der girkassene ble laget i Storbritannia? (Citation needed!)
Redigert av Anders A-R; 29/02/201208:22.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
[Re: Anders A-R]
#134333429/02/201221:30
Er dette fortsatt et generelt problem på Volvo? Jeg hadde inntrykk av at det gjaldt en periode på slutten av 90-tallet der girkassene ble laget i Storbritannia? (Citation needed!)
Gamle fordommer, nei dette er ikke et generelt problem. Og gratulerer med en nydelig bil som jeg er sikker på vil gi deg mange mil med kjøreglede.
Ja, inntil ca 2005. De (japanske) kassene fra ca 2006 er bedre, og er 6trinns. De andre fikk trøbbel på ca 200.000km.
[Re: parob]
#134349401/03/201208:12
Nå var den salven var mot autokassa i 2010 Forester bensin. Den er ikke lik.
Outback 2,5 har LSD, selv på automat. Stor forskjell i kjørefølelse, spesielt på holke og dårlig underlag! Outback har nok fått det pga den skal være noe mer terrenggående og effektmessig. Det har ikke de mindre søskenene, med mindre der er, 3,0R, 3,4, 3,6 eller wrx sti.
Så Forester har dårlig automatkasse, mens Outback 2,5 har bra. Hva med vanlig Legacy 2,5, eller Legacy 2,0? Er de en av de "mindre søsknene"?
Silverwrx, du svarte meg aldri på denne. Går det an å kjøpe en Legacy 2.0 med automat, eller må man ha en Legacy 2.5, eller må man opp på Outback 2.5 for å få en god automatkasse?
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
[Re: parob]
#134371401/03/201215:17
Nå var den salven var mot autokassa i 2010 Forester bensin. Den er ikke lik.
Outback 2,5 har LSD, selv på automat. Stor forskjell i kjørefølelse, spesielt på holke og dårlig underlag! Outback har nok fått det pga den skal være noe mer terrenggående og effektmessig. Det har ikke de mindre søskenene, med mindre der er, 3,0R, 3,4, 3,6 eller wrx sti.
Silverwrx, du svarte meg aldri på denne. Går det an å kjøpe en Legacy 2.0 med automat, eller må man ha en Legacy 2.5, eller må man opp på Outback 2.5 for å få en god automatkasse?
Der var det en ja.
2006+ Legacy 2,0 med automat er en fin kjerre, den har VTD(variable torque distribution). Hadde som sagt en slik, og den er en grevling til å ta seg frem. Eller er det jo opp på 2,5 Outback, og de og er jo bra.
Kassa er jo (nesten) de samme. Det er ikke den som gir fremkommelighet.
Det er diffene er ulike, og grep handler alt om differ, spesielt bak. Tenk deg en bakhjulstrekker. Med en limited slip diff(lsd) diff så er den meget godt grep selv på glatt. Du får begrenset spinn før den låser. I tillegg har du senterdiff og frontdiff, fronten er og like viktig som den bak. Der gir det og grep. Samtidig må det ikke være for mye låsing, det gjør bilen vankelig å kjøre. De raskeste grN bilene kommer med mekaniske front/bakdiffer og elektronisk senterdiff. Dette er biler hvermansen får kjøpt i butikken på hjørnet, som tåler mye julig! Senterdiff er også omprogrammerbar med laptop og det er mye MYE å hente, men blir det for mye lås. Fortest fra A til B/mest grep. Fremkommelighet i lav fart og terreng, så er det andre biler og differ som gjelder.
Det morsomme er jo å ha elektronisk senderdiff, og så justere denne selv når man kjører, da merker man hvor utrolig stor forskjell 35%front og 65% bak er, kontra 50/50 fordeling. Du har manual override på autofunksjonen på 2005+ wrx sti. Ved oppsstart er et 50/50 som gjelder, men har du litt fart, så er det 65% som gjelder. Svingkjøring, rundkjøring så er det autofunksjon det raskeste fra A til B.
Tilbake til Subaru autokasseme så har du CVT (de nye med 2,0), 4AT(eldre 2,0) og 5AT 2,5/3,0/3,6 i grunnprinsippet.
Alle kassene er jo "gode" og holder i massevis til vanlig kjøring. 2,5 Outback går fint det, eller enda bedre en 2,0 Diesel manuell. Min kjøring er ikke vanlig (isbane/asfaltbane/slicks) så jeg ville gått for 3,0 Outback. Den er knall! Du får en 3,6L Outback og på bestilling den er et "under disken" produkt i norge slik som impreza wrx sti er.
Men 2,0 og CVT er jo "worst pick" på grep, effekt i motor(brukes på sugemotorene). Den CVT kassa liker jeg ikke (men jeg klarer heller ikke disse DSG kassene, eller automat generelt, Joda, de er komfortable og girer raskt men de kommer alltid med begrensninger). Det er heller ikke like lett å aktive lage autokasser som tåler seriøst moment og hard bruk. Det blir for mye mekanisk grep og varme i kassa når grepet er godt. De fleste er passiv 4wd og får gradvis innkobling som gjør at kassa tåler mere moment. Da får du og dårligere grep.
Min bastante holdning er at en Subaru allerhelst skal være manuell, rett og slett for da er det(som regel) best fremkommelighet, og det på den permanente driften den skiller seg ut kontra andre personbiler. Det gjør de lettkjørte med et meget godt grep.
[Re: RaymondJ]
#134385501/03/201220:26
Takk for det, appen er lagt inn ! Og Xc70'n er en drøm å kjøre, selv for en som har kjørt tysk stjernebil i mange år, var det en en stor og behagelig opplevelse å kjøre denne doningen, ja. Behagelig skrev jeg visst .. der snek det seg inn en gubbefaktor trur eg Får ta igjen det på pimpe-prosjektet på Paragonen min !
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
#164076610/07/201310:15
Så langt har jeg Finn.no´et meg fram til at Outback er eneste alternativ til kriteriene mine.
Vi var på samme kjøret i fjor høst: Vi så etter en noe med firhjurstrækk og plass til Pappa på >1,90 foran bakovervendt barnesete. Av de vi prøvde var Outback en god nummer 2 etter Skoda Superb på innvendig plass. Skodaen er jo latterlig stor inni, men selv med bad road-pakke har den dårligere bakkeklaring.
Forrige CR-V ble prøvekjørt men falt gjennom på passasjerplassen. Vi prøvemonterte barnesetet i forrige Outlander, X-trail, Quashqai+/-2, og et par til også. Mulig nye Outlander eller CR-V er verdt en kikk?
De to bilene vi to sto igjen med til slutt var Outback (Gen4, 2010-) og nye (2013) Hyundai Santa Fe. Santa Fe hadde faktisk bedre plass i kupeen, men muligens litt mindre i bagasjerommet. Subaruen vant på at den passet bedre i garasjen.
Sitat: Knirkekne
Så da spør jeg folket: Classic eller Premium, 2.5cvt bensin elelr 2.0 manuell diesel (det er disse som finnes på Finn)?
Åja, det var det du egentlig lurte på, ja!
Classic vs. Premium: Antar du har gått gjennom lista (denne er for 2013, men tror ikke den har endret seg så innmari mye). For oss var elektrisk justerbart førersete med minne bundet til nøkkel en killer. Vi er to sjåfører med 30cm høydeforskjell som bytter på å kjøre bilen hver dag, og det er utrolig fint at setet alltid er riktig justert når man setter seg inn.
Bensinautomat eller dieselmanuell: Her vil jeg anbefale å få prøvekjørt. Vi var innstilt på at vi skulle ha manuelt gir, så det ble diesel. Vi kjørte en tur i bensinautomaten også, og jeg kunne ha kjøpt en sånn. Hvis du skal krype en del i kø med den, ville jeg spesielt vurdert automaten. Dieselmotoren trekker fint, men den er ikke giret eller kløtsjet for å krype i kø.
Fra 2013 har de kommet med 2.0CVT+diesel også, men de har kanskje ikke dukket opp på bruktmarkedet ennå?
Kr.
Redigert av kg; 10/07/201319:30.
[Re: kg]
#164109810/07/201322:03
Så langt har jeg Finn.no´et meg fram til at Outback er eneste alternativ til kriteriene mine.
Vi var på samme kjøret i fjor høst: Vi så etter en noe med firhjurstrækk og plass til Pappa på >1,90 foran bakovervendt barnesete. Av de vi prøvde var Outback en god nummer 2 etter Skoda Superb på innvendig plass. Skodaen er jo latterlig stor inni, men selv med bad road-pakke har den dårligere bakkeklaring.
Forrige CR-V ble prøvekjørt men falt gjennom på passasjerplassen. Vi prøvemonterte barnesetet i forrige Outlander, X-trail, Quashqai+/-2, og et par til også. Mulig nye Outlander eller CR-V er verdt en kikk?
De to bilene vi to sto igjen med til slutt var Outback (Gen4, 2010-) og nye (2013) Hyundai Santa Fe. Santa Fe hadde faktisk bedre plass i kupeen, men muligens litt mindre i bagasjerommet. Subaruen vant på at den passet bedre i garasjen.
Sitat: Knirkekne
Så da spør jeg folket: Classic eller Premium, 2.5cvt bensin elelr 2.0 manuell diesel (det er disse som finnes på Finn)?
Åja, det var det du egentlig lurte på, ja!
Classic vs. Premium: Antar du har gått gjennom lista (denne er for 2013, men tror ikke den har endret seg så innmari mye). For oss var elektrisk justerbart førersete med minne bundet til nøkkel en killer. Vi er to sjåfører med 30cm høydeforskjell som bytter på å kjøre bilen hver dag, og det er utrolig fint at setet alltid er riktig justert når man setter seg inn.
Bensinautomat eller dieselmanuell: Her vil jeg anbefale å få prøvekjørt. Vi var innstilt på at vi skulle ha manuelt gir, så det ble diesel. Vi kjørte en tur i bensinautomaten også, og jeg kunne ha kjøpt en sånn. Hvis du skal krype en del i kø med den, ville jeg spesielt vurdert automaten. Dieselmotoren trekker fint, men den er ikke giret eller kløtsjet for å krype i kø.
Fra 2013 har de kommet med 2.0CVT+diesel også, men de har kanskje ikke dukket opp på bruktmarkedet ennå?
Kr.
I konkurransen dølleste kriterier for valg av bil, så tror jeg vi har en vinner. :-)
[Re: Dexter]
#164110310/07/201322:22
I konkurransen dølleste kriterier for valg av bil, så tror jeg vi har en vinner. :-)
Har rekkehus, platt og thujahekk. Kjører i dag Passat. Sølvgrå. En Subaru Outback er et steg OPP på kulhetsfaktoren her i huset :-D
Vi har forsåvidt landet på at det er en slik vi kan "ta oss råd til". Så nå begynner jakta på beste deal. problemet er jo at det er serdeles få til salgs i rimelig nærhet. Er det helt nødvendig å prøvekjøre en så ny bil som 2011, som har gått normalt langt da?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
[Re: Knirkekne]
#164117711/07/201307:12
Er det helt nødvendig å prøvekjøre en så ny bil som 2011, som har gått normalt langt da?
Er det ingen å prøvekjøre i nærheten, eller ingen i din prisklasse eller ingen med den motor-/girkassekombinasjonen du skal ha?
Får du prøvekjørt noe så likt som mulig, så kan du vel trygt reise langt for å kjøpe, såfremt du er bestemt på å dra hjem tomhendt om det skulle vise seg å være noe som ikke er som forespeilet. Jeg har kjøpt bil både 50 og 60 mil unna. Begge ganger ble det kjøp, men jeg hadde returalternativer klart. Husk å avklare med forsikringsselskapet ditt slik at du har forsikring fra kjøpsdato... blir det ikke kjøp allikevel, så annullerer de den bare.
Forøvrig kjøper du drømmebilen min, så jeg er bare bittelitt misunnelig.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
#164122311/07/201308:14
Har testa en slik. De er veldig gode. Litt sånn amerikansk følelse på de. Bortsett fra at de går uansett. God kvalitet og fremkomelighet. Det er ikke så mange som har dem heller. Godt alternativ til Audi allroad og xc70. Xc70 er Mer min bil da.. Men smaken er forskjellig på alle. Bruker mye juice synes jeg, eneste å sette fingern på... De vi har på jobb er kliss like til den du linket til. Knall bil..