Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kajakk.

Kajakk. #1637591 03/07/2013 18:41
W
WizVaz Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Har så sinnsykt lyst på kajakk og fått tilbud om godpris på Seabird Design. Discovery pakke og Victory HV pakke

Denna kroppen er 186 cm høy, 95+/- kg tung og skal bevege kajakken i sjø samt innlands for fiske, teltturer og rekreasjon. Har en del kano-erfaring, men er nybegynner i lukket en-seter.

Discovery ser ut til å passe opp til 90kg - har de ekstra kiloene mine mye å si?
Victory er noe lenger, men har bedre lastekapasitet samt både senkekjøl og ror - gyldig argument eller holder det med kjøl?

Så, anyone med tips, erfaringer og råd: øs din kunnskap :-D

Re: Kajakk. [Re: WizVaz] #1637630 03/07/2013 19:45
L
laurids Offline
Entusiast
Entusiast
L
De fem ekstra kiloene ville jeg ikke bekymret meg for. Heveror er kjekt å ha, men ikke noe must. Det viktigste tror jeg er at en er komfortabel i jolla. Den bør absolutt prøves, og om man ikke har sammenligningsgrunnlag fra tidligere kajakkpadling er det nok lurt å prøve litt forskjellige. Jeg er ingen storpadler sjæl, men mit første kajakk-kjøp angra jeg big-time på etter å først ha kjøpt kajakk, for så å prøve andre, hvor sittestillingen passet meg mye bedre, og som var betydelig mer lettrodd enn den jeg nettopp hadde kjøpt.

Jeg har ikke prøvd kajakker fra Seabird Designs fra før, men Discovery; veier jo en god slump mindre, og har en del mindre lastekapasitet: Hvor mye skal du ha med deg på tur?
Jeg tror som sagt det viktigste er at man liker å padle den. Da tilpasser man seg ofte det man har, og bruker det mer ICON_SMILE

Sikkert ikke det svaret du ønsket deg, men allikevel mine $0.50
/J

I won't drink and dial anymore.
Re: Kajakk. [Re: WizVaz] #1637700 03/07/2013 20:33
W
WizVaz Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Joa, om ikke annet så er vekt et godt argument og vi prekær ikke om no større enn helgeturer eller i nærheten av butikk. Telt, sovepose, underlag, tube m/ stenger. Fluer, sluker, sene osv har jeg i fiskevesten som tar liten plass. Discovery har også stangholder, det er jo kjekt... siden jeg skal fiske:)

Urutinert å ikke legge ut link i første innlegg:
http://kajakk-seabirddesigns.no/nor/shop/pakketilbud.p/discovery-pakke

http://kajakk-seabirddesigns.no/nor/shop/pakketilbud.p/victory-hv-pakke

Tenker Deluxe pakke og supplere med årepose, åresnor og pumpe. Mer som er viktig?

Testing antar jeg man avtaler på forhånd som med bil.

Re: Kajakk. [Re: WizVaz] #1637812 03/07/2013 22:52
R
Raggedy Offline
Fersking
Fersking
R
Det er jo to ganske ulike kajakker du har funnet. Victory HV er over en meter lenger, og er nok både raskere og tåler mer sjø enn Discovery. Mer "ordentlig havkajakk", for å si det banalt. Du klarer deg fint med bare ror, så at Victory også har senkekjøl synes jeg ikke er noe argument for å kjøpe den i stedet. Vi har en Expedition liggende på hytta og med roret nede har man stålkontroll på kajakken, selv når det er kraftig vind.

Discovery er 420 cm lang og 63 cm i bredden, noe som gjør at den er ganske kort og bred. Padlervekten er oppgitt til 60-90 kg, og med dine 95 kg + bagasje vil den kunne ligge noe dypt i vannet, slik at det går tregere (i alle fall sammenlignet med Victory HV). Det kan også hende at cockpiten blit litt i knappeste laget for deg med dine 186 cm, men det kan du jo enkelt teste i butikk.

Alt kommer jo egentlig an på bruksområder. Skal du padle langt? I grov sjø? Er det et poeng å padle raskt? Skal du padle med en padleklubb hvor folk har lengre kajakker, eller ser du for deg å padle alene? Jeg tror at hvis du virkelig finner glede i å padle, så vil du sette pris på en lengre kajakk - men Discovery funker nok ypperlig til fisking og padling spesielt på godværsdager. Det er selvfølgelig også enklere å lempe en kajakk på 22 kg opp på biltak og slikt enn en på 28 kg, men under selve padlingen vil ikke vekt ha noe å si(?).

Det beste er nok om du tar deg en tur på Seabird-outleten/testsenteret og prøvesitter, eller tilogmed prøvepadler, diverse kajakker. Da finner du ut hvilke som du trives best i og kan også slå av en kajakkprat om hva som passer best til dine behov/ønsker ICON_SMILE

Re: Kajakk. [Re: WizVaz] #1637849 04/07/2013 05:52
O
okk Offline
Medlem
Medlem
O
Enig med Raggedy. Du må prøve båtene, Discovery er en kort båt, muligens er sittebrønnen for kort for bena dine.
Det er viktig å tenke framover - hvor er du om 2-3 år, padlemessig?
Du bor vel ikke langt unna Bohuslen som er et fantastisk padleområde, og får du smaken på lange padleturer vil lange og raskere båter passe bedre.
Vekt er viktig, særlig når du skal løfte båten på biltaket etter en lang dags- eller helgetur. Da merker du fort de ekstra kiloene...
Ta en titt på http://www.thomassondesign.com/valja hvis du vil gå litt i dybden på båttyper og egenskaper.
Jeg tro du vil vokse fra Discovery eller Victory kanske fort, til turpadling.
Er fisking det aller viktigste for deg ville jeg sett på en Sitontop. Kommer litt høyere og er enklere å fiske med flue.

Re: Kajakk. [Re: WizVaz] #1638203 04/07/2013 12:41
W
WizVaz Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Takk for gode innspill. Denne Thomasson har jo designet for Seabird også.

Jeg vet ikke hvor jeg er om 2-3 år - derfor vil jeg ikke svi av altfor mye i første omgang. Mister en brukt kajakk mye i verdi?
Det kommer uansett aldri til å bli noen ekspedisjoner på meg for å si det sånn, men litt lastekapasitet ser jeg nødvendig.

Forøvrig er kroppen min konstruert med lang overkropp i forhold til total lengde, men jeg tar rådet, eller befalingen:), om å teste ut. Så får`n se da - til helga kanskje ;-)

Re: Kajakk. [Re: WizVaz] #1638266 04/07/2013 13:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ingen expert på havkajaker men vikt på den typen av kajaker tror jag spelar klart mest roll när man bär kajaken.

Vilken kajak som är bäst beror också väldigt mycket på var och hur man padlar. Om man bara padlar på flatvatten i finvär så får man finare turer med en kajak som är designad för just det jämfört med om man har en havkajak. Om man däremot padlar på havet när det är bölger så är en stabil havkajak bra.

Av de kajakerna du visar till så skulle jag välga viktory då det verkar vara en standard havkajak. En kort och bred kajak som discovery tror jag blir rätt kjedlig att padla.

En kajak på 28 kg är jobbigt att ta hand om på land men tror det är en rätt normal vikt för en havkajak i plast.

Moderator  support