Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ulyd fra bakhjulet

Ulyd fra bakhjulet #1635846 01/07/2013 07:27
A
Andysor Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Nylig har jeg lagt merke til at bakhjulet på raceren min lager en slags kværnete lyd når det triller rundt, og jeg hører ikke de karakteristiske klikkene når jeg triller. Jeg regner med at dette er hjullageret, selv om sykkelen ikke er mer enn 3-4 måneder gammel og har gått ca 1500 km.

Mitt spørsmål: dette var en billig sykkel på tilbud (Scott Speedster S40), med billige hjul (Alex Rims) som jeg bruker hovedsakelig til og fra jobb ca 3 mil hver vei. Bør jeg prøve å smøre hjullageret inn med fett selv, og vil dette funke, eller bør jeg heller kjøpe nye hjul? Er det trygt å kjøre noen mil til før jeg fikser det?

Re: Ulyd fra bakhjulet [Re: Andysor] #1635951 01/07/2013 09:18
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Det har skjedd meg også.. etter en stund og noen vask gikk det over av seg selv. Tror noe rusk hadde kommet inn i frikrans-mekanismen eller noe slikt.

Det verste som kan skje er at bosset ødelegges slik at du ikke får noen kraftoverføring. Jeg ville ha forsøkt å demontere bosset og rense opp inni der. Har aldri gjort det før, så har ingen gode tips til hvordan..

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Ulyd fra bakhjulet [Re: Andysor] #1636016 01/07/2013 10:58
A
Andysor Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Ja, tenker jeg tar meg en tur på biltema idag for å kjøpe det jeg trenger for å prøve å ta fra hverandre bosset og hjullageret. Hvis det ikke blir bedre tenker jeg at jeg skaffer meg nytt hjul.

Så vidt jeg forstår trenger jeg et sett med "cone wrenches" og kjedepisk for å demontere, stemmer det? Noe mer noen kan anbefale?

Re: Ulyd fra bakhjulet [Re: Andysor] #1636250 01/07/2013 17:30
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Du må ha kjedepisk og kassettavtager for å få av kassetten.
Hva som så følger kommer an på hvordan navet ditt er satt sammen. Hvis du har alex nav også, tipper jeg på maskinlager. Er disse gått så bank ut de gamle og stikk på den lokale kulelagersjappa og kjøp nye av type SKF e.l. , pass på at det er forseglede varianter. Forhåpentligvis varer dette lenger enn det du alt har. ICON_SMILE

"Cone wrehches" er vel skiftnøkler for å demontere hvis du har nav med løse kuler, dvs. Shimano.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Ulyd fra bakhjulet [Re: Andysor] #1636611 02/07/2013 10:00
A
Andysor Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Da tok jeg av kassetten og fikk også skrudd opp navet. Ikke helt uventet var den ene siden veldig skitten, og kulene umulig å få helt rene. På den andre siden så kulene helt nye ut i forhold, så jeg regner med at det har kommet inn en del søle i regnet jeg har syklet i nå i det siste.

Fikk ikke helt til å sette alt sammen igjen i går kveld, så håper det skal gå når jeg prøver igjen senere. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i løse kuler? Tror det er 9 1/4" kuler jeg trenger, så fremt ikke innsiden av lageret også er ødelagt.

Mulig jeg heller burde vurdere nytt hjul, men synes 1500 km er litt vel kort for å rettferdiggjøre hjulbytte.

Re: Ulyd fra bakhjulet [Re: Andysor] #1636731 02/07/2013 12:40
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Tipper LBS kan bestille nye kuler til deg. Et google søk fant vel også noen ebayere som selger disse.
Det kan også være det holder å rense kulene og legge i nytt fett.

Redigert av Elgvenn2; 02/07/2013 12:40.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Ulyd fra bakhjulet [Re: Andysor] #1637937 04/07/2013 07:42
advance Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Når sykkelen ikke er mere enn 3-4 mnd gammel, så ville jeg først gått til butikken som solgte meg sykkelen, mener jo at dette er en klar garantisak. Man må forvente at et sykkelhjul skal kunne fungere bedre enn dette.
Jeg har opplevd det det samme selv og fikk meget god service av folka på Intersport.

Moderator  support