|
|
Venstrefila!
|
Re: Venstrefila!
[Re: ]
03/07/2013 19:51
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Jeg kan snakke for meg selv hvertfall, og kjører jeg på E18 med 100-sone står cruisecontrolen på 105-110 km/t. Tar jeg igjen biler legger jeg meg ut og kjører forbi, og inn igjen når forbikjøringen er foretatt. MEN ofte opplever jeg da at andre dytter meg i røven når jeg ligger i venstrefila, er jeg da en luntekjører fordi jeg ikke vil kjøre fortere enn høyeste tillatte hastighet?
RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
[Re: RoyE]
03/07/2013 20:04
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Ikke nødvendigvis. I tillegg pleier jeg, når jeg ser biler bak holder høyere hastighet å legge meg inn i høyre felt for å slippe forbi. Uansett om jeg holder 50, 100 eller 150 km/t (den siste der er bare for å poengtere poenget).
Tar nøyaktig 10-15 sek å slippe noen forbi, så dårlig tid har jeg ikke... Slipper derimot å få en faen i ræva som blinker, hisser seg opp og bli en mulig drapsmaskin for de lenger fram...
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
03/07/2013 20:06
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg luntekjører noen ganger i venstrefilen fordi jeg har en kødd ved siden av meg i høyrefilen. Etter at jeg har gått ut i venstrefilen for å kjøre forbi så begynner vedkommende å øke farten og legger seg i dødsonen i 81 km/h. Hvor skal jeg bli av? Jeg gidder ikke å kjøre for fort for å komme forbi og jeg gidder i hvert fall ikke å slakke av for å legge meg inn bak ham. Det eneste rktige her er at vedkommende legger seg ut bak meg slik at jeg kan komme inn i høyrefeltet igjen og han kan passere. Men skjer det? Nei, isteden ligger sannsynligvis vedkommende i høyrefeltet og formulerer et innlegg om luntekjørere i venstrefeltet som han skal skrive når han kommer hjem.
|
|
|
03/07/2013 20:07
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Om du ikke oppfatter meg som det, har jeg ofte en følelse av at de som kommer i 130 tenker det, og mener jeg aller helst burde pelle meg vekk fra deres elskede fastlane, selv om jeg som sagt kjører helt lovlig og det er helt åpenbart at det er DE som bryter reglene man har sagt man kan etter å ha fått førerkort.
RoyE
|
|
|
[Re: paalbn]
03/07/2013 20:15
|
Dan
More than words
|
More than words
Tar nøyaktig 10-15 sek å slippe noen forbi, så dårlig tid har jeg ikke... Det kommer jo an på situasjonen da. Hvis jeg ligger i 80 i 80-sonen i venstre felt og passerer ørten biler som ligger i høyrefeltet så er det jo ikke sikkert at det er plass for meg å skifte til høyrefelt akkurat når det kommer en kødd bak som absolutt skal kjøre i 90 eller 100. Da må de faktisk bare tåle å vente til det blir en luke i høyrefeltet som jeg kan smette inn i. Det dreier seg ikke om å leke politi, bare om å avvikle trafikken. Det virker som at en god del bilister har fått det for seg at alle som ikke kjører for fort bør holde seg i høyrefeltet. Guess what, vi har ikke bygget venstrefeltet for å reservere det for fortkjørere. Det er bygget for folk som kjører fortere enn de i høyrefeltet. Hvis jeg kjører i 80 og de andre i 70 så bruker jeg venstrefeltet. Er det tett trafikk slik at jeg ikke fort kan komme inn til høyre, tough luck, da er det tett trafikk da og da kan den bak bare ta seg en bolle til jeg får plass til å smette inn til høyre.
|
|
|
03/07/2013 20:28
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er mange ting jeg går og irriterer meg over i hverdagen, men det er spesielt en ting - folk som kjører 90 i 80-sona.
|
|
|
03/07/2013 20:28
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Jeg elsker når jeg ligger i venstrefeltet og det er massevis av biler foran meg. Før eller siden blir jeg tatt igjen av noen som åpenbart synes jeg burde presse meg inn i høyrefeltet for å slippe ham forbi, uansett hvor mange andre biler som ligger foran meg.
Det morsomme er at jeg har aldri opplevd at noen av disse karene har lagt seg til høyre og sluppet forbi de bilene som etter hvert tar dem igjen.
|
|
|
03/07/2013 20:29
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kan snakke for meg selv hvertfall, og kjører jeg på E18 med 100-sone står cruisecontrolen på 105-110 km/t. Tar jeg igjen biler legger jeg meg ut og kjører forbi, og inn igjen når forbikjøringen er foretatt. MEN ofte opplever jeg da at andre dytter meg i røven når jeg ligger i venstrefila, er jeg da en luntekjører fordi jeg ikke vil kjøre fortere enn høyeste tillatte hastighet?
RoyE Jepp for det er nemlig ikke du som bestemmer hvor fort den som vil forbi deg skal kjøre. Har du ingen å kjøre forbi er det kun fobi for ville blomster i veikanten som kvalifiserer for å ligge alene til venstre i veien for de som vil forbi.
|
|
|
03/07/2013 20:30
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Poenget var at trafikken i venstre felt skal gå jevnt, og at trafikanter i denne fila skal ikke være til hinder for andre. Nei. Poenget er at de fleste som hevder at venstrefeltet kun skal brukes til forbikjøring, egentlig klager over at andre er så frekke at de bruker DERES felt
|
|
|
03/07/2013 20:31
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Et lite snippetriks for de som ikke vet bedre. fila ytterst til høyre er som regel alltid den raskeste ut fra byen mot Drammen. det virker som om noen tror at venstrefila er raskest og derfor fyller de opp fra venstre. Høyrefila er siste valg å derfor raskest :-) Utrolig men sant i de aller fleste tilfellene jeg kjører den veien :-)
|
|
|
03/07/2013 20:34
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Nå vrir og vrenger dere på sakens kjerne her. Det er uansett ikke opp til dere hvor fort andre skal kjøre, spesielt rettet til deg Dan. Din oppgave er å samarbeide med andre trafikanter, og slippe frem de somønsker å kjøre forbi deg uten å lage noe bry over det. Om du må bryte fartsgrensa med 10 km/t i ei 80 sone er det trolig ingen som stopper deg for det.
Henviser også forøvrig til vegtrafikkloven § 3, der det fremgår at man IKKE skal hindre andre trafikanter. "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."
Om det er aktpågivende å kjøre for fort kan selvsagt diskuteres.
Poenget var at trafikken i venstre felt skal gå jevnt, og at trafikanter i denne fila skal ikke være til hinder for andre.
Case closed Appapp, ikke så kjapt! Du startet dette! Den paragrafen du sikter til syns jeg den som kommer bakfra bør lese vesentlig nøyere enn den som ligger i venstrefila og foretar en korrekt forbikjøring. RoyE
|
|
|
[Re: ØyvindHr]
03/07/2013 20:36
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Et lite snippetriks for de som ikke vet bedre. fila ytterst til høyre er som regel alltid den raskeste ut fra byen mot Drammen. det virker som om noen tror at venstrefila er raskest og derfor fyller de opp fra venstre. Høyrefila er siste valg å derfor raskest :-) Utrolig men sant i de aller fleste tilfellene jeg kjører den veien :-) Dust, hvorfor måtte du skrive det. Eller forresten alle her sykler vel uansett.
|
|
|
03/07/2013 20:37
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
RoyE Jepp for det er nemlig ikke du som bestemmer hvor fort den som vil forbi deg skal kjøre. Har du ingen å kjøre forbi er det kun fobi for ville blomster i veikanten som kvalifiserer for å ligge alene til venstre i veien for de som vil forbi. Les nå det jeg skriver da. Jeg kjører forbi, og legger meg inn når det er plass til det og jeg har kjørt forbi dem som holder lavere hastighet enn 100. Om noen kommer bak meg i mellomtiden i høyere fart er da ikke jeg pliktig til å hoppe vekk umiddelbart. RoyE
|
|
|
[Re: Dexter]
03/07/2013 20:38
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Et lite snippetriks for de som ikke vet bedre. fila ytterst til høyre er som regel alltid den raskeste ut fra byen mot Drammen. det virker som om noen tror at venstrefila er raskest og derfor fyller de opp fra venstre. Høyrefila er siste valg å derfor raskest :-) Utrolig men sant i de aller fleste tilfellene jeg kjører den veien :-) Dust, hvorfor måtte du skrive det. Eller forresten alle her sykler vel uansett. HUff da beklager, men et par innabords så forsvant vettet :o) Håper det ikke blir sitert i andre fora :-)
|
|
|
03/07/2013 20:42
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
RoyE Jepp for det er nemlig ikke du som bestemmer hvor fort den som vil forbi deg skal kjøre. Har du ingen å kjøre forbi er det kun fobi for ville blomster i veikanten som kvalifiserer for å ligge alene til venstre i veien for de som vil forbi. Les nå det jeg skriver da. Jeg kjører forbi, og legger meg inn når det er plass til det og jeg har kjørt forbi dem som holder lavere hastighet enn 100. Om noen kommer bak meg i mellomtiden i høyere fart er da ikke jeg pliktig til å hoppe vekk umiddelbart. RoyE Om du ikke kjører forbi med en fart på 1.2kmt fortere enn den du kjører forbi bør de fleste vente på tur, men selv midt på svarte natta uten en bil i kilometer omkrets er det mange som gjør krav på venstrefila. De samme gjør det ellers på døgnet også uten å vike en millimeter om noen vil forbi der det skal kjøres forbi 
|
|
|
03/07/2013 20:44
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
RoyE Jepp for det er nemlig ikke du som bestemmer hvor fort den som vil forbi deg skal kjøre. Har du ingen å kjøre forbi er det kun fobi for ville blomster i veikanten som kvalifiserer for å ligge alene til venstre i veien for de som vil forbi. Nope, Roy beskriver da tydelig at han har noen å kjøre forbi og legger seg inn når denne foretatt. Gjør man dette 10 km over grensen er det ikke luntekjøring, ei heller dårlig trafikkflyt - da får heller rævkjørerne vente litt.
|
|
|
03/07/2013 20:46
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er uansett ikke opp til dere hvor fort andre skal kjøre, spesielt rettet til deg Dan. Og syklister skal stoppe og løfte ut sykkelen i grøfta hver gang en bil nærmer seg bakfra, ellers bryter de mot §3? Din tolkning av §3 er den gamle vanlige fra fortkjørere, nemlig at alle som kjører saktere enn deg er til unødvendig hindring. At jeg lar være å kjøre for fort i den perioden hvor jeg foretar en forbikjøring gjør meg muligens til en hindring, men ikke til en unødvendig hindring. Ellers kan sies at hvis du velger å kjøre for fort uten å ha en fødende kvinne i baksetet så har du egentlig meldt deg ut av det felleskapet trafikken er og da kan du i hvert fall ikke henvise til regler når du vil at andre skal tilpasse seg din fortkjøring.
|
|
|
03/07/2013 20:50
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Og utifra hva jeg leser i denne tråden, så skjønner jeg veldig godt at dette problemet oppstår i trafikken  Virker som det munner ut i forskjellige personligheter i trafikken og alle mener at de selv har rett(est).
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
03/07/2013 20:53
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Nå vrir og vrenger dere på sakens kjerne her. Det er uansett ikke opp til dere hvor fort andre skal kjøre, spesielt rettet til deg Dan. Din oppgave er å samarbeide med andre trafikanter, og slippe frem de somønsker å kjøre forbi deg uten å lage noe bry over det. Om du må bryte fartsgrensa med 10 km/t i ei 80 sone er det trolig ingen som stopper deg for det. Din oppgave er å samarbeide, innenfor hva lover og regler tilsier! Case closed 
|
|
|
[Re: PålGnål]
03/07/2013 20:53
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Og utifra hva jeg leser i denne tråden, så skjønner jeg veldig godt at dette problemet oppstår i trafikken  Virker som det munner ut i forskjellige personligheter i trafikken og alle mener at de selv har rett(est). Å med den signaturen ser det ut som du blir å se i høyrefeltet snart 
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: WizVaz]
03/07/2013 20:57
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
RoyE Jepp for det er nemlig ikke du som bestemmer hvor fort den som vil forbi deg skal kjøre. Har du ingen å kjøre forbi er det kun fobi for ville blomster i veikanten som kvalifiserer for å ligge alene til venstre i veien for de som vil forbi. Nope, Roy beskriver da tydelig at han har noen å kjøre forbi og legger seg inn når denne foretatt. Gjør man dette 10 km over grensen er det ikke luntekjøring, ei heller dårlig trafikkflyt - da får heller rævkjørerne vente litt. Det har jeg faktisk ikke opplevd. Jeg ser meg tilbake å ser jeg noen som kommer veldig fort og gjerne over fartsgrensen venter jeg med å kjøre forbi. Kommer det noen når jeg kjører forbi en rekke med biler smetter jeg inn til høyre og slakker av 5kmt til vedkommende er passert før jeg fortsetter. Speil er utrolig effektivt om du gidder å se deg bakover mer enn en gang når du først skal over i og er i venstre fil. Kjørt noen hundre mil på kontinentet og har erfart å bli innhentet av biler i 250+ når jeg selv lå i 150 forbi noen kilometer med bobiler i 100. Bunn gass og opp mot 230 om det var nødvendig for å komme forbi bobilene. Alternativet var å bremse ned fra 150 til snaut hundre å være fanget i bobilkøen i all evighet. Thats life der det går fort og prinsippet gjelder også der de som okuperer venstrefila bare kjøre 5kmt fortere enn de som ligger i høyre fila. Står det ikke at du skal vike om noen kommer bakfra å du skal forbi ? Aldeles uavhengig av fart.
Redigert av ØyvindHr; 03/07/2013 21:02.
|
|
|
03/07/2013 21:04
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Det står at maks tillatte hastighet er 100km/t. Da drar jeg i hvert fall ikke opp i 130 fordi det kommer en løk i 150 bak. Ellers forsøker jeg selvfølgelig samme fremgangsmåte som deg ved å legge til venstre om jeg så må slakke litt. Er bare prinsippet om at man MÅ vike for speedmonstre jeg kverulerer på.
|
|
|
03/07/2013 21:07
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Det er uansett ikke opp til dere hvor fort andre skal kjøre, spesielt rettet til deg Dan. Og syklister skal stoppe og løfte ut sykkelen i grøfta hver gang en bil nærmer seg bakfra, ellers bryter de mot §3? Din tolkning av §3 er den gamle vanlige fra fortkjørere, nemlig at alle som kjører saktere enn deg er til unødvendig hindring. At jeg lar være å kjøre for fort i den perioden hvor jeg foretar en forbikjøring gjør meg muligens til en hindring, men ikke til en unødvendig hindring. Ellers kan sies at hvis du velger å kjøre for fort uten å ha en fødende kvinne i baksetet så har du egentlig meldt deg ut av det felleskapet trafikken er og da kan du i hvert fall ikke henvise til regler når du vil at andre skal tilpasse seg din fortkjøring. Dan, du sitter på moralens høye hest og skal belære meg om hvor fort jeg skal kjøre. Her skal du få noe tilbake. Du har absolutt ingen ting med hvor fort jeg eller andre ønsker å kjøre. Jeg kjører etter forholdene, og aldri fort i områder der det er til fare for andre (f. eks 30-50-soner). Jeg anser det ikke som farlig å kjøre i 110-120 km/t på en tofelts motorvei der fartsgrensa er 100 km/t, så lenge sikten er tilstrekkelig. Hvordan kan folk vite at det ikke er en fødende kvinne i baksetet? Burde ikke alle kjørt som om bilen bak deg inneholdt en? Det hadde gjort trafikken mye lettere for alle. Og over til syklister, syklister tar mindre plass enn en bil og er vesentlig enklere å passere med riktig avstand. Dessuten ferdes ikke syklister på veier med to felt til vanlig, og er svært sjelden til hinder for meg. Hehe, man kan jo sende den rett tilbake igjen. Om Dan vil kjøre i 100 når han passerer en lastebil som ligger i 80, har du noe rett til å kreve at han kjører 120 eller legger seg bak lastebilen fordi du synes det er kjipt å kjøre i 100 i noen minutter?
|
|
|
03/07/2013 21:09
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Poenget er at reglen om å vike i venstrefila for raskere trafikk ikke er begrenset av fartsgrensene så hva den enkelte måtte mene om bakenforliggende kjøretøys hastighet er pr def likegyldig i hht. til trafikkreglene om å vike for raskere kjøretøy.
Jeg mener at Politiet selv har sagt a kun de har myndighet til å legge begrensninger på de som kjører for fort. IKKE de som mener de kjører fort nok i venstrefila.
Forøvrig er det utrolig sjeldent at noen kommer i 15o å forlanger noen som helst , men prinsippet står fast. Venstre fil er et FORBIKJØRINGESFELT for de som kjører fortest . Like it or not :-)
|
|
|
03/07/2013 21:10
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan kan folk vite at det ikke er en fødende kvinne i baksetet? Burde ikke alle kjørt som om bilen bak deg inneholdt en? Det hadde gjort trafikken mye lettere for alle.
En god regel - den bruker vi! Fordi DU bestemmer det selvfølgelig...
|
|
|
03/07/2013 21:12
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Vil bare minne om at jeg kjører elbil med fartssperre på 110 og har gjort det i mange år så dette er ikke et stort tema for min del. Som sagt kjører jeg fortere enn de fleste likevel enten det er i kollektivfeltet eller i fila ytterst til høyre ut av Oslo mot Drammen når trafikken er som tettest. De som åpenbart vil kjøre fortest får det ikke til i venstrefila, der er det fullt av likesinnede :-)
|
|
|
03/07/2013 21:13
|
Niels
Veteran
|
Veteran
Noen som har sjekket nøyaktigheten på speedometeret sitt?
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
[Re: Niels]
03/07/2013 21:16
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Noen som har sjekket nøyaktigheten på speedometeret sitt? Ja det har jeg faktisk, men det er irellevant for min del. Kjører jeg i 110 å det egentlig er 103 er det faktisk det faktum at noen bak kjører fortere som er fasiten tross alt.
|
|
|
03/07/2013 21:24
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Står det 80 på skiltet er du en kuk om du kjører fortere. Det er ikke opp til den enkelte å definere lovligheten selv.
I det du overskrider grensen har du meldt deg ut av spillet, og mistet retten til å klage påse som følger reglene :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
03/07/2013 21:24
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan kan folk vite at det ikke er en fødende kvinne i baksetet? Burde ikke alle kjørt som om bilen bak deg inneholdt en? Det hadde gjort trafikken mye lettere for alle.
En god regel - den bruker vi! Fordi DU bestemmer det selvfølgelig... Å, unnskyld, brukte jeg maktspråk mot deg nå? Hvordan kunne du tolke at det var en bestemmelse og ikke et forslag? Du drar denne diskusjonen utover hva den opprinnelig handlet om. Ingen problem for meg, det er du som sliter - iflg åpningsinnlegg - med irritasjon over egen feiltolkning til andres lovlydighet.
|
|
|
|
|