Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
|
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: PålGnål]
23/05/2013 16:23
|
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Den viktigste årsaken til velt er mangel på konsentrasjon, oppmerksomhet og evne til å håndtere en ustabil sykkel i bevegelse.. ikke manglende bremsekraft. Jeg opplever aldri at jeg mangler bremsekraft fra ordinære landeveisbremser. Selvfølgelig kunne man ha ønsket noe mer bremsekraft når det er vått, men da er også veigrepet betydelig redusert, og kraftigere oppbremsing vil i de fleste tilfeller ikke føre mye godt med seg.
Noe må imidlertid sykkelprodusentene ta seg til for å øke inntjeningen og opprettholde omsetningen med nye produkter..!
For ordens skyld; sykler med mekaniske skivebremser på cyclocrossen (også med 23mm på asfalt) og hydrauliske på terrengsykkelen. Kan ikke si at det er noen åpenbaring, selv om det har veldig mye for seg på de to syklene når jeg bruker dem enten på sti eller i saltsørpe på vinterveier.
Redigert av TashkentTerror; 23/05/2013 16:25.
|
|
|
23/05/2013 21:52
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Bortsett fra "stil", "image" og vekt, kan jeg ikke se noen grunner til å å velge noe annet enn skivebremser.
|
|
|
23/05/2013 22:48
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Uten å vite om det er noen faktisk forskjell. Min feeling er at når jeg sykler på 26" med skivebrems har jeg bedre kontroll på bremsing og bremsemuligheter enn det jeg har på landeveissykkelen. Jeg synes det er bedre respons og det føles tryggere å bremse hardt. Det kan hende det bare er en feeling og ikke en reell forskjell.
|
|
|
24/05/2013 07:06
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Går du "all in" når hydrauliske skivebremser kommer for fullt på landeveissyklene? Hvorfor/hvorfor ikke? Jeg ble skikkelig gira på HYDRAULISKE skivebremser det da det begynte å komme ifjor, men nå tror jeg at jeg har ombestemt meg, fordi: 1. Hydrauliske skivebremser har større sjanse for overoppheting ift alufelg, og jeg veier ganske mye. Ja, jeg har lest om tester som har blitt gjort med Sram22-bremsene, men er fortsatt skeptisk hehe. 2. Null kompabilitet med andres hjul ifm ritt etc, kan ikke bytte hjul mellom CX-en min og en evt racer om jeg ikke bytter ut alle 700C-syklene mine til skive samtidig 3. Man får (iallfall nå) mye mindre utvalg i rammer når man skal ha ny sykkel, og det er IMO viktigere å ha noe å velge i. Jeg tror heller ikke dette vil bedre seg på lang sikt, fordi jeg tror landeveissyklister globalt sett synes skivebremser bryter med den gamle, enkle stilen. Mekaniske skivebremser er IMO helt uaktuelt på alle typer sykler. Hvorfor iallverden skal man velge det? Hele poenget med skivebremser for meg er å enkelt kunne få hydrauliske bremser med mye smoothere følelse enn vaierbrems, spesielt på bakbremsen. Sram 22-skivebremsene ser veldig bra ut og virker å representere et virkelig steg framover for denne teknologien på landeveien, men da er det igjen kompabilitet og rammeutvalg som kommer inn i bildet. Det noen nevner med at man kan bremse hardere og at dette vil skape problemer i ritt etc, tror jeg aldri blir noe problem. Det er dekkene som begrenser bremsekraften, og man bremser bare så mye som man ønsker å bremse.
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
24/05/2013 07:45
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
1: Blir terrengsykkel-skivebremser ofte overopphetet? 2: Joda, hvis du absolutt må, kan du bruke skivebremsnav og felger med bremsebane. 3: Ja, akkurat nå stemmer dette, men om et par år tipper jeg at "alle" ramemr har skivebremsfeste. Jeg har mekaniske på CX-en, og jeg bytter selvsagt til hydrauliske så fort jeg finner en løsning som passer. Helst når Shimano kommer med 2x10 brifters for hydrauliske bremser, men jeg ser flere fordeler med mekaniske skivebremser ift. felgbremser likevel, men må innrømme at "de er kulere" nok er den største. 
|
|
|
24/05/2013 08:06
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Hadde landeveissykler alltid hatt skivebremser, tviler jeg på at noen hadde vært i nærheten å vurdere å bytte til felgbremser hvis det så ble funnet opp.
|
|
|
[Re: TashkentTerror]
24/05/2013 08:43
|
Snakepit
Medlem
|
Medlem
Den viktigste årsaken til velt er mangel på konsentrasjon, oppmerksomhet og evne til å håndtere en ustabil sykkel i bevegelse.. ikke manglende bremsekraft. Jeg opplever aldri at jeg mangler bremsekraft fra ordinære landeveisbremser. Selvfølgelig kunne man ha ønsket noe mer bremsekraft når det er vått, men da er også veigrepet betydelig redusert, og kraftigere oppbremsing vil i de fleste tilfeller ikke føre mye godt med seg. Den viktigste årsaken til å ønske seg bremseskiven vekk fra felgen, må være at det på våte veier kan følge med redusert friksjon i bremsebanen på felgen. Jeg har selv opplevd moroa det er å ikke få stanset i tide for rødt lys i trafikkert kryss, og det var ikke fordi dekkene skled på våt asfalt eller fordi jeg bråbremset i siste liten; jeg holdt ca. 40 km/t og startet nedbremsing ca. 30 meter før krysset, farten gikk ikke betydelig ned pga. bremsene, for å si det slik. Men jeg er likevel skeptisk til skivebremser på landeveissykkel, og kommer ikke til å være blant de som kjøper nåværende generasjon produkt eller neste, men kanskje den deretter hvis det viser seg å være bra.
|
|
|
[Re: kodax]
24/05/2013 08:52
|
Snakepit
Medlem
|
Medlem
Hadde landeveissykler alltid hatt skivebremser, tviler jeg på at noen hadde vært i nærheten å vurdere å bytte til felgbremser hvis det så ble funnet opp. Det er åpenbare og gode tekniske årsaker til å ønske å ha bremseskive med så stor diameter som mulig. Felgbrems er en teknisk løsning som integrerer bremseskiva i felgen for å få maksimal diameter kombinert med liten teknisk kompleksitet og forholdsvis lav vekt. Dette er så åpenbart at selv om ikke den separate skivebremsen ble oppfunnet flere tusen år etter hjulet (og etter behovet for bremsing oppsto!), så ville noen raskt ha gjort samme vurdering. Men: hva som er lurt for en sykkel er ikke nødvendigvis det samme som er lurt for raskere og tyngre kjøretøy, og risikoen for å få friksjonsreduserende væske/belegg på bremsebanen er nødvendigvis høyere når man sykler i søla med traktoren sin enn når man sykler på asfalt.
|
|
|
26/05/2013 10:48
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Siden man ikke alltid kan vite om det blir regn, tror jeg at felgbrems ville blitt sett på som for risikabelt også på asfalt.
|
|
|
26/05/2013 18:45
|
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Fikk et nytt syn på skivebremser i dag da jeg var på tur med carbon clincher. Turen inneholdt en BRATT utforkjøring på 2 km med ekstremt mye grus etter vinteren ( Lundagotnene for de som er lokalt kjent) hvor jeg var nødt til å bremse konstant hele veien, jeg stoppet ca. 500m. før bunnen av bakken siden jeg var bekymret for mulig overoppheting : slangen bestemte seg for å eksplodere i det jeg startet igjen. Fortjent flaks men jeg hadde følt meg sikrere med skivebremser i dag.
|
|
|
26/05/2013 20:21
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Fordelene slik jeg ser det er små. En fordel i mine øyne. Modulasjon; Gir mye større kontroll og selvtillit under harde nedbremsninger.
Bakdelene er også få, om man ser bort ifra at det er et mer kompleks system som muligens veier mer.
Jeg er mest bekymret for varmeutvikling. Tideligere har det vært nevnt 140-160mm skiver. Om jeg på 100kg suser ned de bratteste bakkene kommer jeg fort opp i 70-80kmt. Om en så liten skive skal bremse 700c hjulet til en stopp vil skivene nok ta skade. Også om man ligger å subber på bakbremsen kan man fort utvikle så mye varme nedover fjellet at skiven får kast.
|
|
|
12/06/2013 12:55
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
|
|
|
12/06/2013 13:11
|
Spartacus!
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
[Re: hinault]
12/06/2013 13:24
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Fikk et nytt syn på skivebremser i dag da jeg var på tur med carbon clincher. Turen inneholdt en BRATT utforkjøring på 2 km med ekstremt mye grus etter vinteren ( Lundagotnene for de som er lokalt kjent) hvor jeg var nødt til å bremse konstant hele veien, jeg stoppet ca. 500m. før bunnen av bakken siden jeg var bekymret for mulig overoppheting : slangen bestemte seg for å eksplodere i det jeg startet igjen. Fortjent flaks men jeg hadde følt meg sikrere med skivebremser i dag. Hva tror du hadde skjedd med skivebrems? - Ligge på bremsen i flere km = glassert bremsebelegg & ingen bremseeffekt. Nettopp slik kjøring hvor dagens skivebremser for landevei ikke er egnet. (Nå er jo heller ikke karbon clincher noen ideell løsning i så måte....)
|
|
|
12/06/2013 13:25
|
MortenRE
Ringrev
|
Ringrev
Mulig det bare er en vanesak, men de hendlene er seriøst store..
|
|
|
12/06/2013 13:34
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ja. Bremsevæskereservoiret på toppen får hendlene til å se teite ut. Det er sant.
...Men, 29-ere så teite ut for noen år siden også, så...
|
|
|
12/06/2013 14:35
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Hvis man absolutt ikke klarer den forferdelig store hendelen, så kan man jo bruke mekaniske skivebremser. Akkurat samme hendel som vanlig felgbrems. -ikke fullt så høy bremsekraft, noe som er positivt i store felt -ikke noe bremsevæskesøl eller fare for slikt -ikke behov for lufting -billig -kompatibel med den gamle gruppa, men ikke gaffel, ramme og hjulsett. -snill mot hjulene (slitasje) -snill mot økonomien -fin bremsekraft uansett vær -ingen varmgang i i felgring
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
12/06/2013 14:37
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Hvor mye større belastning på eiker og nippler vil skivebremser yte kontra felgbrems? (Eller tenker jeg feil her?)
|
|
|
[Re: alfred]
13/06/2013 05:05
|
Dan
More than words
|
More than words
Hva tror du hadde skjedd med skivebrems? - Ligge på bremsen i flere km = glassert bremsebelegg & ingen bremseeffekt. Det tviler jeg sterkt på. Det funker fint med terrengsykkel, så hvorfor skulle det ikke funke med racer?
|
|
|
13/06/2013 05:07
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvor mye større belastning på eiker og nippler vil skivebremser yte kontra felgbrems? (Eller tenker jeg feil her?) Du tenker riktig og man skal nok unngå å kombinere skivebrems med radialeikede hjul f eks.
|
|
|
[Re: Dan]
13/06/2013 08:09
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Hva tror du hadde skjedd med skivebrems? - Ligge på bremsen i flere km = glassert bremsebelegg & ingen bremseeffekt. Det tviler jeg sterkt på. Det funker fint med terrengsykkel, så hvorfor skulle det ikke funke med racer? Det er forskjell på terreng og landevei. Her står det litt om hva som skjer etter 3min nedbremsing på landevei med skivebrems: Disk brake failure http://www.bikerumor.com/2012/02/14/road-bike-disc-brakes-are-coming-but-will-they-work/For dere som ikke gidder å slå opp for å lese: - Skivebremser på landevei må være lette og små for at noen skal kjøpe dem. - Innlegget viser hva som skjer med dagens små og lette skivebremser - og alle fabrikantene er enige om at det bare er slik.... (Men som vi ser av det innlegget jeg opprinnelig kommenterte, en har uansett ett problem hvis en henger på bremsene i lange utforbakker - dog tåler alufelger og godt limte tubulardekk noe mer av det. Skivebrems og carbon-clincher felgbrems håndterer varmeutviklingen dårligst)
|
|
|
13/06/2013 08:25
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Når Siccc sine karbonfiber-bremseskiver begynner å fungere, vil overopphetede skiver være en sagablott. En 3 minutters bremsing hadde sikkert vært en fin innkjøring av de bremsene  Det er vel strengt tatt bremseklossene de har mest problemer med, ikke god nok bremsekraft. Foreløpig.
|
|
|
13/06/2013 09:13
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Hva tror du hadde skjedd med skivebrems? - Ligge på bremsen i flere km = glassert bremsebelegg & ingen bremseeffekt. Det tviler jeg sterkt på. Det funker fint med terrengsykkel, så hvorfor skulle det ikke funke med racer? Det er forskjell på terreng og landevei. Her står det litt om hva som skjer etter 3min nedbremsing på landevei med skivebrems: Disk brake failure http://www.bikerumor.com/2012/02/14/road-bike-disc-brakes-are-coming-but-will-they-work/For dere som ikke gidder å slå opp for å lese: - Skivebremser på landevei må være lette og små for at noen skal kjøpe dem. - Innlegget viser hva som skjer med dagens små og lette skivebremser - og alle fabrikantene er enige om at det bare er slik.... (Men som vi ser av det innlegget jeg opprinnelig kommenterte, en har uansett ett problem hvis en henger på bremsene i lange utforbakker - dog tåler alufelger og godt limte tubulardekk noe mer av det. Skivebrems og carbon-clincher felgbrems håndterer varmeutviklingen dårligst) Ashima bremseskiver med like mye gods som 13 knappenålshoder... You do the math. FAIL Man slanker ikke bremseskivene. (Det ironiske er at ofte litt tjukke mannfolk gjør nettopp det...) Man fisebremser ikke (ned så lange fall). Brake like a whimp, squeel like a pig.
|
|
|
[Re: kodax]
13/06/2013 11:18
|
Sancho Panza
Entusiast
|
Entusiast
Hadde landeveissykler alltid hatt skivebremser, tviler jeg på at noen hadde vært i nærheten å vurdere å bytte til felgbremser hvis det så ble funnet opp. +1
|
|
|
13/06/2013 11:52
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
(Men som vi ser av det innlegget jeg opprinnelig kommenterte, en har uansett ett problem hvis en henger på bremsene i lange utforbakker - dog tåler alufelger og godt limte tubulardekk noe mer av det. Skivebrems og carbon-clincher felgbrems håndterer varmeutviklingen dårligst)
Det som best håndterer varme fra bremsing er alufelg og Road Tubeless. Der er det ingen slange som eksploderer, bremsevæske som koker eller lim som smelter. Felgen vil bli varm selvsagt og noe av varmen vil finne veien til dekkene. Og trykket vil selvsagt øke. Men potensialet for katastrofer er mye mindre. LarsB
|
|
|
29/06/2013 07:14
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
29/06/2013 08:47
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Fikk et nytt syn på skivebremser i dag da jeg var på tur med carbon clincher. Turen inneholdt en BRATT utforkjøring på 2 km med ekstremt mye grus etter vinteren ( Lundagotnene for de som er lokalt kjent) hvor jeg var nødt til å bremse konstant hele veien, jeg stoppet ca. 500m. før bunnen av bakken siden jeg var bekymret for mulig overoppheting : slangen bestemte seg for å eksplodere i det jeg startet igjen. Fortjent flaks men jeg hadde følt meg sikrere med skivebremser i dag. Hva tror du hadde skjedd med skivebrems? - Ligge på bremsen i flere km = glassert bremsebelegg & ingen bremseeffekt. Nettopp slik kjøring hvor dagens skivebremser for landevei ikke er egnet. (Nå er jo heller ikke karbon clincher noen ideell løsning i så måte....) Har kjørt med felgbremser på en gammel HT og opplevet at slangen smalt i en lang bakk der man MÅ henge på bremsene. Luktet brent gummi lange veier og slangen revnet mot felgbåndet (fem cm revne) Forsøkt å provosere mine 160mm icetech Skiver uten annet enn blåfarge og osende varme skiver og kalipere som resultat. Ikke antydning til fading. I prosessen har jeg for å spisse testen fortrinnsvis brukt bare den ene bremsen. Med større skiver, klosser med kjølefinner er marginene enda bedre. Metalliske klosser skal visstnok også være bedre, men de har jeg enn så lenge ingen erfaring med. Totalvekten er vel snaut 100kg,
Redigert av ØyvindHr; 29/06/2013 08:51.
|
|
|
30/06/2013 16:17
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: rockphotog]
30/06/2013 17:12
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Er jo en god indikasjon på at det funker? Selv synes jeg bremsene på min foil 20 er skremmende dårlige kontra de på scale 30'en. Særlig når det regner/har fuktige felger..
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
30/06/2013 18:18
|
tron
Besatt
|
Besatt
Alle som har brukt karbonhjul i regnvær skjønner at skivebremser løser et reelt problem på landeveien. [brannfakkel]Elektriske gir derimot...[/brannfakkel] Ble tatt av en skikkelig regnbyge en av de første turene jeg var ute med karbonhjul. Herregud, det var jo direkte farlig.
|
|
|
|
|