Mulig denne er postet før, men han bloggern her har testet Mukluk 2 mot Pugsley, Beargrease og 9:zero:7. På flere underlag.
Nå vet ikke jeg forskjellen mellom Mukluk 2 og 3, men mener å påstå at det kun er utstyrsnivå?
bj.
Huffda, Pugsley'en fikk ikke mye god kritikk der. Tror kanskje dekk og dekktrykk ikke har vært optimalt.
Synes hele testen virket ganske følelsesbasert og ikke spesielt empirisk i tilnærmingen. Det å dra tilbake til samme område med forskjellige sykler spredd utover flere dager er lite hensiktsmessig for å få en god opplevelse av hvordan syklene er på snø. Vi som bor i Norge vet at føret kan variere veldig fra dag til dag, avhengig av hvor gammel snøen er og hvor oppkjørt løypene er. En annen ting man kan spørre seg om er erfaringsgrunnlaget til bloggeren. Jeg fikk ikke noe klart inntrykk av hvor mye vedkommende har testet fatbikes tidligere. Dette vil jo også påvirke resultatet i stor grad. Det vil være fordelaktig for den siste sykkelen som blir testet når man har blitt vant til å sykle fatbike i forhold til første tur på fatbike.
Men - vedkommende gjør ihvertfall en ting riktig, han tester ut forskjellige modeller før kjøp. Det står vel flere demosykler tilgjengelig hos forskjellige forhandlere i Norge pr i dag. Test ut og samle egne erfaringer om mulig.
Har fått litt erfaring med 4,7 BFL kontra 4,8 Bud/Lou på Surly Moonlander.
4,7 BFL (lave knaster) passer som all round, mangler isgrep, men triller lett og griper godt på alt, men ikke grep i våte gjørme hull. Alt annet er de veldig bra på! VELDIG, veldig, bra allround dekk.
4,8 Bud/Lou(ekstremgrovt) sitter som fy! For noen knaster! minner om et grovt MX dekk. Sitter ikke på stein (store knaster), men tar alt av terreng med jordunderlag. Svakhet på steiner i lav fart, da blir knastene litt for høye til å få skikkelig BFL grep. Ruller ikke godt med mye luft, men med lavt trykk da ruller de som fy. Så de funker veldig godt på asfalttransport. Synes styrekjørefølelse er bedre enn BFL og. Bud/lou er kompromissløse dekk. Overveldet.
Svaberg. De knastete dekkene med så stor kontaktflate gir at trykket pr knast blir så lite, at det kan glippe. Men og større glatte steiner kan gi spinn. På alt annet sitter det jo heeeelt mega. Grus og sprengt stein sitter det knallbra på. Mest testet på klatringer, og lavfart veldigbratte nedoverbakker. I fart så er det grep nok.
Bud/Lou ruller bedre på asfalt med lite trykk. Kjørte først megahøye 20psi i bud/lou (fra dekkpoppingen), på asfalttransport på første tur. De trillet infernalsk dårlig, og "brummet" i fart pga knastene.. Slapp ut luft i terrenget (ikke med måler, men anslår 10psi, og så lavere). På vei hjem, men med lite trykk, så trillet de jo som pokker, uten så mye lyd. Tok en ekstra asfaltrundt hele Lillestrøm. Og de trillet overraskende bra på asfalt med LITE trykk.
Har fått litt erfaring med 4,7 BFL kontra 4,8 Bud/Lou på Surly Moonlander.
4,7 BFL (lave knaster) passer som all round, mangler isgrep, men triller lett og griper godt på alt, men ikke grep i våte gjørme hull. Alt annet er de veldig bra på! VELDIG, veldig, bra allround dekk.
4,8 Bud/Lou(ekstremgrovt) sitter som fy! For noen knaster! minner om et grovt MX dekk. Sitter ikke på stein (store knaster), men tar alt av terreng med jordunderlag. Svakhet på steiner i lav fart, da blir knastene litt for høye til å få skikkelig BFL grep. Ruller ikke godt med mye luft, men med lavt trykk da ruller de som fy. Så de funker veldig godt på asfalttransport. Synes styrekjørefølelse er bedre enn BFL og. Bud/lou er kompromissløse dekk. Overveldet.
Liker begge dekksetup. Så begge blir beholdt!
BFL er "bare" 4,5", ikke 4,7". Det betyr at de går i ramma på noen sykler som ikke takler Lou/Bud.
De er glimrende som all round dekk, ruller bra på hardt underlag med litt luft og de gir BEDRE grep på høstsleipe stier enn Nate. Virket som om store knaster virket mot sin hensikt da og maksimal formbarhet var det som ga best grep. Om de er bedre enn Escalator skal jeg finne ut til høsten.
Jeg syns Lou og Nate blir lite inspirerende på asfalt, uansett trykk. Men BFL eller Larry med feks. 15 PSI ruller veldig fint. Sykla fortere med fatbiken til jobb med BFL enn 29ern med Crossmark, de rulla mye dårligere.
så kommer jeg med mitt vanlige spm kan man feste hamax barnesete på disse? eller går ikke det...
Prøvde i ettermiddag, med Hamax-sete. Gikk ikke bra, nei, på 907, størrelse medium. Selv om jeg festet "boksen" så høyt jeg kunne, oppunder overrøret, så tok bakhjulet oppi setet.
Hjelp! Har greid å kjøre bulk i bakfelgen på min Pugsley og det er litt kast i felgen. Kan jeg forsøke å rette det selv, eller gjør det bare vondt verre? Åsså bare 4 dager etter at jeg kjøpte den.... Surt!
Joachim One happend i Vegas, stand in Vegas! (Ola-Conny 25.06.13)
Har ingen erfaring med andre typer fatdekk en huskerdu(kan ikke telle med de få testrundene på surly i vinter med Fat Larry)
Førsteinntrykket er at de slipper litt lett, men jeg kommer rett fra Rubber Queens på FS`n!
Når det er sagt, så tok jeg ett crux, jeg ikke har tatt/greid med FS! Helt kongerått!
Skal ut i dag, da med snudd gummi bak. Tror de vil sitte litt bedre på "oppovercrux" og våte røtter.
Vil vel også tro at de vil bli litt bedre etterhvert i og med de ikke er sykla inn enda
Ellers så vil jeg bare si at FATBIKE er helt rått å sykle alt mulig med!
Yup, så til dagens "nedtur"...2 stk bulka felger + 1 stk punktering. Får vel begrense fatbiken til pen sykling, den tåler ikke så godt å bombe ned steinura som EVO`n Litt synd, da den er kjempe gøy å bruke
Så tidligere at fatbikes.com bare anbefalte enkeltbunna fatbikefelger til mykt underlag. Likevel er det mange som har sykla ganske hardt på slike felger og det har gått greit, men høres ut som du har funnet grensa. Mulig du har sykla med for lavt trykk og fått gjennomslag?
Skal du ha solide fatbikefelger bør du se på de originale Large Marge DH felgene, de pleide å være standard på Pugsley inntil siste oppdatering av modellen. Jeg sykla på sånne et års tid. De er "bare" 65mm breie, men doble vegger og ingen utsparinger gir max styrke og stivhet. De finnes i både offset og sentrert utgave.
Hvilket trykk kjører du på? Jeg klinket felgen flere turer på mine første turer da det ble bart, men har ikke opplevd det som et problem senere. (Kjører med 10psi på necromancer (80mm felg og 3,7 dekk))
[ Så tidligere at fatbikes.com bare anbefalte enkeltbunna fatbikefelger til mykt underlag. Likevel er det mange som har sykla ganske hardt på slike felger og det har gått greit, men høres ut som du har funnet grensa. Mulig du har sykla med for lavt trykk og fått gjennomslag?
Skal du ha solide fatbikefelger bør du se på de originale Large Marge DH felgene, de pleide å være standard på Pugsley inntil siste oppdatering av modellen. Jeg sykla på sånne et års tid. De er "bare" 65mm breie, men doble vegger og ingen utsparinger gir max styrke og stivhet. De finnes i både offset og sentrert utgave.
Helt klart begrensa bruk på "sommerføre"
Fikk 2 små bulk i felgkanten, ikke rare greiene, men du vet hvordan det er med ny sykkel......Sykla med ca 18-20 psi. må jo ta hensyn til vekta som er 100 ich kg med muskler
Det som er kanskje noe større "problem" er at høyre krank-arm subber chain-stay med belastning, ikke mye, men nok til at jeg frykter at godset skal bli perforert over en vist tid.
Har ikke funnet noe treff på nettet om noen som har samme type problem. Jeg skal sjekke om det er mulig å space ut kranken noe mer på drevsiden, slik at armen går klar.
Jeg har selv opplevd at ting måtte shimses på Surly rammer, både kranklager (for å få 100% sentrert krank) og bremsekalipere.
Særlig da jeg brukte E13 krank måtte det en del småjusteringer til.
Bruk et skyvelær og prøveinstaller krank, mål avstand fra krankarmene på begge sider bort til downtube og shims til det er mest mulig lik avstand. Ikke mål mot chainstayene, de er ikke symmteriske så avstanden kan bli litt forskjellig.
Klart 100kg er endel, men kjenner andre som er i samme vektklasse og som har sykla med lavere trykk enn du. Kanskje du bare er for rå/klønete/hatt uflaks? (stryk det som ikke passer)
Hvilket trykk kjører du på? Jeg klinket felgen flere turer på mine første turer da det ble bart, men har ikke opplevd det som et problem senere. (Kjører med 10psi på necromancer (80mm felg og 3,7 dekk))
Jeg har gått ned på trykk siden i fjor sommer, da sykla jeg 3,8" og med 65mm felger, i år har jeg sykla 4,8" foran og 3,8" bak på 80mm felger.
Trykket har i år vært rundt 5-7 PSI foran og 8-9 PSI bak. Jeg prøver å ha en ganske smooth kjørestil (eller feig som det også kalles), veier 80+ kg med alt gerilja stæsjet på.
Ifjor kjørte jeg på mellom 8-12 på barmark, vanligvis litt mer trykk bak enn foran.
Måten jeg gikk fram for å finne riktig trykk på er å sitte på sykkelen og finne akkurat det trykket for og bak der dekket akkurat begynner å rynke seg litt. Det er perfekt utgangspunkt for snø. På barmark tar jeg utgangspunkt i det samme, men legger på noen PSI (men beholder forskjellen mellom for og bakdekk). Man må prøve seg litt fram, det kommer jo an på kjørestil, hvor man sykler osv. Blir nesten litt som å sette opp riktig sag på fulldempa sykkel, denne måten tar hensyn til kroppsvekta. Hvis du har en nøyaktig trykkmåler og noterer ned dekktrykket så har du noe å gå etter seinere. På fatbike kan selv bare 1 PSI opp eller ned ha mye å si, så gjør små endringer i gangen.
Jeg har selv opplevd at ting måtte shimses på Surly rammer, både kranklager (for å få 100% sentrert krank) og bremsekalipere.
Bruk et skyvelær og prøveinstaller krank, mål avstand fra krankarmene på begge sider bort til downtube og shims til det er mest mulig lik avstand. Ikke mål mot chainstayene, de er ikke symmteriske så avstanden kan bli litt forskjellig.
Klart 100kg er endel, men kjenner andre som er i samme vektklasse og som har sykla med lavere trykk enn du. Kanskje du bare er for rå/klønete/hatt uflaks? (stryk det som ikke passer)
Da styrker jeg rå!....
Nei, vil vel si at fatbikefelger ikke er laget for å kjøre ned steinete/full av røtter partier. Men som sagt, er det kun små bulker det er snakk om.
Kranken er E13. shimsa den, men det funka ikke i det hele tatt... Jeg sjekket kranken på en annen fatbike i dag, den var fast og fin i krankarmene, greide ikke å rikke dem 1mm, mens min greier du fint å presse inn i rammen med bare fingrene.
Virker som om krankhuset er for svakt, og svikter ved moment/press.
Jeg vet ihvertfall ikke hvordan man kan løste dette, så da får spesialister ta en titt
Til trådstarter: Ja Fatbike er et bra konsept! Her er en som var med meg på tur og fikk prøve Fatbiken vi har som demosykkel i butikken. Han ble litt forelsket.
Da styrker jeg rå!....
Nei, vil vel si at fatbikefelger ikke er laget for å kjøre ned steinete/full av røtter partier. Men som sagt, er det kun små bulker det er snakk om.
Kranken er E13. shimsa den, men det funka ikke i det hele tatt... Jeg sjekket kranken på en annen fatbike i dag, den var fast og fin i krankarmene, greide ikke å rikke dem 1mm, mens min greier du fint å presse inn i rammen med bare fingrene.
Virker som om krankhuset er for svakt, og svikter ved moment/press.
Jeg vet ihvertfall ikke hvordan man kan løste dette, så da får spesialister ta en titt
For å si det sånn, jeg sykler ikke på E13 lengre og kommer aldri til å gjøre det igjen. Kranklagrene deres er triste greier, må byttes omtrent like ofte som man skifter sokker. Du trenger nok noe mer solid, kanskje en RaceFace? Eller ur-fatbike kranken, en Truvativ Hussefelt med Howitzer kranklager, det tråkker du ikke lett i stykker og ikke flekser det nevneverdig heller. Har en sånn liggende.
Hmm... steinete/fullt av røtter partier... det er det jeg sykler hele tida, bortsett fra gjørme og svaberg
For å si det sånn, jeg sykler ikke på E13 lengre og kommer aldri til å gjøre det igjen. Kranklagrene deres er triste greier, må byttes omtrent like ofte som man skifter sokker. Du trenger nok noe mer solid, kanskje en RaceFace? Eller ur-fatbike kranken, en Truvativ Hussefelt med Howitzer kranklager, det tråkker du ikke lett i stykker og ikke flekser det nevneverdig heller. Har en sånn liggende.
Hmm... steinete/fullt av røtter partier... det er det jeg sykler hele tida, bortsett fra gjørme og svaberg
Enig med deg ang kvaliteten på E13 kranklageret, virker pinglete/dårlig kvalitet...
Har jo prøvd med en ny Middleburn fat krank, dog i samme E13 lager. Det funket ikke, dvs. Samme problem.
Må nesten prøve med helt nytt lager av typen du nevner her.
Men som sagt, sjekket jeg ut kranken på en MK1 og den var bullet proof i forhold. Skal titte på en Surly nec romancer til tirsdag. Skal høre med eieren om jeg kan teste Surlykranken på min Beargrease
Det er et problem med BSA og 30mm aksel, men jeg monterte akkurat et lager fra Rotor, der er det store kulelegagre. Sikkert dobbelt så store kuler som e-13.
Resten av e-13 kranken er vel ok?
E
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
E13 er jo en lett krank, så den er vel ikke verdens stiveste heller hvis du veier 100+ kg vil jeg tro. Kranklagrene og løsninga med fjærskiver osv. er håpløs.
Mantis: Jeg sykler med Middleburnkranken selv, men i Raceface kranklager. Det som er fint med Raceface er at det ikke er E13, pluss at du får relativt billige rebuild kit slik at du kan bytte bare lager og tetninger. Hvis du driter opp i at plasthylsa mellom lagerhusene blir for kort kan du bruke nesten hvilket som helst lager - Shimano, Chris King, Hope ++. Hylsa går vel evt. an å kappe på midten og skjøte på. Bare å finne fram MacGyvertapen
Howitzer kranklageret vil ikke passe til Middleburn siden det bygger for mye.
så den er vel ikke verdens stiveste heller hvis du veier 100+ kg vil jeg tro
Den veier vel ca det samme som Middleburn. Veier 90+ sjøl og har aldri merket så mye til myke vs. stive kranker. Hvertfall hvis vi smakker om moderne saker.
Har en XTR900 på tursykkelen, med firkant, og det funker jo utmerket det også.
Tipper akselen har like mye å si som armene.
e-13 har 30mm aksel.
Fjærskiver trenger man ikke. Må fore ut med skiver.
Dårlige lagre orginalt, men som nevnt, det finnes jo alternativer.
E
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***