Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 107 av 234 1 2 105 106 107 108 109 233 234

Er fat-bike et bra konsept?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: BjornS] #1632926 26/06/2013 09:17
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148
H
hilmer Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148
Sitat: BjornS
Mulig denne er postet før, men han bloggern her har testet Mukluk 2 mot Pugsley, Beargrease og 9:zero:7. På flere underlag.

Nå vet ikke jeg forskjellen mellom Mukluk 2 og 3, men mener å påstå at det kun er utstyrsnivå?

bj.


Huffda, Pugsley'en fikk ikke mye god kritikk der. Tror kanskje dekk og dekktrykk ikke har vært optimalt.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: hilmer] #1633021 26/06/2013 11:16
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
S
Subs Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Sitat: hilmer
Sitat: BjornS
Mulig denne er postet før, men han bloggern her har testet Mukluk 2 mot Pugsley, Beargrease og 9:zero:7. På flere underlag.

Nå vet ikke jeg forskjellen mellom Mukluk 2 og 3, men mener å påstå at det kun er utstyrsnivå?

bj.


Huffda, Pugsley'en fikk ikke mye god kritikk der. Tror kanskje dekk og dekktrykk ikke har vært optimalt.


Synes hele testen virket ganske følelsesbasert og ikke spesielt empirisk i tilnærmingen. Det å dra tilbake til samme område med forskjellige sykler spredd utover flere dager er lite hensiktsmessig for å få en god opplevelse av hvordan syklene er på snø.
Vi som bor i Norge vet at føret kan variere veldig fra dag til dag, avhengig av hvor gammel snøen er og hvor oppkjørt løypene er.
En annen ting man kan spørre seg om er erfaringsgrunnlaget til bloggeren. Jeg fikk ikke noe klart inntrykk av hvor mye vedkommende har testet fatbikes tidligere. Dette vil jo også påvirke resultatet i stor grad. Det vil være fordelaktig for den siste sykkelen som blir testet når man har blitt vant til å sykle fatbike i forhold til første tur på fatbike.

Men - vedkommende gjør ihvertfall en ting riktig, han tester ut forskjellige modeller før kjøp.
Det står vel flere demosykler tilgjengelig hos forskjellige forhandlere i Norge pr i dag. Test ut og samle egne erfaringer om mulig.


[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]


Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1633030 26/06/2013 11:28
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
Har fått litt erfaring med 4,7 BFL kontra 4,8 Bud/Lou på Surly Moonlander.

4,7 BFL (lave knaster) passer som all round, mangler isgrep, men triller lett og griper godt på alt, men ikke grep i våte gjørme hull. Alt annet er de veldig bra på! VELDIG, veldig, bra allround dekk.

4,8 Bud/Lou(ekstremgrovt) sitter som fy! For noen knaster! minner om et grovt MX dekk. Sitter ikke på stein (store knaster), men tar alt av terreng med jordunderlag. Svakhet på steiner i lav fart, da blir knastene litt for høye til å få skikkelig BFL grep. Ruller ikke godt med mye luft, men med lavt trykk da ruller de som fy. Så de funker veldig godt på asfalttransport. Synes styrekjørefølelse er bedre enn BFL og. Bud/lou er kompromissløse dekk. Overveldet.

Liker begge dekksetup. Så begge blir beholdt!


Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1633033 26/06/2013 11:33
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
S
Subs Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Hva mener du med stein? Grus eller svaberg type?


[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]


Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1633040 26/06/2013 11:53
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
Svaberg. De knastete dekkene med så stor kontaktflate gir at trykket pr knast blir så lite, at det kan glippe. Men og større glatte steiner kan gi spinn. På alt annet sitter det jo heeeelt mega. Grus og sprengt stein sitter det knallbra på. Mest testet på klatringer, og lavfart veldigbratte nedoverbakker. I fart så er det grep nok.


Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1633045 26/06/2013 11:59
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Var det trykkleif at Bud/Lou rulllet bedre på hardt underlag med lite trykk enn med mye trykk?


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1633054 26/06/2013 12:19
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
Bud/Lou ruller bedre på asfalt med lite trykk. Kjørte først megahøye 20psi i bud/lou (fra dekkpoppingen), på asfalttransport på første tur. De trillet infernalsk dårlig, og "brummet" i fart pga knastene.. Slapp ut luft i terrenget (ikke med måler, men anslår 10psi, og så lavere). På vei hjem, men med lite trykk, så trillet de jo som pokker, uten så mye lyd. Tok en ekstra asfaltrundt hele Lillestrøm. Og de trillet overraskende bra på asfalt med LITE trykk.


Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: silverwrx] #1633124 26/06/2013 13:35
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Sitat: silverwrx
Har fått litt erfaring med 4,7 BFL kontra 4,8 Bud/Lou på Surly Moonlander.

4,7 BFL (lave knaster) passer som all round, mangler isgrep, men triller lett og griper godt på alt, men ikke grep i våte gjørme hull. Alt annet er de veldig bra på! VELDIG, veldig, bra allround dekk.

4,8 Bud/Lou(ekstremgrovt) sitter som fy! For noen knaster! minner om et grovt MX dekk. Sitter ikke på stein (store knaster), men tar alt av terreng med jordunderlag. Svakhet på steiner i lav fart, da blir knastene litt for høye til å få skikkelig BFL grep. Ruller ikke godt med mye luft, men med lavt trykk da ruller de som fy. Så de funker veldig godt på asfalttransport. Synes styrekjørefølelse er bedre enn BFL og. Bud/lou er kompromissløse dekk. Overveldet.

Liker begge dekksetup. Så begge blir beholdt!



BFL er "bare" 4,5", ikke 4,7". Det betyr at de går i ramma på noen sykler som ikke takler Lou/Bud.

De er glimrende som all round dekk, ruller bra på hardt underlag med litt luft og de gir BEDRE grep på høstsleipe stier enn Nate.
Virket som om store knaster virket mot sin hensikt da og maksimal formbarhet var det som ga best grep.
Om de er bedre enn Escalator skal jeg finne ut til høsten.

Jeg syns Lou og Nate blir lite inspirerende på asfalt, uansett trykk.
Men BFL eller Larry med feks. 15 PSI ruller veldig fint. Sykla fortere med fatbiken til jobb med BFL enn 29ern med Crossmark, de rulla mye dårligere.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1633196 26/06/2013 15:36
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Jess, fatbike med riktig trykk i dekkene kan gå overraskende kjapt på asfalt. Som her i Maridalen i vår:



Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1633268 26/06/2013 17:15
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148
H
hilmer Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148
Problemer er bare at man ikke kan stoppe og pumpe hele tiden.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: pacecar] #1633277 26/06/2013 17:24
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
Sitat: pacecar
så kommer jeg med mitt vanlige spm ICON_SMILE kan man feste hamax barnesete på disse? eller går ikke det...


Prøvde i ettermiddag, med Hamax-sete. Gikk ikke bra, nei, på 907, størrelse medium. Selv om jeg festet "boksen" så høyt jeg kunne, oppunder overrøret, så tok bakhjulet oppi setet.

Mulig det går bedre med rammer med rette rør.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1634305 28/06/2013 07:26
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 181
J
Joki Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
J
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 181
Hjelp! Har greid å kjøre bulk i bakfelgen på min Pugsley og det er litt kast i felgen. Kan jeg forsøke å rette det selv, eller gjør det bare vondt verre? Åsså bare 4 dager etter at jeg kjøpte den.... Surt!


Joachim
One happend i Vegas, stand in Vegas!
(Ola-Conny 25.06.13)

Stiramme 26" ønskes kjøpt. Str small. Prosjekt konesykkel.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: mantis] #1634481 28/06/2013 11:52
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Sitat: mantis
Sitat: mantis
Har ingen erfaring med andre typer fatdekk en huskerdu(kan ikke telle med de få testrundene på surly i vinter med Fat Larry)

Førsteinntrykket er at de slipper litt lett, men jeg kommer rett fra Rubber Queens på FS`n!

Når det er sagt, så tok jeg ett crux, jeg ikke har tatt/greid med FS! Helt kongerått! ICON_LAUGH

Skal ut i dag, da med snudd gummi bak. Tror de vil sitte litt bedre på "oppovercrux" og våte røtter.

Vil vel også tro at de vil bli litt bedre etterhvert i og med de ikke er sykla inn enda ICON_SMILE

Ellers så vil jeg bare si at FATBIKE er helt rått å sykle alt mulig med! ICON_LAUGH


Yup, så til dagens "nedtur"...2 stk bulka felger + 1 stk punktering. Får vel begrense fatbiken til pen sykling, den tåler ikke så godt å bombe ned steinura som EVO`n frown Litt synd, da den er kjempe gøy å bruke ICON_SMILE


Så tidligere at fatbikes.com bare anbefalte enkeltbunna fatbikefelger til mykt underlag. Likevel er det mange som har sykla ganske hardt på slike felger og det har gått greit, men høres ut som du har funnet grensa. Mulig du har sykla med for lavt trykk og fått gjennomslag?

Skal du ha solide fatbikefelger bør du se på de originale Large Marge DH felgene, de pleide å være standard på Pugsley inntil siste oppdatering av modellen. Jeg sykla på sånne et års tid.
De er "bare" 65mm breie, men doble vegger og ingen utsparinger gir max styrke og stivhet. De finnes i både offset og sentrert utgave.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1634519 28/06/2013 13:35
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148
H
hilmer Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148
Hvilket trykk kjører du på? Jeg klinket felgen flere turer på mine første turer da det ble bart, men har ikke opplevd det som et problem senere. (Kjører med 10psi på necromancer (80mm felg og 3,7 dekk))

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: krankdrev] #1634523 28/06/2013 13:39
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,282
mantis Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,282
Sitat: krankdrev
[
Så tidligere at fatbikes.com bare anbefalte enkeltbunna fatbikefelger til mykt underlag. Likevel er det mange som har sykla ganske hardt på slike felger og det har gått greit, men høres ut som du har funnet grensa. Mulig du har sykla med for lavt trykk og fått gjennomslag?

Skal du ha solide fatbikefelger bør du se på de originale Large Marge DH felgene, de pleide å være standard på Pugsley inntil siste oppdatering av modellen. Jeg sykla på sånne et års tid.
De er "bare" 65mm breie, men doble vegger og ingen utsparinger gir max styrke og stivhet. De finnes i både offset og sentrert utgave.


Helt klart begrensa bruk på "sommerføre"

Fikk 2 små bulk i felgkanten, ikke rare greiene, men du vet hvordan det er med ny sykkel......Sykla med ca 18-20 psi. må jo ta hensyn til vekta som er 100 ich kg med muskler ICON_WINK

Det som er kanskje noe større "problem" er at høyre krank-arm subber chain-stay med belastning, ikke mye, men nok til at jeg frykter at godset skal bli perforert over en vist tid.

Har ikke funnet noe treff på nettet om noen som har samme type problem. Jeg skal sjekke om det er mulig å space ut kranken noe mer på drevsiden, slik at armen går klar.

Så tips mottas med takk ICON_LAUGH


IFHT
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1634530 28/06/2013 14:01
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Mantis:

Hvilke ramme og krank har du?

Jeg har selv opplevd at ting måtte shimses på Surly rammer, både kranklager (for å få 100% sentrert krank) og bremsekalipere.

Særlig da jeg brukte E13 krank måtte det en del småjusteringer til.

Bruk et skyvelær og prøveinstaller krank, mål avstand fra krankarmene på begge sider bort til downtube og shims til det er mest mulig lik avstand. Ikke mål mot chainstayene, de er ikke symmteriske så avstanden kan bli litt forskjellig.

Klart 100kg er endel, men kjenner andre som er i samme vektklasse og som har sykla med lavere trykk enn du. Kanskje du bare er for rå/klønete/hatt uflaks? (stryk det som ikke passer) ICON_WINK

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: hilmer] #1634531 28/06/2013 14:12
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Sitat: hilmer
Hvilket trykk kjører du på? Jeg klinket felgen flere turer på mine første turer da det ble bart, men har ikke opplevd det som et problem senere. (Kjører med 10psi på necromancer (80mm felg og 3,7 dekk))


Jeg har gått ned på trykk siden i fjor sommer, da sykla jeg 3,8" og med 65mm felger, i år har jeg sykla 4,8" foran og 3,8" bak på 80mm felger.

Trykket har i år vært rundt 5-7 PSI foran og 8-9 PSI bak.
Jeg prøver å ha en ganske smooth kjørestil (eller feig som det også kalles), veier 80+ kg med alt gerilja stæsjet på.

Ifjor kjørte jeg på mellom 8-12 på barmark, vanligvis litt mer trykk bak enn foran.

Måten jeg gikk fram for å finne riktig trykk på er å sitte på sykkelen og finne akkurat det trykket for og bak der dekket akkurat begynner å rynke seg litt. Det er perfekt utgangspunkt for snø. På barmark tar jeg utgangspunkt i det samme, men legger på noen PSI (men beholder forskjellen mellom for og bakdekk). Man må prøve seg litt fram, det kommer jo an på kjørestil, hvor man sykler osv.
Blir nesten litt som å sette opp riktig sag på fulldempa sykkel, denne måten tar hensyn til kroppsvekta.
Hvis du har en nøyaktig trykkmåler og noterer ned dekktrykket så har du noe å gå etter seinere. På fatbike kan selv bare 1 PSI opp eller ned ha mye å si, så gjør små endringer i gangen.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: krankdrev] #1634655 28/06/2013 18:54
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,282
mantis Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,282
Sitat: krankdrev
Mantis:

Hvilke ramme og krank har du?

Jeg har selv opplevd at ting måtte shimses på Surly rammer, både kranklager (for å få 100% sentrert krank) og bremsekalipere.

Særlig da jeg brukte E13 krank måtte det en del småjusteringer til.

Bruk et skyvelær og prøveinstaller krank, mål avstand fra krankarmene på begge sider bort til downtube og shims til det er mest mulig lik avstand. Ikke mål mot chainstayene, de er ikke symmteriske så avstanden kan bli litt forskjellig.

Klart 100kg er endel, men kjenner andre som er i samme vektklasse og som har sykla med lavere trykk enn du. Kanskje du bare er for rå/klønete/hatt uflaks? (stryk det som ikke passer) ICON_WINK


Da styrker jeg rå!.... mongo

Nei, vil vel si at fatbikefelger ikke er laget for å kjøre ned steinete/full av røtter partier. Men som sagt, er det kun små bulker det er snakk om.

Kranken er E13. shimsa den, men det funka ikke i det hele tatt... Jeg sjekket kranken på en annen fatbike i dag, den var fast og fin i krankarmene, greide ikke å rikke dem 1mm, mens min greier du fint å presse inn i rammen med bare fingrene.

Virker som om krankhuset er for svakt, og svikter ved moment/press.

Jeg vet ihvertfall ikke hvordan man kan løste dette, så da får spesialister ta en titt ICON_SMILE


IFHT
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1634764 28/06/2013 21:26
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148
H
hilmer Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148
Hmmm kjører bare steinete partier fulle av røtter med den... Men kjører vel for pinglete.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1634774 28/06/2013 21:38
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 70
Solbu Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 70
Til trådstarter: Ja Fatbike er et bra konsept!
Her er en som var med meg på tur og fikk prøve Fatbiken vi har som demosykkel i butikken. Han ble litt forelsket.


Diamant - et lett valg!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: mantis] #1634781 28/06/2013 21:46
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Sitat: mantis
Sitat: krankdrev
Mantis:

Hvilke ramme og krank har du?

Jeg har selv opplevd at ting måtte shimses på Surly rammer, både kranklager (for å få 100% sentrert krank) og bremsekalipere.

Særlig da jeg brukte E13 krank måtte det en del småjusteringer til.

Bruk et skyvelær og prøveinstaller krank, mål avstand fra krankarmene på begge sider bort til downtube og shims til det er mest mulig lik avstand. Ikke mål mot chainstayene, de er ikke symmteriske så avstanden kan bli litt forskjellig.

Klart 100kg er endel, men kjenner andre som er i samme vektklasse og som har sykla med lavere trykk enn du. Kanskje du bare er for rå/klønete/hatt uflaks? (stryk det som ikke passer) ICON_WINK


Da styrker jeg rå!.... mongo

Nei, vil vel si at fatbikefelger ikke er laget for å kjøre ned steinete/full av røtter partier. Men som sagt, er det kun små bulker det er snakk om.

Kranken er E13. shimsa den, men det funka ikke i det hele tatt... Jeg sjekket kranken på en annen fatbike i dag, den var fast og fin i krankarmene, greide ikke å rikke dem 1mm, mens min greier du fint å presse inn i rammen med bare fingrene.

Virker som om krankhuset er for svakt, og svikter ved moment/press.

Jeg vet ihvertfall ikke hvordan man kan løste dette, så da får spesialister ta en titt ICON_SMILE


For å si det sånn, jeg sykler ikke på E13 lengre og kommer aldri til å gjøre det igjen. Kranklagrene deres er triste greier, må byttes omtrent like ofte som man skifter sokker.
Du trenger nok noe mer solid, kanskje en RaceFace? Eller ur-fatbike kranken, en Truvativ Hussefelt med Howitzer kranklager, det tråkker du ikke lett i stykker og ikke flekser det nevneverdig heller. Har en sånn liggende.

Hmm... steinete/fullt av røtter partier... det er det jeg sykler hele tida, bortsett fra gjørme og svaberg ICON_SMILE

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: krankdrev] #1634830 29/06/2013 05:18
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,282
mantis Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,282
Sitat: krankdrev


For å si det sånn, jeg sykler ikke på E13 lengre og kommer aldri til å gjøre det igjen. Kranklagrene deres er triste greier, må byttes omtrent like ofte som man skifter sokker.
Du trenger nok noe mer solid, kanskje en RaceFace? Eller ur-fatbike kranken, en Truvativ Hussefelt med Howitzer kranklager, det tråkker du ikke lett i stykker og ikke flekser det nevneverdig heller. Har en sånn liggende.

Hmm... steinete/fullt av røtter partier... det er det jeg sykler hele tida, bortsett fra gjørme og svaberg ICON_SMILE


Enig med deg ang kvaliteten på E13 kranklageret, virker pinglete/dårlig kvalitet...

Har jo prøvd med en ny Middleburn fat krank, dog i samme E13 lager. Det funket ikke, dvs. Samme problem.

Må nesten prøve med helt nytt lager av typen du nevner her.


Men som sagt, sjekket jeg ut kranken på en MK1 og den var bullet proof i forhold. Skal titte på en Surly nec romancer til tirsdag. Skal høre med eieren om jeg kan teste Surlykranken på min Beargrease ICON_SMILE


IFHT
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1634876 29/06/2013 08:25
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Det er et problem med BSA og 30mm aksel, men jeg monterte akkurat et lager fra Rotor, der er det store kulelegagre. Sikkert dobbelt så store kuler som e-13.

Resten av e-13 kranken er vel ok?


E


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1634952 29/06/2013 11:31
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
E13 er jo en lett krank, så den er vel ikke verdens stiveste heller hvis du veier 100+ kg vil jeg tro. Kranklagrene og løsninga med fjærskiver osv. er håpløs.

Mantis: Jeg sykler med Middleburnkranken selv, men i Raceface kranklager. Det som er fint med Raceface er at det ikke er E13, pluss at du får relativt billige rebuild kit slik at du kan bytte bare lager og tetninger.
Hvis du driter opp i at plasthylsa mellom lagerhusene blir for kort kan du bruke nesten hvilket som helst lager - Shimano, Chris King, Hope ++. Hylsa går vel evt. an å kappe på midten og skjøte på. Bare å finne fram MacGyvertapen ICON_SMILE

Howitzer kranklageret vil ikke passe til Middleburn siden det bygger for mye.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: krankdrev] #1634968 29/06/2013 12:10
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Quote:
så den er vel ikke verdens stiveste heller hvis du veier 100+ kg vil jeg tro


Den veier vel ca det samme som Middleburn. Veier 90+ sjøl og har aldri merket så mye til myke vs. stive kranker. Hvertfall hvis vi smakker om moderne saker.

Har en XTR900 på tursykkelen, med firkant, og det funker jo utmerket det også.

Tipper akselen har like mye å si som armene.

e-13 har 30mm aksel.

Fjærskiver trenger man ikke. Må fore ut med skiver.

Dårlige lagre orginalt, men som nevnt, det finnes jo alternativer.


E


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1635025 29/06/2013 13:46
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,282
mantis Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,282
Middleburn kranken ble vist testa med ett hope kranklager. Så da er det nok krankhuset/ramma som svikter/gir etter.

Men som sagt, skal jeg få noen som er fatbike ekspert til å sjekke dette ut!

Syns uansett dette er kjipt! Får jo ikke brukt den, etter å ha venta i måneder på å få den:(

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: mantis] #1635028 29/06/2013 13:58
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Nå kan det gjerne slutte å regne synes jeg.


Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1635060 29/06/2013 15:01
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
V
vehe Offline
Besatt
Offline
Besatt
V
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194


Ble kjøp for min del å! ICON_SMILE
Blir litt justering av deler ved neste fridag så blir det ut i bushen, Scalpellen min trenger litt hvile.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1635061 29/06/2013 15:03
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,606
T
Trillebår Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,606
Selger de ut prototyper?
Jeg
Satser på kjøp selv, men får ikke tak i Fatbikes.no gutta ICON_TONGUE


-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Trillebår] #1635069 29/06/2013 15:24
Registrert: May 2006
Innlegg: 954
Nilsern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2006
Innlegg: 954
Sitat: Trillebår
Selger de ut prototyper?
Jeg
Satser på kjøp selv, men får ikke tak i Fatbikes.no gutta ICON_TONGUE


Prøv telefon 90099959 eller 92606027, det er mobilnr til gutta ifølge Browncouch.no

Side 107 av 234 1 2 105 106 107 108 109 233 234

Moderator  support