Er det positiv korrelasjon mellom syklisters TEØM-faktor og antall dempere på sykkelen?
Jeg sykler. Er glad i å sykle. Har syklet på landeveissykler, halvdempere og fulldempere. Kjenner mange bra folk innen alle deler av sykling. Fra landevei til utfor med folk Fra nybegynnere på sykkelskolen til eliteutøvere. Det er veldig mange som kjenner sykling bedre enn meg, men etter å ha sykla 2-300 mil i året de siste 7-8 årene mener jeg å ha litt innsikt.
Jeg liker TEØM-fakor. Tror ikke den finnes :-), men jeg tenker at TEØM burde finnes, og da burde det stå for "Ta En Øl Med" Høy TEØM-faktor betyr at du er veldig ålreit å ta en øl med, og min tese er at jo flere dempere sykkelen har, jo mer ålreit er det å ta
en øl med eieren av sykkelen. Jeg velger å la TEØM gå i terningkast, og gir de tre gruppene følgende TEØM-faktor:
Landeveisyklistene: TEØM = 3 (de uten dempere)
Mengdetrening, antall mil i bena, bilpes og blodsmak. Her finner du de med høyest 02 opptak. Luftsnapperne. De deler treningsarenaen sin med biler og andre trafikanter. De holder sammen. For da reduseres luftmotstanden og hver og en bruker mindre tid til mål. Hvis en punkterer, så fortsetter laget uten vedkommende. Han må prøve å sykle seg opp igjen selv. Eventuelt bryte rittreglene og utsette andre for fare for å hente seg inn slik som disse:
http://youtu.be/4wOQXUaWGYM Denne gruppa er i krig med bilistene, og det er vel også her du finner de styggeste skadene og de fleste dødsulykkene. Styrkeprøven er det største rittet.
Hardtailsyklisten: TEØM = 5 (De med en demper)
Her finner du mange landeveissyklister som går over til hardtail etter styrkeprøven. Disse trener typisk mot birken, og har de letteste
syklene. De kjører i hardt i birken og mange presser seg frem for å kapre en, tja.. 650 plass :-) Den største gruppen er kanskje de som foretrekker enkle turer på grus, og som styrer unna asfalt for å unngå konfrontasjoner. Disse setter pris på naturopplevelsen. Disse er målgruppen for de aller fleste terrengsykkelritt.
Fulldempa-syklisten: TEØM = 6 (De med to dempere)
Her har du de som liker sti, og de som liker gravitasjons-assistert sykling (utfor og enduro). Stisyklistene er levende opptatt av å ta vare på natur. elsker både utfordringene og søla og de går gjerne på snørra. De har stivettregler, og bygger klopper som også turgåere nyter godt av. KOnkurransene er litt hyggeligere, litt mindre pes, og har i mange tilfeller litt festivalpreg over seg. terrengsykkelrittet "norges hyggeligste ritt", Hillbilly høkkfest, og ekstremsportveko
er arenaer disse trives i.
Hva tror dere, er jeg inne på noe her?