sykling og vett
|
Re: sykling og vett
[Re: karo1982]
25/06/2013 23:43
|
karo1982
OP
Fersking
|
OP
Fersking
mye gode poeng som kommer frem her.
det å bli bedt om å holde høyre betyr ikke bare at lag plass til meg,men man gjør seg til kjenne.
eller er kanskje dette en del av mentaliteten i norden, se bare på bil veiene, det er ikke mange som holder høyre der heller:)
|
|
|
26/06/2013 06:44
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
jeg er enig at å be folk om å flytte seg til høyre er litt komanderende,men for å komme unna det inntrykket takker jeg de når de har flyttet seg:) Dette tror jeg kommer veldig ann på mottaker og dens holdninger. Jeg har fått slike hold høyre meldinger på flere ritt. Birken, Grenserittet, Trysilrittet ++, har alltid holdt høyre og sluppet forbi de som kommer raskt bakfra. Har aldri tenkt tanken på at dette er en kommando og uforskammet. Hva skal man si da? Kommer venstre? Hva er så mye bedre med dette? Tåler man så lite før man blir sur og støtt? Personlig ser jeg ikke at dette kan være et problem. I tillegg så valgte altså arrangøren å bruke dette utrykket før start på Lillehammer - Oslo, de messet dette om og om igjen når pulja vår skulle starte. Gi deg til kjenne, hold høyre, slipp frem raskere grupper, ta hensyn til biler som vil forbi. Enig med han som sa at Eidsvoll - Oslo var det farligste strekket å sykle på. Betydelig mer trafikk, betydelig flere syklister og ikke minst, en del ryttere var tydelig mer slitne og tok en del hasardiøse valg mtp sporvalg og forbikjøringer, både av sykkel grupper og biler som dannet kø.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
26/06/2013 07:22
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er vet vel en vesentlig forskjell på "individuelle passeringer" i et terrengritt og et lag som foretar organisert forbikjøring av et annet lag i et landeveislagtemporitt. Her må det en viss struktur til for å unngå passeringsulykker og for at at fire ryttere i bredden skal holde seg innenfor kjørefeltet. Da ser jeg ingen problem med å gi eller få beskjeden "Hold høyre!". Jeg ser det som en forhåndsvarsling, ikke en kommando.
Har selv fått ødelagt T-O etter få mil av en vinglepetter som skulle hive seg inn i (den låste) rulla vår da vi passerte med adskillig større hastighet. Slike folk må få klar og tydelig beskjed når toget kommer.
|
|
|
26/06/2013 07:52
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Hold høyre for min del er rett og slett ikke noe annet enn nettop hold høyre.
Trening og kos er noe helt annet, men i et ritt så burde man tåle såpass. Alternativt så får man trene og kjøre så fort at ingen passerer.
Redigert av Lurifax; 26/06/2013 07:53.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
26/06/2013 08:05
|
Dan
More than words
|
More than words
Hold høyre for min del er rett og slett ikke noe annet enn nettop hold høyre. Hmm... Jeg har alltid tenkt på "hold høyre" som en oppfordring til å trekke lengre til høyre. Men på landeveien så blir det jo mer i betydningen "hold ditt spor der på høyre side av meg". På sti er det vel derimot ofte slik at "hold høyre" blir sagt i litt småamper tone av noen som vil at man skal flytte seg opp i lyngkanten og helst tryne pent til høyre så man ikke er i veien. Ikke at noen noensinne har hatt grunn til å si det til meg selvfølgelig, men jeg kan jo tenke meg. 
|
|
|
26/06/2013 08:34
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
jeg syklet LO i helga.
jeg må si at jeg er særdeles skremt over hvor mye uvettig kjøring som man kan oppleve!
flere ganger var jeg vitne til sykelister som absoulutt skulle frem samma hvor trangt det var mellom bil og sykelist. spør du meg er det ikke rart at konflikter oppstår mellom bil og sykelister med enkelte holdninger man ser og opplever i ritt.
og det er heller ikke mange som vet hva ``holdt til høyre`` betyr.
tar jeg helt feil her? det er nesten sånn at hver enkelt rytter burde ta en teori prøve for å kunne ferdes på veiene og for å være med i ritt.
Mye av dette kan skyldes forskjellige ambisjonsnivåer og erfaringer. De som satser hardt og kjører mange ritt vil ha ett helt annet forhold til hvordan man oppfører seg i ritt enn det uformelle mosjonister gjør, det er vel en av grunnene til at det er viktig at man stiller i riktig seedet gruppe og at de forskjellige gruppene ikke bør møtes underveis....
Redigert av ScottRacing; 26/06/2013 08:35.
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
26/06/2013 09:05
|
M.R.Schjøtt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vinnerinstinkt og egoistisk tidsjag bør aldri komme foran sikkerhet til deg og andre deltagere i tur og amatørritt. Da har du strengt tatt lite der og gjøre. Selv om du kjører raskere enn andre har du overhode ikke forkjørsrett når du kommer bakfra. Vi må bidra til å skape en egalitær utvikling. Akkurat nå råder ren egoisme for noen. Jeg er dog enig i at man skal bruke et utbredt begrep som "hold høyre" for enkel gjenkjenning og mest mulig trygg forbikjøring. Særlig på landevei hvor det er vanskeligere å registrere ryttere bak deg. At det ofte blir litt anpustent og med litt negativ tone har iallefall jeg full forståelse for og tar meg ikke nær. 
Marcus Weapon of choice Cannondale Jekyll 3
|
|
|
26/06/2013 09:09
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg var å tittet på lillehammer-Oslo i helgen samt har syklet det før. Jeg er helt enig med trådstarter da det til tider er helt ville tilstander.
Å slippe folk ut med tidsjag på åpne veier er jo galt nok i seg selv. Men folk kjører altså med livet som innsats for å få 3 sekunder bedre tid i et mosjonsritt. Selv så jeg folk som kjørte forbi i motsatt kjørefelt med biker i mot. Det er helt greit for det er jo sykkelritt, virker det som folk tenker.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
26/06/2013 09:18
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Satser man SÅ hardt som noen antyder, så mener jeg vel egentlig at disse får gå over i aktive klasser og ikke mosjon/tur ritt. Rekorden må aldri bli så viktig at man er villig til å ofre liv/helse og andre folks sikkerhet. Som et PS. Det er ofte bedriftslag med pene klær som sitter i store puljer, dette er ofte ansiktet utad på lik linje med firmabiler +++. Vil man fremstå som hensynsløse ovenfor mulige kunder? Samarbeid er viktig - både på veien og i arbeidslivet / markedet forøvrig. Vet ikke om det er så lurt å fremstå som en gjeng med egoister som kun tenker på seg og sitt. Du vet aldri HVEM du sykler forbi. Kanskje det var din neste potensielle storkunde? Som et forsikringsselskap? (som undertegnede jobber i...) Greit å tenke seg om, og se hvordan man fremstiller seg selv i livet, også når man sitter på sykkel 
|
|
|
26/06/2013 09:24
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Takk til Atea pulja som sykla inn på rett under 5 timer forresten, jeg hadde en flott tur sammen med folk som oppførte seg helt eksemplarisk fra Moelv og ned, en tissepause på Råholt gjorde at jeg mistet gruppa, så jeg fikk dårligere tid. Men dette var mitt første møte med L-O, og bortsett fra mye motvind og en drøy time med heftig regn, så storkoste jeg meg på sykkelen - DET er deilig det. Veldig fornøyd med nesten alt sammen jeg, spesielt Cola boksen jeg fikk etter målgang, kyllingen var kald, men dæven døtte å den brusen smakte (min første Cola siden 2006) og nå blir et vel ett år til neste Cola  Men at vi som syklister må tenke mer sikkerhet og mindre på egoet og tidsjag, det bevitner turen veldig. Jeg sykler safe, hver gang jeg er ute, jeg håper andre gjør det samme, for det er ikke artig å se folk ligge i bakken heller.
|
|
|
26/06/2013 09:27
|
olechr
More than words
|
More than words
Takk til Atea pulja som sykla inn på rett under 5 timer forresten, jeg hadde en flott tur sammen med folk som oppførte seg helt eksemplarisk fra Moelv og ned, en tissepause på Råholt gjorde at jeg mistet gruppa, så jeg fikk dårligere tid. Men dette var mitt første møte med L-O, og bortsett fra mye motvind og en drøy time med heftig regn, så storkoste jeg meg på sykkelen - DET er deilig det. Veldig fornøyd med nesten alt sammen jeg, spesielt Cola boksen jeg fikk etter målgang, kyllingen var kald, men dæven døtte å den brusen smakte (min første Cola siden 2006) og nå blir et vel ett år til neste Cola  Men at vi som syklister må tenke mer sikkerhet og mindre på egoet og tidsjag, det bevitner turen veldig. Jeg sykler safe, hver gang jeg er ute, jeg håper andre gjør det samme, for det er ikke artig å se folk ligge i bakken heller. Det er jo silk du beskriver her som er hele meningen med slike ritt. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
27/06/2013 19:03
|
karo1982
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Godt at det er flere som kan bekrefte det jeg har opplevd. har aldrig opplevd noe form for ubehag i terrengritt. kanskje fordi skivebremsene piper så fælt?!  hvem vet men aunsett er det gøy å delta i ritt.
|
|
|
|
|