Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag
|
Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag
[Re: 29" mannen.]
25/06/2013 13:37
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
En mektig klubb som Rye kunne jo begynt med å si i fra på lagledermøtet om at pacing ikke bør forekomme, snarere enn å akseptere at/presse arrangøren til å antyde(r) at det er greit.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
25/06/2013 13:38
|
KenR
Besatt
|
Besatt
En mektig klubb som Rye kunne jo begynt med å si i fra på lagledermøtet om at pacing ikke bør forekomme, snarere enn å akseptere at/presse arrangøren til å antyde(r) at det er greit.
Hvor har du dette fra?
|
|
|
25/06/2013 13:44
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Fraser som «alle andre gjorde det så jeg hadde ikke noe valg, om jeg skulle hevde meg» har vi vel hørt litt for mye i sykkelsporten i det siste … #doping #juksing #er-du-god-nok-er-det-greit
|
|
|
[Re: magnusc]
25/06/2013 13:45
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Fraser som «alle andre gjorde det så jeg hadde ikke noe valg, om jeg skulle hevde meg» har vi vel hørt litt for mye i sykkelsporten i det siste … #doping #juksing #er-du-god-nok-er-det-greit Det var vel akkurat det jeg skrev?
|
|
|
[Re: KenR]
25/06/2013 13:53
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg tipper han tenker på det du selv skrev: Så til aspektet rundt pace-kjøring. Dette er vel ikke lov etter reglementet, men blir likevel praktisert av "alle" etter noe som kan ligne på en gentlemens agreement. På teknisk møte fredag kveld ble rittledelsen spurt direkte om holdningen til paceing. "Det spørsmålet hørte jeg ikke", var svaret. Spørsmålet kom IKKE fra Rye, og vi nyter selvfølgelig ingen særbehandling i Styrkeprøven. I den situasjonen kunne Rye ha sagt fra isteden for å gå med på "gentlemen's agreement". Går ut fra at dere ikke sa fra, men jeg kan jo ta feil.
|
|
|
[Re: Dan]
25/06/2013 13:59
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jeg uttrykte spesifikt at det ikke var noe fra Rye som stilte dette spørsmålet, men det kan jo ha blitt borte i kålen. Ingen kommenterte dette videre, da det med arrangørens reaksjon var veldig klart at han ikke ønsket noe diskusjon om temaet.
|
|
|
25/06/2013 14:05
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Jeg var selv en av flere som gikk ned i en velt forårsaket av en forbikjørende bil på LO(ikke følgebil).
Laget hadde et stykke over 50kmt når vi gikk i bakken og som et resultat av dette har jeg nå en sykkelkompis liggende på sykehus med omfattende skader. Jeg får rett og slett vondt av å se videoen og lese forklaringen til Moonlit og ikke minst lederen for RYE.
Ærlig talt! Dette er langt over streken og de involverte burde legge seg paddeflate og tenke nøye gjennom hva de egentlig driver med. Jeg har ikke noe problem med å skjønne at man blir litt ivrig og at adrenalinet bobler i konkurranse, men å risikere andres liv og lemmer er ikke greit - ikke greit i det hele tatt!
Foreslår at dere ber pent om å få rykke tilbake til start så dere kan prøve en litt annen vinkling på forklaringen/unnskyldning.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
25/06/2013 14:33
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg uttrykte spesifikt at det ikke var noe fra Rye som stilte dette spørsmålet, men det kan jo ha blitt borte i kålen. Ingen kommenterte dette videre, da det med arrangørens reaksjon var veldig klart at han ikke ønsket noe diskusjon om temaet. Joda, fikk med meg at det ikke var på spørsmål fra Rye. Men hvis Rye faktisk hadde ment at det var galt med paceing så kunne man ha tatt det opp der og da. Det er jo rimelig å tro at rittledelsen ville måtte svare for seg hvis det kom en protest mot denne ordningen fra den største(?) deltakerklubben .
|
|
|
[Re: trondmm]
25/06/2013 14:40
|
Niels
Veteran
|
Veteran
Dessuten: Hvor mye av ansvaret mener du egentlig ligger på syklistene her? De har åpenbart blitt enige med bilføreren om at de skal pace frem til de tar igjen gruppen, men dette er (tydeligvis) ikke så fryktelig kontroversielt i seg selv. De kan da ikke lastes for hvor gristete han kjører forbi de andre gruppene?
Alt iom de har bedt sjåføren pace de opp +1 Ikke noe ansvar på sjåføren, altså? Han så at det ville bli en farlig forbikjøring, men siden han hadde to syklister i ræva som hadde det travel, så var han tvunget til å risikere sitt og andres liv? Jo noe ansvar, men "presset" som ligger på sjåføren til å ta unødvendige risiko er lagt på ham av syklistene som stresser med å komme opp til gruppen sin. Jeg håper at en sykkelbilist som kjører følgebil aldri i livet hadde gjort en slik forbikjøring av syklister om han bare var ute på en vanlig biltur.
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
[Re: Dan]
25/06/2013 14:42
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[Det er jo rimelig å tro at rittledelsen ville måtte svare for seg hvis det kom en protest mot denne ordningen fra den største(?) deltakerklubben .
Det kan være greit å ha med seg at Styrkeprøven arrangeres av Oslo Cyklekrets, som igjen er Rye, Frøy, Hero etc etc. De store Osloklubbene har dermed også mulighet til å påvirke rittledelsen fra innsiden.
|
|
|
[Re: Oystein L]
25/06/2013 15:05
|
KenR
Besatt
|
Besatt
[Det er jo rimelig å tro at rittledelsen ville måtte svare for seg hvis det kom en protest mot denne ordningen fra den største(?) deltakerklubben .
Det kan være greit å ha med seg at Styrkeprøven arrangeres av Oslo Cyklekrets, som igjen er Rye, Frøy, Hero etc etc. De store Osloklubbene har dermed også mulighet til å påvirke rittledelsen fra innsiden. Dette gjelder vel fra og med neste år?
|
|
|
25/06/2013 15:20
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Pacer de da? De ligger jo 3 sekunder bak bilen? En liten digresjon: Den fine saken om YT torshov på http://www.landevei.no/2013/06/liten-tur-stort-opplegg.html?showComment=1372105383104 inneholder forresten to flotte bilder av paceing. Dere får fylle opp kommentarfeltet med fordømmende kommentarer ;-) Og kjørte ikke redaktør-Øyvind selv for dette "pacende" YT Torshov laget under årets Enebakk rundt? (eller har jeg blingsa?). I så fall har jo i alle fall en av debatantene i denne tråden er fin mulighet til å påvirke på flere måter: Som både team-medlem og redaktør i et søstertidsskrift som omtaler ulovlighetene. :-) -Tobias Edit: Ryegutta sier de brukte servicebilen for å komme seg opp. Og landeveisartikkelen er det linket til tidligere i tråden. Skal lære meg å lese før jeg skriver. jaja.
Redigert av tobiast; 25/06/2013 16:30.
|
|
|
25/06/2013 16:41
|
29" mannen.
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Synes også det er litt rart at Rye ikke reagerer på at de jukser.
Finn gjerne ett eneste lag fra årets lagkonkurranse som ikke kjørte pace i forbindelse med velt/punktering. Valentino kan sikkert bekrefte dette for Ottestad sitt vedkommende. Torshov/YT har vi allerede linket til i denne tråden. Dette er selvsagt ingen unnskyldning for å bryte reglene, man havner da fort i den samme situasjonen som proffene fra tidligere: "Jeg måtte dope meg fordi alle andre gjorde det, jeg jukset ikke fordi vi konkurrerte på like vilkår." Men det er forklaringen på hvorfor man pacer. Alle andre gjør det, og arrangøren aksepterer det. Dette var ikke lagkonkuranse, men godt ut i 6 timers gruppene.. Ikke det at jeg forsvarer bruk av pace i lagkonkurransen heller!
|
|
|
[Re: tobiast]
25/06/2013 17:24
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Pacer de da? De ligger jo 3 sekunder bak bilen? En liten digresjon: Den fine saken om YT torshov på http://www.landevei.no/2013/06/liten-tur-stort-opplegg.html?showComment=1372105383104 inneholder forresten to flotte bilder av paceing. Dere får fylle opp kommentarfeltet med fordømmende kommentarer ;-) Og kjørte ikke redaktør-Øyvind selv for dette "pacende" YT Torshov laget under årets Enebakk rundt? (eller har jeg blingsa?). I så fall har jo i alle fall en av debatantene i denne tråden er fin mulighet til å påvirke på flere måter: Som både team-medlem og redaktør i et søstertidsskrift som omtaler ulovlighetene. :-) -Tobias Edit: Ryegutta sier de brukte servicebilen for å komme seg opp. Og landeveisartikkelen er det linket til tidligere i tråden. Skal lære meg å lese før jeg skriver. jaja. Jeg sykla for Torshov/Yt i Enebakk Rundt ja. Der ble det ikke pacet av noen som jeg så. Hadde jeg vært med i L-O og vært vitne til pacingen håper jeg at jeg hadde reagert og sagt i fra. Både Alpers og jeg i Landevei har tatt til orde for at den særnorske turritt-tradisjonen med store lagtempolag ikke er noe godt rittformat. At det sannsynligvis var en ordning som kom i gang for å forenkle vakthold og sikkerhet unnskylder ikke at den i nåværende form fremmer farlig oppførsel både av syklister og støtteapparat.
|
|
|
25/06/2013 17:34
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det kan være greit å ha med seg at Styrkeprøven arrangeres av Oslo Cyklekrets, som igjen er Rye, Frøy, Hero etc etc. De store Osloklubbene har dermed også mulighet til å påvirke rittledelsen fra innsiden. Dette gjelder vel fra og med neste år? OCK er allerede, og har vært i alle år en paraplyorganisasjon for Oslos sykkelklubber.
|
|
|
25/06/2013 17:55
|
stanleytislavold
Entusiast
|
Entusiast
God moral er ofte forbeholdt de som selv har sluppet å ta det gjeldende valget. Forøvrig heter det "pace" uten -ing endelse.
Og det hører ikke hjemme i turritt.
Når det gjelder lagtempoets popularitet skyldes det nok også at fellesstarter har blitt farlige. Å sende ut grupper på 150 mann på en åpen vei når halvparten av dem ikke kan sitte i et felt er å be om uhell. Forbundet burde se på et rankingsystem også innen turritt med divisjoner. Da vil man uansett divisjon få aktiv kjøring i jakt på poeng for oppgradering samt begrensede størrelser på puljene som slippes ut på veien. But I digress.
|
|
|
[Re: tobiast]
25/06/2013 17:56
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Pacer de da? De ligger jo 3 sekunder bak bilen? Bilen måtte vel gi full gass for å komme raskt forbi.
|
|
|
25/06/2013 18:01
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Kanskje burde det arrangeres færre ritt? Klubber kunne samarbeidet om ritt og lagt enda mer vekt på sikkerhet og det å finne løyper som kanskje kan la seg sperre for trafikk i noen timer. At vi bare har Elite og turritt som klasser her til lands, i tillegg til alder i veteran-cup er synd. Flere av turrittene har løyper som hadde fortjent aktive klasser, men da gjerne med mindre puljer. I turritt der det kjøres med fellesstart tar det ikke lang tid før både høyre og venstre felt er fylt opp av syklister, selv om veien er åpen for trafikk. Det skaper i hvert fall farlige situasjoner. Det bør være lavere terskel for å sperre veier for sykkelritt. Kanskje er flere kriteriums-/gateritt en løsning? I USA og Australia er det i slike ritt veteranene får utløp for konkurransetrangen. Da gjerne i lukkede løyper, eller sågar på egne lukka baner tilsvarende våre rulleskiløyper.
|
|
|
25/06/2013 18:02
|
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
Må det være lov med følgebil da?
Nei! Man kan vanskelig nekte folk å kjøre i løypa bare fordi de kjenner noen som sykler, men ved å forby bl.a. langing fra veikanten så har bl.a. Jotunheimen rundt blitt både et hyggeligere og sikrere ritt enn hva jeg opplever T-O som. Jeg har opplevd mange situasjoner som ikke har vært ulike den som her har blitt filma, men aldri av biler som har kjørt pace. Det er alle følgebilene som har stansa for å lange, og som presser seg forbi for å komme seg til neste sted for langing som jeg har opplevd som den største faren. Mange følgebilsjåfører har kjørt langt dagen før, og de sitter bak rattet like lenge som syklistene sitter på sykkelen. De er ofte mer stressa enn de fleste andre på veien, og har åpenbart begrenset kunnskap om alternative veier for å komme forbi syklistene på vei til neste langing. Gjør som J-R og begrens fenomenet så godt det lar seg gjøre. Da blir det også mindre følgebiler på de store oppkjøringsrittene før T-O (som Mjøsa rundt). Blir følgebilene borte, så blir også spørsmålet om pacing litt uinteressant
|
|
|
25/06/2013 18:08
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Pacer de da? De ligger jo 3 sekunder bak bilen? En liten digresjon: Den fine saken om YT torshov på http://www.landevei.no/2013/06/liten-tur-stort-opplegg.html?showComment=1372105383104 inneholder forresten to flotte bilder av paceing. Dere får fylle opp kommentarfeltet med fordømmende kommentarer ;-) Og kjørte ikke redaktør-Øyvind selv for dette "pacende" YT Torshov laget under årets Enebakk rundt? (eller har jeg blingsa?). I så fall har jo i alle fall en av debatantene i denne tråden er fin mulighet til å påvirke på flere måter: Som både team-medlem og redaktør i et søstertidsskrift som omtaler ulovlighetene. :-) -Tobias Edit: Ryegutta sier de brukte servicebilen for å komme seg opp. Og landeveisartikkelen er det linket til tidligere i tråden. Skal lære meg å lese før jeg skriver. jaja. Jeg sykla for Torshov/Yt i Enebakk Rundt ja. Der ble det ikke pacet av noen som jeg så. Hadde jeg vært med i L-O og vært vitne til pacingen håper jeg at jeg hadde reagert og sagt i fra. Både Alpers og jeg i Landevei har tatt til orde for at den særnorske turritt-tradisjonen med store lagtempolag ikke er noe godt rittformat. At det sannsynligvis var en ordning som kom i gang for å forenkle vakthold og sikkerhet unnskylder ikke at den i nåværende form fremmer farlig oppførsel både av syklister og støtteapparat. Virker kanskje rart at dette kommer fra et Rye-medlem, men jeg er helt enig med deg i alt dette. Nå var vel forøvrig nevnte Alpers med Yt-gjengen, så han var kanskje vitne til pacingen på det laget? Langing fra bil er også en gjenganger. Vi hadde tidelig i rittet fire Yt-ryttere på halen som var offer for velten tidligere. En følgebil kom opp på siden og en av rytterene ville åpenbart ha flaske. Dette fikk han ikke og reagerte med oppgitte gester og slag i styret. Kudos til Yt-folket i service-bilen som nektet å gi fra seg flaske på tross av litt skriking. En km eller så senere fikk han flasken korrekt levert fra veikanten. Forøvrig klar over situasjonen rundt OCK, men det er først neste år at klubbene er medeiere/arrangører av Styrkeprøven. Så vidt jeg har forstått det. Men dette er ikke mitt bord og jeg kan ta helt feil.
|
|
|
[Re: _Moe_]
25/06/2013 18:16
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Må det være lov med følgebil da?
Nei! Man kan vanskelig nekte folk å kjøre i løypa bare fordi de kjenner noen som sykler, men ved å forby bl.a. langing fra veikanten så har bl.a. Jotunheimen rundt blitt både et hyggeligere og sikrere ritt enn hva jeg opplever T-O som. Jeg har opplevd mange situasjoner som ikke har vært ulike den som her har blitt filma, men aldri av biler som har kjørt pace. Det er alle følgebilene som har stansa for å lange, og som presser seg forbi for å komme seg til neste sted for langing som jeg har opplevd som den største faren. Mange følgebilsjåfører har kjørt langt dagen før, og de sitter bak rattet like lenge som syklistene sitter på sykkelen. De er ofte mer stressa enn de fleste andre på veien, og har åpenbart begrenset kunnskap om alternative veier for å komme forbi syklistene på vei til neste langing. Gjør som J-R og begrens fenomenet så godt det lar seg gjøre. Da blir det også mindre følgebiler på de store oppkjøringsrittene før T-O (som Mjøsa rundt). Blir følgebilene borte, så blir også spørsmålet om pacing litt uinteressant Sånn trodde også jeg det var i JR, helt til vi kom til første matstasjon. Ingen skulle stoppe, alle untatt meg hadde langebil. Endte med å sykle til Fagernes (ca 18 mil) på 1,5 L drikke. Det gikk, så vidt.
|
|
|
25/06/2013 18:51
|
viffer
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg kjørte som kaptein på SK Rye-laget Lille40 med start 07:15, og gikk igjennom reglementet inkludert at pace er forbudt på lagmøtet kvelden før start. Det ble da heller ikke praktisert hos oss. Er forøvrig enig i at videoen viser farlig/uvettig oppførsel i trafikken som ikke skal tolereres, hverken av følgebil eller ryttere - og synes klubbens leder kunne vært mye tydeligere i sin uttalelse. Vi kommer til å bruke denne videoen som utgangspunkt for diskusjon i laget om hvordan vi skal/ikke skal kjøre i trafikken - enten det er turritt, organisert trening eller trening på egenhånd med (eller uten) Rye-trøye.
|
|
|
[Re: viffer]
25/06/2013 19:32
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg kjørte som kaptein på SK Rye-laget Lille40 med start 07:15, og gikk igjennom reglementet inkludert at pace er forbudt på lagmøtet kvelden før start. Det ble da heller ikke praktisert hos oss. Er forøvrig enig i at videoen viser farlig/uvettig oppførsel i trafikken som ikke skal tolereres, hverken av følgebil eller ryttere - og synes klubbens leder kunne vært mye tydeligere i sin uttalelse. Vi kommer til å bruke denne videoen som utgangspunkt for diskusjon i laget om hvordan vi skal/ikke skal kjøre i trafikken - enten det er turritt, organisert trening eller trening på egenhånd med (eller uten) Rye-trøye. Det synes jeg i såfall er meget bra 
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
25/06/2013 20:19
|
marvin
Entusiast
|
Entusiast
Finn gjerne ett eneste lag fra årets lagkonkurranse som ikke kjørte pace i forbindelse med velt/punktering. Valentino kan sikkert bekrefte dette for Ottestad sitt vedkommende. Torshov/YT har vi allerede linket til i denne tråden.
Jeg kan i hvert fall bekrefte at Ottestad kjørte pace. Jeg var så heldig å få haik med Eiker etter at jeg måtte slippe laget mitt. Når Ottestad passerte oss på Jessheim, var det en av Ottestad som fikk det litt tungt å la seg på halen til Eiker ved siden av meg. Da var de faktisk så ivrig på å kjøre ham opp at følgebilen la seg inn i halen til Eiker forran han og meg med det resultatet at begge vi to havnet 100 meter bak Eiker. Jeg kjørte meg opp igjen, men det kostet såpass at jeg måtte slippe dem igjen.
|
|
|
25/06/2013 20:24
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forøvrig klar over situasjonen rundt OCK, men det er først neste år at klubbene er medeiere/arrangører av Styrkeprøven. Så vidt jeg har forstått det. Men dette er ikke mitt bord og jeg kan ta helt feil.
Osloklubbene "eier" (eller styrer, om du vil) OCK, og OCK eier og drifter Styrkeprøven med god hjelp fra ymse klubber. Før OCK etter årsskiftet i prinsippet nedlegges (slås sammen med Østfold og Akerhus til en region) vil det dannes et selskap "Styrkeprøven" som formelt sett skal overdras til dagens reelle eiere (=Osloklubbene).
|
|
|
26/06/2013 08:56
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg var ikke i støtteapparatet til Ottestad BE*, så jeg kan ikke bekrefte eller avkrefte. Men det ville forundre meg om det ikke ble kjørt pace av Ottestad også når det på lagledermøtet slik jeg forstår det ble gitt carte blance til praksisen.
*Jeg fulgte 37-pulja vår i sort bil og sorte klær, dum di dum. I bilen hadde jeg hjul, førstehjelpssaker og verktøy, som ingen fikk bruk for, faktisk. Sør for Eidsvoll var det umulig å holde tritt. Arrangørene slapp av gårde de langsomme E-O-deltakerne tidligere enn i fjor, så veien var full av trimmere, akkurat som i forfjor. Det var et helvete å manøvrere et helt lag sør for Eidsvoll ble jeg fortalt. "-De kan jo for helvete ikke sykle rett fram en gang!"
|
|
|
26/06/2013 13:21
|
test
Entusiast
|
Entusiast
Jeg syklet Eidsvoll- Oslo i år, sammen med noen kolleger som ikke hadde syklet så mye før. Og min oppfatning er at det er helt galematias å kjøre Eidsvoll- Oslo samtidig som Lillehammer- Oslo. Vi la oss helt bakerst i startpulja for å sykle i bedagelig tempo til Oslo, men vi endte opp med å kjøre forbi stort sett alle (selv om vi syklet med snittfart langt under 30). Det var til tider fullt kaos når de siste lagene i lagkonkurransen skulle forbi rundt Råholt og Kløfta. Masse trafikk, rundkjøringer, lyskryss og møtende biler skapte flere farlige situasjoner. Det er et flott tiltak at man har et skikkelig lavterskeltilbud for de med hybridsykkel og rumpetaske, men strekningen Eidsvoll- Oslo er IKKE egnet til dette formålet. I hvert fall ikke midt i rushet av stressa bilister på vei til kjøpesenteret.
Jeg synes for øvrig at løypevaktene nedover mot Oslo gjorde en framifrå innsats, tusen takk til dere. Dere reddet sannsynligvis flere liv denne lørdagen.
|
|
|
26/06/2013 20:45
|
Hans Wilhelm
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjørte følgebil for RYE under Trondheim-Oslo. Ikke tilknyttet klubben på annen måte enn at jeg har en kompis der. På "følgebilmøtet" Fredag, som varte ca 1 time, var det ingen tvil om at sikkerheten var i høysetet! De som ikke fikk med seg det på møtet 17.00 må ha hatt ørepropper og øynene igjen. ALT det var snakk om var sikkerhet for syklister, følgebiler, annen trafikk og myke trafikanter, samt omdømme for rittet. Fokus på forbikjøringer, annen trafikk, dårlige/grusede partier osv.
Vi kjørte, heldigvis, relativt langt fram i feltet og slapp nok således den største trafikken. Mitt inntrykk ut fra hva jeg så var at det i all hovedsak var ryddig kjøring.
Når det gjelder pes var dette noe alle lagene jeg var rundt gjorde hvis det var tekniske problemer, men ikke når noen mistet laget. Om det er lov, eller bare blir oversett, blander ikke jeg meg borti. Konstaterer bare hva jeg så.
Samarbeidet følgebilene mellom var også godt, og vi hjalp hverandre med å lage luker, og slippe fram der det var forsvarlig.
Selve videoen levner slik jeg ser det ingen tvil. Sjåføren kjørte forbi ett sted han ikke skulle gjort det! Her kan man ikke skylde syklistene bak. Sjåføren må ta den trafikksikkerhetsmessige vurderingen, ingen tvil, og denne vurderingen var ikke bra!
Jeg hadde en fantastisk fin opplevelse med å kjøre følgebil, og satser på å gjenta suksessen også neste år. La oss da håpe vi slipper lignende episoder!
|
|
|
|
|