Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag

Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag #1631139 23/06/2013 22:01
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2

Redigert av 29" mannen.; 23/06/2013 22:03.
Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: 29" mannen.] #1631140 23/06/2013 22:06
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Idiotisk kjøring! Bort med lappen. Særlig fra en som burde vite bedre! Regner med at Rye har en som kjenner sykkelsporten bak rattet.

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: 29" mannen.] #1631176 24/06/2013 05:09
Dan Offline
More than words
More than words
Er Rye en klubb bestående kun av idioter eller er det en klubb som er så stor at det blir mange idioter selv om prosenten er den samme som i andre klubber? Hver eneste gang det blir skrevet om stygg eller lite hensynsfull kjøring, vanligvis under sykkeltrening men nå også i bil, så er det jo Rye som blir nevnt.

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: Dan] #1631214 24/06/2013 07:04
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Dan
Er Rye en klubb bestående kun av idioter eller er det en klubb som er så stor at det blir mange idioter selv om prosenten er den samme som i andre klubber? Hver eneste gang det blir skrevet om stygg eller lite hensynsfull kjøring, vanligvis under sykkeltrening men nå også i bil, så er det jo Rye som blir nevnt.

Vanskelig å si. De er helt klart overrepresentert, over utøvere som bare MÅ varme opp i rittraseene, men de yngre kjører sine ritt også.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: 29" mannen.] #1631232 24/06/2013 07:34
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Legger inn kommentaren fra Youtube:

Rette etter Brøttumsbakkene ble laget sneiet av en bil som skulle hjelpe to RYE ryttere opp til laget sitt. For det første var dette en helt syk forbikjøring med bil i mot, samt at det er vel litt uten for loven med følgebil og hjelp fra den.

--

Den bilen i mot er ikke pen. Sneiingen synes jeg kanskje er overdrevet? Bilen er tydelig over i andre kjørefeltet. Er problemet at han legger seg for fort inn?

Om den ble brukt som følgebil bør det få konsekvenser "sportslig", men ikke trafikkregelmessig.

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: 29" mannen.] #1631540 24/06/2013 13:40
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
*host* Den siste av de to Rye-folka er meg, det er vel synlig at jeg er oppe i sone 5/6 og prøver for harde livet å henge på lagkameraten foran.

Lørdag var en særdeles spennende dag. Jeg punkterte to ganger på oppvarminga før start og rakk såvidt startlinja hvor jeg fikk gitt beskjed om at en bil vi hadde stående ved bensinstasjonen 2-3km etter start med noen reservehjul, skulle vente på meg.
Mista litt tid på å sykle dit på flatt bakhjul, men fikk skifta og vi ble enige om å bruke servicebilen for å komme oss opp igjen til gruppa etter punkteringen.

Selve forbikjøringen så i og for seg OK ut, han var godt over den gule linja, men så ut som om han måtte gasse på ekstra underveis for å rekke forbi før den motgående bilen kom.

Er ikke veldig stolt av hele opplegget og kommer vel til å vegre meg litt for å forsøke det igjen, ihvertfall på Styrkeprøven. Historien endte forøvrig med at servicebilen ikke kom seg forbi noen større felt lenger fram, og jeg punkterte for TREDJE gang litt før Feiring og satt i veikanten rett etter den første trafikkdirigeringen rundt veiarbeidene der.

Jeg endte faktisk opp med å ligge på halen av et Nittedal&Kløfta-lag fram til punkteringen, dere skal ha mange takk for den turen! Var det kanskje en annen gruppe fra samme klubber?

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: Dan] #1631547 24/06/2013 13:48
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev

Har det samme inntrykket. Jeg tror det er en kombinasjon av disse faktorene:

1. Rye er den klubben med størst antall syklister på veiene i klubbdrakt
2. Rye er i Oslo, så det er mange som legger merke til dem i området rundt.
3. Ryes landeveisgrupper spesialiserer seg nesten utelukkende på Styrkeprøven, det medfører spesielt mye trening på rulle og langturer, og det er i de situasjonene man vekker mest oppmerksomhet og irritasjon.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: Moonlit] #1631554 24/06/2013 14:01
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Moonlit
Selve forbikjøringen så i og for seg OK ut, han var godt over den gule linja, men så ut som om han måtte gasse på ekstra underveis for å rekke forbi før den motgående bilen kom.

Spørsmålet er hvor han hadde tenkt å gjøre av seg hvis møtende bil ikke slakket på farten eller bremset (noe jeg tar det for gitt at den gjorde siden ingen våken person kjører chicken race mot møtende bil). Ville han ha panikkbremset og frontet med møtende bil eller ville han ha svingt unna til høyre rett inn i feltet av syklister? Stor sannsynlighet for at hans bevissthet og hans reflekser hadde valgt to forskjellige alternativer. Noe å ta opp på neste klubbkveld kanskje?

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: Moonlit] #1631669 24/06/2013 16:55
Niels Offline
Veteran
Veteran
*host* Den siste av de to Rye-folka er meg, det er vel synlig at jeg er oppe i sone 5/6 og prøver for harde livet å henge på lagkameraten foran.

Lørdag var en særdeles spennende dag. Jeg punkterte to ganger på oppvarminga før start og rakk såvidt startlinja hvor jeg fikk gitt beskjed om at en bil vi hadde stående ved bensinstasjonen 2-3km etter start med noen reservehjul, skulle vente på meg.
Mista litt tid på å sykle dit på flatt bakhjul, men fikk skifta og vi ble enige om å bruke servicebilen for å komme oss opp igjen til gruppa etter punkteringen.

Er ikke veldig stolt av hele opplegget og kommer vel til å vegre meg litt for å forsøke det igjen, ihvertfall på Styrkeprøven. Historien endte forøvrig med at servicebilen ikke kom seg forbi noen større felt lenger fram, og jeg punkterte for TREDJE gang litt før Feiring og satt i veikanten rett etter den første trafikkdirigeringen rundt veiarbeidene der.

Jeg endte faktisk opp med å ligge på halen av et Nittedal&Kløfta-lag fram til punkteringen, dere skal ha mange takk for den turen! Var det kanskje en annen gruppe fra samme klubber?

Leser ikke ordet "beklager" noe sted jeg?
Kanskje ikke det er så rart hvis Rye har dårlig rykte?

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: 29" mannen.] #1631698 24/06/2013 17:43
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis det er sånn at dere er så mange fler og så mye mer synlige, i forhold til andre lag, har dere egentlig ennå større ansvar til å opptre "som folk".
Husk hvordan folk generaliserer. Dere representerer en stor gruppe O2-snappere....:)

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: Moonlit] #1631727 24/06/2013 18:23
Dan Offline
More than words
More than words
og vi ble enige om å bruke servicebilen for å komme oss opp igjen til gruppa etter punkteringen.

Dette burde ikke vært lov siden det åpenbart frister sjåfører i servicebiler til å gjøre idiotiske forbikjøringer. Det går ikke an å kjøre slik når ikke veien er stengt for annen trafikk.

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: Niels] #1631729 24/06/2013 18:24
O
Oyvindhs Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Sitat: Niels
---snip--

Kanskje ikke det er så rart hvis Rye har dårlig rykte?

Faktisk handlet hele innlegget om hvor uflaks Moonlit, som mosjonist, hadde.
Ikke rart det er farlig å sykle på veien. Seriøs skjerpings.
Støtter Dan sin post om at denne videoen bør kanskje spilles av på neste klubbmøte.

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: Oyvindhs] #1631733 24/06/2013 18:32
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: Oyvindhs
[quote=Moonlit] ---snip--

Støtter Dan sin post om at denne videoen bør kanskje spilles av på neste klubbmøte.

Den blir nok det, men da i den settingen, Jævla bra jobba gutta, satser alt for og omme PP og hjelpe laget, creds til dere

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: 29" mannen.] #1631737 24/06/2013 18:43
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
"Mista litt tid på å sykle dit på flatt bakhjul, men fikk skifta og vi ble enige om å bruke servicebilen for å komme oss opp igjen til gruppa etter punkteringen." -
så dere har jukset da og bør diskes.

Det står ganske klart i reglene på Styrkeprøven at "Pacekjøring i enhver form er forbudt."

Dette er idiotkjøring. Jeg sier ikke at dere er idioter, men at dere oppfører dere som noen alle tre. Dette er et TURritt og ikke det du lever av. Jeg måtte selv irettesette to stykker som tydeligvis ikke hadde fått med seg at det var en dødsulykke i Bergen Voss for bare noen uker siden. Å utsette andre for unødvendig risiko er sterkt kritikkverdig.

Redigert av Ketle; 24/06/2013 18:46.
Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: Ketle] #1631749 24/06/2013 18:57
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Ketle
så dere har jukset da og bør diskes.

Det står ganske klart i reglene på Styrkeprøven at "Pacekjøring i enhver form er forbudt."

Problemet er vel at rittledelsen sannsynligvis kvier seg for å diskvalifisere en av de største deltagende klubbene, så man kan sikkert se langt etter at dette får noen konsekvenser.

Man kunne jo håpe at politiet fikk opp øynene for denne typen ting og sier til rittledelsen at enten håndhever dere trafikksikkerhetsmessige aspekter ved reglementet eller så kan dere se langt etter å få tillatelse i 2014.

Proffsykling er ødelagt av dopidioter og turritt blir ødelagt av egoidioter. Hva blir det neste? At jobbsykling blir ødelagt av idioter med dårlig tid og rekorder som skal slås...?

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: 29" mannen.] #1631750 24/06/2013 18:57
H
helgerg Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Er selv i Rye og syklet med Moonlit et år. Synes IKKE dette er en grei forbikjøring på noen måte.

Stilte spørsmålet på klubbforumet om vi hadde synes at var en grei forbikjøring om det var en bil som skulle forbi uten to av våre ryttere hengende på.. Det hadde vi neppe synes.

Min erfaring er at vi har noen sorte får i flokken i Rye også, og med 1500 medlemmer totalt kan det i absolutte tall bli mange om prosentandelen er lik. Her må laglederne og klubbledelsen være tydelig på at vi skal være gode eksempler. Hvis ikke får jeg finne meg en annen klubb til neste år...

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: 29" mannen.] #1631755 24/06/2013 19:03
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ikke pent nei, men ikke noe bombe for de som har kjørt bil til store ritt med puljestart ala Birken. Lett å se hvem som har dårlig tid med sykkelen på taket. Der er det nok mange ikke-rye-medlemmer.

Idiot på sykkel, idiot i bil og vise versa, trafikant er trafikant

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: Moonlit] #1631780 24/06/2013 19:42
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2

Var nok oss du/dere kjørte forbi og hang på halen av. Vi tre først i venstre rekke mener forbikjøringen var langt over grensen. Dere kom jo litt bak så dere så kanskje ikke hvor nære han var når han måtte legge seg inn. Regner med at dere ikke kom forbi ved Moelv. Jeg skal ikke legge meg oppi om noen bruke bilpes for å komme seg frem, men unødvendig å utsette andre syklister for fare.

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: Dan] #1631791 24/06/2013 19:52
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
og vi ble enige om å bruke servicebilen for å komme oss opp igjen til gruppa etter punkteringen.

Dette burde ikke vært lov siden det åpenbart frister sjåfører i servicebiler til å gjøre idiotiske forbikjøringer. Det går ikke an å kjøre slik når ikke veien er stengt for annen trafikk.

De er ikke alene med å pace:

http://www.landevei.no/2013/06/liten-tur-stort-opplegg.html

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: Niels] #1631806 24/06/2013 20:06
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Er ikke veldig stolt av hele opplegget og kommer vel til å vegre meg litt for å forsøke det igjen

Det går an å beklage uten å bruke ordet "beklager".

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: trondmm] #1631827 24/06/2013 20:23
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
For å gjøre det helt klart med en gang: dette er grisekjøring som Rye-ryttere selv vil reagere sterkt på om vi selv skulle bli utsatt for det. Og vi opplever slik kjøring stadig vekk. Det er ingen unnskyldninger for dette, det skal bare ikke forekomme. Jeg har lagt ut link til filmen og denne tråden på Ryes åpne forum, så får vi se hvor diskusjonen bringer oss. Flåsete kommentarer om at dette blir skrytefilm i klubben er bare patetisk. Klubben tar slike episoder på alvor, Rye er ingen gutteklubben kjekkas, men en seriøs breddeklubb med medlemmer fra alle samfunnslag i alderen 0-100 år.

Så til aspektet rundt pace-kjøring. Dette er vel ikke lov etter reglementet, men blir likevel praktisert av "alle" etter noe som kan ligne på en gentlemens agreement. På teknisk møte fredag kveld ble rittledelsen spurt direkte om holdningen til paceing. "Det spørsmålet hørte jeg ikke", var svaret. Spørsmålet kom IKKE fra Rye, og vi nyter selvfølgelig ingen særbehandling i Styrkeprøven. Alle lagene i lagkonkurransen gjør dette. Spørsmålet er om det kjøres pace kun i forbindelse med teknisk stopp, eller om man også prøver å dra opp avkjørte ryttere. Her er det vel graden av gentleman som avgjør.

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: Moonlit] #1631832 24/06/2013 20:26
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
jeg punkterte for TREDJE gang litt før Feiring og satt i veikanten rett etter den første trafikkdirigeringen rundt veiarbeidene der.

Du ga deg i Feiring? Jeg la merke til at du ikke har noen sluttid, eller flere mellomtider etter Gjøvik.

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: KenR] #1631835 24/06/2013 20:29
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: KenR
På teknisk møte fredag kveld ble rittledelsen spurt direkte om holdningen til paceing. "Det spørsmålet hørte jeg ikke", var svaret.

Fantastisk. Da må vi altså bare vente på den første dødsulykken før rittledelsen tar egne regler på alvor?

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: 29" mannen.] #1631839 24/06/2013 20:33
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Idiotisk egooppførsel. Politiet burde ta en runde med ledelsen i klubben, og på allmøte, snakke litt om holdninger i trafikken.

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: trondmm] #1631891 24/06/2013 21:19
Niels Offline
Veteran
Veteran
Sitat: trondmm
Er ikke veldig stolt av hele opplegget og kommer vel til å vegre meg litt for å forsøke det igjen

Det går an å beklage uten å bruke ordet "beklager".

Ja det gjør det, men jeg leser ingen ydmykhet eller beklagelse i innlegget hans. Faktisk ikke noe i det hele tatt som skulle tilsi at han tar selvkritikk og unnskylder eller beklager. Det hele går på hvor uheldig han var og en dårlig forklaring på hvorfor han gjorde det.

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: 29" mannen.] #1631895 24/06/2013 21:20
B
Bobo`n Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
B
Her bør vi alle gå i oss selv og tenke gjennom hva som er sportslig oppførsel. Uansett gjelder både rittreglementet, trafikkreglene og vegtrafikkloven:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: 29" mannen.] #1631924 24/06/2013 22:01
HNK Offline
Besatt
Besatt
Syns ikke det er noe problem at det blir pacekjøring pga teknisk trøbbel. Dette tillates bl.a i TdF osv.
Men av videoen fremgår det jo veldig klart at bilen legger seg inn altfor tidlig. Syklistene i front reagerer klart på at kjøringen er håpløs, og landeveissyklister er ikke en rase som sier fra med mindre det virkelig var håpløst.

Tar det for gitt at sjåføren av bilen ikke sitter bak rattet neste år! Det gikk heldigvis bra denne gangen, men dette er situasjoner som potensielt kan ødelegge for arrangeringen av fremtidige ritt. Ikke nok med at det er en evig pågående konflikt mellom bilister og syklister, men her er det altså konflikt med sykkelbil og syklist.
Er det EN ting syklister ikke trenger, så er det at vi ødelegger for oss selv og gir bilistene gratis ammunisjon og argumenter.

Merker jeg blir gretten av slik oppførsel. Skjønner greia med at man har trent lenge og vel og gjerne vil være med laget inn, men all treninga og planlegginga er uansett ikke verdt det om man havner i rullestol eller kiste. Eller enda verre, andre syklister på andre lag stryker med pga rævva følgebilkjøring.

Er lov å tenke to ganger selv om adrenalinet pumper. Er jo til stadighet en Ryedrakt i en lite heldig setting i trafikken ellers media. Ta hintet Rye, og gjør den jobben som dere MÅ gjøre. Er selv medlem, men bruker drakta kun på terrengsykkelen, langt borte fra trafikkerte veier.

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: 29" mannen.] #1631939 24/06/2013 22:24
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette var dårlig reklame for Rye, skjerpings. no

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: HNK] #1631955 25/06/2013 00:01
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: HNK
Ikke nok med at det er en evig pågående konflikt mellom bilister og syklister, men her er det altså konflikt med sykkelbil og syklist.

Vill tipping: Det var nok ikke bare syklistene som opplevde dette som skummelt. Også bilisten som kom i motsatt retning må ha fått seg en skikkelig støkk!

Re: Skummel (bil) kjøring under styrkeprøven på lørdag [Re: HNK] #1631966 25/06/2013 05:11
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: HNK
Syns ikke det er noe problem at det blir pacekjøring pga teknisk trøbbel. Dette tillates bl.a i TdF osv.

I TdF er veien stengt for annen trafikk. Det er en vesentlig forskjell. Den aktuelle filmen viser jo at stressede servicebilsjåfører er livsfarlige når veien ikke er stengt for vanlig trafikk.

Quote:
men her er det altså konflikt med sykkelbil og syklist.

Ikke glem konflikten mellom sykkelbil og annen bil. Jeg synes den er minst like viktig her.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support