Fremmer Nettavisen hat mot syklister?
|
Re: Fremmer Nettavisen hat mot syklister?
[Re: hbs]
24/06/2013 11:12
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Dette må da være et forferdelig dårlig forsøk på ironi?
|
|
|
24/06/2013 11:12
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg ringte akkurat inn til kondis og sa opp mitt abonnement. Jeg forklarte årsaken, og sendte inn en PDF kopi av nettsiden til Haakon B.S
Oppfordrer alle andre til å gjøre det samme. Om ikke annet så vil kondis etter hvert muligens ta en prat og få holdninger som "tema" internt. Mulig dusten må dementere utsagnet om kondis karen.
Dette er eneste vei å gå etter mitt syn, ellers fremstår syklister som sutrete - etter mitt inntrykk.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
24/06/2013 11:19
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ringte akkurat inn til kondis og sa opp mitt abonnement. Jeg forklarte årsaken, og sendte inn en PDF kopi av nettsiden til Haakon B.S
Oppfordrer alle andre til å gjøre det samme. Om ikke annet så vil kondis etter hvert muligens ta en prat og få holdninger som "tema" internt. Mulig dusten må dementere utsagnet om kondis karen.
Dette er eneste vei å gå etter mitt syn, ellers fremstår syklister som sutrete - etter mitt inntrykk. Hvis du leser nederst i bloggen, så har Håkondusten kommentert "stormen" mot Kondis, han mener at det bare understreker hvor hårsåre og spesielle vi er.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
24/06/2013 11:22
|
Tex
Besatt
|
Besatt
..... hmmmm .....
Det hele begynner å lukte ironi .... ?
Ikke godt å si. Det er i så fall såpass dårlig skrevet at i hvert fall ikke bidrar til noe positivt.
|
|
|
24/06/2013 11:27
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Detter er jo samme "pr-ekspert" som la seg ut med med-blogger Gunnar Tjomlid i en sak om Brun og Blid. Brun og Blid og en talentløs PR-ekspertFølgende setninger passer jo bra: Han ga meg lov til å sitere ham på hva som helst fra telefonsamtalen fordi den selverklærte PR-eksperten sa han ville kontakte Gunnar Stavrum i Nettavisen for å klage på meg.
En av hans hovedinnvendinger var at jeg ikke var balansert nok i min fremstilling av saken.
|
|
|
[Re: Tex]
24/06/2013 11:27
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Noen burde sende et tips til arbeidsgiveren og kundene hans, spør du meg. Hvorfor det? Sånn ser det ut i ytrigsfrihetens bakgård. Vi får bare tåle det. Selvfølgelig er det vondt å se at en person kan leve av å skrive så dårlig og så tarvelig. Men slik har det dessverre blitt. Mja... Kanskje de ville interessere seg for hvilke holdninger kommunikasjonsrådgiveren deres selv kommuniserer? Han burde jo skjønne hva han driver med. Jfr. hjemmesiden deres: "Kommunikasjon påvirker oppfatninger, holdninger, adferd, forretningsmessige beslutninger og politiske vedtak. HBSPR arbeider strategisk og operativt med kommunikasjon, og betjener toneangivende virksomheter og næringslivsprofiler." Jeg har sjelden sett en "kulere" type enn han der, forresten. For kul til å brette ned skjortekragen, til og med. 
|
|
|
24/06/2013 11:28
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Kanskje denne og den forrige bloggen om sytende lærere bare er et forkningsprosjekt fra Håkon og Nettavisen for å se hvor lett de kan havne på bloggtoppen ved å fronte meninger de vet vil skape temperatur. Altså ikke ironi, men mer som et mediekritisk prosjekt. Sånn sett så kunne det jo vært interessant, men det er neimen ikke godt å si.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
24/06/2013 11:30
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Han mener faktisk alvor eller? Man kan jo spørre hvem som er mest nærtagende her. De som tillater seg å komme med motforestillinger mot det de opplever som usaklige,ekstreme og til dels farlige synspunkter i en blogg, eller de som føler behov for å stemple meningsmotstandere som en "spesiell og nærtagende rase". Og i den grad dette er ment ironisk (man må jo lure), var det ikke spesielt vellykket
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
24/06/2013 11:42
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Å være ironisk er en kunst. En dyktig skribent etterlater ikke noen tvil hos den våkne leser om at noe er ment ironisk, eller motsatt av det som blir sagt. Når vi er såpass i tvil om dette er ironisk vil jeg trekke konklusjonen at innlegget ikke er ment ironisk, selv om det ikke nødvendigvis representerer skribentens personlige mening. Jeg har skummet et par andre innlegg uten å finne noe ironisk uttrykk.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
[Re: DagRS]
24/06/2013 11:49
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Dette er eneste vei å gå etter mitt syn, ellers fremstår syklister som sutrete - etter mitt inntrykk. Hvis du leser nederst i bloggen, så har Håkondusten kommentert "stormen" mot Kondis, han mener at det bare understreker hvor hårsåre og spesielle vi er. Tja, om de velger å kjøre dette som et prosjekt for å provosere så gjerne det. Men på samme linje som at du og undertegnede må stå for hva man sier og gjøre - så må også en blogger gjøre det samme. Hvis dette da får konsekvenser som er store nok - så slipper vi kanskje å lese slikt som dette senere. Trafikksikkerhet er etter mitt syn et tema man skal holde unna tøys og tull. Det bør omtales og behandles med respekt. Synes ikke ironi og fleip har noe i en slik diskusjon å gjøre i det hele tatt. Og for ordens skyld, så har jeg absolutt ikke ringt og klagd, jeg sa opp abb, de undret på hvorfor, da svarte jeg. De ville gjerne se innlegget. Jeg sendte et snapshot, har ikke fått svar. Så da er jeg vel ikke førstemann antakelig. Jeg angriper ikke andre for hva en person gjør. Dog forbeholder jeg meg retten til å handle på steder jeg synes er forenelig med hva jeg selv står for. Når kondis blandes inn i dette, vel så er de en del av et tema jeg tar veldig alvorlig selv. Jeg hater ikke alle bilister selv om enkelte av de hater meg på grunn av andre syklister.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Subs]
24/06/2013 12:03
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Å være ironisk er en kunst. En dyktig skribent etterlater ikke noen tvil hos den våkne leser om at noe er ment ironisk, eller motsatt av det som blir sagt. Når vi er såpass i tvil om dette er ironisk vil jeg trekke konklusjonen at innlegget ikke er ment ironisk, selv om det ikke nødvendigvis representerer skribentens personlige mening. Jeg har skummet et par andre innlegg uten å finne noe ironisk uttrykk.
Enig.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
24/06/2013 12:08
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Han er ikke ironisk i følge han selv. Har hatt opptil flere SMS med han nå, han står faktisk hardt på at syklister generelt tar alt for stor plass i trafikken.
|
|
|
24/06/2013 12:16
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Han er ikke ironisk i følge han selv. Har hatt opptil flere SMS med han nå, han står faktisk hardt på at syklister generelt tar alt for stor plass i trafikken. Jeg lurer på om det hadde blitt bedre plass i trafikken om alle som sykla satte seg i hver sin bil i stedenfor på sykkelen?
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
24/06/2013 12:21
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg lurer på om det hadde blitt bedre plass i trafikken om alle som sykla satte seg i hver sin bil i stedenfor på sykkelen? Dette kan vi jo prøve en dag? Etter ferien, kanskje?  Folkeaksjonen "Alle syklister kjører bil til jobb, så ser vi hva som skjer". Det kan bli interessant.
|
|
|
24/06/2013 12:22
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Han er ikke ironisk i følge han selv. .... men det kan jo også være ironi .... Ikke lett, dette.
|
|
|
[Re: Tex]
24/06/2013 12:25
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Han er ikke ironisk i følge han selv. .... men det kan jo også være ironi .... Ikke lett, dette. Tja, hva er poenget med ironi om man argumenterer saklig og godt for seg? Da har jeg misset fullstendig i det minste. Har en dialog med han på tlf hvor han er meget høflig og saklig. Fremstår som dønn seriøs uten noen form for ironi.
|
|
|
24/06/2013 12:39
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er litt moro å ta en såkalt "jødetest",da blir det seende litt ille ut. Er bare å bytte ut syklist med jøde her,høres det da skikkelig ille og nazistisk ut,ja da er det nok egentlig ganske ille.
Gidder ikke å lese "blogginnlegget",eller å ta jødetesten selv,men siden jeg har beskrevet fremgangsmåten så er de jo fort gjort å kjøre en klipp ut+ lim inn og bytte ut noen ord for de som gidder.
|
|
|
[Re: SimonS]
24/06/2013 12:56
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Er litt moro å ta en såkalt "jødetest",da blir det seende litt ille ut. Er bare å bytte ut syklist med jøde her,høres det da skikkelig ille og nazistisk ut,ja da er det nok egentlig ganske ille.
Gidder ikke å lese "blogginnlegget",eller å ta jødetesten selv,men siden jeg har beskrevet fremgangsmåten så er de jo fort gjort å kjøre en klipp ut+ lim inn og bytte ut noen ord for de som gidder.
Valgte heller å utfordre artikkel forfatteren til å gjøre dette. Tror ikke han gjør det, for du har rett, det ville nok ikke falt i smak hos særlig mange.
|
|
|
[Re: tygster]
24/06/2013 13:08
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Ahahaha! Når det i tillegg er samme kar som lærte Vollvik hvordan man kan investere en milliard i aksjer og sitte igjen med to tomme hender etter et år, så må vel omdømmet hans snart være på nivå med Tyfus-Mary.
|
|
|
[Re: trondmm]
24/06/2013 13:23
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Ahahaha! Når det i tillegg er samme kar som lærte Vollvik hvordan man kan investere en milliard i aksjer og sitte igjen med to tomme hender etter et år, så må vel omdømmet hans snart være på nivå med Tyfus-Mary. Satan, høres ikke bra ut. Nesten så man blir fristet til å legge det ut på Nettavisen. Edit: Var visst allerde gjort 
Redigert av Goldrush; 24/06/2013 13:37.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
24/06/2013 13:44
|
hbs
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
|
|
|
24/06/2013 14:16
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Bytter bare ut syklist med bilist, så får man dette:
Irriterende bilister
Jeg misliker bilister, spesielt bilister i midtlivskrise, iført ny skinnende blank bil, store felger og dårlig oppførsel.
Bilister er like trangsynte som andre fundamentalister.
De kjører på rødt lys, de ligger akkurat i 90 i 90 kmt sona i venstrefila, og gir ikke tegn til å slippe deg forbi. Jeg har hørt at noen bruker høyrefila idet de passerer ubehøvlete bilister. Jeg prøver etter beste evne å opptre høflig, selv om jeg mener at bilister er på samme lavnivå som hundeeiere som lar avlatet ligge igjen etter de firbeinte pelsdottene. Bilister er like trangsynte og aggressive som andre fundamentalister. Det er gjerne menn i midtlivskrise med stor mage og tynne bein, og de skifter totalt personlighet når de presser den overvektige rumpen ned på ett bilsete. De drømmer seg inn i en boble som en merittert utøver av Le Mans midt i sitt viktigste street race, stresser seg frem på hullete veier, men er fæle og ynkelige amatører som bare tar unødvendig stor plass. Ekstra provoserende er det når de bruker hele veibanen og står helt stille i endeløse køer. Sykkelstier bryter selvfølgelig med den oppblåste boblen de befinner seg i, men dette skjønner ikke bilistene. Amatørene med store mager og tynne bein skal ha bredest mulig veibane og oppfører seg mer nedlatende og grinete enn britiske godseiere. De vil eie veien. De vil stå i kø. I Norge med de værtste rushtidene har bilen endret seg fra å være et trivielt fremkomstmiddel til å bli en der man tilbringer mest tid. Jeg trøster meg med at bilister ikke er særlig gløgge. Hvem andre sitter i endeløse køer, og blir feitere i rævva, når man kan få frisk luft og mosjon og komme raskere frem. Bilistene bryr seg verken om syklister eller fotgjengere. Når de først lar hjulene rulle på den hullete veien er, er det med livet som innsats for også fotgjengerne. De er en en fare for andre nærmest uansett hvor de befinner seg i sine store SUVer. De fleste gasser på i fullt turbotrykk i sin nykjøpte astma-diesel, et daglig og evig jag etter å sette en ny, personlig rekord. Alle andre er fiender, samtidig som bilistenee elsker å fremheve at de er av den sterke og vinnende varianten. For noen måneder siden svingte jeg innom den lokale butikken. Der stod både politi og ambulanse. Som den nysgjerrigperen jeg er, spurte jeg hva som hadde skjedd. En syklist er påkjørt i krysset her av en SUV, svarte den hyggelige politimannen. Jeg skjenket syklisten verken en empatisk eller sympatisk tanke, gadd ikke engang å spørre den hyggelige politimannen hvordan det gikk med vedkommende som skiftet status fra syklist til pasient. Bekymringen var ikke stor for billisten som ble fratatt førerkortet og tatt med til legevakten for å avgi en liten blodprøve, når syklisten lå blødende i en ambulanse på vei til akuttmottaket. Det triste er at uansett hvor uskyldig syklisten var, sitter han kanskje igjen med en ødelagt helse for livet.
Lørdag var jeg ute og jogget med blant andre en hyggelig freelance-reporter i bladet Kondis. Jeg nevnte at jeg holdt på å skrive en blogg om syklister og ventet en solid forsvarstale til gunst for bilistene, men fikk i stedet en annen saftig leksjon: - Få med deg at bilister er sleske, dette er personer som gjør hva som helst for å albue seg frem i kollektivfelt, uansett hva det handler om i livet. Bilister drives av en fryktelig egokultur, 2tonn for å frakte 100kilo utrent flesk, og det er ikke tilfeldig at det er i bilmiljøet det er mest bøter. Bilister er en gjeng med tapere. Så enkelt kan det sies!
|
|
|
24/06/2013 15:21
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Var det noen som meldte dette til PFU? Det må jo være være overtramp av §§2.1, 4.1, 4.2, kanskje 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 4.13, 4.14 og 4.17 av Vær Varsom-plakaten. Se http://presse.no/Etisk-regelverk/Vaer-Varsom-plakaten for detaljer. roy
|
|
|
24/06/2013 15:24
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hans motivasjon?
Twitter:Føk inn på 5. plassen blant landets mest leste bloggere i dag, herlig følelse, lærere engasjerer!
Ny twitter om et par dager: Føk inn på 1. plassen blant landets mest leste bloggere i dag, herlig følelse, syklister engasjerer! ?
Interessante tweets?
Ari Behn er en kul dude. Og en intellektuell skyskraper.
Skriver kommentar om medier og journalister som opererer tilsvarende PR-agenter
|
|
|
24/06/2013 15:33
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Kanskje det er her saken ligger. Haakon og kanskje Nettavisen ønsker å virvle opp engasjement og drit ved å kaste ut brannfakler. Det gir treff og besøk. Hadde de vært lure hadde de gjort dette for å lokke frem det brune grumset i folkesjela i Norge og så senere gjøre narr av de som bet på kroken, som forsvarte oppgulpet og hetsen. Da kunne det kanskje ha vært et interessant opplegg, dessverre tror jeg ikke dette er noe så spissfindig. Det er nok bare ren klikk- og trafikkjakt med et kortsiktig mål om å smøre sitt eget ego ved å havne høyt på blogglista.
Tror det vanskelig kan klages inn til PFU da det helt tydelig er en kommentar. Ytringsfriheten har plass til såpass. Men at det lavmåls det er sikkert.
Et annet interessant fenomen er jo at eieren av Procycling.no som er en del av nettavisen, Birger Hungerholdt finner seg i dette. Hans byrå sender ganske mange annonsekroner til Nettavisen, ikke bare til Procycling.no
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
24/06/2013 15:41
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Etter hva jeg som nevnt kan se, så bryter dette med god presseetikk på ganske mange punkter. Hadde vært interessant å prøve. Noen som vil ta på seg å skrive et utgangspunkt?
Edit: I så fall, post det gjerne her, så kan vi lese gjennom og komme med korrektur sammen.
Redigert av RoyK; 24/06/2013 15:42.
|
|
|
24/06/2013 16:13
|
kjull
Besatt
|
Besatt
|
|
|
24/06/2013 16:29
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Man kan jo også ta direkte kontakt med annonsørene og utrykke sin misnøye over at de via sin reklame sponser slikt grums.
|
|
|
24/06/2013 16:38
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
God idé - bare å skru av adblock og kjøre refresh noen ganger 
|
|
|
|