Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Hvem irriterer mest på landeveien?

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: rockphotog] #1626162 14/06/2013 18:51
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: rockphotog
Sitat: Dan
Sitat: RS|Stian
Jeg føler hvertfall at jeg aldri får noe MEDvind når jeg er ute å sykler.

En annen irriterende greie er mygg som kommer som prosjektiler mot deg.

Begge disse problemene løses enkelt ved å sykle saktere. ICON_SMILE

Hva med å snu sykkelen 180 grader?

Og sykle baklengs? Det er forsåvidt smart. Da har man vinden i ryggen selv om man har motvind. Hvis du tenkte at man skulle snu sykkelen og skifte ferdselsretning 180 grader så blir det jo enda mer motvind. Hvis du sykler i 40 km/h i 10 km/h medvind så har du en effektiv motvind på 30 km/h. Hvis du snur så blir den 50 km/h. ICON_WINK

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: Dan] #1626186 14/06/2013 19:17
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Du har motvind, men snur. Jeg har da regnet ut at du får medvind. Men for all del, jeg skal ikke være for bastant.

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: turbo] #1626222 14/06/2013 20:12
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: turbo
Du har motvind, men snur. Jeg har da regnet ut at du får medvind. Men for all del, jeg skal ikke være for bastant.

Mitt poeng var at hvis du sykler fort nok i medvind så føles det som motvind. Men hvis du snur så blir det enda verre. Hvis du derimot senker farten til samme som medvinden så får du den deilige følelsen av sykle uten luftmotstand. ICON_SMILE

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: Dan] #1626252 14/06/2013 20:51
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
OK ICON_SMILE
Jeg pleier å returnere til utgangspunktet, med nettovind lik null. Men det er irriterende å glemme å legge inn medvinden på returen.

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: Dan] #1626271 14/06/2013 21:27
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Sitat: turbo

Mitt poeng var at hvis du sykler fort nok i medvind så føles det som motvind. Men hvis du snur så blir det enda verre. Hvis du derimot senker farten til samme som medvinden så får du den deilige følelsen av sykle uten luftmotstand. ICON_SMILE

Sitat: Greg LeMond
It never gets easier, you just go faster.

Altså, ned i bukken med deg! fishwhack

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: turbo] #1626285 14/06/2013 22:29
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg irriterer meg over de nevrotiske (kvinnelige) bilistene som i et anfall av angst bestemmer seg for å bråbremse og bruke høyreregel når de er inni en rundkjøring bare fordi de ser en syklist (med litt fart) på vei inn mot samme rundkjøring.

Istedenfor å legge meg inn bak bilen (som jeg har planlagt) må jeg bråbremse. Deretter må jeg høre hennes tuting og gestikulering fordi hun mener jeg har kjørt uansvarlig... sukk

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: ute-og-sykler] #1626293 14/06/2013 22:41
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: ute-og-sykler
Jeg irriterer meg over de nevrotiske (kvinnelige) bilistene som i et anfall av angst bestemmer seg for å bråbremse og bruke høyreregel når de er inni en rundkjøring bare fordi de ser en syklist (med litt fart) på vei inn mot samme rundkjøring.

Istedenfor å legge meg inn bak bilen (som jeg har planlagt) må jeg bråbremse. Deretter må jeg høre hennes tuting og gestikulering fordi hun mener jeg har kjørt uansvarlig... sukk

Faktisk så har du ikke overholdt vikeplikten hvis du kjører på en måte som gjør den som er inne i rundkjøringen usikker på om du har tenkt å ta livet av deg mot bildøren. Det er en vanlig misforståelse at vikeplikt kun har å gjøre med hvorvidt man passerer merkingen på asfalten eller ikke, men slik er det altså ikke.

Så med andre ord er det du som har syklet uansvarlig og har brudt vikeplikten selv på mange meters avstand fra rundkjøringen. Da fortjener du å bli tutet på. I tillegg kan man ikke klandre bilføreren for å prøve å unngå det hun oppfatter som risiko for sammenstøt, siden hun ville få det objektive ansvaret som bilist mot en myk trafikant.

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: turbo] #1626314 15/06/2013 05:56
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
he-he! Jeg ser poenget, men er litt uenig. Iallefall i de konkrete situasjonene jeg beskriver. Vi snakker om at jeg helt tydelig anpasser farten mot å kjøre inn i en luke BAK, men at vedkommende bilist - som nesten utelukkende er en dame - likevel blir grepet av usikkerhet.

Som syklist er det verken trygt eller praktisk å stoppe HELT opp ved vikelinjen hvis man kan unngå det. Ved trafikk så handler det om fartstilpasning til rimelige luker i trafikken.

Likevel virker det som noen som er veldig dårlig til å lese slike situasjoner (avstand/hastighet)... og det er selvfølgelig ikke meg ;-)

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: ute-og-sykler] #1626319 15/06/2013 06:24
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ute-og-sykler
he-he! Jeg ser poenget, men er litt uenig. Iallefall i de konkrete situasjonene jeg beskriver. Vi snakker om at jeg helt tydelig anpasser farten mot å kjøre inn i en luke BAK, men at vedkommende bilist - som nesten utelukkende er en dame - likevel blir grepet av usikkerhet.

Kan det være en medvirkende årsak at mange bilister har dårlig erfaring med uberegnelige kamikazesyklister som IKKE følger trafikkregler?

Det har jeg, og må innrømme at jeg ser an syklisten før jeg handler i trafikken...

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: turbo] #1626407 15/06/2013 13:35
N
nilka Offline
Fersking
Fersking
N
Her var det mye gøy å lese.

Som cyclocross syklist havner jeg litt på siden av både landeveisfolket og terrengfolket. Egentlig vil jeg bare bli en del av miljøene men føler meg nesten mer forhatt enn en guljakke triatlet med bagasjebrett og sykkelvesker med vindusspyleveske som peiser forbi den nye Thor Hushovd mens jeg blåser snørr gjennom nesa og lurer på hvorfor han sykler så sakte.

Når det er sagt lar jeg meg innimellom irritere av dem begge. Her om dagen når jeg sykla grusveien fra Kjelsås gjennom marka til Sandermosan -snippen -movatn- Nittedal fikk jeg to fyrer som fresa forbi meg på sine 29" og ba meg komme meg ut av veien og tilbake til asfalten der jeg hørte hjemme. Etter 10 minutter sykla jeg forbi dem igjen. 3 minutter senere pumpa de hard på igjen og sykla forbi meg i en sving i en nedoverbakke og prøvde å sprute så mye grus på meg de klarte med å bremse å få en skikkelig sladd mens de igjen kom med ukvemsord om at jeg syklet farefult. 10 minutter senere syklet jeg igjen forbi dem rett ved greveveien mellom Sandermosan og snippen. Hørte ikke fra dem igjen før jeg jeg var på bratteste og smaleste punktet på sykkelstia mellom movatn og svingbakken/ Nittedal hyl og skrik om at jeg sykla for sakte. Men siden stia er smal kom de ikke forbi og med en gang vi kom til skogsbilveien klarte de ikke å henge på. Så dem ikke igjen på sykkelturen.

Har også opplevd landeveissyklister som har sneket seg innpå bakjula mine og hylt rasende fordi jeg bremser ned i lyskryss hvor det er rødt. Noe de ikke så siden de var alt for opptatt av å se på hjula mine og ligge så nær som mulig. Etterpå overhøvla han meg og var rasende på jævlig cyclocrossere som trodde de kunne sykle på landeveien. Idiotien ville dog fortsatt henge etter eventyr noe jeg ikke gadd være med på så jeg innså at det var på tide med trening på hard tempotrening, noe stakkaren ikke klarte å henge med på. Fyren var i IF frøy drakt om det har noe å si.

Har dog opplevd en kjempekoselig landeveistrio som tok meg igjen ved Romsås og spurte om jeg ville ha heng inn til Oslo sentrum. På veien prata de hyggelig og lurte på om jeg hadde mye erfaring. Ga meg tips og lærte meg opp til fornuftig signalisering som å gjøre folk oppmerksom hull i asfalt. Å komme seg inn på linje grunnet folk som kommer imot og masse annet. Så det finnes hyggelige folk der ute også.

Man lærer så lenge an lever, i alle fall alt som er uvesentlig:)
Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: nilka] #1626412 15/06/2013 13:58
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Idioter finnes over alt, og du har nok truffet to premie utgaver på din tur. Folkeskikk er noe alt for få fokuserer på.

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: turbo] #1626452 15/06/2013 16:46
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Ikke bra oppførsel av de du beskriver der nilka!

Rødlyskjøring ser jeg mye av. Kan noen forklare greia her? Mest pendlere. Skyhøy risiko.

Ps. Anbefaler du cx? Hvordan kan det beskrives?

Redigert av turbo; 15/06/2013 16:48. Rediger grunn: Ps.
Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: turbo] #1626574 15/06/2013 21:33
N
nilka Offline
Fersking
Fersking
N
Med fare for å spore av temaet...
Jeg vil beskrive CX som enorme mengder moro. Dette kommer jo dog helt an på hva slags forventninger man har. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe meg en landeveissykkel, men ved en misforståelse hos Spinn, ble jeg sendt ut på prøverunde med cx. Siden jeg var totalt noob turte jeg ikke å si at det ikke så ut som en racer (grunnet hjulene) tok jeg den på en prøvetur rundt i området rundt Majorstua og Frognerparken. Etter den turen var jeg solgt og skaffet meg min første. Den ble stjålet året etter og jeg gjorde da mitt største feiltrinn og kjøpte en BMC-racer. Savnet mulighetene for å sykle på skogsbilveiene og stiene i marka og solgte den etter en halv sesong og fikk meg nå i våres en ny cx.
På landeveien merker jeg nesten ingen forskjell på min cx og bmcen når jeg har asfaltdekk på begge. Forskjellen er jo at jeg kan ta på litt grovere dekk og frese langs grusveiene sykkelstiene/vanlig stiene i marka. Like moro som min gamle terrengsykkel med stif frontgaffel i terrenget og mye morsommere på grusveiene og asfalten.
Cx er nok ikke for alle, men jeg anbefaler alle å prøve før de velger å kjøpe seg sin første landeveissykkel. Prøv begge deler og se om du synes landeveissykkelen gir så mye mer. For meg gjør den ikke det.
Med CX kom sykkelveier virkelig tilbake og på tross av eksamenstiden siste par månedene har jeg vel nærmet meg 1000km siste 2 månedene.

Så ja jeg anbefaler å prøve. Liker du det og tror du kan finne på å leke litt utenfor asfalten anbefaler jeg absolutt cx med skivebrems og doble bremsehendler. Utrolig moro å se ansiktene på de IKKE kjipe terrengsyklistene når du kommer der på gjengrodde stier med noe de først antar er en vanlig racer:)

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: turbo] #1626584 15/06/2013 22:33
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Morsom inngang du hadde til CX - ved en feil! Den var ikke-irriterende. Har snust litt på CX, får ikke mindre lyst nå. Hvilken sykkel er det du har valgt?

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: turbo] #1626589 15/06/2013 22:54
TashkentTerror Offline
Ringrev
Ringrev
Må nesten le av de to i terrenget.. Merkelig oppførsel.

Har også opplevd å bli kjeftet på fordi jeg stopper på rødt. Det skjedde på Kirkeveien / Ring 2 i Oslo midt i rushtrafikken. Ikke akkurat tiden av døgnet hvor det er minst farefullt å sykle på rødt.. men det skulle på død og liv denne pendleren gjøre. Jeg tok ham naturlig nok igjen før alle trafikklysene, slik at han fikk rikelig med anledninger til å la seg irritere over min lovlydighet... "Jasså, du er en sånn tulling som må følge regla?!"

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: turbo] #1626688 16/06/2013 10:54
N
nilka Offline
Fersking
Fersking
N
Om folk har mer spørsmål om cx og min erfaring tar vi det på PM slik at tråden holdes offtopic, eller oppretter generell cx tråden jeg lager nå:) tror ikke vi får eget forumområde før vi blir litt fler brukere;)

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: turbo] #1627608 17/06/2013 14:53
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Tilbake til hvem som irriterer. Slike idioter som disse har mye av ansvaret for at en del bilister legger oss for hat:
- De sperret oss med vilje

Riktignok kan det være fornuftig å sykle to i bredden for en stor gruppe, både for effektiv rullekjøring og fordi lengden av feltet halveres. Men for to skarve syklister er det både ineffektivt og et brudd på trafikkregelen om å ferdes hensynsfullt.

Det er ikke så ofte jeg selv treffer på slike på landeveien, men jeg treffer dem av og til på gang- og sykkelveiene, der de fyller opp nesten hele bredden når en skal forbi.

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: turbo] #1627701 17/06/2013 17:53
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Teitinger hvis de blokkerte med vilje, men skeptisk til historien.

Men til poenget ditt... Så én syklist kan sykle midt i feltet, som anbefalt, og i henhold til vegtrafikkloven, men to syklister kan ikke sykle i bredden når den venstre sykler midt i feltet?

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: turbo] #1627720 17/06/2013 18:11
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vel, Lazy Sod.

Når jeg sykler alene ligger jeg en meter fra hvitstripa. God plass til en rytter på innsiden av meg altså.
Jeg forventer å bli forbikjørt på en hensynsfull måte når det ikke er motgående trafikk.
Er det tett trafikk slik at jeg lager kø trekker jeg ut til hvitstripa.

Jeg må være ufattelig irriterende.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: Tor Arne] #1627742 17/06/2013 18:52
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: Tor Arne
Teitinger hvis de blokkerte med vilje, men skeptisk til historien.

Det er alltids mulighet bildet ble tatt mens de skiftet på å dra, og at fyren diktet opp historien. Men det er naivt å tro at det ikke finnes drittsekker også blant oss syklister .

Quote:
[...] Så én syklist kan sykle midt i feltet, som anbefalt, og i henhold til vegtrafikkloven, [...]

Hvor i all verden i veitrafikkloven står det at syklister anbefales å sykle midt i kjørefeltet?

Da jeg tok lappen for bil, var det et poeng at bilen skulle holde seg godt til høyre, så lenge en snakker om to-felts vei eller høyre fil i vei med flere felter. At syklister da skulle holde seg midt i feltet, henger ikke på greip.

Sitat: Valentino
Når jeg sykler alene ligger jeg en meter fra hvitstripa.

Fullstendig unødvendig med mindre det er hindre som kumlokk, hull o.l.

Quote:
Er det tett trafikk slik at jeg lager kø trekker jeg ut til hvitstripa.

Vel og bra, men det burde en også prøve å gjøre ellers også når det er noen bak.

Jo lenger ut i veibanen du ligger, jo lenger distanse trengs for å kjøre forbi. Bilen kan jo ikke svinge 90 grader ut til siden, så den trenger kanskje 10-20 meter ekstra for å komme en meter lenger ut, avhengig av hastighet, og tilsvarende når den skal svinge inn igjen.

Quote:
Jeg må være ufattelig irriterende.

Det har du sikkert helt rett i! devilsmile

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: turbo] #1627757 17/06/2013 19:06
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html

§5: 1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.
Kjøretøy må holdes godt innenfor kjørefeltet.

http://www.tryggtrafikk.no/Sykkelregler.9UFRLWZN.ips

"Hold så god avstand til fortau eller grøftekanten at passerende biler må foreta en ordentlig forbikjøring."

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: turbo] #1627764 17/06/2013 19:14
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lazy Sod, du er på bærtur, som Tor Arne viser. Eller er du amerikaner? De sykler på bilistenes premisser leser jeg.
Jeg nekter å invitere til å bli snittet av biler som kjører forbi. Derfor ligger jeg en meter fra hvitstripa for å gjøre meg stor og synlig.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: Tor Arne] #1627829 17/06/2013 20:17
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
§5: 1. [...]

Det er vesentlig forskjell på å kjøre "godt innenfor" og midt i kjørefeltet. Du utelot dessuten neste setning fra samme paragraf, som tilsier at den uthevede setningen ikke gjelder for syklister:
"Sykkel eller annet kjøretøy som ikke er motorvogn, kan kjøres på vegens høyre skulder."

Quote:
"Hold så god avstand til fortau eller grøftekanten at passerende biler må foreta en ordentlig forbikjøring."

Det der er ikke noen trafikkregel fra myndighetene, men en meningsytring fra en medlemsoganisasjon. Og igjen er det forskjell på å holde tilstrekkelig avstand til kanten, og å ligge midt i kjørefeltet..

Redigert av Lazy Sod; 17/06/2013 20:18.
Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: Lazy Sod] #1627835 17/06/2013 20:21
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lazy Sod

Det er vesentlig forskjell på å kjøre "godt innenfor" og midt i kjørefeltet.

Hva er den vesentlige forskjellen, egentlig? Er ikke midt i kjørefeltet godt innenfor kjørefeltet?

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: kjerts] #1627850 17/06/2013 20:32
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: kjerts
Hva er den vesentlige forskjellen, egentlig? Er ikke midt i kjørefeltet godt innenfor kjørefeltet?

Jo, men "godt innenfor" trenger ikke å være midt i. Det ene er en delmengde av det andre, men de er ikke like. Du forsøker deg på Erasmus Montanus-logikk. (Der han "beviste" at moren var en sten.)

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: Lazy Sod] #1627865 17/06/2013 20:53
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Lazy Sod

Det er vesentlig forskjell på å kjøre "godt innenfor" og midt i kjørefeltet. Du utelot dessuten neste setning fra samme paragraf, som tilsier at den uthevede setningen ikke gjelder for syklister:
"Sykkel eller annet kjøretøy som ikke er motorvogn, kan kjøres på vegens høyre skulder."

Quote:

Det der er ikke noen trafikkregel fra myndighetene, men en meningsytring fra en medlemsoganisasjon. Og igjen er det forskjell på å holde tilstrekkelig avstand til kanten, og å ligge midt i kjørefeltet..

Er Vegdirektoratet myndighetene? De sier det samme i heftet om trafikkreglene for syklister. Men du trumfer kanskje både TT og vegdirektoratet.

Og hva faen har rett til å bruke en ikkeeksisterende vegskulder med saken å gjøre?

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: Tor Arne] #1627926 17/06/2013 21:52
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Er Vegdirektoratet myndighetene? De sier det samme i heftet om trafikkreglene for syklister. [...]

Link?

Og om det står det samme, så står det heller ikke der "midt i" feltet.

Quote:
Og hva faen har rett til å bruke en ikkeeksisterende vegskulder med saken å gjøre?

Fordi det viser at det finnes et unntak for syklister som ikke er forenlig med "godt innenfor kjørefeltet".

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: turbo] #1627927 17/06/2013 21:56
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Har man lov å sykle i felt som er "+2" altså at man må være minst 2 i bilen for å få lov til å kjøre der.
Går det under det samme som kollektivfelt?

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: turbo] #1627933 17/06/2013 22:01
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
http://www.syklistene.no/content/uploads_live/2013/01/Trafikkregler-for-syklister.pdf

SLF og vegdirektoratet har utarbeided denne brosjyren. Enden på styret 1 m fra hvitstripen.

Re: Hvem irriterer mest på landeveien? [Re: Tor Arne] #1627952 17/06/2013 22:38
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
http://www.syklistene.no/content/uploads_live/2013/01/Trafikkregler-for-syklister.pdf
SLF og vegdirektoratet har utarbeided denne brosjyren. Enden på styret 1 m fra hvitstripen.

Det siste er bare vist på en figur som gjelder avstanden en bil skal holde ved forbikjøring av syklist, og ikke uttrykt som noen "regel".

Å kalle dette heftet for "trafikkregler" synes jeg er noe misvisende, det er mer en veiledning, der det enkelte steder refereres til trafikkreglene.

I hvilken grad veidirektoratet har vært involvert her, virker uklart. Nederst på siste side fremgår det at brosjyren er utarbeidet av Syklistenes landsforening, med tekst av Trond Berget. Statens Vegvesens logo står først sammen med "de 8 sykkelvettreglene" på aller siste side.

Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support, Valentino