|
|
Nestenulykke i Oppdal
|
Re: Nestenulykke i Oppdal
[Re: AsmundBjorshol]
16/06/2013 20:01
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Poenget er vel at mange bilister driter i syklister og ikke følger trafikkreglene…
|
|
|
[Re: RoyK]
16/06/2013 20:01
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Som om bilister der blir mindre grinete… Nja. Men det er FERRE bilister der å tirre opp i alle fall. Og ergo statistisk sett ferre speil å få i albuene. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: RoyK]
16/06/2013 20:03
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I artikeln stod de att de syklade Støren-Ulsberg tur och retur. Det blir sammanlagt lite øver 8 mil på E6 och det känns inte som en helt nödvändig tur då det finns andra alternativ. Hvilke? Eftersom de startade och slutade på samma ställe så tror jag inte det var så viktigt för dem att sykla till just Ulsberg. Som om bilister der blir mindre grinete… Det är antagligen färre av dem iallafall.
|
|
|
16/06/2013 20:05
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Det vitkige er jo at folk faktisk respekterer hverandre. Biler er større og tøffere enn syklister, og bilister som ikke respekterer syklister, blir lettere drapsmenn enn omvendt.
|
|
|
[Re: tmork]
16/06/2013 20:32
|
Dan
More than words
|
More than words
Så - skal syklistene ha litt dårlig samvittighet, eller skal de ikke ha dårlig samvittighet? Neste spørsmål er, ville det ha vært tillatt å komme med innsigelser mot syklistenes valg av vei for rulletrening hvis de ikke hadde blitt utsatt for hasardiøs kjøring av en bilist? Ellers må jeg bare si at jeg synes lagtempo er noe tull som man godt kunne slutte med.
|
|
|
16/06/2013 20:51
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Skylden ligger ALLTID på den som bryter loven. Forklaringen kan ligge mange steder.
For å strekke den litt lengre: Du tar med deg noen tusen dollar og går rundt og vifter med dem i luften i en tvilsom favela i Rio. Har du gjort noe galt når du blir rana? Nei. Var det smart gjort av deg? Nei.
Det er ikke alltid sånn at så lenge loven sier du ikke gjør noe galt så har du oppført deg sånn som fornuftige mennesker anbefaler deg å gjøre.
I dette tilfellet er skylden på bilen, forklaringen er delvis traktoren, delvis syklistene og delvis hva som skjedde i hodet på bilisten (om han feilbedømte fart/avstand eller bare ga faen vet vi ikke).
|
|
|
[Re: Hæ?]
16/06/2013 21:10
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som om bilister der blir mindre grinete… Nja. Men det er FERRE bilister der å tirre opp i alle fall. Og ergo statistisk sett ferre speil å få i albuene. Tja, viss vegen hadde vore smalare enn E6, så ville ein fått meir enn spegelen i albogen.
|
|
|
[Re: fredriks]
16/06/2013 21:13
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
I artikeln stod de att de syklade Støren-Ulsberg tur och retur. Det blir sammanlagt lite øver 8 mil på E6 och det känns inte som en helt nödvändig tur då det finns andra alternativ. Hvilke? Eftersom de startade och slutade på samma ställe så tror jag inte det var så viktigt för dem att sykla till just Ulsberg. Eller med andre ord: Du gidder ikke finne ut hvilke alternativer som finnes eller hvor godt egnet disse er for trening. Siden de var ute og trente til Trondheim - Oslo, så vil jeg gjette at det ikke er helt uten betydning at strekningen de syklet på er en del av traseen til dette rittet.
Redigert av trondmm; 16/06/2013 21:13.
|
|
|
[Re: fredriks]
16/06/2013 21:14
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
För mig visade artikeln två saker. En helt idiotisk och farlig omkjörning och att stora grupper med syklister välger att lägga träningsturer till E6. Det sista tycker jag inte är spesiellt lurt med tanke på konflikten mellan syklister och bilister och inte heller med tanke på syklisternas säkerhet.
Att sen också få adressa att skriva en artikel om det tror jag inte heller är en fördel för syklister som grupp.
Jeg er sikker på at det ikke finnes noen vinkling i media som får sutrerne til å slutte å sutre. Jeg ser ikke noe poeng i å prøve å fremstille slike saker med med silkehansker i håp om å ikke vekke haterne. Jeg er også sikker på at min sikkerhet som syklist er best tjent med at sykling langs vei alminneliggjøres. Å underbygge en holdning om at syklister er annenrangs veibrukere som bare bør innfinne seg på veiene når førsterangsbrukerne har fått sitt medfører bare mer konflikt siden dette bare gir opphav til hodninger som medfører at man tar seg til rette. Denne diskusjonen er en gjenganger i alle slike saker, om det nå kommer i form av 'det hjelper ikke å ha rett om du er død' eller 'burde holde seg til mindre traffikerte veier', så koker det ned til det samme. En uvilje mot å plassere ansvaret dit det hører hjemme: Hos den som kjører farlig. Å anklage offeret, når offeret er uskyldig er en usmakelig praksis.
Redigert av sverreb; 16/06/2013 21:43.
|
|
|
[Re: Dan]
16/06/2013 21:24
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Neste spørsmål er, ville det ha vært tillatt å komme med innsigelser mot syklistenes valg av vei for rulletrening hvis de ikke hadde blitt utsatt for hasardiøs kjøring av en bilist?
Du har frihet til å si hva du vil, De som kjører på veier i norge har frihet til å kjøre hvor de vil innenfor trafikkreglene uansett fremkomstmiddel. Begge deler synes jeg vi skal fortsette med. Så til ditt spørsmål. ja du kan komme med innsigelser, men jeg tviler på at jeg kommer til å akseptere de, men du kan jo prøve.
Redigert av sverreb; 16/06/2013 21:41.
|
|
|
[Re: Gråstein]
16/06/2013 21:50
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
For å strekke den litt lengre: Du tar med deg noen tusen dollar og går rundt og vifter med dem i luften i en tvilsom favela i Rio. Har du gjort noe galt når du blir rana? Nei. Var det smart gjort av deg? Nei.
Det er ikke alltid sånn at så lenge loven sier du ikke gjør noe galt så har du oppført deg sånn som fornuftige mennesker anbefaler deg å gjøre. Jeg synes dette blir litt for defaitistisk. Hvis vi skal la oss styre av hva bøllene i samfunnet mener, så kan vi like gjerne bytte syklene med ergometersykler med en gang.
|
|
|
[Re: tmork]
16/06/2013 22:41
|
sam
Avhengig
|
Avhengig
Det kan godt hende bilisten feilvurderte farta på syklistane, og trudde det gikk greit å komme forbi tidsnok. Minner meg om da jeg kjørte bil vestover over Strynefjellet... motgående biler tenkte at..
Nøkkelord som dukker opp når jeg sykler rundt i Østfold. Østfold er som kjent ganske flatt , med "rullende" terreng. Uoversiktlig med andre ord. Uansett, hver bidige tur foretar et antall(les mange) bilister forbikjøringer rett før bakketopp eller andre hindringer som begrenser sikten. Bilistene dukker opp og foretar umiddelbart forbikjøringen, virker ikke som motgående trafikk vurderes i det hele tatt. Jeg har egentlig syklet rundt og ventet på at en mer eller mindre alvorlig ulykke skulle oppstå. Det gjorde det selvfølgelig også. Så vurdering, eller tenke, synes jeg høres ut som å ilegge den gjennomsnittlige sjåfør evner han/hun ikke nødvendigvis har.
CK Fix
|
|
|
[Re: sverreb]
17/06/2013 05:00
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg er også sikker på at min sikkerhet som syklist er best tjent med at sykling langs vei alminneliggjøres. Det er jeg enig i når vi snakker om alenesykling, sykling to og to eller en godt spredt gruppe som er lett å passere i omganger. Jeg er derimot sikker på at min sikkerhet som syklist blir dårligere fordi folk rulletrener på tullete steder og hisser opp bilister som så velger å ta ut frustrasjonen sin over enda jævla syklist, nemlig meg.
|
|
|
17/06/2013 21:16
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Det er dessverre slik at noen få ikke har tålmodighet til å ivareta trygg og sikker avvikling av trafikken, mens andre er villige til å ta større risiko. Noen ganger kan situasjoner mistolkes og føre til farlige feilvurderinger.
Jeg ville ikke syklet på den aktuelle strekningen selv, dette fordi jeg ikke trives med å sykle på så trafikkerte strekninger hvor sannsynligheten for å treffe en sliten eller irritert bilist er så stor.
Å ivareta egen sikkerhet ser jeg på som viktig uansett hvordan jeg ferdes langs vei.
Dette er overhodet ikke noe forsvar for bilisten, han gjorde en grov tabbe, akkurat som en polsk lastebilsjåfør i gudbrandsdalen, men mer en påminner om at selv om man følger alle regler vil det alltid være risiko for å møte på noen andre som har driti seg ut.
Take Care!
|
|
|
17/06/2013 21:33
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg unngår E6 her i området så godt jeg kan, men 4 km i hver retning er jeg nødt. Hater E6, selv i 50-sonene.
Kanskje jeg skal flytte.
|
|
|
|
|