Kjapt spørsmål: Jeg kjører slangeløst med ZTR Olympic og Maxxis CrossMark sykkeldekk 26x2.25.
På ZTR felgen står det max 45 psi med 2,2" dekk.
Hvor nøye er det å følge dette? Jeg må opp på 60 psi for å få gode og harde dekk. Er dette farlig for felgen?
Med respekt å melde er "gode og harde" dekk en selvmotsigelse. Det eringen som helst grunn til å kjøre med mer enn rundt 30-35 psi i 2,25" terrengdekk uansett! Virkelig.
Harde dekk føles kanskje "raske" i det at de spretter og hopper kjapt rundt omkring, men så høyt trykk ødelegger alt av komfort, kontroll og grep og er faktisk også negativt for rullemotstanden.
Prøv deg frem med 30psi, og test litt med lavere og høyere trykk, og prøv å være åpen for hvordan det faktisk funker, og ikke bare hvordan det føles basert på gamle fordommer og vranglære. (Mener ikke å være frekk, men ja...)
Her står det ganske godt dokumentert og lettfattelig. verdt en kikk:
Har noen vært borti at det bobler ut rundt nippelen? Skulle ta første turen i går og kom omtrent fire meter før jeg måtte av sykkelen da jeg oppdaget at luften var på tur ut. Er det vanlig å lime rundt nippelen, eller er det en pakning jeg må bytte? Det er en Trek Superfly 29er med Bontrager-felger. Jeg skal uansett bestille mer Muc-Off fra CRC, så jeg lurer på hva annet jeg skal hive med i kurven for å ta en liten service på tubeless-systemet mitt.
Da jeg fikk "min" Trek Superfly 100 Pro SL til langtidstest gjennom denne sesongen, gjorde jeg som jeg pleier: Vanlig, gul slangeløs-teip og så videre. Imidlertid er Bontrager RXL-hjula laget med en dyp renne i midten, i tillegg til at eikehulla er asymmetriske og veldig langt ute på sida. Da teipen etterlater seg luft ned mot nevnte renne, har det veldig lett for at guffa trenger ned mellom ventil og teip, selv om ventilen har gummitetningsringer. Jeg sleit med å få dette tett.
Men Bontrager har et eget felgbånd av nokså stiv plastikk. Dette er også litt asymmetrisk, siden renna ikke løper helt langs midten. Båndet legger seg veldig fint oppi felgen, og er eksakt tilpassa felgbredden. Siden båndet er trangt å få på første gang, har det lett for å forskyve seg noe, slik at ventilhullet i båndet ikke står sentrert over hullet i felgen. Det er derfor lurt å begynne ved ventilen, trykke båndet nedi, og så skru i ventilen før man drar resten på plass. Å dra felgbåndet opp igjen øker faren for å ovalisere ventilhullet i felgbåndet, samt å skade kanten. Ventilhullet blei litt skadet da jeg gjorde dette, så det måtte jeg fikse med en tiøring-stor lapp av en tynn slange, stakk hull med syl, og trædde ventilen gjennom. Da blei det tett.
Det blir ganske trangt i felgen med dette Bontrager-båndet, så dekka har måttet pumpes knallhardt (45-50 psi) for å få dekket til å smelle på plass ordentlig og unngå høydekast i dekket. Har selvsagt sluppet ut luft igjen etter dette. Uansett, Bontrager-felgbåndet er genialt og nærmest et must til akkurat disse felgene. At den vanlige teipen jeg først brukte, holdt tett både lørdag og søndag på norgescupåpninga, var tydeligvis litt flaks.
Legg merke til gummiringene på ventilene på bildet. Disse skal inni felgen og beskytte mot lekkasje ved ventilhullet.
Kjapt spørsmål: Jeg kjører slangeløst med ZTR Olympic og Maxxis CrossMark sykkeldekk 26x2.25.
På ZTR felgen står det max 45 psi med 2,2" dekk.
Hvor nøye er det å følge dette? Jeg må opp på 60 psi for å få gode og harde dekk. Er dette farlig for felgen?
Med respekt å melde er "gode og harde" dekk en selvmotsigelse. Det eringen som helst grunn til å kjøre med mer enn rundt 30-35 psi i 2,25" terrengdekk uansett! Virkelig.
Harde dekk føles kanskje "raske" i det at de spretter og hopper kjapt rundt omkring, men så høyt trykk ødelegger alt av komfort, kontroll og grep og er faktisk også negativt for rullemotstanden.
Prøv deg frem med 30psi, og test litt med lavere og høyere trykk, og prøv å være åpen for hvordan det faktisk funker, og ikke bare hvordan det føles basert på gamle fordommer og vranglære. (Mener ikke å være frekk, men ja...)
Her står det ganske godt dokumentert og lettfattelig. verdt en kikk:
Jeg har delvis samme erfaring med Bontragerfelgbånd som deg Gaute. De er på mange måter enklere å få på enn gul tape, gitt at du har kompressor tilgjengelig og ikke er redd for litt trykk. Problemet oppstod virkerlig for min del når jeg punkterte ute på tur og skulle ha inn en slange. Selve felgbåndene bygger jo en del i høyden og på mine var det i alle fall vanskelig å få dekk av og på. Ved ett tilfelle gikk jeg så lei at jeg kappa av hele felgbåndet for å få i en slange...
Hm, ja. I min iver etter å få dette til å funke, reiv jeg av den teipen jeg hadde inni felgen først. Det betyr at jeg må beholde Bontrager-felgbåndet ved eventuell punktering, og så smette inn en slange med lite volum. Dekkspak kan også være fast turutstyr, men jeg har greit fått av og på dekk med litt håndmakt så langt. Så spørs det når henda er slitne, og jeg punkterer midt i et langt ritt... (bank i bordet!)
Som tidligere nevnt, jeg har slutta med tynne, lette "tulledekk".
Jeg kjører normalt veldigt lavt trykk, 25 fram og 27 bak, men jag sliter med at få nymonterte dekk till å "poppe" på plass. Pumpa det ene dekket till 45 psi och hørte det poppe, men dessverre var det fortsatt ca 10 cm som ikke var på plass. Andra dekket var enda verre.
Hvis man har Bontrager slangeløsfelger og vil kjøre slangeløst, er det anbefalt å bruke Bontrager dekk? Eller funker det like bra med "tubeless ready" / LUST?
Anything goes - ikke nødvendig med Bontragerdekk. Ikke en gang LUST eller "tubeless ready" er påkrevd. Men de er som regel betraktelig lettere å både sette opp og å få tett.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Hvis man har Bontrager slangeløsfelger og vil kjøre slangeløst, er det anbefalt å bruke Bontrager dekk? Eller funker det like bra med "tubeless ready" / LUST?
Jeg har satt opp Bontrager og Maxxis (Crossmark, Ardent og Advantage) på Bontragerfelg med Bontragerfelgbånd uten at jeg har opplevd noen nevneverdig forskjell på hvor lett/vanskelig det var... Jeg har dog ikke engang prøvd uten kompressor siden felgbåndene gjør det litt vanskelig å få dekket til å poppe på plass uten mye luft/trykk...
LUST er vel UST? Hvis så kan du stole på at de holder tett, men det er ikke gitt at de er idéelle å sette opp slangekøst på vanlige felger, siden UST og ETRTO har en litt forskjellig utforming av dekkanten. UST er en egen standard som ikke krever guffe. Tenk bildekk.
Det kan selvsagt gå flott, altså, men til slangeløst uten ust-felg, ville jeg heller gått for et "TL ready" enn UST.
Jeg trodde LUST var lettversjonen av UST, Maxxis selger jo begge deler hvis ikke CRC bruker feil terminologi da. Men jeg ser nå at Maxxis skriver:
Quote:
LUST Maxxis mountain tubeless tires, certified to UST ® standards, featuring Lightweight Ultimate Sidewall Technology (L.U.S.T.). This technology offers better puncture resistance, improved air retention, better longevity and lower weight than previous tubeless technologies. By adding a thin fabric layer to the sidewall, covered in a special airtight rubber compound, Maxxis created a casing that is lighter, tougher and holds air better.
Så man kan kjøre LUST-dekk uten guffe på UST-felg? High Roller kommer som LUST på 900g, det må jo være flottings.
Såvidt jeg har skjønt så funker gamle Notubes Flow fint med UST-dekk, stemmer ikke det?
Jeg trodde LUST var lettversjonen av UST, Maxxis selger jo begge deler hvis ikke CRC bruker feil terminologi da. Men jeg ser nå at
LUST er bare et Maxxis-salgstriksnavn. Å kjøre slangeløst uten guffe er uansett ikke noen god idé, så da er det like greit å kjøre vanlig dekk. UST har en spesiell profil på kanttråden, samt at de er trangere. Flow er laget spesifikt for å kjøre slangeløst med vanlige dekk.
Ja, men selv om det er lurt å ha i litt guffe for punkteringssikkerhet, GÅR det å kjøre UST-dekk uten på UST-felg. Det er faktisk det de er designet for.
...Og selv om ZTR-felger er laget for vanlige dekk, er det mange som har fått til å kjøre med UST-dekk også. ...Med guffe.
Det idéelle og mest kurante er selvsagt å kjøre TL-ready dekk på ZTR-felgene, med guffe.
Jeg måtte grave litt på forumet, og ser nå at jeg husket det som ble skrevet feil. Stein oppsummerer det fint, her er det jeg leste og feilhusket:
Sitat: art
Jeg har svært liten kunnskaper om hjul/dekk/slangeløst, men ut fra det jeg har googlet meg frem til de siste dagene, så virker det som om ZTR's EX linje er litt kresen på dekkene.
Sitat: "The bead hook (or lack there of) on the second generation BST rims (Crest, Arch EX, Flow EX) is designed to run standard tires tubeless. That is why the rim is designed for tires to fit very snugly. The tubeless bead is simply too big as it is designed for UST spec rims. For what it's worth, the first generation BST rims (355, Arch, Flow) work quite well with tubeless and tubeless ready tires."
"If you want to use "proper" tubeless tyres or Schwalbes, or any other really tight tyre, we recommend considering rims other than NoTubes. The NoTubes rims are great for running most standard tyres tubeless, where their bead socket design holds the trye securely without burping." Herfra: http://www.justridingalong.com/news/2012/07/tyre-and-rim-compatibility-and-pressures/
Monterte Schwalbe Rocket Ron og Racing Ralph på Crest 29" her om dagen uten nevneverdige problemer. Ron trengte litt hjelp av en dekkspak på den siste biten ved ventilen.
Dette var med slanger men det skulle ikke ha noe å si for hvor trangt det er å få på dekket.
Note to self: hvis det slangeløse dekket ikke er spesielt trangt å få på felgen, styr unna. Hvertfall ikke bruk kompressor for å poppe det på. Hendelsesforløp: PsssssssssssssssssssssssssKABLÆÆÆÆÆÆÆÆÆMpiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip 2 timer siden, piper ørene ennå. Notubes Raven (700c) på maddux CX felg fungere dårlig slangeløst.
Skal du fly med sykkel, så krever vel alt av flyselskaper at du bruker sykkelkoffert i disse dager. Ellers tar de ikke på seg ansvaret for eventuelle skader, og det kan jo fort skje, kanskje spesielt med karbonrammer
Noen som har erfaring med å sette opp Maxxis CrossMark 2.1 exc (disse) slangeløst?
Får det ikke til, det gikk nesten, når jeg fyllte luft med stor kompressor, og skrudde ut ventilinnsatsen, så smalt det på plass på ca 70 psi (da var jeg nervøs ja), men når jeg prøvde etterpå med ventilinnsatsen montert gikk det ikke. Bontrager SSR felg med gul stans tape. Conti RK 2.2 var ikke noe problem å få på plass. Dekkveggene på CrossMark dekkene virker veldig tynne i forhold til RK, er det derfor det ikke går? Vil ikke bruke Bontragers felgbånd, da slet jeg for mye med å få på/av dekka, har ikke lyst til å slite meg ihjel om jeg punkterer på tur.
Jeg vurderer å prøve slangeløst på min Spark 910, men hva mer trenger jeg enn å teipe felgene med medfølgende felgbånd + bytte ventiler?
Noe guffe?
du må ha guffe, enten Joe`s eller Stans, samt TL ready dekk. TL ready sikrer bedre resultat. Er de ikke TL ready så kan du belage deg på tap av luft. Det sagt så fungerer det greit på enkelte. RaceKing Supersonic i 26 er ikke spesielt enkle å få tette grunnet tynne vegger. Racesport varianten tetter ok etter min erfaring.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
Er det noen andre fordeler enn dette med mindre fare for punktering?
Jeg tenker på vekt? Noe å spare der?
Og hva man hvis det er behov for å bytte dekk? F.eks fra sti til typiske grusritt som Birken?
Er noe vekt å spare på slangeløst, men kanskje ikke like mye som folk sier. Jeg veide hjula mine før og etter jeg satte dem opp slangeløst. Dette er kun et eksempel, og forskjellen vil kanskje være mindre hvis du fra før har lette slanger, evnt ca lik hvis dekkene dine er smalere og trenger mindre guffe. Min var 2.2 Specialized-dekk som sto på en Stumpjumper FSR 29. Hjulvekt er for HELE hjulet, med dekk og skiver og alt.
Foran med slange: 2033 Foran med guffe: 1950 Spart: 83gram
Bak med slange: 2452 Bak med guffe: 2360 Spart: 92 gram
Totalt spart: 175gram(tilsvarte ca 1 slange spart i vekt på min sykkel)
Er det noen andre fordeler enn dette med mindre fare for punktering?
Jeg tenker på vekt? Noe å spare der?
Og hva man hvis det er behov for å bytte dekk? F.eks fra sti til typiske grusritt som Birken?
Andre fordeler: Lavere rullemotstand, uten at jeg husker begrunnelsen. Mer komfort fordi man kan kjøre med noe lavere trykk uten å risikere snakebitepunktering.
Sparer i praksis ikke noe særlig vekt, ihvertfall ikke i forhold til lette slanger. 60 ml guffe + ventil er tyngre enn en Eclipseslange.
Og mer klin når man skal bytte dekk. Så bytter man dekk ofte ville jeg holdt meg til slanger.
TL Ready gjør det lettere, men guffa er jo designet for å tette sideveggene på lekke "vanlige" dekk, så det går som oftest, det også. Litt mer banning blir det jo, selvsagt.
Det er jo ikke vektsparing som er det viktigste ved å sette opp sykkelen slangeløst. Det er kun en liten bonus. Betydelig lavere fare for punktering ved lavt dekktrykk er vel den største fordelen. Samt at om du først punkterer så vil guffa tette mange av disse. Om det ruller raskere har ikke jeg lagt merke til må jeg si. Men det er mulig.
Ser det snakkes litt om vekt, og siden tråden er stygglang, stiller jeg sikkert et spørsmål andre har stilt før. Rekker ikke bla gjennom alle sidene!
Jeg har 26" NoTubes ZTR Olympic-felger. Disse er klargjort for slangeløst, men må ha felgbånd/ventil, pluss denne guffa. Ser at det er kit, men må jeg ha det? Dette felgbåndet, spesielt tilpasset akkurat denne felgen (Bikeshop har denne til 190,-) kjøpes separat. Det holder vel da bare å kjøpe guffa?
Holder dette til å gjøre hjulene mine om til slangeløse, eller er det noe jeg mangler?
Dekkene blir for øvrig Stan's Crow 26x2.0
Har ikke gjort dette før...
Og så det om vekt. Jeg har liggende et par Maxxis Flyweight slanger i kjelleren. Disse veier 95 gram/stk i følge esken. Vil jeg spare noe vekt i det hele tatt? Ser Rim strip'en veier 38 gram. Hvor mye guffe skal man ha i hvert hjul?
Satser selvsagt ikke liv og lemmer for å få så lette hjul som mulig, men det er jo kjekt lell!