Nå er det plutselig veldig mange "hyllevare"-sykler med 650b hjul å velge mellom.
Nesten alle de store produsentene (Trek, Giant, GT, Lapierre, Scott, etc.) tilbyr sykler med 650b hjul til neste år, og flere har gått helt bort fra 26" i alle kategorier unntatt utfor og freeride. De som sa at 26" kommer til å forsvinne i løpet av få år hadde tydeligvis rett.
Nå er det plutselig veldig mange "hyllevare"-sykler med 650b hjul å velge mellom.
Nesten alle de store produsentene (Trek, Giant, GT, Lapierre, Scott, etc.) tilbyr sykler med 650b hjul til neste år, og flere har gått helt bort fra 26" i alle kategorier unntatt utfor og freeride. De som sa at 26" kommer til å forsvinne i løpet av få år hadde tydeligvis rett.
Er jo ikke rart da Markedet må jo hypes opp så de kan selge mer sykler
For de som vurderer noe lignende: Scalpel 26 (2011 modell) kan fint bygges om til 650b. Hadde min første tur i går og Racing Ralph dekka har bra klaring i ramma. Trenger heller ikke å gjøre noe med leftyen, da det er nok klaring der også mht vandring og bottning.
Hvordan dette endrer sykkelens geomotri skal jeg ikke konkludere etter 2 timer, men føltes som vanlig, bare litt høyere. Fronten på Scalpelen er i utgangspunkt litt høyt, men dette handler om oppovervinklet stem, riserstyre (18mm), og spacers. Mao har jeg tre muligheter til å få ned fronten. Nå klatrer Scalpelen veldig bra (også som 26) så trenger ikke å gjøre det for det, men blir litt oppreist på grusen i forhold til halvdemperen min. Vil ikke stresse med å endre dette enda.
Da har jeg en 26 halvdempa rittsykkel, 27.5 heldempa rittsykkel og 29 stisykkel. Mao hele spekret. Og jeg liker de alle, og gjentar meg selv: Det er ikke så stor forskjell og ikke den store overgangen mellom de. Nå er jeg passe liten så sitter veldig riktig på 26ern, og er nok den jeg sykler raskest med (er jo lettest også) så lenge det er lett terreng. Får se om jeg konkluderer noe mer om en stund, vurderer 650 på halvdemperen også (Flash), for å slippe å ha for mange variabler (slanger, dekk, ekstra hjulsett osv).
Ta det som et steg i riktig retning. Folk skjønner at 26" ikke er optimalt, og 650b er et lite steg på veien mot det enkelte har messet siden tidlig 2000-tall: 29er er best i terrenget. At Trek med Gary Fisher på laget da erstatter 26 med 650b på teknisk sti og enduro er en veldig naturlig utvikling. Angrepsvinkelen på hjulet mot hindringer endres ikke veldig mye ved å gå fra 26" til 650b, men det er et steg på veien. Så gjenstår det å se om freeride/dh vil ende på store hjul til slutt(teknisk sti og enduro er jo allerede valget), men generelt så er det pt. vanskeligere å mene noe om hjulstørrelser dessto større innslag av gravitasjonsbasert sykling man utøver. Illustrasjonen over fra Trek med inndeling av hvilken type syklist som velger hva gir et godt bilde.
Scott har vel allerede en Gambler med 27,5 hjul i DH sirkuset. Og Fox kommer med 27,5 DH gaffel i standard utvalget for 2014 så det kommer nok her også.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Ta det som et steg i riktig retning. Folk skjønner at 26" ikke er optimalt, og 650b er et lite steg på veien mot det enkelte har messet siden tidlig 2000-tall: 29er er best i terrenget. At Trek med Gary Fisher på laget da erstatter 26 med 650b på teknisk sti og enduro er en veldig naturlig utvikling. Angrepsvinkelen på hjulet mot hindringer endres ikke veldig mye ved å gå fra 26" til 650b, men det er et steg på veien. Så gjenstår det å se om freeride/dh vil ende på store hjul til slutt(teknisk sti og enduro er jo allerede valget), men generelt så er det pt. vanskeligere å mene noe om hjulstørrelser dessto større innslag av gravitasjonsbasert sykling man utøver. Illustrasjonen over fra Trek med inndeling av hvilken type syklist som velger hva gir et godt bilde.
Det som jeg finner litt vittig med siterte innstillingen til 27.5 som standard, som Niner-sjefen selv kalt en tweener-standard, er at de som forfekter den tilynelatende mener at alt utviklingen er en del mot den uungåelige 29'er dominansen en gang i fremtiden. Men hva om det egentlig er 26 og 29 som er tweener-standardene og 27.5 plutselig viser seg å bli nirvana? Jeg bryr meg ikke allverdens fra eller til, men det får meg til å smile hver gang jeg leser slike utsagn
Med 27.5 får xc-syklistene dekk/hjul-komboer som har lite nok volum, men likevel omkretsen som en ønsker - noe vi grove stisyklister har hatt lenge med våre ballongdekk på 26-tommere. Ved overgang til 27.5 får stientusiasten mye den samme effekten, dog nærmer seg faretruende 29-tommere i xc-modus, men hvor en slik jeg har oppfattet det beholder mer av lekenheten til 26'erne fremfor å få det som man har oppfattet som sluggishe 29'ere - dog det kan være at det først er nå man knekker kodene for geo for 29'ere i am/enduro-segmentet. Hvem vet.
29'ere i dh/fr-segmentet ser dog ut til å være for spesielt interesserte enn så lenge. Hva som er best for dh gjenstår litt å se, men med årets VM i Sør-Afrika er det liksom ingen bombe at folk gjør det de kan for å bygge sykler som ruller på den sørafrikanske (tidvise) bobsleighbanen så godt som det lar seg gjøre - ergo bygger 650b(-kompatible) sykler. Jeg hadde blitt mer overrasket/imponert om man skulle kjøre VM i Andorra eller Champ og det samme hadde skjedd. Kansje er SA det som skal til for at 27.5 skal få sitt gjennombrudd for alvor i dh og? Samme det. Jeg kommer til å fortsett med 26 der lenge enda, dog jeg er mindre fremmed for 650b på sti.
Der var Trek ute med sine 650b modeller,og hvilken sykkel jeg skal velge til neste år blir stadig vanskeligere...
Ser ut som det blir fine modeller fra Trek neste år, både 29" og 650b. Men hvorfor vente så lenge?
Jeg testa ut 650b hjul på Trek Scratch i fjor:
Og i år har den blitt bygget om til 650b for godt:
Det eneste originale på denne sykkelen nå er ramma, bakdemperen og baknavet. Etter disse bildene ble tatt bytta jeg ut det originale Bontrager styret på 710mm med et Syntace som starta på 800mm men nå er kappa ned til 760mm. Sykkelen har fått den nye Pike i 650b utgave, Specialized Command Post men med KS remote. Måtte ha en pinne med setback, så Reverb var ikke aktuelt. Med 650b hjul og etter å ha spart over en halvkilo i fronten pga. gaffelbytte har denne sykkelen blitt skikkelig morsom på sti. Tidligere ble den brukt mest til heisbasert sykling, toppturer og stiturer der fokuset var at nedoverturen skulle bli moro. Hjulsettet som står på er bygget med Flow felger, men har et annet hjulsett med 35mm breie Velocity felger under bygging (venter bare på noen flere eiker...). Tenkte å kjøre Hans Dampf på de nye hjula, tror det kan bli moro med mye volum
Venter veldig på større dekkutvalg for xc segmentet. Veldig godt fornøyd med Rocket Ron og Racing Ralph i 2,25 når det gjelder volum, grep og rullemotstand, men dekkveggene er tynne og revner lett i terreng som Bukkerittet og Ultrabirken. Har fire punkteringer på de siste tre turene, så Snakeskin versjonen savnes. Hørt rykter om at Continental skulle komme med 27,5" dekk i løpet av sommeren. Blir bl.a. antydet på Manengen sin nettside for en god stund siden. Der blir det nevnt bl.a. Xking i både 2,2 og 2,4, men kan ikke se at noe har dukket opp ennå.
Ikon er ikke å få i 27,5 j.fr Maxxis sine nettsider. derimot får du Crossmark 2,1 i standard versjon og i Exception series. Standard versjonen har solide sidevegger, men kanskje litt lite volum og pakker seg lett under våte forhold. Er det noenlunde tørt kan de være et bra valg etter mine erfaringer.
Giant kjører i sin markedsføring knallhardt på at 27,5 er det beste. Beste av to verdener følelsen etter å ha lest deres begrunnelse for hvorfor 27,5 er så bra.
Nå har vel flere folk fått testet 27,5. Og de som har erfaring med å sykle sykler i samme kategori i 26, 27,5 og 29" er jeg nysjerrig på å høre i fra.
De tilbakemeldinger jeg selv har fått med meg av personer jeg har snakket med som har brukt 27,5 er at "jo, det er forskjell fra 26", men ikke så veldig stor". 29" er stor forskjell, og noen liker de ulemper/fordeler det medfører, andre ikke.
Helt nøkternt fra dere med erfaring fra alle størrelser. Er det SÅÅ nærme de positive fordelene som både 29" go 26" har som Giant skal ha det til?
Angående Soon sine 650b sykler var det en byggetråd her inne for litt siden med en slik ramme. Rammene er hvertfall HongFu rammer fra Kina, men disse skal det etter hva jeg skjønner være god kvalitet på. Hvertfall noe av det bedre som kommer ut fra samlebåndene i Kina.
Giant kjører i sin markedsføring knallhardt på at 27,5 er det beste. Beste av to verdener følelsen etter å ha lest deres begrunnelse for hvorfor 27,5 er så bra.
Nå har vel flere folk fått testet 27,5. Og de som har erfaring med å sykle sykler i samme kategori i 26, 27,5 og 29" er jeg nysjerrig på å høre i fra.
De tilbakemeldinger jeg selv har fått med meg av personer jeg har snakket med som har brukt 27,5 er at "jo, det er forskjell fra 26", men ikke så veldig stor". 29" er stor forskjell, og noen liker de ulemper/fordeler det medfører, andre ikke.
Helt nøkternt fra dere med erfaring fra alle størrelser. Er det SÅÅ nærme de positive fordelene som både 29" go 26" har som Giant skal ha det til?
Jeg sykler pr. i dag både 650b (fulldemp og hardtail), 29er HT (og har tidligere hatt fulldemp) samt fatbike. Har hatt mange 26" sykler tidligere, både fulldempa stisykler og HT for konkurranse. For ei stund siden bygget jeg for moro opp en 26" HT og sykla den steder jeg har brukt de andre syklene... kvikk og moro, men utrolig mye mer utfordrende og skummelt ned bratte bakker med mye store stein og røtter. 650b er merkbart bedre sånne steder, ikke så stabil som 29er eller fat, men du har den ekstra marginen som kanskje skiller mellom å klare seg greit ned eller gå på trynet. Selfølgelig spiller andre ting inn også - sykkelens geometri, lengde på vandring og oppsett på demping osv. Jeg er nå i ferd med å fase ut det jeg har igjen av 26" sykler, hjul og dekk. Kommer kun til å beholde en gammel Kona for nostalgien sin del og fordi den er fin som brukssykkel til butikken o.l. Så selv om det sikkert er mye markedsføringshype ute å går (som det alltid er) så vil jeg helt klart si at jeg opplever 650b som en bedre hjulstørrelse for det jeg driver på med enn 26". 650b kan også kombineres med lang vandring, det er ikke like greit med 29er - det kan fort bli veldig mye sykkel å få med seg rundt trange svinger feks.
Min erfaring etter 2 turer, hvorav siste er i det mest krevende terreng jeg har syklet i rittsammeheng (over tid, 40 km+ i et strekk hvor en god del var ganske så teknisk: Nå hadde jeg tekniske problem med gir som ikke funket spesielt bra. Men når det gjelder hjul (og dekk) på min ombygde scalpel 26 (til 650b) så er erfaringen utelukkende positiv. Som flere sier; ikke kjempestor endring fra 26, men strengt tatt opplever jeg heller ikke at 29 er det. Følte jeg fikk veldig bra flyt på sykkelen, ikke minst nedover men kan være at jeg også hadde en god dag (helt til krampa tok meg siden dette ble en marathon styrketråkkøkt) rent teknisk. Men utelukkende postitiv til endringen på sykkelen, uten at jeg kan si Reveolusjon. Likte den veldig godt som 26 også. Har tidligere nevnt at fronten er litt høy, men trives litt sånn også så avventer med å gjøre den lavere (bytte til flatt styre, evt flatt stem..må ha OPI og det blir litt kostbar endring sånn bare for noen mm).
Min er ombygget en del, men denne sykkelen treffer en sweet spot på geometri og hjulstørrelse så de endringene er egentlig ikke så vesentlig.
Har sykla opp steder med denne sykkelen som jeg aldri har klart med noen annen sykkel, inkludert 29er med klissedekk og fatbike. Dette har nå skjedd flere ganger på ulike steder. Jeg er slett ingen super syklist teknisk sett (eller kondismessig heller). På 29er og fatbike har jeg kommet meg fram langt bedre enn på 26" sykler jeg har hatt tidligere, så det var litt overraskende å oppleve dette på denne noe mindre hjulstørrelsen.
Min teori er at halvdempere med 120mm vandring i front og 650b hjul kan bli 29er killere i rundbane og lett sti segmentet. Hr foresten kjøpt en Rocky Mountain Altitude 730 med 650b hjul og det lille jeg har sykla er veldig overbevisende! Litt vanskelig å si hvor mye de store hjulene bidrar siden dette er dedngroveste sykkeln jeg har sykla på utover parkeringsplass sykling. Men i løse hårnåler med mye stein er den helt konge, noe jeg tror syldes hjulstørrelsen. Sikkelig rapport kommer i denne tråden senere.
Du kan fint bruke HT på langt mer enn lett sti, du trenger ikke fulldemper med ørten mm vandring. Noen ganger virker lang vandring mot sin hensikt, spesielt når det går sakte og er svært teknisk og knot som man må få med sykkelen over. Jeg har begge deler, Scratchen trenger litt fart for at det skal være moro, Zen er moro også der det går sakte og klarer også fint utforkjøringer, men man må ta det litt roligere.
Jeg kjøpte Saracen Zen egentlig som en slags reserveløsning fordi jeg ikke klarte å få tak i en Kona Explosif, men nå må jeg bare si at det det ble en veldig god løsning. X-fusion Velvet gaffelen er smooth, det er egentlig en hybrid med luft men også ei lita spiralfjær. Eneste skåret i gleden var at lock out bryteren knakk av på tur nr. 2 og det skulle ikke veldig mye til (en for lang girstrømpe på ny sykkel som hekta på bryteren et brøkdels sekund).
Du kan fint bruke HT på langt mer enn lett sti, du trenger ikke fulldemper med ørten mm vandring. Noen ganger virker lang vandring mot sin hensikt, spesielt når det går sakte og er svært teknisk og knot som man må få med sykkelen over. Jeg har begge deler, Scratchen trenger litt fart for at det skal være moro, Zen er moro også der det går sakte og klarer også fint utforkjøringer, men man må ta det litt roligere.
Jeg kjøpte Saracen Zen egentlig som en slags reserveløsning fordi jeg ikke klarte å få tak i en Kona Explosif, men nå må jeg bare si at det det ble en veldig god løsning. X-fusion Velvet gaffelen er smooth, det er egentlig en hybrid med luft men også ei lita spiralfjær. Eneste skåret i gleden var at lock out bryteren knakk av på tur nr. 2 og det skulle ikke veldig mye til (en for lang girstrømpe på ny sykkel som hekta på bryteren et brøkdels sekund).
Helt enig med at mye vandring ikke alltid er bra. Har blitt nedoversyklist etter at jeg fikk 15 cm vandring;) Det er det eneste jeg savner fra Ghosten med 12cm vandring, den ekstra snerten var gull verdt noen ganger.
[quote=oddefa]Da har endelig Crest 650B hjulsettet mitt kommet fra Tyskland. Satt smack on på Scalpelen (26' 2011) det, ikke noe som tilsier at vandringen skaper problem, dekkene (Racing Ralph) har ca 4 mm klaring til buen på røret ned fra dempeopphenget (mao ingen bevegelse opp til buen). Mulig problem med ting som kan kile seg, får legge på tape iallefall. Forhold til krank og seterør god avstand ( 2cm øyemål), krankgir skal av (XX1) men hadde heller ikke vært noe problem. Får se hvor raskt jeg får satt den opp med XX1, men testen den skikkelig får jeg ikke før etter 22.7 pga reise og nå forberedelser til reisen (og trysilrittet på lørdag, bruker halvdemper da). Men håper at den skal få debutere på ritt i Furusjøen Rundt.
Ellers når jeg setter den ved siden av halvdemperen som er oppdatt med Race King så er den ca 2 cm høyere på rullebanen, dog øyemål og ikke mål. Blir iallefall en ganske lett heldempa ritt 650 b sykkel, når XX1 er klar osv, så får en se om funksjonen blir like bra. Må bare finne ut om jeg skal kjøre slangeløst eller ikke først, felgen kom uten felgbånd så må skaffe meg det iallefall. Var et helvet å sette på Racing Ralph dekka. Punkterer jeg så er det stor sjanse for at jeg legger opp he he.
Hvordan det påvirker at kranken blir høyere skal også bli spennende å se, er vel ca 1 cm uten at jeg har mål. Har ganske bra rizer og syntes allerede som 26' at fronten blir vel oppreist i rittsammenheng, selv om det er digg i rølpete terreng. Så tenker å finne noe flatere styre i 68 cm segmentet. Ellers har Leftyen bra klaring til framhjulet mht vandring, ta ned i hjulet. [/quote)
Har du flere erfaringer å dele etter å ha brukt 650bhjul ei stund? Har Scalpel i str Large som jeg er veldig fornøyd med, men noe skal man jo bruke pengene på i høst og vinter.
Du kan fint bruke HT på langt mer enn lett sti, du trenger ikke fulldemper med ørten mm vandring. Noen ganger virker lang vandring mot sin hensikt, spesielt når det går sakte og er svært teknisk og knot som man må få med sykkelen over.
Helt enig med at mye vandring ikke alltid er bra. Har blitt nedoversyklist etter at jeg fikk 15 cm vandring;) Det er det eneste jeg savner fra Ghosten med 12cm vandring, den ekstra snerten var gull verdt noen ganger.
Helt enig med dere begge to, fulldemperen med 65 grader styrevinkel og voksen gaffel svelger unna når det går fort nedover, men stålhardtailen oppleves som mye kvikkere i responsen, og er bedre når det er mye opp-og-ned-koseknot.
Om 650b blir nye standard viser jo det egentlig bare at stisyklister med 26x2.4" dekk har skjønst greia for lenge siden, og nå kommer industrien diltende etter.
Mitt største ankepunkt mot 650b som ny standard er de lange kjedestagene mange produsenter spekker. Ultrakorte spinkle stålkjedestag på 40cm (med plass til RQ 2.4") er nemlig den biten av designet som gjør at hardtailen min føles svært kvikk, fuldemperen har 42cm og litt mer godstogfølelse. Mange 650b-rammer er oppgitt med 44cm kjedestag. Dette gir mer stabilitet, men mindre lekenhet.
Det korteste cs jeg har sett hittil på en 'skikkelig' 27.5 er på Devinci Troy som er 43cm. Santa Cruz Solo og Bantam har sine på 43,4cm. Kan bruke 27.5 hjul på 2012 Scalpelen min som har 42.4, men da med racing ralph 2.25 som største dekk..
Du kan fint bruke HT på langt mer enn lett sti, du trenger ikke fulldemper med ørten mm vandring. Noen ganger virker lang vandring mot sin hensikt, spesielt når det går sakte og er svært teknisk og knot som man må få med sykkelen over.
Helt enig med dere begge to, fulldemperen med 65 grader styrevinkel og voksen gaffel svelger unna når det går fort nedover, men stålhardtailen oppleves som mye kvikkere i responsen, og er bedre når det er mye opp-og-ned-koseknot.
Om 650b blir nye standard viser jo det egentlig bare at stisyklister med 26x2.4" dekk har skjønst greia for lenge siden, og nå kommer industrien diltende etter.
Mitt største ankepunkt mot 650b som ny standard er de lange kjedestagene mange produsenter spekker. Ultrakorte spinkle stålkjedestag på 40cm (med plass til RQ 2.4") er nemlig den biten av designet som gjør at hardtailen min føles svært kvikk, fuldemperen har 42cm og litt mer godstogfølelse. Mange 650b-rammer er oppgitt med 44cm kjedestag. Dette gir mer stabilitet, men mindre lekenhet.
Med større hjul må nødvendigvis enkelte parametre endre seg, men det er jo hvordan helheten funker ute i felten som teller. RQ argumentet begynner å bli litt slitt syns jeg, håper dekka på stisykkelen din ikke er like tynnslitte, det kan bli kjipt på høstglatte stier
Må bare utfordre deg til å prøvesykle noen ulike 650b sykler. Eller du kan hamstre 26" RQ i eget kjølelager og holde ut noen år til, men til slutt kommer de store hjula og tar deg!
Selv syns jeg min Zen har en nesten perfekt balanse mellom lekenhet og stabilitet. Har aldri prøvd en 26" sykkel som har vært bedre til allsidig og leken stisykling. Det har selfølgelig ikke bare med hjulstørrelsen å gjøre, men også med øvrig geometri osv.
Industrien kommer ikke diltende etter stisyklister med 26 x 2,4" dekk, men kommer diltende etter en liten sær gjeng som har sykla 650b i årevis, feks. folk som Kirk Pacenti. Så det så.
Edit: Saracen Zen har CS på 425mm. Kona Explosif (som jeg egentlig var på jakt etter) har CS på 419,1mm. 2014 modellen av Explosif vil ha 420mm. Den sykkelen frister.
Syns de har endel spennende i år, bla. enduromodeller med 650b hjul, trail DS med to 650b modeller og 650b trail HT med Explosif som toppmodell i den gruppa. I år med Reynolds rør (riktignok ikke 853).
Ramma kan alt forhåndsbestilles på Bikeman.com
Enduroserien som heter Process har flere 650b modeller - de har ditcha framgir for å kunne ha så korte kjedestag som mulig. 425mm kjedestag på en sykkel med opptil 160mm vandring er ikke så ille....
Ser at Scott skal utstyre en av neste års toppmodeller med en 29'er demper på en 650b sykkel, er det en skrivefeil eller skal de gjøre det, i så fall hvorfor?