|
Bygge sykkel fra "bunn". HJELP!!
|
Bygge sykkel fra "bunn". HJELP!!
10/06/2013 21:00
|
ILPain
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Heisann!
Har syklet en del landevei, og tenkte jeg nå skulle prøve meg mer på terrengsykling... Jeg er ikke så interressert i å kjøpe meg en sykkel, og tenkte derfor heller å bygge en fra bunnen av da jeg får billige nye og brukte deler. Det jeg trenger innspill og hjelp til er hva som er viktig å passe på med tanke på hvilke ting som ikke passer sammen. F.eks noen gir typer som ikke passer sammen? Passer alle kranker i alle rammer? Passer alle gafler i alle rammer? Bør jeg gå for stiv eller demper? Osv osv... Alt av innspill, tips og erfaringer tas imot med åpne armer og en stor takk!!:)
|
|
|
Re: Bygge sykkel fra "bunn". HJELP!!
[Re: ILPain]
10/06/2013 21:15
|
Rene
Besatt
|
Besatt
En terrengsykkel har dempegaffel. Finn deg ei ramme du vil gå for, så skal vi fortelle deg hvilket kranklager du skal ha for å passe hvilken type krank.
|
|
|
10/06/2013 21:29
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Er også nyttig å skumme gjennom noen tidligere byggetråder, er en del tips og triks og fange opp.
Ellers er 29er halvdemper et greit utgangspunkt dersom man bare skal ha én terrengsykkel.
With light parts come great responsibility
|
|
|
10/06/2013 21:52
|
ILPain
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Rene. Du får terrengsykkel med stiv gaffel også. Spørsmålet var mer hva folk anbefaler...
Takk for tips, Torsteinvh. Mest interressert i en 26'er. Synes 29 blir så bredt...
|
|
|
10/06/2013 22:07
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Rene. Du får terrengsykkel med stiv gaffel også. Spørsmålet var mer hva folk anbefaler... Tror de fleste vil anbefale demper. Selv har jeg en helstiv 'grusracer' og den bruker jeg kun på fine grusveier. Eneste ritt jeg vurderer å bruke den til er Birken. Til alt annet foretrekker jeg demper med lockout. Takk for tips, Torsteinvh. Mest interressert i en 26'er. Synes 29 blir så bredt...
Bredt?
With light parts come great responsibility
|
|
|
11/06/2013 04:48
|
Dan
More than words
|
More than words
Selvfølgelig trenger du ikke dempergaffel. Siden du skal prøve å bygge en billig sykkel med billige deler så er stiv gaffel mye bedre enn en gammel slitt dempergaffel. Det kommer jo også litt an på hvilken type sykling du skal drive med. Hvis du skal sykle ned steinete stier eller på stier fulle av røtter så kan det sikkert være komfortabelt og litt enklere med dempergaffel. Men hvis ikke det er hovedbruken så ville jeg gått for stiv gaffel.
|
|
|
11/06/2013 06:31
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Rene. Du får terrengsykkel med stiv gaffel også. Spørsmålet var mer hva folk anbefaler...
Takk for tips, Torsteinvh. Mest interressert i en 26'er. Synes 29 blir så bredt... Jeg tror du kan anse svaret hans som nettopp en sterk anbefaling.  Jeg er enig, forøvrig. Stiv gaffel i terrenget i 2013 er for spesielt interesserte, og ikke å anbefale på ens eneste terrengsykkel, IMNSHO. 29" bredt? Ang. lockout synes jeg den skal brukes minst mulig. Fint der man må stå og gampetråkke i spurter og oppoverbakker, men bortsett fra da (også på flat asfalt) bør demperen få gjøre jobben sin. Hvis gaffelen gynger når man tråkker (Og nei, den stjeler ikke krefter/energi fra tråkket, slik noen snart vil argumentere med.  ) ...tør jeg påstå at det er tråkkteknikken og ikke gaffelen som bør få fokus. Dette avhenger selvsagt av at man har en demper som er brukbart god. En brukt Rock Shox Reba er et bra budsjettalternativ på bruktmarkedet.
|
|
|
11/06/2013 08:48
|
Audz
Entusiast
|
Entusiast
Klart gaffelen tar energi når den gynger, Stein. At du da tråkker feil er jeg enig med deg i.
Think fast hippie!
|
|
|
11/06/2013 08:54
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Når gaffelen gynger, omdanner den en liten mengde energi til varme. Det er åpenbart, men denne energien tar den ikke fra den mengden energi du overfører til pedalene. Det er energi du tilfører ved å dytte nedover på styret når du egentlig skal sitte stille og tråkke. Det går ikke mer energi til pedalene selv om du låser gaffelen. Fronten beveger seg bare mindre opp og ned, men den samme energien overføres til fronten gjennom styret i retning bakken likevel, og omdannes delvis til varme i fleks andre steder og bli delvis overført tilbake til styret som slag og vibrasjoner.
I alle tilfeller er det bedre å la demperen gjøre jobben sin for bedre komfort og dermed bedre utholdenhet, for den stjeler ikke krefter du kan bruke til fremdrift uansett hvordan man vrir og vrenger på det, og heller trene tråkking dersom man sliter med gyngende front.
|
|
|
11/06/2013 08:55
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Heisann!
Har syklet en del landevei, og tenkte jeg nå skulle prøve meg mer på terrengsykling... Jeg er ikke så interressert i å kjøpe meg en sykkel, og tenkte derfor heller å bygge en fra bunnen av da jeg får billige nye og brukte deler. Det jeg trenger innspill og hjelp til er hva som er viktig å passe på med tanke på hvilke ting som ikke passer sammen. F.eks noen gir typer som ikke passer sammen? Passer alle kranker i alle rammer? Passer alle gafler i alle rammer? Bør jeg gå for stiv eller demper? Osv osv... Alt av innspill, tips og erfaringer tas imot med åpne armer og en stor takk!!:) Har hatt lyst til å gjøre dette selv, men ikke helt hatt tid eller tolmodighet enda Jeg ville uansett tatt utgangspunkt i en kina karbon ramme (finnes en drøss tråder her på forumet med anbefalinger av selgere på ebay). For 500kr får du med en karbon gaffel, som er et billig og lettere alternativ til en dempergaffel (selv ville jeg klart ha gått for dempergaffel, mye mer moro nedover). Når du har valgt ramme så er det bare å begynne å spørre om deler som passer osv. Vet ikke om du missforstod spm ang. 26'' vs 29'' så går det på hjuldiameter og ikke bredde på dekk/styre. Det aller mest trendy er mellomtingen 27,5'' som er "helt nytt", men 26'' er vel lettest å ta utgangspunkt i. Flere billige gafler og hjulsett å velge mellom tenker jeg. edit: hadde en kompis som hadde null erfaring (og ikke veldig handy) som bygget en sykkel fra bunnen av selv og bestilte alle deler fra ulike nettsider, så ikke veldig vanskelig. Er det noe man er usikker på så vil forumet kunne hjelpe deg i 99% av tilfellene, om ikke så er sportsbutikker ofte veldig hyggelige og hjelpsomme, særlig om du kjøper et par energibarer og en slange eller to 
Redigert av BeefCake; 11/06/2013 08:57.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: BeefCake]
11/06/2013 09:15
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er egentlig bare å følge disse enkle stegene hvis man skal bygge sykkel. 1.Opprett en byggetråd under Ymse 2.Spør forumet før du kjøper deler,verktøy osv. for å være sikker på at ting passer sammen 3.Bygg og spør forumet igjen hvis du støter på problemer. 4.Montere ferdig sykkelen,klapp deg selv på skuldra,og ut å sykle. 5.Fungerer ikke ting helt,trengs det justeringer?Spør igjen.
|
|
|
11/06/2013 09:25
|
ko-stens
Entusiast
|
Entusiast
Driver og bygger en mtb 26" selv. Ramma fikk jeg av brodern. Planen var å ta deler fra en eldre over på den "nye".
Det jeg har lært underveis, er at det slettes ikke er sikkert de passer overens! Den gamle har aluramme, mens den nye er i karbon. Her er det store forskjeller i dimensjoner. Du bør i hvert fall ta noen mål, feks av setepinnerøret for å være sikker på dimensjoner. Jeg er feks på tredje setepinnen og setepinneklemme... Klønete, ja, men man lærer av det til slutt!
I tillegg har jeg funnet ut at om jeg skal ha en ny sykkel, synes jeg det ble greit å kjøpe det nytt til slutt. Da er jeg sikker på at alle deler passer overens. Jeg har også holdt meg til samme merke og samme gruppe for å gjøre alt sikkert som banken (Shimano XT).
Sluttsummen på sykkelen blir ganske stygg, men jeg hadde sikkert ikke fått en tilsvarende noe rimeligere ny uansett!
Et godt tips, skaff riktig verktøy. Det hjelper mye! Jeg har et ganske komplett sett spesielt for sykkelmekking, kjøpt for maaange år siden, men det funker som snus. Du slipper ganske lett unna en del jobb ved å bruke riktig verktøy i hvert fall.
Knut O.
|
|
|
12/06/2013 08:38
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
Ting som passer og ikke passer sammen:
Ramme – Gaffel: Gaffelen må nødvendigvis passe på den rammen du skal bruke. Dvs. at styrerøret på gaffelen må passe inn i det hullet i rammen det skal inn i… Her er det grovt sett 3 varianter. 1. Tradisjonelt 1 1/8 som har vært det vanligste på alle offroadere med alu- ramme og som innebærer at styrerøret er «rett» og med en diameter på 1 1/8 tommer) 2. Tappered dvs. at styrerøret er tykkere nede ved kronen (nedre styrelager) enn på toppen (ved øvre lager). Dette er vanlig på de fleste 29ere og karbonrammer hvor man bruker et 1 1/8 styrelager oppe og et 1,5`lager nede. 3. Cannondale-variant dvs. at styrerøret er rett og tykt… Det går til en viss grad å bruke gaffel med «tynnerer» styrerør enn det rammen er beregnet for. Dette løses ved at man enten bytter styrelager eller å bruker spacere. Men det går ikke ann å bruke gaffel med tykkere styrerør en det rammen er beregnet for. Det beste er helt klart å finne en ramme og gaffel med samme dim.
Ramme – Hjul (nav): Tradisjonelt har baktriangelet på rammen vært beregnet for nav med en bredde på 135mm og diameter på 10mm, samt QR. Dette er ingen selvfølgelighet lenger og du skal ikke lete lenge før du finner en ramme med 142mm baktriangel… Tilsvarende gjelder for gaffelen… Finnes fortsatt mange gafler med 100mm/9mm Ø og QR, men du dumper fort borti en med 15mm. Noen nav kan bygges om til annen standard, men slett ikke alle.
Gir: 9-delt og 10-delt går IKKE om hverandre. Her må du velge enten det ene eller det andre. Sram og Shimano går bare delvis om hverandre. Enkelt sagt må du ha bakskifter og girvekslere fra samme produsent for å få det til å fungere.
Kank – Kranklager: Er det gjenger i rammen har du høyst sannsynlig BSA 68mm eller 73mm (forskjellig bredde). Bredden er uten betydning så lange du bruker krank med utvendig lager, da bredde korrigeres med bruk av spacer. Er det ikke gjenger, er det flere alternativer. For alle praktiske formål, må du her finne riktig krank til denne rammen for å få det til å fungere.
|
|
|
12/06/2013 20:18
|
ILPain
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tusen takk for strålende hjelp alle sammen!! :))
|
|
|
|
|