Stiguide Trondheim?? En ide?
|
Re: Stiguide Trondheim?? En ide?
[Re: Janost]
08/08/2013 08:39
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Har oppdatert kmz-fila. Samma stilsett/oppløsning som før. Har gjort litt justeringer på osm.reitstoen.com også. Bydeler vises med navn nå. Har lagt til ikoner for benker, rasteplasser, parkeringsplasser, samt alle stier/traktorveier som er uegnet å sykle på er halvt gjennomsiktige, ved bruk av class:bicycle:mtb-taggen. En kan bruke denne taggen til å vise hva som er flott å sykle på også, selv om slike ting kan være høyst subjektivt. Vurderer å fjerne symboler for parkering, og heller kun tegne parkeringsplasser som er tagget hiking=yes i tillegg. Samme kan også gjøres for kafeer/serveringssteder. Høres dette fornuftig ut?
|
|
|
[Re: Supersand82]
11/08/2013 19:42
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Fant noen GPS-spor og la inn "stien" (myrtråkket) på openstreetmap. Det dukker vel opp i neste oppdatering tipper jeg...  Stien går omtrent her. Har også lagt inn tråkket langs Dragstsjøen (ca 1,5 km), der Raceshape Heatmap forteller at endel har dratt med seg sykkelen. Det er nå ganske tydelig ut fra OSM-kartet hvordan man bør sykle hvis man skal rundt Selbusjøen. Men: Hvis du planlegger å sykle rundt Selbusjøen, husk at det er nesten bare grus og asfalt. Det ene terrengpartiet (vest for Dragsten) har sti, mens de to andre (øst for Dragsten, og på sørsida) er mest sykkelsleping i myrterreng. Jeg sykla der sist i 1997 eller noe sånt.
|
|
|
[Re: Reitstoen]
11/08/2013 19:47
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Har oppdatert kmz-fila. Samma stilsett/oppløsning som før. Har gjort litt justeringer på osm.reitstoen.com også. Bydeler vises med navn nå. Har lagt til ikoner for benker, rasteplasser, parkeringsplasser, samt alle stier/traktorveier som er uegnet å sykle på er halvt gjennomsiktige, ved bruk av class:bicycle:mtb-taggen. En kan bruke denne taggen til å vise hva som er flott å sykle på også, selv om slike ting kan være høyst subjektivt. Vurderer å fjerne symboler for parkering, og heller kun tegne parkeringsplasser som er tagget hiking=yes i tillegg. Samme kan også gjøres for kafeer/serveringssteder. Høres dette fornuftig ut? Dette blir bra! Jeg har foreløpig lagt inn lave verdier for class:bicycle:mtb på endel uegnede skiløyper i myrterreng (denne taggingen vil kanskje ikke gi mening for de som sykler fatbike), og jeg har lagt inn høye verdier på noen fine stier. Har også lagt inn hiking=yes på alle de aktuelle parkeringsplassene rundt Bymarka og Estenstadmarka. For Klæbu og Malvikmarka gjenstår det nok noe...
|
|
|
[Re: Reitstoen]
11/08/2013 21:10
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg la forresten merke til at Trøndelag-versjonen av kartet ditt nå også dekker Oppdal. Det har blitt knallbra! Jeg har akkurat lagt inn Geithetta og Trekanten i Trollheimen på OSM (fant flere GPS-spor på Strava og Raceshape), så da blir det vel med i neste oppdatering. Inntil videre er imidlertid mtb-scale veeeeldig omtrentlig (stort sett blått) ettersom jeg ikke har syklet dem selv og bare må kikke på farta til de som har vært der. Forøvrig har jeg funnet ut hvordan Raceshape Heatmap fungerer. Hvis du kjører en "Raceshape detailed KOM analysis" på et Strava-segment, vil samtlige turer bli lagt inn i heatmap. Altså hele turen til alle som har syklet dette segmentet. Så da jeg kjørte KOM-analyse på et segment i trekanten, dukka det opp massevis av spor på heatmap. http://raceshape.com/heatmap/?lat=62.747...&opacity=90
|
|
|
[Re: anderfo]
11/08/2013 22:39
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg la forresten merke til at Trøndelag-versjonen av kartet ditt nå også dekker Oppdal. Det har blitt knallbra! Oppdal har vært med en god stund nå  Helt siden jeg laget Trøndelags-kartet/laget. Jeg laget Trøndelag (hele Nord- og Sør-Trøndaleg) som et eget kart, da område ble for stort til at jeg kunne rendre ned til zoomnivå 15, samt at jeg kuttet ut skyggelegging. På siste versjon (Trondheim), rendret natt til søndag, har jeg også tatt med gatenavn. Vises kun på zoom 15. http://osm.reitstoen.com/#15/63.4139/10.3441. Mulig det ble litt smått, men det er uansett ikke disse navnene som er viktige for stikartet  Ser jeg må ordne slik at en kan linke direkte til kartet med riktig lag valgt også, hvis en vil linke til f.eks. Oppdal. Ellers må jeg si at openstreetmap-dataene for Trondheims-regionen begynner å bli svært bra, men det betyr ikke at det er komplett  Keep it up!
|
|
|
14/08/2013 21:20
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Kiiiiis, ligger Oppdal også i kmz fila?
|
|
|
[Re: K1neth]
14/08/2013 21:26
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Kiiiiis, ligger Oppdal også i kmz fila? Ikke foreløpig, men det var vel snakk om å lage en egen fil for Oppdal. Jeg har ikke summet meg til å fikse det sjæl...
|
|
|
14/08/2013 21:54
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Inntil videre er imidlertid mtb-scale veeeeldig omtrentlig (stort sett blått) ettersom jeg ikke har syklet dem selv og bare må kikke på farta til de som har vært der.
Men du vet såpass at de kan sykles? Ellers blir vel også blåfarge helt feil?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
14/08/2013 22:20
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Inntil videre er imidlertid mtb-scale veeeeldig omtrentlig (stort sett blått) ettersom jeg ikke har syklet dem selv og bare må kikke på farta til de som har vært der.
Men du vet såpass at de kan sykles? Ellers blir vel også blåfarge helt feil? Jeg merker bare hvis jeg har hørt/lest at det er egnet og hvis GPS-spor f.eks. bekrefter at hastigheten tilsvarer sykling (ikke bæring av sykkel) - og ikke har skjedd midt på vinteren eller noe slikt. Angående fargen, synes jeg det går an å "merke" kjente sykkelturer med en foreløpig farge basert på høydekurver, satelittbilder og GPS-spor/-hastighet, og så heller oppdatere/forbedre nøyaktigheten etterhvert. På steder som jeg vet er uegnet for sykkel merker jeg med class:bicycle:mtb = -1/-2/-3 avhengig av hvor "ille" det er. Når det gjelder Trekanten i Trollheimen, som du kanskje tenker på, så har jeg hørt mye bra om enkelte deler av den (Kamtjønn->Gjevilvasshytta->Jøldalshytta->Geithetta), mens Svartådalen->Trollheimshytta->Kamtjønn kanskje er litt mer "risky" å tagge selv om noen har syklet ganske fort i deler av det...så det er mulig jeg burde funnet en annen løsning. (Uansett: Hovedjobben var å tegne inn selve stiene, ettersom de tidligere gikk i rett linje, f.eks. fra Trollheimshytta til Jøldalshytta. Nå er stiene tegnet mer nøyaktig, basert på en haug med GPS-spor fra folk som har løpt, gått og syklet. Taggingen av mtb:scale må gjerne noen gå inn og justere hvis de kan.)
|
|
|
15/08/2013 11:34
|
bjarne
Veteran
|
Veteran
Her en kveld fant jeg ut at mtbmap er tilgjengelig som eget bakgrunnskart i Norgeskart-appen. Kan ikke se at noen har skrevet om denne muligheten i denne tråden. Så til de av dere som har android og vil ha kartet med dere på tur, last ned Norgeskart. Når dere har kartet oppe, trykk på kartikonet og bakgrunnskart, da skal mtbmap med fargekoding dukke opp. Er ikke på høyde med OSM-kartet visuelt, men er betraktelig raskere å laste når man står inne i skauen.
|
|
|
[Re: bjarne]
15/08/2013 11:48
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Her en kveld fant jeg ut at mtbmap er tilgjengelig som eget bakgrunnskart i Norgeskart-appen. Kan ikke se at noen har skrevet om denne muligheten i denne tråden. Så til de av dere som har android og vil ha kartet med dere på tur, last ned Norgeskart. Når dere har kartet oppe, trykk på kartikonet og bakgrunnskart, da skal mtbmap med fargekoding dukke opp. Er ikke på høyde med OSM-kartet visuelt, men er betraktelig raskere å laste når man står inne i skauen. Knall! (for de som ikke har en Garmin-dings med OSM) Folka bak mtbmap kunne kanskje vurdert å høyne lesbarheten litt...det er vel bare snakk om å forbedre 2-3 linjer med kode i et stilark.
|
|
|
16/08/2013 14:03
|
torsen
Fersking
|
Fersking
For Android så bruker jeg RMaps. Velg: Meny-Mer-Settings-Custom Maps-Add Map. Sett inn http://tiles.reitstoen.com/osm/mtbmap_trondheim/{z}/{x}/{y}.png i Base URL. Etterpå laster du inn ønsket område/zoomnivå på: Meny-Make available offline. Selve applikasjonen virker ganske grei. Den har en mengde osm kilder predefinert.
|
|
|
[Re: torsen]
16/08/2013 14:22
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
For Android så bruker jeg RMaps. Velg: Meny-Mer-Settings-Custom Maps-Add Map. Sett inn http://tiles.reitstoen.com/osm/mtbmap_trondheim/{z}/{x}/{y}.png i Base URL. Etterpå laster du inn ønsket område/zoomnivå på: Meny-Make available offline. Selve applikasjonen virker ganske grei. Den har en mengde osm kilder predefinert. Dette er jo enda bedre. Her kan du velge Statkart Topo2 som grunnkart, og sette Reitstøens mtbmap som "overlay". Edit: Hadde ihvertfall funka flott hvis man fikk overlay til å bli halvt gjennomsiktig...men uansett er denne løsningen bra, man får Reitstøens kart rett inn, mye bedre enn mtbmap.
|
|
|
20/08/2013 09:01
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Nydeleg jobba! Og sammens med RMap vart det riktig så bra på mobilen også 
|
|
|
21/09/2013 10:25
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Er det mulig å få kartet med fargekoder på stiene nå med Edgen?
|
|
|
[Re: ArneW]
22/09/2013 22:46
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Er det mulig å få kartet med fargekoder på stiene nå med Edgen? Ja, det har vært mulig ganske lenge, ihvertfall for Trondheim. Søk på "kmz" i denne tråden så finner du det  ...det står vel bare litt lenger opp på denne sida, faktisk. Du laster ned en kmz-fil fra Reitstøen, legger den i mappa /Garmin/CustomMaps på minnekortet, og vips så har du det fargekodet. Brukes helst sammen med OSM/ Frikart. Hvis du sliter med å få det til å virke, sjekk at både OSM og CustomMaps er "enablet" (påskrudd) i innstillingene på GPS-en. Tilsvarende løsning har jeg også lagd for Oppdal. PS. Funker på Edge 800/810. Tror ikke det funker på Edge 705.
|
|
|
23/09/2013 14:48
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Takk, men jeg trenger litt mer hjelp. Er vist ikke så teknisk anlagt som jeg hadde håpet! Som du ser på første bilde så er stiene grå. Disse skal vel ha fargekoder ?  Alle disse kartene er aktive. Er det noe som mangler her eller som jeg må ta bort?  Men i sentrum er det nesten litt for mye farger igjen.  Trenger sårt litt hjelp!
|
|
|
23/09/2013 16:13
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Takk, men jeg trenger litt mer hjelp. Er vist ikke så teknisk anlagt som jeg hadde håpet! Som du ser på første bilde så er stiene grå. Disse skal vel ha fargekoder ? (...) Trenger sårt litt hjelp! Prøv: 1. Deaktiver "OSM Overlay Trail Norway" 2. Deaktiver "INTL Standard Basemap, NR" 3. Sjekk at "Custom Maps" (sikkert nederst på lista) er aktivert.
|
|
|
23/09/2013 17:15
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Den KMZ fila vises ikke i kart-mappa. Har prøvd å legge den i CustomMap både på sd kortet og på internminne.
|
|
|
23/09/2013 17:25
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Den KMZ fila vises ikke i kart-mappa. Har prøvd å legge den i CustomMap både på sd kortet og på internminne. Hmm. * Hvilken Edge har du? 705, 800 eller 810? (det vil kun funke på 800 og 810) * Har du glemt en "s" i mappenavnet? Den skal altså hete "CustomMap s" og ligger under /Garmin/ ...
|
|
|
23/09/2013 17:31
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Jepp fant det ut. Hadde såklart glemt "s". Supert da er det i boks. Takk!!
|
|
|
29/09/2013 16:17
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Hva er beste måten å planlegge en rute? Bruker Mtb OSM-kartet veldig mye, men vil ha muligheten til å på forhånd planlegge en rute hjemme, og så følge den på en intuitiv måte på sykkelen oppe i marka. Helst ved hjelp av androidtelefonen min, evt om jeg må kjøpe meg en garmin GPS. Jeg vil ha et pil eller en merkert strek som jeg skal følge, der appen/enheten sier ifra om jeg sykler feil og evt. guider meg i stikryss osv. Nå blir det veldig mye stopping og luring på hvor jeg er og hvor jeg skal. Noen tips?
|
|
|
29/09/2013 16:55
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Sykle mer så du blir kjent :-)
Lager som regel en rute i hode før avgang og bruker kartet som støtte i tilfelle noe ikke stemmer. Med kartet for hånden roter man seg aldri helt bort.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
29/09/2013 17:01
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
bymarka sitter mer eller mindre inne, men estenstadmarka er et eneste stort spindelvev! Litt kjedelig og holde seg bare til de kjente stiene, når det er så mange muligheter!
|
|
|
[Re: bøttesmetten]
29/09/2013 19:41
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Det er ihvertfall et par muligheter: 1. Fellestur med noen som er bedre kjent. 2. En Garmin-dings på styret, kombinert med en GPX-fil/course fra Strava, vil kunne gi det du ønsker. Prøv f.eks. å laste ned GPX fra denne turen (tilfeldigvis en fellestur...) eller denne ruta, begge skal kunne følges fint med en Garmin-dings. I tillegg kan dingsen, hvis den er av typen Edge 800/810 (kanskje også noen av de andre nyere modellene) vise deg MTB-kartet. Det kan også godt hende at en eller annen Android-app kan la guide deg langs et GPS-spor, men det har jeg aldri prøvd. Fellestur er helt klart den enkleste, billigste og mest sosiale løsningen.
|
|
|
30/09/2013 07:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
bymarka sitter mer eller mindre inne, men estenstadmarka er et eneste stort spindelvev! Litt kjedelig og holde seg bare til de kjente stiene, når det er så mange muligheter! Eller gjør som vi som startet å sykle i Estenstadmarka før GPS-en var oppfunnet og "instant gratification" ikke var en kriterium for alt en foretar seg: Sykle på måfå og ta alle stier som ser spennende ut. Etter hvert lærer du.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
30/09/2013 08:08
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
bymarka sitter mer eller mindre inne, men estenstadmarka er et eneste stort spindelvev! Litt kjedelig og holde seg bare til de kjente stiene, når det er så mange muligheter! Har sykla en del i Tomsetmarka (del av Emarka) de siste årene. Aldri brukt gps, stort sett syklet på måfå. Kjenner etter noen bomturer nå spindelvevet ganske godt. Trodde jeg. På lørdag fant jeg en ny panserflytsti! Mulig den er plottet inn på OSM, men det er noe eget med den følelsen at du har funnet din egen sti, som "ingen" andre vet om.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: GeirK]
30/09/2013 09:06
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Eller gjør som vi som startet å sykle i Estenstadmarka før GPS-en var oppfunnet og "instant gratification" ikke var en kriterium for alt en foretar seg: Sykle på måfå og ta alle stier som ser spennende ut. Etter hvert lærer du. Eller sykle med GPS og OSM-kart, og prøve å finne alle stier som ikke er tegnet inn. Da er en garantert å bli bedre kjent i marka, samt at en oppdager mye nytt. Og noen ganger finner en gull 
|
|
|
23/04/2014 17:41
|
lunetix
Fersking
|
Fersking
Ja, det har vært mulig ganske lenge, ihvertfall for Trondheim. Søk på "kmz" i denne tråden så finner du det  ...det står vel bare litt lenger opp på denne sida, faktisk. Du laster ned en kmz-fil fra Reitstøen, legger den i mappa /Garmin/CustomMaps på minnekortet, og vips så har du det fargekodet. Brukes helst sammen med OSM/ Frikart. Hvis du sliter med å få det til å virke, sjekk at både OSM og CustomMaps er "enablet" (påskrudd) i innstillingene på GPS-en. Tilsvarende løsning har jeg også lagd for Oppdal. PS. Funker på Edge 800/810. Tror ikke det funker på Edge 705. Er denne kmz-filen oppdatert noe i det siste? (siden i fjor sommer/høst) Jeg ser det er en god del som er oppdatert for stiene rundt malvik siden sist jeg lastet ned denne? Og er det mulig å komme med ønsker? Jeg kunne tenke meg et kartblad eller 3 til. Da spesiest for området øst/sørøst for der det slutter nå. Som også dekker det som er tegnet inn for jervfjellet og omegn. Og kanskje enda sterkere ønsket for min del; Området og stiene rundt Storulvan, til Sylane Gåsen og ned til Handøl etc. (området her: http://osm.reitstoen.com/#11/63.1540/12.3833 om direktelink funker). (Sverige) Siden jeg disponerer hytte i Enafors, så har jeg lenge hatt lyst til å prøve en av de fine turene jeg har sett bilder fra her, når sommeren kommer. Evnt. Er det en (enkel) metode jeg kan bruke for å lage mine egne kartutsnitt som jeg kan bruke på Garminen min, av de områder jeg ønsker? Og bruke det kartgrunnlaget som er laget.
|
|
|
[Re: lunetix]
23/04/2014 17:56
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Ja, det har vært mulig ganske lenge, ihvertfall for Trondheim. Søk på "kmz" i denne tråden så finner du det  ...det står vel bare litt lenger opp på denne sida, faktisk. Du laster ned en kmz-fil fra Reitstøen, legger den i mappa /Garmin/CustomMaps på minnekortet, og vips så har du det fargekodet. Brukes helst sammen med OSM/ Frikart. Hvis du sliter med å få det til å virke, sjekk at både OSM og CustomMaps er "enablet" (påskrudd) i innstillingene på GPS-en. Tilsvarende løsning har jeg også lagd for Oppdal. PS. Funker på Edge 800/810. Tror ikke det funker på Edge 705. Er denne kmz-filen oppdatert noe i det siste? (siden i fjor sommer/høst) Jeg ser det er en god del som er oppdatert for stiene rundt malvik siden sist jeg lastet ned denne? Det var Reitstøen (Reitstoen på forumet) som lagde disse KMZ-filene for Trondheim. Hvis du undersøker filene på http://reitstoen.com/forums/terrengsykkel/ ser du at det ihvertfall ligger en der fra 3. oktober. Men jeg tror siste versjon (som mangler dato) er nyere, prøv den og se hva som skjer! Eventuelt spør ham. Og er det mulig å komme med ønsker? Jeg kunne tenke meg et kartblad eller 3 til. Da spesiest for området øst/sørøst for der det slutter nå. Som også dekker det som er tegnet inn for jervfjellet og omegn. Og kanskje enda sterkere ønsket for min del; Området og stiene rundt Storulvan, til Sylane Gåsen og ned til Handøl etc. (området her: http://osm.reitstoen.com/#11/63.1540/12.3833 om direktelink funker). (Sverige) Siden jeg disponerer hytte i Enafors, så har jeg lenge hatt lyst til å prøve en av de fine turene jeg har sett bilder fra her, når sommeren kommer. Evnt. Er det en (enkel) metode jeg kan bruke for å lage mine egne kartutsnitt som jeg kan bruke på Garminen min, av de områder jeg ønsker? Og bruke det kartgrunnlaget som er laget. Det finnes ingen superenkle metoder, men når man først har lagd slike filer for ett område er det relativt lett å lage tilsvarende for andre områder. Det er imidlertid en stund siden jeg lagde KMZ for Oppdal, og i ettertid har jeg byttet datamaskin og ikke orket å sette opp alt igjen... Men det finnes enda bedre og enklere løsninger enn KMZ-filer, egentlig. For Trondheim klarer jeg nå, i samarbeid med NilsStrom, å lage egne kartfiler/IMG-filer (à la Frikart) for Trondheimsområdet, med både sykkelstier/-farger og høydekurver, ved hjelp av noen ganske enkle script (men som krever tilgang til en Unix-server m.m.). Dette er langt enklere og penere enn KMZ-filer. Jeg mangler høydekurver for andre områder, men såvidt jeg skjønte kan NilsStrom ganske lett fikse dette for hele Norge. I øyeblikket er jeg veldig travel, men det er kanskje mulig at det i løpet av noen uker vil kunne dukke opp IMG-filer for større områder enn Trondheim. Snakk med NilsStrom eller Reitstoen hvis du vil prøve å lage slikt selv!
|
|
|
|
|