Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Farlig med carbon clincher?

Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #1615087 28/05/2013 12:29
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 111
V
veritas_tm365 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
V
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 111
Det skulle selvsagt stå 53-39/11-23..

At de er merkbart stivere enn eurus er det ikke tvil om. Mye mer snert i akselerasjon.

Jeg tar ofte ut litt luft etter endt tur for så å pumpe til passende trykk før neste tur. Det je mente med potte tett er at trykket holdt seg konstant under rittet, hvilket ikke alltid har vært tilfelle med diverse slanger tidligere.

Må si jeg er spent på vått føre, men hadde jeg ikke vært trygg på at disse gjorde jobben selv på sleipt underlag så hadde jeg heller aldri valgt EVO cx.
Dessuten kommer disse til å brukes primært på tørt føre, men ritt er jo ritt, så de må funke..

Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #1615593 29/05/2013 08:12
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 894
otto Offline
Salmakersvenn
Offline
Salmakersvenn
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 894
Har nå lest i gjennom hele tråden med tilbake meldinger.

Kanskje litt på siden med tanke på trådstarter sitt spørsmål, men har har lyst til å komme med egne erfaringer / betraktninger.

Har etter hvert reparert nærmere 100 felger. Forhold 90/9 prosent racer/mtb, og ca. 1 clincher til racer. Mye frem og tilbake mellom tubular/clincher, men det man kan si umiddelbart er at tubular er en mye kraftigere (og lettere) konstruksjon enn clincher. De forhøyde sideveggene på clincher tilfører svært liten torsjons stivhet til felgen. Kun nødvendig "onde" for å holde på plass dekket. Tubular i motsetning er en tilnærmet ideell konstruksjon for å benytte karbonets muligheter optimalt. En annen bakdel med (karbon) clincher er at når sideveggen går i stykker etter nærkontakt med asfalt hull, er det svært sjelden at disse kan repareres. Gjorde et forsøk i en sped begynnelse: da sideveggen eksploderte ved 5 kg trykk, fant jeg ut at dette bør man holde seg unna. Tubular derimot er som regel veldig greit å reparere, selv om det ofte er større skader under "sprekken" enn man først kan få inntrykk av. Racer er litt mere jobb, da bremsebanen må være plan. Dette slipper man på mtb felger.

Stivhet i hjul/felg. Det blir skrevet mye om stivhet i felgen. Men ingen som tar opp viktigheten av hvordan og hvem som bygger hjul. Det hjelper ikke om det står XTR/DA på sykkelen om ikke gir er justert opp riktig. På samme måte kan man få slx/105 til å fungere perfekt. Det hjelper heller ikke om det står Enve på felgen om eikene er som spaghetti, og igjen: et "kina" hjul kan fungere topp om eiker er riktig spent.

Når jeg "fikk" ny racer i våres, var det en ting jeg skulle ha nytt: tubular hjul. Helst Enve. Jeg fikk tak i et Enve hjulsett på 1040 gram bygd av FN Sykkel (litt reklame). Dette er helt rått, og grunnen til at jeg kjøpte det, var fordi Frode også bygde tubular settet til mtb'n (985g!)

Så min konklusjon er at uansett hvordan hjulsett du ender opp med: Kjør noen turer til hjulet har "satt seg" og få en dyktig hjulbygger til å stramme det opp (Frode, Ole, Kjell, Lorentz m. flere.) Da blir det bra :-)

Mvh
O2


Jaeger-Liteseat, carbon seat for bikers!
----------------------------------------
www.jaeger-liteseat.no
http://www.facebook.com/jaeger.liteseat
Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #1615662 29/05/2013 09:18
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 111
V
veritas_tm365 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
V
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 111
Hei Otto!

Nå er jeg i alle fall lettet over å ha landet på tubulars. Har lest side opp og ned om egenskaper/kjørefølelse og hvordan tubulars oppfører seg kontra clincher, men ikke noe sted har det stått noe om følgene av en skade på felgen. Så takk for opplysningen! (Har visst glemt researchens kunst fra studiedagene).

Planen er som du sier å 'kjøre inn' hjula for så å få de justert. Skal sende deg en PM når den tid kommer, så kanskje du har tid til å kikke på de? Da vil jeg i alle fall få bekreftet om jeg kategorisk kan anbefale disse videre eller ei.

V

Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #1622975 10/06/2013 08:30
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 50
D
Duddelmus Offline
Medlem
Offline
Medlem
D
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 50
Da har mine carbonclinchere landet på sykkelen, og jeg har fått testet de en ukes tid fordelt over ca 340km. Fått testet de på treningsturer, et fellesstartritt på ~40km, og sist nå lagkonkuransen i Mjøsa rundt på 210km.
Hjulene er snorrette og behagelige, samtidig som de er stive og responsive. De føles veldig gode oppover, samtidig som de ruller godt nedover og på flatene. (Novatec nav)
Og kanskje det viktigste! De ser latterlig bra ut, og gir en god wooosh-wooosh-lyd som hjelper godt på med placeboeffekten. ICON_TONGUE

De har allerede vært oppi et par gode hull og fått seg de smellene som lagkjøring ofte medfører uten at de har fått noen skader. De har også tatt godt grep om all slags bremsing jeg har kastet på de, men som de fleste andre karbonhjul tar de litt dårligere på vått føre.

4200kr for dette settet på 60mm, så til denne prisen kan jeg ikke annet enn å anbefale Farsports til de som måtte lure. ICON_SMILE


Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #1623039 10/06/2013 10:05
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Aj aj aj! Merkene på dekkene er ikke sentrert over ventilene!!


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #1623044 10/06/2013 10:16
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 50
D
Duddelmus Offline
Medlem
Offline
Medlem
D
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 50
Oj oj oj! Var så gira på å få på dekka at det merket jeg ikke selv en gang! ICON_BLUSH
Får ta det samtidig som jeg fjerner den fæle kjake-hvileren over stemmet.. ICON_TONGUE

Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #1623078 10/06/2013 11:14
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 37
L
lars-frr Offline
Fersking
Offline
Fersking
L
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 37
Hei.

Hvordan opplever du hjulene i vind Duddelmus? Vurderer akkurat samme hjulsett, men vurderer kanskje heller 50mm.

Blir det veldig nervøst?

Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #1623169 10/06/2013 13:53
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 50
D
Duddelmus Offline
Medlem
Offline
Medlem
D
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 50
Det var overaskende lite nervøsitet på hjulene. Selvfølgelig kjenner man det der det kommer kraftige kast, men ikke til det punktet hvor man føler man mister kontrollen.
Til sammenligning var det ikke mer nervøsitet på disse sammenlignet med mine tidligere HED JET5 Express.

Jeg vil i grunn tro at du ikke merker den helt store forskjellen på verken vind eller prestasjoner på 50mm mot 60mm uansett. 50mm er kanskje til og med bedre med tanke på sin noe lavere vekt, men valget mitt gikk til 60mm ene og alene fordi høyprofilen ser 10mm tøffere ut. ICON_WINK

Redigert av Duddelmus; 10/06/2013 13:54. Rediger grunn: skriveleif
Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #1623192 10/06/2013 14:24
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 37
L
lars-frr Offline
Fersking
Offline
Fersking
L
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 37
Redd det blir 60 mm da ICON_SMILE
Hva må jeg bestille fra de når jeg bestiller? Dvs trenger jeg noe ekstra?

Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #1623256 10/06/2013 16:57
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 50
D
Duddelmus Offline
Medlem
Offline
Medlem
D
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 50
Jeg bestilte kun hjulsettet.
Du får da en pakke med det du trenger. Hjul, hurtigkoblinger og bremseklosser.
Kan kanskje være greit å bestille med noen ekstra eiker hvis du er en av de som har uflaks. ICON_SMILE

Jeg hadde noen SwissStop karbonklosser liggende, så har ikke testet hvor gode de medfølgende klossene er..

Re: Farlig med carbon clincher? [Re: Duddelmus] #1623499 11/06/2013 06:10
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
De medfølgende klossene er i min mening bedre enn de gule fra SS, men de slites ganske fort. Utseende og ytelse samstemmer veldig bra med de blå fra Reynolds, så jeg lurer på om disse kommer fra samme sted.

Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #1688515 24/09/2013 22:15
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 689
B
bcbc Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 689
Et spørsmål i tråden deres. Jeg er uerfaren på landevei, men har fått tilbud om et American Classics 58, og tror det er pariser. Visste ikke at det var forskjell på pariser og clincher. Ser at pariservarianten veier nesten 500 gram mindre. Hjulsettet er ment for ritt. Hva vil dere anbefale? Jeg er en rytter på drøye 80 kg, og vil ha et hjulsett som ruller godt og er stivt nok for meg.
Høres ut som om dere i tråden her har peiling.

Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #1688516 24/09/2013 22:25
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787
Hvis du ikke har gjort deg opp en mening om hvorfor du skal ha pariser anbefaler jeg deg for å gå for clincher. Pariser må du lime sjæl, vil du og kan du det? Ja: les deg opp og kjøp Nei: Gå for clincher.

Har ennå til gode å finne et fabrikkhjulsett som ikke takler 80kg.


"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #1689438 26/09/2013 10:47
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 8
S
Slakken Offline
Fersking
Offline
Fersking
S
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 8
Fikk mine 88/60 mm idag. Ser tilsynelatende bra ut, og når avsender priser forsendelsen til 40 dollar, blir man litt ekstra glad. Og, ja, jeg skal bytte til sorte ventilforlengere for å glede Stilpolitiet, men var veldig ivrig etter å prøve de på;-)
Prisen ble totalt 3000 med frakt og alt.

[img:left]https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151906276182069&l=850460f5de[/img]

Re: Farlig med carbon clincher? [Re: Slakken] #1690153 27/09/2013 10:58
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 8
S
Slakken Offline
Fersking
Offline
Fersking
S
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 8
Og meningen var at bilde skulle vises, så jeg gjør et nytt forsøk...

Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #2341373 03/09/2016 08:09
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787
Trekker tilbake kommentaren om å kjøpe karbon clincher. ALDRI kjøp karbon clinchere med karbon bremsebane. dette er vel en sannhet nå? Har vel vært utprøvd såpass at man kan konkludere med at varmen ødelegger bremsebanen når den er bygget som clincher? Jeg har ikke tenkt til å bruke karbon clinchere på 15 km nedkjøringer.


"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #2341487 03/09/2016 16:30
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251
P
Plankepetter Offline
Veteran
Offline
Veteran
P
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251
Canyon leverer nå carbon clincher som standar på fire Aeroad modeller.
En med Zipp 404 og tre med Reynolds Strike.

Redigert av Plankepetter; 03/09/2016 16:31.
Re: Farlig med carbon clincher? [Re: Spiffhopeless] #2341581 03/09/2016 21:20
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 145
Diffie Hellmann Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 145
Sitat: Spiffhopeless
ALDRI
Anbefaler deg å sette deg inn i temaet før du bombastisk sier "ALDRI". F.eks bremsetesten fra det tyske magasinet Tour's siste test av karbon kanttrådshjul...


[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #2341877 05/09/2016 07:40
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
torinb Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
Broderen kjørte ned fra Pico de las nieves på GC i 37 graders varme på Vision Metron 40 Carbon clincher forrige uke.

Det ble for mye varme for hjulene og vips så var hjulsettet til 20.000 kroner ødelagt.... Alu clincher og carbon tubular på meg. Enn så lenge i alle fall.

Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #2341909 05/09/2016 08:37
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 36
R
rkaspers Offline
Fersking
Offline
Fersking
R
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 36
Kjører man lange utforkjøringer med karbon clincher bør man også tenke på hvordan man bremser for å unngå for høy varmeutvikling. Kraftige, harde, men korte nedbremsninger kontra ligge på bremsen med middels kraft over tid hindrer for høy varmeutvikling og gir felgene tid til å kjøle seg ned mellom hver nedbremsning.

Man bør også investere i noen bremseklosser som genererer minst varme. Leste et sted at de som produsert desidert minst var zipp, men grunnet kort levetid var swiss-stopp prince det beste alternativet dersom du ikke ønsket å blakke deg helt på bremseklosser.

Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #2341913 05/09/2016 08:46
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Skjønner at mange liker seg i nedoverbakker. Men er det ikke like kjipt i praksiss at man ved en litt lei punktering kan ødelegge kanten?


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Farlig med carbon clincher? [Re: torinb] #2341979 05/09/2016 10:28
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi Offline
Krokoknøtt
Offline
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
Sitat: torinb
Broderen kjørte ned fra Pico de las nieves på GC i 37 graders varme på Vision Metron 40 Carbon clincher forrige uke.


Hva sier selgeren/produsenten til dette da? "Brukerfeil, KTHX, BYE"?


Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #2342059 05/09/2016 13:00
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Hadde i utgangspunktet planer om å gå over til carbon clincher med skivebrems neste sesong, da jeg synes pariser er stressende og mye styr.

Slik jeg forstår det vil dette unngå problemer med varmeutvikling, men konstruksjonen av selve felgen vil fortsatt være skjør og utsatt for potholes etc.?


Create the problem and sell the solution
Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #2342072 05/09/2016 13:32
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Nei, det tror jeg ikke. Det er jo ikke noe problem hverken på sti eller dh. Er varmen fra bremsene som er problemet. Det eneste problemet med hull i veien, er at det er mye dyrere å skifte felgen ;-)

Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #2342077 05/09/2016 13:55
Registrert: May 2016
Innlegg: 23
B
birnando Offline
Fersking
Offline
Fersking
B
Registrert: May 2016
Innlegg: 23
Etter å ha sett et sett med Roval 65 ryke for annen gang for samme fyren, denne gang ned fra Dalsnibba til Geiranger, vil jeg i alle fall ikke velge carbon clincher uten skiver. Felgen rett og slett imploderte på et 10cm langt parti, og det så ut som varmen krøllet materialet nesten opp til eikene. Lå og koste meg nedover med skivebremser uten den ringeste antydning til sånt tullball.

Re: Farlig med carbon clincher? [Re: Diffie Hellmann] #2342419 06/09/2016 11:16
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 63
T
torshovekspress1 Offline
Medlem
Offline
Medlem
T
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 63
Sitat: Diffie Hellmann
Sitat: Spiffhopeless
ALDRI
Anbefaler deg å sette deg inn i temaet før du bombastisk sier "ALDRI". F.eks bremsetesten fra det tyske magasinet Tour's siste test av karbon kanttrådshjul...

Kan du oppsummere kort, med mindre innholdet er allment tilgjengelig online, helst på et forståelig språk? ICON_WINK

Er for øvrig enig med deg. Har null erfaring med karbonhjul, men har forstått det sånn at årets, og neste års carbon clinchers, fra de beste produsentene, verken har problemer med varmgang, modulasjon eller med å stoppe i regnvær. Situasjonen vil helt sikkert være annerledes for eldre eller rimeligere hjulsett, men la oss ikke generalisere. Les for eksempel bloggen InTheKnowCycling:

"I’ve tested current generation carbon clinchers on 8%, 1 mile downhill stretches dragging the brakes the whole way and they aren’t even warm to the touch at the bottom. I’ve also used carbon clinchers with textured brake tracks in the rain and can’t tell a whole lot of difference compared to braking on alloy wheels."

Eller, hvis man skal tro ZIPP:

"When it comes to braking, “good for a carbon rim” wasn’t good enough for the 404 NSW. We wanted braking performance that was better than aluminum rims, and we’ve achieved that goal. Our industry leading silicon carbide Showstopper™ brake track delivers unmatched stopping power and modulation regardless of weather conditions or the length of the descent. With Showstopper™ braking performance, you’ll need to find another excuse not to ride on rainy days."

Redigert av torshovekspress1; 06/09/2016 12:01.
Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #2342605 06/09/2016 18:52
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 13
G
GT1974 Offline
Fersking
Offline
Fersking
G
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 13
Shit, har aldri tenkt på at dette er farlig. Har noen gamle carbon clinchers, Reynolds Assault. Kjøpte sykkelen i 2009 så hjulene er jo da i hvert fall 7 år gamle og sikkert pr def "gamle". Har vært en uke på Mallorca på våren de siste 5 årene. Er litt pingle i nedoverbakker så innbiller meg at jeg bremser mer enn nok, aldri hatt noe trøbbel med mine hjul som følge av det i hvert fall.... Kjenner nå at jeg kommer til å tenke på faren for "smelting" av hjul neste gang.. frown

Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #2342613 06/09/2016 19:05
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Hincapie Gran Fondo forbyr carbon clinchers, Levi's Gran Fondo anbefaler å ikke bruke de pga. mange erfaringer med problemer i rittet.

Begge er så vidt jeg vet fjellete ritt med massive utforkjøringer.


Create the problem and sell the solution
Re: Farlig med carbon clincher? [Re: GT1974] #2342667 06/09/2016 20:45
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi Offline
Krokoknøtt
Offline
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
Sitat: GT1974
Har vært en uke på Mallorca på våren de siste 5 årene. Er litt pingle i nedoverbakker så innbiller meg at jeg bremser mer enn nok, aldri hatt noe trøbbel med mine hjul som følge av det i hvert fall.... Kjenner nå at jeg kommer til å tenke på faren for "smelting" av hjul neste gang.. frown


Eh... spontansmelting på den 6. gangen? Præhæ ICON_SMILE


Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Farlig med carbon clincher? [Re: veritas_tm365] #2343173 08/09/2016 09:29
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 36
R
rkaspers Offline
Fersking
Offline
Fersking
R
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 36
Uten å være bombastisk vil jeg tippe det er en sammenheng mellom hvor god man er på utforkjøringer og ødelagte carbon clinchers.

Erfaringsmessig er det de som er litt pinglete nedover som sitter på bremsen nedover. De som er gode lar hjula rulle fritt før de hugger i bremsen rett før svingen ICON_SMILE

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå