Tykkelsen på et kjede har vel fint lite å gjøre med matrialet de bruker i selve kjedet.
Utover dette så virker det nærmest utrolig at folk her inne skal ha så mye watt at de tråkker et kjede tvert av.
Mtp. beinstryke så stiller jeg i klassen rimelig sterk i beina selv. har til dags dato aldri klart å tråkke av et kjede. Kjører Dura Ace kjeder jeg for min del, både på racer og terreng. Bytter kjede konsekvent på 350 mil på begge syklene mine. Ser på det som en normal slitasje del. Kassettene varer mye lenger også for min del.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
Har tatt av minsteskiva. Bruker 36-48. Ligger alltid på 48 når jeg skal trene styrke. Sist på ST-kranken røk den på 44-11. I dag var det 48-14.
Verken 44-11 eller 48-14 gir vel en rett kjedelinje? Altså feilbelaster du kjedene ved å tråkke slik du gjør. I tillegg skjønner jeg ikke helt hvorfor produsentene skal ta utgangspunkt i din noe spesielle variant av styrketrening og ikke heller i normal bruk og proffbruk.
Det høres ut som at du skulle prøve singlespeed isteden. Da vil du ha optimal kjedelinje hele tiden og du vil kunne bruke de sterkeste kjedene som finnes.
Re: Verdens sterkeste kjede
[Re: Dan]
#161952404/06/201311:39
Har tatt av minsteskiva. Bruker 36-48. Ligger alltid på 48 når jeg skal trene styrke. Sist på ST-kranken røk den på 44-11. I dag var det 48-14.
Verken 44-11 eller 48-14 gir vel en rett kjedelinje? Altså feilbelaster du kjedene ved å tråkke slik du gjør. I tillegg skjønner jeg ikke helt hvorfor produsentene skal ta utgangspunkt i din noe spesielle variant av styrketrening og ikke heller i normal bruk og proffbruk.
Det høres ut som at du skulle prøve singlespeed isteden. Da vil du ha optimal kjedelinje hele tiden og du vil kunne bruke de sterkeste kjedene som finnes.
Jeg vet alt dette og er enig med at de seff ikke skal ta hensyn til meg. Likevel, et faktum gjenstår: Det har ikke skjedd meg med mine 8-delte system. Kun 9-delte.
Gjorde en annen observasjon da jeg tok med mtben på samme sted. Dro 44-15/16 greit opp. Ingen knirking og gikk helt fint. Mot slutten av en annen bakke, kom følelsen av at kjede skulle ryke igjen. Også dette er ganske nytt. Rundt 10 mil kjørt. Følelsen kom da jeg begynte å slite og sykkelen begynte å krenke. I forgårs begynte jeg akselrasjonen etter en sving, også da med litt krenk. Ikke noe sinnsykt men likevel nok til å påvirke virker det som.
Jeg klarer helt fint å unngå brudd, men da må jeg sykle med det i bakhuet og trene litt annerledes. F.eks tunge tråkk sittendes har alltid gått fint. Likevel, holder fast med hele poenget mitt som er og var, det har aldri skjedd meg med mine bililige 8-delte systemer.
Tenker også singlespeed og har brukt 8-eren som det. Gadd bare aldri legge om da jeg aldri hadde problemer med den. Den kan dessuten være greit å ha en enkelt måte å bytte litt på etter dagsformen. Enn så lenge.."gamle" systemer virker også som å være en løsning. Vurderer også større storeklinge for å unngå 11-eren bak.
En tredje mulighet som jeg er usikker på mtp kranklager. Virker jo å ha godt med feste i huset, så vurderer også å legge inn ekstra spacere på HT2-settet. Flytte linja utover litt. Men er litt redd for at det da skal bli svakere.
Edit.. Når man først begynner å analysere, så er det jo flere tenkelige variable som spiller inn. 8-delte har vært på 29r. 9erne på begge størrelser. 8eren hadde 42 som største, men også litt kortere BB enn anbefalt. Vel, oppsettene har aldri vært identiske så 100% riktig konklusjon kan jeg ikke trekke. Men magefølelsen sier likevel at 8erne virker mer robuste sideveis.
Jeg lette etter tysek Bikes test av kjeder for en stund siden, men fant den ikke, så jeg har sjekket litt rundt styrke på kjeder på wikipedia og funnet følgende interssante fakta.
Quote:
A typical bicycle chain uses 41 series chain with a minimum tensile strength of 1,500 pounds (680 kg) and a working load of 500 lb (227 kg). The width of the chain is variable, and does not affect the load capacity.
Her hevdes det at bredden på kjede ikke spiller noen rolle for styrken. Jeg antar at det gjelder kjeder som operer i optimal linje (rett) Det er ikke utenkelig at belastningen du legger i kjedet i en skrå vinkel faktisk vrenger av sideplater. Det er nemlig slik at:
Quote:
The lightweight chain of a bicycle with derailleur gears can snap (or rather, come apart at the side-plates, since it is normal for the riveting to fail first) because the wearing pins inside are not parallel, they are barrel-shaped. Contact between the pin and the bush is not the regular line, but a point. This form of construction is necessary because the gear-changing action of this form of transmission requires the chain to both bend sideways and to twist.
"Pinnene" i kjedet ikke er parallelle men koniske. Voldsom kraft i skrå vinkel vil etter det jeg kan forstå gi ekstra press på sideplatene noe som kan føre til at de presses av. Løper kjedet i en rett linje er det forbausende så lenge de holder i forhold til om de brukes med gir.. Nidelt Dura Ace gir meg opp til to år på singlespeeden mens det går flere i sesongen på girsykkelen. Forøvrig er det hardhet i godset ol. som utgjør ulikhet vedmotstand mot slitasje og det kan vi nok se bort fra her.
Løsningen for deg vil være å finne noe som gjør at du kan kjøre med en mest mulig optimal kjedelinje. Dyrest og best er et oppsett med Rohloff. ---> Shimano Alfine (og ikke gire under press) ---> Singlespeed med latterlig utveksling 53/16 eller noe --> unngå 11ern. Eventuelt kan du se om du kan fore ut storskiva noe får å få den mer på linje med 11 drevet. Du vil få dårligere giring, men det virker som om du ikke er mye på midtskiva uansett.
Om et (bittelitt) bredere kjede vil være sterkere når det er bøyd er jeg ikke rette mann for å si, men jeg har vanskelig for å se at åttedelt skal være særlig sterkere.
Jeg tror du har skrevet et sted hvor mye du løfter, men kan du gi et estimat av ettbeinsstyrken din sånn for morro skyld.
Følelsen kom da jeg begynte å slite og sykkelen begynte å krenke. I forgårs begynte jeg akselrasjonen etter en sving, også da med litt krenk. Ikke noe sinnsykt men likevel nok til å påvirke virker det som.
Da har jeg en ny teori, nemlig at du får litt for mye fleks i bakrammen, noe som jo vil gi mest utslag i svinger. Da ligger ikke kassetten og kranken i plan og risikoen blir større for å legge press på sideplatene i kjedet.
Vasker, smører og tørker han av kjedet regelmessig
Unødvendig å vaske kjedet like ofte som man smører, da god smøring også renser kjedet.
Tja, jo, kanskje. En kjede burde vaskes flittig da støv og gjørme og slikt kan komme på kjedet uansett hvor god smøring du har. Og det kombinert med vann og olje lager en slipepasta som igjen sliter kjedet og ellers drivverk. Så jo, vasking av kjede og ellers drivverk er meget viktig om man ikke vil skifte ut ting hele tiden.
Har dette fått stått uimotsagt så lenge?
Redigert av cvrokka; 04/06/201312:58.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Jeg har en teori om at et kjede har lettere for å ryke om man bruker lilleskiva istedetfor mellomskiva (om man kan klare seg med mellomskiva og få samme gir), pga. at man på lilleskiva kommer mye nærmere krankakselen og at man derfor får langt større belastning på kjedet.
Kan jo være at selv en sterk og tung fyr ikke vil ha nubbsjans til å ødelegge kjedet bare ved å tråkke uansett, men jeg ser for meg at slitasjen og sjansen for brudd reduseres ved å ta hensyn til det.
Kan dette stemme? Mer watt på lilleskiva med samme innsats altsa?
Interessante tips. Og kanskje også det påskuddet til å handle litt etter å ha sittet og holdt meg borte fra "post order" noen dager. Ramma er der hvor penga har blitt spart.
Har ikke trent styrke per se på en stund. Jeg har villet se om sykling bidrar til vedlikehold og økning på enkelte områder. Hadde 130kg på pausa frontbøy sist. Veide etter tid på døgnet mellom 80-82 kg da. Har ikke turt å veie meg på disse 9 måneder for da ville jeg blitt fortvila. Men kanskje rundt 75-77 kg nå. Uansett, det jeg var svakest i er det som amerikanere kaller "second pull" i vektløfting. Det egentlige draget som får stanga over hodet. Slack geometri, kort stem og reach, raiser bar på 70+ føler jeg er god substitutt for dette og er da "eksperimentet" mitt. Har ennå ikke fått målt ift til vektstang, men det føles som styrken har økt i denne fase. "Out of the hole" er jeg rimelig sikker på at den er gått ned. Hoftene mine er mye smalere. Men det er i "second pull" fasen at kjedene ryker, typisk at sidene gir etter. Jobber hardt for å holde sykkelen rett, men blir ofte tøft mot slutten. Girer dog aldri.
Apropos ramme... Jeg vurderte det litt som at 29r hjula var det som "holdt igjen trykket" litt i dragene. Kan det tenkes at lengre stagg vel så gjerne er forklaring. Dessuten er den ramma nok min stiveste. Lengre stagg vil jo nødvendigvis gi lengre kjede og da mindre bøy rundt 11eren. Vil det også gi mindre rammespenn/bøy ? (28 hjulene på sist ryk sitter på en ombygd 26r)
Interessant, her ser man hvordan testen ble gjort.
Abit, bruk kjede ditt som du vil. "Alle andre" som bruker kjedet slik det var designet å brukes fikser dette helt fint!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Jeg har en teori om at et kjede har lettere for å ryke om man bruker lilleskiva istedetfor mellomskiva (om man kan klare seg med mellomskiva og få samme gir), pga. at man på lilleskiva kommer mye nærmere krankakselen og at man derfor får langt større belastning på kjedet.
Kan jo være at selv en sterk og tung fyr ikke vil ha nubbsjans til å ødelegge kjedet bare ved å tråkke uansett, men jeg ser for meg at slitasjen og sjansen for brudd reduseres ved å ta hensyn til det.
Kan dette stemme? Mer watt på lilleskiva med samme innsats altsa?
Ikke mer effekt (watt), men mer kraft på kjedet ved samme effekt og kadens.
De to seneste observasjoner.... Jeg blanda kjedene. Sram var satt på mtb , som da ennå ikke har røket. (Sry Sram). Mens, også brukt under 20 mil og et par dager mer, det var et hg-50 på det siste som røk. Forklarer at jeg ikke kunne finne power-linken....
Den andre observasjonen. HT2 settet er 170mm, mens ST er 175. Ser man helt bort fra feil og slitasjer (krankene er ganske lite brukt), rammestivhet..., så kan vel krankarmlengde spille inn mtp kraftutviklingsmaksimumspunkt. 170mm sykkelen er nok også 3-4 kg lettere. Ikke per se, men den andre har pakkebærer og verktøy m.m
Apropos lengde..175 mm gjør meg mer sliten i rumpe og hams, mens 170mm overvekt på quads, vastus medialis. Første kan tyde på større kraft rund kl 12 mens sistnevnte rundt 9. Tviler på at førstnevnte punkt gir like stor makskraft som sistnevnte. Blir litt som full- vs halvbøy
Første tiltak på minstemann, blir en ekstra spacer for å flytte kjedelinjen litt. Tror det kan funke godt nok, og et ikke-shimano kjede. (Har aldri prøvd de dyreste til dem. Kan jo være stor forskjell i material osv. Men får man 3 for prisen av 1...)