|
|
Bilist mot syklist konflikter i media.
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
08/06/2013 09:47
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: anderfo]
08/06/2013 16:10
|
Unparalleled
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Enig med Kaggestad her, litt av gleden med å sykle forsvinner når det er så mye hat der ute. Syntes ikke det er et demokrati verdi at bruken av et fellesgode som veier skal avgjøres av de som er villig til å bruke det sterkeste maktmiddelet. Men dette er tydligvis et vepsebord ingen politiker vil stikke handa nedi i et valgår. Det er heller ikke så rart at det er en del som ikke forstår at det å angripe noen med bil er like alvorlig som å angripe noen med øks når det er så tydlig at politi/rettsvesen heller ikke syntes det er like alvorlig. En kvinne fikk 45 dager for å ha kjørt ned en syklist med bil, hun sa hun bare skulle skremme. Lurer på hvor mye en mann hadde fått for å han slått en dame med en øks, og så sagt han bare skulle skremme....
Redigert av Unparalleled; 08/06/2013 16:11.
|
|
|
08/06/2013 19:29
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Dog litt skuffende at Kaggestad som taxisjåføren tror man må gå av sykkelen og gå over fotgjengerfelt.
Redigert av Goldrush; 08/06/2013 20:08.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
[Re: Goldrush]
08/06/2013 20:26
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Dog litt skuffende at Kaggestad som taxisjåføren tror man må gå av sykkelen og gå over fotgjengerfelt. Det er kun gående og de som regnes som gående i gangfelt, som trafikanter i veibanen har vikeplikt for.
|
|
|
[Re: loik]
08/06/2013 21:29
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Dog litt skuffende at Kaggestad som taxisjåføren tror man må gå av sykkelen og gå over fotgjengerfelt. Det er kun gående og de som regnes som gående i gangfelt, som trafikanter i veibanen har vikeplikt for. Ja, men i artikkelen gis det et inntrykk av at man ikke har lov til å sykle i gangfelt overhodet.
|
|
|
09/06/2013 01:16
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Kaggestad sier masse fornuftig, over hele linja. Men når det gjelder konfliker.... Jeg merker at bilistene tar mer hensyn nå i høgsesong. Antakelig rett og slett fordi det er så mange som sykler at de vet at de vil bli drapsmenn om de ikke følger med. Spesielt med alle lunatics. På vinteren så gir de samme a big f F.
|
|
|
[Re: trondmm]
09/06/2013 07:21
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Dog litt skuffende at Kaggestad som taxisjåføren tror man må gå av sykkelen og gå over fotgjengerfelt. Det er kun gående og de som regnes som gående i gangfelt, som trafikanter i veibanen har vikeplikt for. Ja, men i artikkelen gis det et inntrykk av at man ikke har lov til å sykle i gangfelt overhodet. – Hvis du for eksempel skal krysse ved fotgjengerovergangen, skal du gå av sykkelen og trille den, sier Farook. Hvis trafikantene i veibanen skal ha vikeplikt for en. – Det sier jussen, og jeg husker en gang jeg satt på med en taxisjåfør som holdt på å kjøre ned en syklist fordi han trillet over og han mente han hadde retten på sin side, men jeg mener det går ikke an å være så rigid, svarer Kaggestad. Så Kaggestad mener man skal kunne trille(på sykkelen) over gangfeltet uten at det gir trafikantene i veibanen påkjørsrett, men det betyr ikke at trafikantene i veibanene skal gi klart signal om at de har intensjon om å stanse/vike.
|
|
|
[Re: loik]
09/06/2013 08:37
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Så Kaggestad mener man skal kunne trille(på sykkelen) over gangfeltet uten at det gir trafikantene i veibanen påkjørsrett, men det betyr ikke at trafikantene i veibanene skal gi klart signal om at de har intensjon om å stanse/vike. Jo, men når han sier "Det sier jussen", så sier han seg enig i drosjesjåførens påstand om at syklister ikke har lov til å sykle over et gangfelt.
|
|
|
09/06/2013 08:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så Kaggestad mener man skal kunne trille(på sykkelen) over gangfeltet uten at det gir trafikantene i veibanen påkjørsrett, men det betyr ikke at trafikantene i veibanene skal gi klart signal om at de har intensjon om å stanse/vike. Jo, men når han sier "Det sier jussen", så sier han seg enig i drosjesjåførens påstand om at syklister ikke har lov til å sykle over et gangfelt. Jag tolkade det som att han säger att jussen säger att bilarna inte har vikeplikt om man syklar över.
|
|
|
[Re: fredriks]
09/06/2013 09:52
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Jo, men når han sier "Det sier jussen", så sier han seg enig i drosjesjåførens påstand om at syklister ikke har lov til å sykle over et gangfelt. Jag tolkade det som att han säger att jussen säger att bilarna inte har vikeplikt om man syklar över. Som sagt, påstanden fra drosjesjåføren er: "Hvis du for eksempel skal krysse ved fotgjengerovergangen, skal du gå av sykkelen og trille den". Dette tolker jeg som at han sier det ikke er lov til å sykle i gangfelt i det hele tatt. Til det svarer Kaggestad: "Det sier jussen". Min tolkning er at Kaggestad svarer "Ja, du har helt rett, loven sier at man ikke har lov til å sykle i gangfelt". Hva er det jeg tolker feil her?
Redigert av trondmm; 09/06/2013 09:52.
|
|
|
09/06/2013 09:55
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg velger å tro det er journalisten som har tatt en snarvei når det gjelder akkurat den kommentaren..
|
|
|
09/06/2013 10:03
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tolkar det som att de implicit (iallafall Kaggestad) pratar om situationer där någon bil måste vika för syklisten.
Han beskriver ju också en sådan situation
"– Det sier jussen, og jeg husker en gang jeg satt på med en taxisjåfør som holdt på å kjøre ned en syklist fordi han trillet over og han mente han hadde retten på sin side, men jeg mener det går ikke an å være så rigid, svarer Kaggestad."
|
|
|
09/06/2013 10:27
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Jag tolkar det som att de implicit (iallafall Kaggestad) pratar om situationer där någon bil måste vika för syklisten.
"– Det sier jussen, og jeg husker en gang jeg satt på med en taxisjåfør som holdt på å kjøre ned en syklist fordi han trillet over og han mente han hadde retten på sin side, men jeg mener det går ikke an å være så rigid, svarer Kaggestad." Problemet er at den siste setningen kan bety både "Grei, man har ikke vikeplikt for en som sykler over gangfeltet, men det gir deg ikke rett til å kjøre på dem" og "Greit, man har ikke lov til å sykle over gangfeltet, men det gir deg ikke rett til å kjøre på en som gjør det". Dermed mener jeg denne setningen ikke oppklarer noe som helst i forhold til hvordan "Det sier jussen" skal tolkes.
|
|
|
09/06/2013 17:59
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Tolker det som trondmm
Litt uklart er det, men Kaggestads respons på sjåførens uttalelse om at man må gå av syklen ved fotgjengerfelt er at "Det sier jussen.." Sett i lys av dette, når han snakker om syklisten som triller over, mener han nok sitter på sykkelsetet og triller over. Dette passer også best med at sjåføren mente han hadde påkjørsrett, og Kaggestads utsagn om at det ikke går an å være så rigid.
|
|
|
09/06/2013 18:44
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
"– Det sier jussen, og jeg husker en gang jeg satt på med en taxisjåfør som holdt på å kjøre ned en syklist fordi han trillet over og han mente han hadde retten på sin side, men jeg mener det går ikke an å være så rigid, svarer Kaggestad." Problemet er at den siste setningen kan bety både "Grei, man har ikke vikeplikt for en som sykler over gangfeltet, men det gir deg ikke rett til å kjøre på dem" og "Greit, man har ikke lov til å sykle over gangfeltet, men det gir deg ikke rett til å kjøre på en som gjør det". Dermed mener jeg denne setningen ikke oppklarer noe som helst i forhold til hvordan "Det sier jussen" skal tolkes. Nå sa han vitterlig nok "trillet over" noe som jeg forstår som at syklisten gikk av sykkelen og trillet den over gangfeltet. Da har bilisten absolutt stopplikt.
|
|
|
[Re: RoyK]
10/06/2013 04:41
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
"– Det sier jussen, og jeg husker en gang jeg satt på med en taxisjåfør som holdt på å kjøre ned en syklist fordi han trillet over og han mente han hadde retten på sin side, men jeg mener det går ikke an å være så rigid, svarer Kaggestad." Problemet er at den siste setningen kan bety både "Grei, man har ikke vikeplikt for en som sykler over gangfeltet, men det gir deg ikke rett til å kjøre på dem" og "Greit, man har ikke lov til å sykle over gangfeltet, men det gir deg ikke rett til å kjøre på en som gjør det". Dermed mener jeg denne setningen ikke oppklarer noe som helst i forhold til hvordan "Det sier jussen" skal tolkes. Nå sa han vitterlig nok "trillet over" noe som jeg forstår som at syklisten gikk av sykkelen og trillet den over gangfeltet. Da har bilisten absolutt stopplikt. Hvis drosjesjåføren har retten(trafikanter i veibanen har ikke vikeplikt for andre enn gående og de som regnes som gående i gangfelt) på sin side i den situasjonen, så må syklisten ha trillet over gangfeltet sittende på sykkelen, og ikke gått og trillet sykkelen ved sin side(som regnes som gående i gangfelt, og som dermed trafikanter i veibanen har vikeplikt for).
|
|
|
[Re: Goldrush]
10/06/2013 05:49
|
Myrulv
Entusiast
|
Entusiast
Tolker det som trondmm
Litt uklart er det, men Kaggestads respons på sjåførens uttalelse om at man må gå av syklen ved fotgjengerfelt er at "Det sier jussen.." Sett i lys av dette, når han snakker om syklisten som triller over, mener han nok sitter på sykkelsetet og triller over. Dette passer også best med at sjåføren mente han hadde påkjørsrett, og Kaggestads utsagn om at det ikke går an å være så rigid.
Trafikkreglene pålegger deg vikeplikt, men gir ikke noen "påkjørsrett". Det er merkelig at bilister som ellers har et noe tilbakelent forhold til fartsgrenser og slikt er helt nazi i sine forventninger til syklister. Når jeg kjører synes jeg det er greiere å vente 10 sek på en syklist som passerer gangfeltet enn betydelig lengre gående. Men det er vel rimelig at bilister som blir rasende over å bli liggende noen øyeblikk bak syklister foretrekker å vente lengst mulig ved fotgjengerfelt, ting skal være forskriftsmessig må vite.
|
|
|
[Re: Myrulv]
10/06/2013 06:46
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
[/quote] "Trafikkreglene pålegger deg vikeplikt, men gir ikke noen "påkjørsrett"."
Jeg er enig i det, men antagelig ikke sjåføren som det refereres til. Ellers enig i at det er bedre at man sykler over så lenge man tydelig viser at man skal ut i fotgjengerfeltet, og ikke bare plutselig vrenger ut.
Redigert av Goldrush; 10/06/2013 06:50.
|
|
|
10/06/2013 08:57
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: Valentino]
10/06/2013 09:02
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Så får vi håpe det er starten på noe som kan føre frem.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Myrulv]
10/06/2013 17:06
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Tolker det som trondmm
Trafikkreglene pålegger deg vikeplikt, men gir ikke noen "påkjørsrett". Det er merkelig at bilister som ellers har et noe tilbakelent forhold til fartsgrenser og slikt er helt nazi i sine forventninger til syklister. Når jeg kjører synes jeg det er greiere å vente 10 sek på en syklist som passerer gangfeltet enn betydelig lengre gående. Men det er vel rimelig at bilister som blir rasende over å bli liggende noen øyeblikk bak syklister foretrekker å vente lengst mulig ved fotgjengerfelt, ting skal være forskriftsmessig må vite. Problemet er hastigheten syklister kan komme i, inn i gangfeltet, hvis trafikantene i veibanen skulle hatt vikeplikt.
|
|
|
[Re: anderfo]
11/06/2013 07:42
|
Dan
More than words
|
More than words
Det finnes tre argumenter fra syklistenes side som jeg blir like oppgitt hver gang jeg leser dem i kommentarfeltene: 1. "Vi driver med trening, da kan vi ikke bruke gangveien." Det er helt riktig at det funker dårlig å ligge i gangveien og sykle fort-fort med deilig landeveiflyt. Men det er et argument som aldri noensinne kommer til å overbevise en bilist. Det eneste man oppnår ved å spille det kortet er at syklister ser ut som egoistiske tullinger som skal ha veien som lekegrind, uansett hvor mye rett man har til det. (Jeg sier ikke at man ikke skal trene i veien, bare ikke bruk det som argument overfor bilister.) 2. "Gangveien er full av grus, glasskår og asfaltskjøter som skader følsomme racerhjul." Det er også et argument som ikke funker overfor bilister. De vil aldri si "åja, men daså". De vil bare tenke og si "men så kjøp deg en egnet sykkel da". Jeg er tildels enig. Det går helt fint å sykle racer på dårlige gangveier, bare man sykler like "lett" som man ville gjort på en dårlig grusvei. Man trenger ikke salsgulv for å kjøre med smale dekk og man vil i hvert fall aldri overbevise en bilist om at pinglete sykkel er et legitimt argument for å sykle ute blant bilene. 3. "På gangveien er det ikke lov å sykle fortere enn 8-9 km/h." Det er et så tullete utsagn at det ikke en gang er et argument. Det er bare vås. Jeg sykler ofte i 50-60 km/h på gangvei hvis ikke det er folk der, og hvis det er folk der så sykler jeg, avhengig av øyekontakt, alder på fotgjengeren, plass i bredden osv, forbi dem i 15-25 km/h. Bare i unntaksfall er situasjonen slik at jeg må ned i gangfart for ikke å skremme folk. Å bruke krav om lav fart, gjerne kombinert med å utmale seg som fotgjengernes hellige beskytter, som argument for ikke å bruke gangveien er bare en dårlig unnskyldning fordi man ikke gidder å sette ned farten innimellom. Og igjen, det funker ikke som argument mot bilister. For å parafrasere, jeg driter i hvor du sykler, bare ikke argumenter som en tulling for det. 
|
|
|
[Re: Dan]
11/06/2013 07:52
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Håller med dig men förstår inte att du konsekvent verkar använda "gangvei" när jag tror att du oftast menar gang och sykkelvei.
På en gangvei får du faktiskt inte passera fotgjengare i 15-25km/h.
|
|
|
11/06/2013 07:59
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det finnes tre argumenter fra syklistenes side som jeg blir like oppgitt hver gang jeg leser dem i kommentarfeltene: 1. "Vi driver med trening, da kan vi ikke bruke gangveien." Det er helt riktig at det funker dårlig å ligge i gangveien og sykle fort-fort med deilig landeveiflyt. Men det er et argument som aldri noensinne kommer til å overbevise en bilist. Det eneste man oppnår ved å spille det kortet er at syklister ser ut som egoistiske tullinger som skal ha veien som lekegrind, uansett hvor mye rett man har til det. (Jeg sier ikke at man ikke skal trene i veien, bare ikke bruk det som argument overfor bilister.) 2. "Gangveien er full av grus, glasskår og asfaltskjøter som skader følsomme racerhjul." Det er også et argument som ikke funker overfor bilister. De vil aldri si "åja, men daså". De vil bare tenke og si "men så kjøp deg en egnet sykkel da". Jeg er tildels enig. Det går helt fint å sykle racer på dårlige gangveier, bare man sykler like "lett" som man ville gjort på en dårlig grusvei. Man trenger ikke salsgulv for å kjøre med smale dekk og man vil i hvert fall aldri overbevise en bilist om at pinglete sykkel er et legitimt argument for å sykle ute blant bilene. 3. "På gangveien er det ikke lov å sykle fortere enn 8-9 km/h." Det er et så tullete utsagn at det ikke en gang er et argument. Det er bare vås. Jeg sykler ofte i 50-60 km/h på gangvei hvis ikke det er folk der, og hvis det er folk der så sykler jeg, avhengig av øyekontakt, alder på fotgjengeren, plass i bredden osv, forbi dem i 15-25 km/h. Bare i unntaksfall er situasjonen slik at jeg må ned i gangfart for ikke å skremme folk. Å bruke krav om lav fart, gjerne kombinert med å utmale seg som fotgjengernes hellige beskytter, som argument for ikke å bruke gangveien er bare en dårlig unnskyldning fordi man ikke gidder å sette ned farten innimellom. Og igjen, det funker ikke som argument mot bilister. For å parafrasere, jeg driter i hvor du sykler, bare ikke argumenter som en tulling for det. +1 (og liten applaus) Disse argumentene virker like godt på haterne som argumentet "veien er ikke en treningsarena" funker på oss.
|
|
|
11/06/2013 08:59
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Håller med dig men förstår inte att du konsekvent verkar använda "gangvei" när jag tror att du oftast menar gang och sykkelvei.
Er det egentlig noen praktisk forskjell? Såvidt jeg kan se er begrepet gang- og sykkelveg bare brukt i skiltforskriften: 522 Gang- og sykkelveg Skiltet angir veg som er anlagt for gående og syklende. Skiltet angir dessuten at trafikkreglenes bestemmelser om bruk av slik veg gjelder.
Trafikkreglene nevner gangveg og sykkelveg, men det eneste som står om gang- og sykkelveg er under definisjoner: f) Gangveg og sykkelveg: Veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for gående, syklende eller kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, gjerde, kantstein eller på annen måte.
Jeg er enig i at de argumentene dan lister opp er relativt enkle å argumentere mot rent retorisk, men jeg er usikker på om det har særlig hensikt å bry seg. Kranglefantene kommer ikke til å bli omvendt, og de som måtte lese en diskusjon uten forutintatthet kommer sansynligvis til å bite seg mer merke i hvem som bruker mest usaklighet enn disse argumentene (Tror jeg). Personlig teller følgende faktorer inn ved beslutning av å bruke sykkelveg eller gangveg. Trekker opp. (Mer sannsynlig at den blir brukt) +Skiltet, eller kjent og vet vegen fører dit jeg vil +Ikke tett gangtrafikk +vegen har begrensede forbikjøringsmuligheter (sperrelinje, stor trafikk, smal etc) +Motbakke Trekker ned: -Ikke skiltet og ukjent -Tett gangtrafikk -Ingen adkomst (Over grøft eller hevet kantstein for å komme til vegen) -Feil side av vegen (Må krysse motgående kjøreretning for å komme av/på) -Mangelfulle siktlinjer i kryss og utkjørsler (Medfører full stopp i alle kryss og utkjørsler for å unngå kollisjon) --Mange kryssende utkjørsler (Utkjørsler er spesiellt farlige over slike veier da bilister ikke kan påregnes å følge med på trafikken på langsgående sykkel/gang- og sykkelveg, som syklist må du dermed i praksis følge med på og vike for biler som kommer ut av utkjørsler og biler som kommer fra vegen både forfra og bakfra, da er den alminnelige veien langt tryggere) Desverre feiler svært mange g/s veier på det siste punktet, noe som gjør at 'sikkerheten' disse tilbyr er illusorisk og reellt sett negativ.
|
|
|
11/06/2013 09:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det finnes tre argumenter fra syklistenes side som jeg blir like oppgitt hver gang jeg leser dem i kommentarfeltene: 1. "Vi driver med trening, da kan vi ikke bruke gangveien." Det er helt riktig at det funker dårlig å ligge i gangveien og sykle fort-fort med deilig landeveiflyt. Men det er et argument som aldri noensinne kommer til å overbevise en bilist. Det eneste man oppnår ved å spille det kortet er at syklister ser ut som egoistiske tullinger som skal ha veien som lekegrind, uansett hvor mye rett man har til det. (Jeg sier ikke at man ikke skal trene i veien, bare ikke bruk det som argument overfor bilister.) 2. "Gangveien er full av grus, glasskår og asfaltskjøter som skader følsomme racerhjul." Det er også et argument som ikke funker overfor bilister. De vil aldri si "åja, men daså". De vil bare tenke og si "men så kjøp deg en egnet sykkel da". Jeg er tildels enig. Det går helt fint å sykle racer på dårlige gangveier, bare man sykler like "lett" som man ville gjort på en dårlig grusvei. Man trenger ikke salsgulv for å kjøre med smale dekk og man vil i hvert fall aldri overbevise en bilist om at pinglete sykkel er et legitimt argument for å sykle ute blant bilene. 3. "På gangveien er det ikke lov å sykle fortere enn 8-9 km/h." Det er et så tullete utsagn at det ikke en gang er et argument. Det er bare vås. Jeg sykler ofte i 50-60 km/h på gangvei hvis ikke det er folk der, og hvis det er folk der så sykler jeg, avhengig av øyekontakt, alder på fotgjengeren, plass i bredden osv, forbi dem i 15-25 km/h. Bare i unntaksfall er situasjonen slik at jeg må ned i gangfart for ikke å skremme folk. Å bruke krav om lav fart, gjerne kombinert med å utmale seg som fotgjengernes hellige beskytter, som argument for ikke å bruke gangveien er bare en dårlig unnskyldning fordi man ikke gidder å sette ned farten innimellom. Og igjen, det funker ikke som argument mot bilister. For å parafrasere, jeg driter i hvor du sykler, bare ikke argumenter som en tulling for det. Hvis du passerer fireåringen min i 15km/t, kommer jeg til å rope etter deg at du må sykle saktere. Barn og folk med hunder passerer jeg i svært lav hastighet fordi barn og hunder er fullstendig uforutsigbare. De er det såpass mange av i mitt nærmiljø, at vegen er det eneste alternativet. Det ikke snakk om å sette ned farten "innimellom". Fotgjengere er en gjeng surremikkeler som kan finne på hva som helst og ulempen min med å sykle på samme veg som dem er langt større enn bilistens ulempe ved at jeg sykler langs veien. Den dagen sykkelklubbene tar hele veien grøft til grøft, sykler på høyre og venstre side, stopper i store klynger midt i veien, tekster på mobiltelefonen mens de sykler, samt har med seg hunder og små barn midt i veien og i tillegg ikke er underlagt regler - først den dagen blir dette sammenlignbart. Gang- og sykkelveg på venstre side er dessuten en livsfarlig innretning siden bilister som skal ut fra utkjørsel og svinge til høyre ofte ikke ser i din retning i det hele tatt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Tex]
11/06/2013 09:34
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Skal bli veldig interessant å se om en syklist som dreper syklist straffes hardere enn en bilist som dreper syklist.
|
|
|
11/06/2013 09:38
|
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
Nå er det byggd motorvei på kors og tvers gjenom hele norge faktisk gjenom hele europa. HVORFOR må bilerne kjøre på småveierne for!!!!!?!!!+!\
|
|
|
[Re: GeirK]
11/06/2013 10:07
|
Dan
More than words
|
More than words
Håller med dig men förstår inte att du konsekvent verkar använda "gangvei" när jag tror att du oftast menar gang och sykkelvei. Det var ment som et retorisk grep. Hvis du ser nøye etter så ser du at jeg har brukt ordet i mine sitater av hvordan det vanligvis blir argumentert fra syklister, og da blir det gjerne sagt "gangvei" for å understryke at det er uegnet for sykling. Hvis du passerer fireåringen min i 15km/t, kommer jeg til å rope etter deg at du må sykle saktere. Barn og folk med hunder passerer jeg i svært lav hastighet fordi barn og hunder er fullstendig uforutsigbare. Og alle disse situasjonene er det jeg klumper sammen under rubrikken "unntaksfall", ut fra mine egne erfaringer i mitt eget utvidede nærmiljø. Fotgjengere er en gjeng surremikkeler som kan finne på hva som helst og ulempen min med å sykle på samme veg som dem er langt større enn bilistens ulempe ved at jeg sykler langs veien. "Syklister er en gjeng surremikkeler som kan finne på hva som helst og ulempen min med å kjøre bil på samme veg som dem er langt større enn syklistens ulempe ved å sykle blant fotgjengerne." Igjen, jeg snakker ikke om hva jeg selv synes er riktig eller galt av oppførsel og veivalg. Kun om hvilke argumenter som bør trekkes frem eller holdes tilbake i diskusjoner med bilister.
|
|
|
|
|