Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 14 1 2 8 9 10 11 12 13 14

650b tråden

Re: 650b tråden [Re: krankdrev] #1595679 27/04/2013 18:51
K
krankdrev Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Fox har alt kommet med 2014 modellene sine, utvalget i 650b gafler har økt betraktelig!

http://www.ridefox.com/filter.php?m=bike&t=forks&f1=wheel&v1=27.5&ref=topnav

De to nederste gaflene er kanskje de mest spennende. At 650b ville komme til DH verdenen syns jeg virket helt innlysende, men at det skulle komme egne DH gafler alt nå hadde jeg kanskje ikke turt håpe på. Rart å tenke på at når jeg bygde mitt første 650b prosjekt for knapt 18 måneder siden var det enda vanskelig å finne tak i komponenter.

Redigert av krankdrev; 27/04/2013 19:25.
Re: 650b tråden [Re: Ynot] #1599051 02/05/2013 13:20
R
Richard T Offline
Det går opp, det går ned.
R
Sitat: Ynot
Sitat: Espen
Alt er bare tull når man vil at det skal være tull.

e

Det var dine ord, ikke mine. Sålenge forskjellen er så marginal som nå, er det lite argument for å bytte hjulstørrelse. Kommer det noen skikkelige dekk 650b -størrelse snart, så er ståa en annen.

Man må faktisk ha litt trykk i dekka for å få brukt sideknastene, lite problem med kollaps manglende stabilitet og kollaps av sidevegger med 25-30psi her i gården, men så kjører jeg ikke så hardt som enkelte gamle travere.

Det er ikke tvil i min sjel om at disse ordene kommer fra en som ikke har prøvd en skikkelig sykkel med 650B. Jeg har kjøpt meg en Norco Range Killer B, kom fra en Spec Pitch 2011 som i kategori sykkel er mer eller mindre identisk. Norcoen er raskere, mer stabil, klatrer bedre og er minst like leken. Og det er med dårligere gaffel og Hans Dampf med PaceStar mot Pitch med beste gaffel og RQ Black Chilli. Grepet er bedre enkelt og greit, og balansen i sykkelen blir litt mer "moto". Kommer aldri til å gå tilbake til 26". Bygger faktisk om DH-sykkelen min til 650B i disse dager ICON_WINK.

Så Tony; du må prøve det før du går så hardt ut, for det funker. Kanskje vet du, kanskje ikke, men jeg har syklet overalt i Bergen siden sent 80-tall og NC på nittitallet på 26" så jeg har bakgrunn å sammenligne med. Du trenger ikke trekke dette i tvil, og i hvert fall ikke i en tråd som er dedikert hjulstørrelsen og som stort sett blir lest av folk som har sett lyset. Det blir nesten trolling det der ICON_WINK

This site is like Krispy Kreme doughnuts dipped in crack cocaine for any connoisseur of bad ideas...
Re: 650b tråden [Re: Richard T] #1599052 02/05/2013 13:23
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Richard T
Sitat: Ynot
Sitat: Espen
Alt er bare tull når man vil at det skal være tull.

e

Det var dine ord, ikke mine. Sålenge forskjellen er så marginal som nå, er det lite argument for å bytte hjulstørrelse. Kommer det noen skikkelige dekk 650b -størrelse snart, så er ståa en annen.

Man må faktisk ha litt trykk i dekka for å få brukt sideknastene, lite problem med kollaps manglende stabilitet og kollaps av sidevegger med 25-30psi her i gården, men så kjører jeg ikke så hardt som enkelte gamle travere.

Det er ikke tvil i min sjel om at disse ordene kommer fra en som ikke har prøvd en skikkelig sykkel med 650B. Jeg har kjøpt meg en Norco Range Killer B, kom fra en Spec Pitch 2011 som i kategori sykkel er mer eller mindre identisk. Norcoen er raskere, mer stabil, klatrer bedre og er minst like leken. Og det er med dårligere gaffel og Hans Dampf med PaceStar mot Pitch med beste gaffel og RQ Black Chilli. Grepet er bedre enkelt og greit, og balansen i sykkelen blir litt mer "moto". Kommer aldri til å gå tilbake til 26". Bygger faktisk om DH-sykkelen min til 650B i disse dager ICON_WINK.

Så du; følg med eller ta deg en bolle.

Kan jo hende at Killer B rett og slett er en bedre sykkel en Pitch, geometrimessig og alt.
Pitch er jo tross alt en gammel og umoderne plattform sammenlignet med KillerB.

Igjen, det er gode og dårlig sykler, uavhengig av størrelsen på hjula :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: 650b tråden [Re: RazeFaze] #1599060 02/05/2013 13:33
R
Richard T Offline
R
Sitat: RazeFaze

Kan jo hende at Killer B rett og slett er en bedre sykkel en Pitch, geometrimessig og alt.
Pitch er jo tross alt en gammel og umoderne plattform sammenlignet med KillerB.

Igjen, det er gode og dårlig sykler, uavhengig av størrelsen på hjula :-)

Det kan jo aldri helt avklares, men Pitch var ikke umoderne, tvert i mot. Lang wb, lav krank, kort chainstay, slakk styrevinkel. Det var derfor jeg kjøpte den, den hadde bedre geometri enn Enduro fra samme år. Var kanonfornøyd med den jeg. Men men, det er bare å diskutere i vei, jeg vet hva jeg vil ha i hvert fall, enig trenger vi ikke være noen av oss ICON_WINK

Re: 650b tråden [Re: krankdrev] #1599185 02/05/2013 17:22
K
krankdrev Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Jeg har prøvd både 26" hjulsett og 650b på samme sykkelen.
Den var født som en 26" sykkel, men fungerer uten tvil bedre med 650b hjul.

En dedikert 650b ramme vil kunne bli enda bedre pga. oppdatert geometri med økt BB drop (BB drop kan økes med 12,5 mm og du vil fremdeles ha samme høyde fra bakken og opp til krankhus som på en tilsvarende 26" ramme).
Større BB drop gir en mer stabil sykkel.

Re: 650b tråden [Re: krankdrev] #1600335 04/05/2013 10:56
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: 650b tråden [Re: krankdrev] #1600336 04/05/2013 11:03
olechr Offline
More than words
More than words
Spark 27,5 må være den ultimate rundbane sykkel

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Trek Session88 '09 - 650B [Re: krankdrev] #1600688 04/05/2013 21:28
R
Richard T Offline
R
Dette gleder jeg meg til å prøve en av de nærmeste dagene - bygget om min '09 Session88 til 650B. Akkurat plass i bakrammen og god plass i FOX 40'en. Har AngleSet på den så vinklene er bra og wb på 1225 mm. Blir som et godstog dette ICON_SMILE

(dårlige bilder, men men)

This site is like Krispy Kreme doughnuts dipped in crack cocaine for any connoisseur of bad ideas...
Re: 650b tråden [Re: krankdrev] #1612421 23/05/2013 22:06
heinrich Offline
Besatt
Besatt
Sitat: krankdrev
Igjen, du sammenligner epler og appelsiner.
Forskjellen på 26" og 650b er og vil alltid forbli 25mm. Punktum. Skal du sammenligne må du sammenligne to dekk med omtrent samme volum.

merkelich. Leser du det Ynot sier rett ut uten antakelser om at mister T for alltid vil fordømme 27.5 som tull og tøys, at han ikke har prøvd mye rart basert på et mål av et stort dekk på en smal felg eller korte betrakninger rundt det som tilsynelatende mange er et overraskende følsomt tema - får du kanskje ut essensen i det jeg opplever at han sier. Ja, som mange andre - deg og Espen inkludert - har Ynot sine spissformulerte ideer, meninger og utsagn. Argumentasjonen din over mener jeg viser hvor off dine svare er i forhold til det Ynot sier.

statement 1: RQ vil på en gitt felg være 8mm mindre i diameter enn det som er oppgitt på 650b.

svar: se over, ref 25mm sitatet, som er et direkte tåpelig svar, da det er faktisk omkrets og ikke hjuldiameter som er det interessant. For grov vestlandsykling i stor fart vil fort et volumiøst dekk med tilnærmet lik omkrets som et 650b hjul med et mindre dekk være å foretrekke - eller det vil det. Å si "man må sammenligne appelsiner med appelsiner" blir direkte meningsløst da det som diskuteres er opplevd forskjell på appelsiner og epler i den reelle verden, om jeg skal forholde meg til din semantikk. Poenget til Y slik jeg oppfatter det var såre enkelt; 8mm utgjør ikke en stor nok forskjell til at det for de fleste vil være verdt mellomlegget pga økte prestasjoner. Og for å legge til fra mitt ståsted; oppleves de 8mm som natt og dag vil jeg personlig tro at forskjellen skyldes noe helt annet, enten grunnet geoen, dempingen eller enkel new bike stoke syndromet. Og husk hvor Y og jeg kommer fra, hvilke briller vi diskuterer fra; vi er topptursyklister fra det steinete vestland som kjører massive dekk og har gjort det lenge.

statement 2: når 650b dekk kommer i skikkelige dekk [noe det for mange sitt bruk allerede gjør] stiller saken seg i et annet lys.

dette virker for meg som en som har avskrevet 650b helt og holdent...

Det er mulig jeg er farget av at jeg hopper inn sent her. Men det virker for meg som noen av svarene her gjør noen store antakelser på hva Ynot har prøvd og ikke prøvd, og lener seg tilbake med skråsikker forfekting av egne sannheter dypt plantet inni sin egen boble med skylappene på - mao det samme en anklager Ynot for å gjøre. La det være sagt; jeg kjenner ingen som sykler i nærheten av like mye som Y. Han syklet på 29er før det ble kult og syklet mye på det. Han sykler rufs i vest og sykler like godt oppover som nedover. Ja, som andre har han sine fikse ideer, men det er han langt fra alene om i denne tråden. Jeg visst heller ikke at det var slik at man måtte skrive "halleluja" for å kunne delta i tråden, noe enkelte synes å forfekte.

ellers liker jeg at en kar med ny sykkel med oppgradert demperteknologi eg geometri tillegger alt det nye og gode til hjulstørrlsen ene og alene ICON_WINK Hører jeg bias? ICON_SMILE Genialt du er fornøyd med sykkelen og det skal bli gøy å høere hva du mener om session-sykkelen fremover.

se for øvrig Steve Jones fra Dirt snakke med heah honchoen fra Mojo. Oppsummert: lavt krankhus, bra - lang front center/reach - bra. Hjulstørrelse, tja.. Det finnes mange veier til rom. Heldigvis.

hva mener jeg selv? 650b er kanskje fremtidens greie og riktig for mange. Senest sist uke anbefalte jeg en å kjøpe en 650b sykkel, ergo har jeg selv troen på det. Med nesten ny 26'er park - som leverer noe så helt innforjaelig bra at å bytte ikke engang er i nærheten av vurdert - er jeg godt plantet i fortiden og kommer til å være det minst en sesong til. Så får andre tar seg av det store spranget inn i hypens verden uten meg foreløpig ICON_WINK Om alt lever opp til hypen kommer jeg og resten av bransjen etter om en stund uansett. Bortsett fra alle de smarte sjelene som ikke hopper på hype-bølgen og kjøper grisegode 26'ere pent brukt til en billig penge ICON_WINK

trengte jeg å ta opp denne tråden igjen? Nei, men for å slutte med noe du selv skriver

Du kan ikke forvente at noen skal tillegge meningene dine vekt hvis de bare er basert på ren synsing og ikke erfaring.

da kan en pina meg ikke høre på mange her inne... Når en i tillegg skriver utfra antakelser om at andre ikke baserer det de skriver på om førstehåndskjennskap eller et temmelig solid sammenligningsgrunnlag... vel - hallaluja-stemning here we come!

Re: 650b tråden [Re: krankdrev] #1612720 24/05/2013 12:08
K
krankdrev Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
heinrich: veldig lojalt av deg å "forsvare" en kompis, men for meg blir det litt vanskelig å diskutere via mellomann, så det blir med dette ene svaret. Jeg er sikker på at Ynot er skrivefør nok til å svare selv. Han er helt sikkert også en hyggelig fyr, jeg er bare uenig i endel av det han har skrevet i denne tråden.

Uansett, folk er engasjerte og da blir det fort spissformuleringer, selv om man ikke alltid syns det er så "spisst" selv ICON_SMILE

"Halljuja!" stemningen JEG oppfatter er fra en bittelitt konservativ kar (slik jeg oppfatter det ut i fra det han har skrevet her) som mener RQ er det noe av det mest saliggjørende du kan sette på en sykkel.

Jeg har aldri eid RQ, men har Advantage i 2,4. Selv om de er store er det ikke f... om de gir meg samme opplevelsen som Nevegal 2,35 eller High Roller II 2,3 i 650b. Jeg kommer fra vestlandet selv, stiene her i Drammen er hverken mindre grove eller særlig tørrere (beklageligvis) enn de hjemme.

Jeg har skjønt det sånn ut i fra noe jeg leste i en annen tråd at Y liker å kjøre ganske høye trykk, det gjør ikke jeg. Det kan forklare noe om hvorfor vi oppfatter dette ganske forskjellig (Jeg syns Advantage med lavt trykk på smal felg oppfører seg sketchy).
Breiest mulig felger liker jeg også, før eller siden skal jeg bygge opp et 650b eller 29er hjulsett med Velocity P35 felger.... Mulig Advantage eller RQ på 26" P35 hadde begynt å oppføre seg mer slik jeg ønsker, det kan ikke utelukkes.

Jeg er med andre ord åpen for flere ting, og sier ikke at 650b er veien sannheten og livet. Jeg har pr. i dag følgende hjulstørrelser i stallen: 24" (24x3, nesten like stort som 26"), 26", 26" fatbike, 650b, 700c og 29".

For å være helt ærlig er det faktisk fatbike jeg sykler mest om dagen og den hjulstørrelsen jeg syns er mest ulikt alt annet med sine helt egne fordeler (og ulemper).

For meg er litt av moroa det å prøve nye (og gamle) ting og gjerne ting som er ganske forskjellige fra hverandre.

Og apropos grov sykling... jeg lånte bort min Trek Scratch med Flow 650b felger og stiversjon av High Roller II i 2,3" i DH løypa i Aron i pinsa. Han som sykla fiksa den samme løypa og droppa like greit som han gjorde på sin egen DH sykkel med 200mm vandring (kontra min med 180/170) og feite Muddy Mary dekk. Jeg hadde ikke turt, men det er en annen sak. Men uansett, det indikerer at man fint kan sykle grovt på det som finnes tilgjengelig av 650b hjul og dekk i dag.

Tror vi bare får være enige om å være uenige, jeg kan godt være uenig med både deg og Y uten tillegg i prisen ICON_WINK

Re: 650b tråden [Re: krankdrev] #1613351 25/05/2013 20:21
K
krankdrev Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sammenlinga Nevegal 650b 2.35 med 26" Advantage 2.4 ved hjelp av hjulrettestativ og søkeblader.

Nevegal er 9mm større i diameter, begge dekkene ble målt til å være 59mm brede (skulder-skulder på mønster).

I bruk vet jeg fra erfaring at Nevegal fungerer bedre som et stidekk. Den høye profilen på Advantage 2.4 er ingen "advantage" når du legger det over i svinger, det føles sketchy og kollapser når du kjører et trykk som er fornuftig ellers. Nevegal har en lavere profil som oppfører seg mer forutsigbart og i tillegg en gummiblanding (mine er DTC) som gir bedre grep på det våte kontra Advantage sin 60a blanding.

Målte også bredden på Higroller II 650b til å være 57,5mm skulder til skulder.

Re: 650b tråden [Re: krankdrev] #1614902 28/05/2013 09:24
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal etterhvert kjøpe meg et 650b hjulsett for å sette på Cannondale Flash, muligens også prøve på Scalpel (klarer ikke med øyemål å se om det er forskjell på klaring). Men må i denne sammenheng også skaffe dekk. Har noen spm der. Dette gjelder rittdekk, og gjerne da også i ritt som bukkerittet og Ultrabirken; ruller bra på grus og tåler passe bra røft terreng.

Ser at Scwalbee virker å være ledende 650b levrandør. Selv har jeg vært en conti mann de siste årene, og de har vel både Race King og X King i 650 b ? i allefall sett sistnevnte.

Brukte første genrasjon Racing Ralph, som jeg likte, skjønner nå at de har blitt endre bedre mht grep. Men den versus Racing Rob ? hva er bruksområde ? færre knaster og mer volum på sistnevnte ? Hvem bygger mest opp ? foran med lefty så er ikke det så farlig, men bak kan det jo stå om mm siden det er en 26' ramme vi snakker om. Vet at Racing Ralph passer ramme da annen har det her på forumet. Men bygger Rob mer i høyden (den er lettere)? Ser også at mange kjører med Ralph bak, og Rob foran (eller er det motsatt ?).

Kjøper jeg først dekk så vil jeg nok kjøpte flere typer, slik at jeg kan delta i "hvilket dekk" panikken i forkant av UB (vel og merke hvis jeg kjører med 650 hjul da, må passe scalpelen). Halve moro det.

Noen erfaringer med dette mht volum og bruksområder ?

Maxxis ? Har noen dekk, men ikke stort utvalg ?
Conti ? virker som de ikke har det på bikeshop og sykkelkomp i allefall ?

PS! Har ikke lest hele tråden, så kan hende info ligger en plass inni her, såfall beklager jeg, men håper noen kan si litt om dette:)

Re: 650b tråden [Re: krankdrev] #1615164 28/05/2013 14:28
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sammenlinga Nevegal 650b 2.35 med 26" Advantage 2.4 ved hjelp av hjulrettestativ og søkeblader.

Nevegal er 9mm større i diameter, begge dekkene ble målt til å være 59mm brede (skulder-skulder på mønster).

I bruk vet jeg fra erfaring at Nevegal fungerer bedre som et stidekk. Den høye profilen på Advantage 2.4 er ingen "advantage" når du legger det over i svinger, det føles sketchy og kollapser når du kjører et trykk som er fornuftig ellers. Nevegal har en lavere profil som oppfører seg mer forutsigbart og i tillegg en gummiblanding (mine er DTC) som gir bedre grep på det våte kontra Advantage sin 60a blanding.

Målte også bredden på Higroller II 650b til å være 57,5mm skulder til skulder.

Har aldri vært en Nevegal eller Advantage -fan og tror muligens Hans Dampf skal finne veien til min kommende 27,5". Fikk blant annet testet en Norco med nevnte dekk og størrelse og syntes å være fin-fine til mitt formål.

Æ glær mæ!

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: 650b tråden [Re: Oddefa] #1615259 28/05/2013 18:27
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: oddefa
Skal etterhvert kjøpe meg et 650b hjulsett for å sette på Cannondale Flash, muligens også prøve på Scalpel (klarer ikke med øyemål å se om det er forskjell på klaring). Men må i denne sammenheng også skaffe dekk. Har noen spm der. Dette gjelder rittdekk, og gjerne da også i ritt som bukkerittet og Ultrabirken; ruller bra på grus og tåler passe bra røft terreng.

Ser at Scwalbee virker å være ledende 650b levrandør. Selv har jeg vært en conti mann de siste årene, og de har vel både Race King og X King i 650 b ? i allefall sett sistnevnte.

Brukte første genrasjon Racing Ralph, som jeg likte, skjønner nå at de har blitt endre bedre mht grep. Men den versus Racing Rob ? hva er bruksområde ? færre knaster og mer volum på sistnevnte ? Hvem bygger mest opp ? foran med lefty så er ikke det så farlig, men bak kan det jo stå om mm siden det er en 26' ramme vi snakker om. Vet at Racing Ralph passer ramme da annen har det her på forumet. Men bygger Rob mer i høyden (den er lettere)? Ser også at mange kjører med Ralph bak, og Rob foran (eller er det motsatt ?).

Kjøper jeg først dekk så vil jeg nok kjøpte flere typer, slik at jeg kan delta i "hvilket dekk" panikken i forkant av UB (vel og merke hvis jeg kjører med 650 hjul da, må passe scalpelen). Halve moro det.

PS! Har ikke lest hele tråden, så kan hende info ligger en plass inni her, såfall beklager jeg, men håper noen kan si litt om dette:)

Fantastisk bra du skulle spørre om dette nå. Jeg gikk inn på forumet ens ærend om å spørre akkurat det samme. Siden jeg er i dekkmodus så får jeg heller bytte dekk på bilen. På tide å få på sommerdekka nå?

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: 650b tråden [Re: gunner_one] #1615262 28/05/2013 18:34
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gunner_one
Sitat: oddefa

Fantastisk bra du skulle spørre om dette nå. Jeg gikk inn på forumet ens ærend om å spørre akkurat det samme. Siden jeg er i dekkmodus så får jeg heller bytte dekk på bilen. På tide å få på sommerdekka nå?

He he, ja vi to burde vel egentlig ha en, "hvilke dekk har størst sjans for drepe lemen på UB". Komisk nok har jeg også fortsatt vinterdekk på bilen og tenkte på før i dag at nå blir det ikke noe mer fjell og snø på meg, så må skifte til sommerdekk.

Re: 650b tråden [Re: Oddefa] #1615498 29/05/2013 06:13
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
hehe, piggdekk burde vel vært det optimale dekk for likvidering av lemen på UB. Er man heldig får man spiddet det godt nok til at det blir med dekker noen runder slik at det blir tilstrekkelig mørnet før neste grillstopp :-)

BTW: Så vidt meg bekjent så kommer ikke Continental med den fulle 650B serien før august i år. Håper noen har bedre oppdatert info enn meg, for jeg skulle gjerne hatt RK SS på 650 hjula også.

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: 650b tråden [Re: krankdrev] #1615501 29/05/2013 06:17
Joano Offline
Entusiast
Entusiast
XXL leverer en Whitesykkel med Conti X-king, så det må finnes, men de hadde ikke dekkene til salgs løst. (Trondheim)

Re: 650b tråden [Re: krankdrev] #1615784 29/05/2013 11:55
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Ok. Nå har jeg syklet et par turer på Vee Rubber Trail Taker 27.5x2.4. Det er et digert dekk, like høyt som Rubber Queen 2.4, men med mye rundere profil. Satt tilbake Rubber Queen 26x2.4 nylig og fikk en tur i dag. Det var MYE bedre å sykle på enn Trail Taker. RQ er så fløyelsmykt og allikevel stabilt at det er som om noen har lagt et tykt fløyelsteppe over alle røtter og steiner. TT var hardt og stumpete slik alt for mange stidekk er. RQ var nymontert på felgen nå, og guffa hadde ikke fått tettet skikkelig rundt felgen. Resultatet var at bakhjulet gikk ned til ca 15psi, og selv da merket jeg ikke at dekket var vinglete, det var bare litt lett å slå igjennom.

I høst skal jeg til Spania og sykle, og kunne tenkt meg 27.5 for å få litt hjelp i alle steinene. Men hvilket dekk? I fjor brukte jeg Nobby Nick 26x2.4 men i 27.5 er det bare en bitteliten 2.35 å få. Ikke f... om den er 0.05" (1.27mm) mindre enn 2.4.versjonen, det er snakk om nærmere centimeteren.

Og hva skal jeg sykle sti her hjemme med? Ardent kommer bare i 2.25, det virker som ingen av de store dekkene kommer i skikkelige størrelser.

Re: 650b tråden [Re: krankdrev] #1615785 29/05/2013 11:58
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
650b er jo bare stusselige 25mm større i felgdiameter enn 26", så hvis dekkene er mindre, blir ikke hjulene så mye større til slutt.

Re: 650b tråden [Re: Stein] #1615792 29/05/2013 12:06
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: Stein
650b er jo bare stusselige 25mm større i felgdiameter enn 26", så hvis dekkene er mindre, blir ikke hjulene så mye større til slutt.

Var det svar til meg?

Finner jeg et dekk som er bortimot like stort som RQ, bare i 27.5, er mye gjort.

Hva med X-King 2.4 Protection? Kan det funke som stidekk i spanske løsmasser?

Re: 650b tråden [Re: Ole] #1615803 29/05/2013 12:12
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det var mest generelt tåkeprat. ICON_WINK

Er ikke RQ det aller bredeste dekket på markedert, unntatt fatbike-greier. Jeg vet ikke om noe annet enn NN/BB/FA 2.4 som kommer i nærheten, og det bare i 26"

Hva med de nye biligdekkene fra On-One/Shiggy: Chunky Monkey og Smorgasbord? De er støpt på Maxxis Ardent 2.4-stamme, tror jeg, og kommer i alle diameterene, såvidt jeg har forstått.

Edit: Beklager. Ser bare 26" og 29".

Re: 650b tråden [Re: Ole] #1615838 29/05/2013 12:58
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: Ole

Og hva skal jeg sykle sti her hjemme med? Ardent kommer bare i 2.25, det virker som ingen av de store dekkene kommer i skikkelige størrelser.

Hans Dampf finnes både i 2.25 og 2.35 i 650b. Hansemann ordner biffen!

Redigert av Nils_Arne; 29/05/2013 12:58.

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: 650b tråden [Re: krankdrev] #1615839 29/05/2013 12:59
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
HD 2.35 er jo en del mindre enn RQ 2.4.

Re: 650b tråden [Re: Stein] #1615922 29/05/2013 15:30
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Hvor mye da? Tviler på at du melder noe særlig forskjell.

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: 650b tråden [Re: krankdrev] #1615933 29/05/2013 15:52
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Har ikke noe tall i hodet, men forskjellen ser i alle fall betydelig ut.

Re: 650b tråden [Re: Nils_Arne] #1615934 29/05/2013 15:54
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Altså, RQ i 2.4" er 2.6" på mine felger. 66mm målt over ballongen. Det er hysterisk stort. Virkelig en big mama. Tipper HD i 2.35" har rundt en cm mindre ballong.

Re: 650b tråden [Re: Ole] #1615957 29/05/2013 16:55
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Har kjørt to sesonger på RQ og synes det er et knalldekk. Husker ikke at det var så ballong.
Trenger det å være det da? Er det ikke mye hard jord og stein i Spania?

Friksjon - sykkelbutikk
Got Gimbal?
Re: 650b tråden [Re: Nils_Arne] #1615977 29/05/2013 17:34
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
I Spania trenger jeg ikke RQ2.4, der trenger jeg et dekk som ruller lett og som gir godt feste i løsmassene. Nobby Nick 26x2.4 med forsterkede sidevegger var knall i fjor, men det dekket er jo bittelite i 27.5"-utgaven. HD synes jeg ruller så krisedårlig at det er helt uaktuelt for stisykling når vi også skal klatre tusenvis av høydemeter på en uke. Det er faktisk uaktuelt i Nordmarka også, både fordi det ruller dårlig og nekter å absorere røtter, men sklir heller langs dem.

Re: 650b tråden [Re: Ole] #1616095 29/05/2013 20:43
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Ole
HD synes jeg ruller så krisedårlig at det er helt uaktuelt for stisykling når vi også skal klatre tusenvis av høydemeter på en uke. Det er faktisk uaktuelt i Nordmarka også, både fordi det ruller dårlig og nekter å absorere røtter, men sklir heller langs dem.

Woot! Jeg får se å teste det der RQ, tror jeg, for jeg synes HD Trailstar både sitter og ruller bra. Da jeg byttet til det fra BBGG var det nesten som å løsne håndbrekket. Jeg liker skikkelige juksedekk som alltid sitter fast.

Re: 650b tråden [Re: Stein] #1616173 30/05/2013 05:51
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Tror det må opprettes en tråd om hvordan i all verden det går an at folk opplever dekk så forskjellig.
Kjenner ikke igjen Oles beskrivelse av HD i det hele tatt.

Den evige jakten på det perfekte dekket fortsetter. Det enkleste er ofte det vanskeligste...

Friksjon - sykkelbutikk
Got Gimbal?
Side 10 av 14 1 2 8 9 10 11 12 13 14

Moderator  support