Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Skuffet over egen fremgang - hva nå?

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1615176 28/05/2013 15:03
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg slutta og røyke og begynte å sykle i aug. 2002. Her har du min utvikling på Birken:

2002 4,36
2003 4,03
2004 3,52
2005 3,38
2006 3,42
2007 3,41
2008 3,19
2009 3,44
2011 3.21
2012 3,13

Jeg er intet talent og har trent jevnt og trutt. 300 - 500 timer per år. Det tar tid.

Redigert av erling; 28/05/2013 15:04.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: traktoregg] #1615218 28/05/2013 17:18
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: traktoregg
Hvor har jeg skrevet om makspuls? Da tror jeg at du har misforstått meg. Jeg har aldri ment at makspuls blir høyere under ritt. Maks er maks!

...men jeg kan fortelle at da faren min møtte bjørn på løpetur i skogen, så hadde han puls tre slag over det han etter årevis med trening med pulsklokke trodde var makspuls.

hehe, joda har sett at panikk og skrekk kan fremprovosere de utroligste tall på puls, håper dog ikke trådstarter har slike opplevelser i ritt ICON_SMILE
Mente ikke at du hadde skrevet påstand om at makspuls økte, jeg skrev det som et svar på at puls er høyere i ritt enn ellers - så jeg ordla meg kanskje litt feil i så måte.
Jeg tror trådstarter er tjent med å justere sonene sine ut fra ritt og ikke kalkulert gjennomkjøring hvor man på en måte safer og gjør gode og fornuftige valg.

Pulsen i ritt indikerer nok mer riktig "sone", og jeg tror vi alle er enig om at han neppe klarer å sykle 50% + i sone 5, da har han noen meget spesielle og gode egenskaper i såfall.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: erling] #1615239 28/05/2013 18:03
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: erling
Jeg slutta og røyke og begynte å sykle i aug. 2002. Her har du min utvikling på Birken:

2002 4,36
2003 4,03
2004 3,52
2005 3,38
2006 3,42
2007 3,41
2008 3,19
2009 3,44
2011 3.21
2012 3,13

Jeg er intet talent og har trent jevnt og trutt. 300 - 500 timer per år. Det tar tid.

Ja, det setter det hele litt i perspektiv og jeg forstår litt bedre hva som må nedlegges av trening for å få resultater. Stor respekt til deg for det arbeidet der!

Tenker jeg foreløpig skal si meg fornøyd med 30 min fremgang:)

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1615324 28/05/2013 20:11
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Mizuno

Ja, det setter det hele litt i perspektiv og jeg forstår litt bedre hva som må nedlegges av trening for å få resultater. Stor respekt til deg for det arbeidet der!

Tenker jeg foreløpig skal si meg fornøyd med 30 min fremgang:)

Og det har du all grunn til, dessuten vil du trolig sykle raskere og raskere gjennom sommeren også, vi er fortsatt i Mai, så formen vil blir bedre og bedre - i år også ICON_SMILE

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1615402 28/05/2013 21:20
kimare Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: traktoregg
Det må være enda kjedeligere å begynne utesesongen med lite sykkelgrunnlag i beina, og bli frakjørt av alle halve sesongen bare fordi at det er "kjedelig" på rulla.

Gjett om, i fjor sommer startet et større oppussingsprosjekt, jeg kom ikke i gang med syklingen før i april i år. Det var blytungt 7-8 kg tyngre og deprimerende dårlig form.

Sitat: pedaIglipp

Det går fin å få til bra fart på få timer trening i uka også. Du må bare trene med mye fart når du først trener. Trenger ikke å plages med intervaller opp og ned en bakke heller, det går fint å forsøke å perse på stier, flater og runder også.

Jeg har vært under 3t på Grenserittet flere ganger med veldig få timer i uka (2-5t i sessong, ikke noe eller lite på vinteren).

Har en kompis som trener en time annenhverdag (sykkel eller løping). Han er nok den med flest Strava rekorder i distriktet, de samme rittene bruker han ca 2 timer på. Jeg bruker litt samme metode selv, langturer blir det lite rom for. Begynte å sykle høsten 2011 og fikk et ok grunnlag syklet Landsbyrittet og Hårfagrerittet begge like i overkant av 5 mil på rundt 2:30, jeg regnet ut at jeg hadde brukt ca 2 timer i snitt i uka fra jeg begynte i oktober til rittdagen på siste rittet.

Hehe, klar tilbakemelding! Setter pris på det! Jeg har trent etter en makspuls på 190 og det kan se ut som den er 5 slag for lav. Det burde vel uansett ikke flytte grensene for de ulike sonene så mye at jeg har bommet grovt i treningen?

Jeg har flyttet min makspuls flere ganger. Når jeg begynte opererte jeg med makspuls på 181-182. Det tok flere måneder før jeg klarte å presse meg opp samme puls som jeg klarte ved intervallløping. Jeg antar musklene trengte å herdes, syra kom lenge før makspuls. Etterhvert bikket pulsen 181 og jeg innså at min makspuls lå høyere flyttet den til 187, da jeg aldri klare å komme over 181-182. Når jeg presset pulsen dit var jeg svimmel og kvalm.
For noen uker siden la jeg om kostholdet til å unngå karbohydrater og hadde noen tunge turer, med høy puls og lav fart frown
Men nå i helga fikk jeg et omslag og gav full gass gjennom 2 mil som avsluttes med en drøy 2km 10% stigning. Resultat svimmel og kvalm pulsklokka viste 191 slag i minuttet på toppen. Om dette skyldes at jeg har presset meg lenger eller om kroppen faktisk har flyttet makspulsen min aner jeg ikke. Forslag på hva jeg skal operere med som makspuls mottas med takk.

Redigert av kimare; 28/05/2013 21:21.
Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1615415 28/05/2013 21:31
kimare Offline
Avhengig
Avhengig
Ser det ble lite råd og bare oppramsing av erfaringer. Jeg tror at i den fasen vi er, jeg regner meg i samme fase som deg mtp erfaring har vi syklet omtrent like lenge.

Når vi trener fart ute på faste strekk, bakker, runder og lignende klarer får man samme resultat som ved intervalltrening, høy puls over tid. Men man får noe mer som er like viktig, trening i å mestre sykkelen i relevant terreng i forholdvis høy fart. Du lærer deg å presse litt ekstra i svinger og nedoverbakker, du lærer deg sporvalg og fart og flyt over små motbakker. Alt dette er med å spare tid og noen ganger krefter. Ikke minst blir syklingen morsommere, finn en treningskompis som er raskere enn deg.

Redigert av kimare; 28/05/2013 21:34.
Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1615519 29/05/2013 06:39
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
kimare: makspulsen din er ikke trenbar i seg selv. Så jeg vil mene at du etter å ha oppnådd 191 nærmer deg veldig din egen makspulsgrense. Legg til et par slag, sett så soner ut fra dette - dersom du trener ut fra pulssoner.

Mange missforstår dette med makspuls og at man når høyere puls osv. Det er rett og slett slik at jo bedre form du får, jo hardere klarer du å presse deg og jo nærmere makspuls kommer du.

Selv trener jeg relativt mange timer pr uke, en god del er mengde trening, samt lange drag i sone 3. Når jeg nå har begynt å kjøre 4x4 for å toppe formen litt, så har jeg hatt problemer med å nå min makspuls. Musklene har "strittet" i mot (kondisjonen er bedre enn den sykkel spesifikke muskulaturen rett og slett)
Etter noen intervall økter så begynner jeg nå å nærme meg mer og mer mine normale puls-soner.

Jeg har derfor kjørt treningen på opplevd intensitet. Altså første intervalldrag har vært rett under, for ikke å si på terskel, altså jeg merker at det kommer litt syre, jeg holder igjen og balanserer så godt jeg kan i dette området. De neste 3-4 dragene kjører jeg så hardt jeg makter.

Dette betyr rett og slett bare at jeg er i ferd med å nå potensialet mitt treningsmessig på sykkel etter en periode med mengde trening - det betyr IKKE at min makspuls er flyttet.

Makspuls blir i noen tilfeller lavere for hvert år, men det er ikke alltid slik, jeg har bekjente som er i supermosjonist kategorien som sykler i 50-54 gruppen som fortsatt bikker 200 i puls. Så disse formlene om 220 - diverse regnestykker, det er en tommelfinger regel. Ikke noe annet.

Eneste måten å finne sin makspuls på er å teste seg skikkelig, det anbefaler jeg faktisk å gjøre et kontrollert sted første gangen, om man er litt oppe i åra.

Følelsen når jeg peaket i 2011 med to hjertespesialister rundt meg var helt hinsides noe annet. For meg så ble opplevelsen slik at det fortonet seg som at kroppen ville frastøte seg alt innvendig, fikk følelsen av at jeg måtte på do, både foran og bak, ble kvalm og det svartnet for meg. Nærmere total utmattelse har jeg aldri vært - ever.

Jeg er 47 i dag, nådde altså 189 slag på den testen i 2011, trente da ca 450 timer det året, og hadde vel det man kan si ok kondisjon.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1617387 31/05/2013 20:31
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Er nok ganske vanlig å ha høy puls hele veien dersom du åpner for hardt og i tillegg kanskje ikke er veldig godt trent. At du ikke får stoor fremgang av 3 timer i uka er vel ikke akkurat noen bombe. Hvis du har økt til kanskje 5 er det fortsatt mye å hente på å bare trene mere rolig i tillegg til nok hardt selvsagt. 30 min forbedring i Montebellorittet er vel heller ikke dårlig. Å bli en god syklist tar tid og jo mindre tid du bruker i året jo flere år tar det.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Mizuno] #1617518 01/06/2013 07:21
L
Lille Lance Offline
Entusiast
Entusiast
L
Har sett på pulsmålingene fra Montebellorittet og det er ikke langt unna at jeg har ligget i sone 5 over halve ritttiden. Er det normalt?

Nei, det er ikke normalt bigsmile Alle "normale" folk har stor syreproduksjon i sone 5, og stivner etter kort tid. Sjekk ut om soneinndelingen din riktig.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: Lille Lance] #1617539 01/06/2013 08:08
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Lille Lance
Har sett på pulsmålingene fra Montebellorittet og det er ikke langt unna at jeg har ligget i sone 5 over halve ritttiden. Er det normalt?

Nei, det er ikke normalt bigsmile Alle "normale" folk har stor syreproduksjon i sone 5, og stivner etter kort tid. Sjekk ut om soneinndelingen din riktig.

Soneinndelingen var feil, ja. Justerte ut fra makspuls 195 (191 som høyeste målt og la på litt) og nå virker det mer riktig. På rolig gjennomkjøring av Raumerløypa har jeg stort sett ligget i sone 2 og ikke høyere enn 4. Blir spennende å se på rittet neste lørdag.

Re: Skuffet over egen fremgang - hva nå? [Re: erling] #1673437 02/09/2013 08:21
Mizuno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: erling
Hva forventer du? Kun din andre sesong på sykkel, og trener kun 4-5 timer i uka. Med din fremgang på 30 min fra i fjor til i år ville jeg vært kjempehappy. Sykling er en kondisjonsidrett, og skal du bli god her så tar det tid. Og mange timer trening. Vær tålmodig og tren mest mulig. Og gjør det enkelt. My 5 cents.

Birken gikk ca 45 minutter fortere i år enn i fjor, så nå er jeg vel egentlig ganske fornøyd:-) Så får det bli 3:45 neste år! Takk for alle innspill og bidrag. Soneinndelingen virker nå fornuftig og jeg vet hva jeg har å gjøre i vinter....

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support