Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel

Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel #1613212 25/05/2013 15:40
G
GVI Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Et kort stopp pga et teknisk uhell førte til at jeg kjørte alene i 30km før laget som begynte 5min etter tok meg igjen. Jeg slengte meg med på halen og fulgte dette laget de siste 40km til mål.
Jeg skal ikke nevne lagets navn her, det holder å si at de har rød/ hvite, rød /svarte drakter og deler navn med Foss sykler.
Laget kjørte det de var gode for og det var ikke mange som var i rullen. De fleste satt i «sekken».

I siste bakken tenkte jeg at det var på tide å strekke på bena og kjørte opp i front. Det resulterte i at jeg fikk passet påskrevet av den ene og den andre, det var tydelig lite populært.
Selv etter at jeg satt opp og lot de rød/svarte/hvite trille i mål i god tid før meg fikk jeg høre det. Her skulle ingen få snike, nei…

Hvilken regelbok har de lest? Hvordan definerer de en konkurranse? Og hvordan kunne jeg «snike» ettersom jeg startet 5min før og de uansett ville ha fått en bedre plassering enn meg (rent tidsmessig). Og hva med dem selv, alle de som lå i «sekken» på eget lag. Ligge der og utnytte de sterkeste uten å bidra selv, for å så ende opp med en et like bra tidsresultat. Hva kaller man det??

Takke meg til fellesstarter heretter. Håper ingen blir sure når jeg jeg ligger meg i bukken og spurter de siste 100m. (forbi alle de som rullekjørte de første 100km :-)

Redigert av GVI; 25/05/2013 15:41.
Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613217 25/05/2013 16:01
over the top Offline
Ivrig
Ivrig
Get over it fishwhack

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613255 25/05/2013 17:38
R
RGi Offline
Entusiast
Entusiast
R
vær glad du ikke startet i fellestarten.. det var rimelig mange ryttere som fikk asfalteksem i dag...og noen over rekkverket...
Håper det gikk relativt bra med alle.. selv om eg hørte om noen brukne håndledd og slikt..

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613305 25/05/2013 19:12
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Med unntak av i fellesstarter; å sitte på halen av et lag/felt som gjør hele jobben, for så å spurte forbi helt på slutten er dårlig stil.
Å høylydt klage på noen som gjør ovennevnte er etter min mening like dårlig (eller enda dårligere) stil.

Til deres forsvar (jeg aner jo ingenting om hva som skjedde); kan hende ikke alle i laget fikk med seg at du var en rytter de hadde hentet med 5 minutter.
Du gjorde sikkert ikke noe galt (og det eventuelt gale rettet du jo ved å la dem trille i mål før deg), men man bør vel kanskje vise litt varsomhet i slike situasjoner.
Selv har jeg opplevd ryttere som foretar seg mye (etter min mening) "rart", men jeg nøyer meg med å himle med øynene (bak solbrillene mine) og "tenke mitt". Å bruke kjeft i et sykkelritt synes jeg er unødvendig og forsurende.

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613426 26/05/2013 05:51
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Når du faller av i en lagkonkurranse er du ferdig, da er eneste oppgave å ikke forstyrre andre lag. At du kjører opp på siden kan være forstyrrende, kanskje de tror det kommer et helt lag og må slippe dem forbi. Jeg syns du skulle holdt deg bak!

keo
Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: keo] #1613443 26/05/2013 06:49
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: keo
Når du faller av i en lagkonkurranse er du ferdig, da er eneste oppgave å ikke forstyrre andre lag. At du kjører opp på siden kan være forstyrrende, kanskje de tror det kommer et helt lag og må slippe dem forbi. Jeg syns du skulle holdt deg bak!

Helt enig her! I tillegg så kan det også være forstyrrende å ha "fremmede" rytterre på halen i laget. Vi opplevde i fjor flere ryttere på halen vår som forårsaket velt..

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613470 26/05/2013 08:22
Kirikou Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg mener det må være helt ok å ligge bakerst på halen. Får man nye krefter går det an å spørre om å få ligge i rulla, uten å ha for store forventninger.

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613504 26/05/2013 10:19
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kjørte landegrensen lagkonk i helgen og i rittreglene stod det faktisk at det var forbudt å henge på andre lag dersom man ble kjørt av eget lag. Er usikker på
Om dette er normale regler for lagkonkurranse, og det er seff annerledes om det er et lag som starter i lagpulje og ikke deltar i lagkonkurransen.

Mvh
Tobias

Redigert av tobiast; 26/05/2013 10:22.
Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: Kirikou] #1613506 26/05/2013 10:22
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Kirikou
Jeg mener det må være helt ok å ligge bakerst på halen. Får man nye krefter går det an å spørre om å få ligge i rulla, uten å ha for store forventninger.

Da tror jeg du har misforstått poenget med en lagkonkurranse. Det du beskriver er helt ok i en puljestart (feks 6-8 timerspuljene i Lillehammer-Oslo), men i en lagkonkurranse er det kun lagets medlemmer som skal kjøre sammen. Blir du tatt igjen, så lar du laget passere og legger deg feks bak følgebilen. Dette pleier å stå beskrevet i rittreglene.

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613507 26/05/2013 10:23
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Skal sykle Bergen - Voss lagkonkurranse neste helg, mener å ha lest at det også her ikke er lov å henge seg på andre lag om du faller av.

Men nå må man selvfølgelig se på forskjell på lag (20 mann som i B-V) og lag pulje som er åpen for alle å melde seg på om det er ledige plasser. Kan ikke nekte noen å legge seg i sekken her.

Redigert av Mortens; 26/05/2013 10:30.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: test] #1613598 26/05/2013 14:42
Kirikou Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: test
Sitat: Kirikou

Da tror jeg du har misforstått poenget med en lagkonkurranse. Det du beskriver er helt ok i en puljestart (feks 6-8 timerspuljene i Lillehammer-Oslo), men i en lagkonkurranse er det kun lagets medlemmer som skal kjøre sammen. Blir du tatt igjen, så lar du laget passere og legger deg feks bak følgebilen. Dette pleier å stå beskrevet i rittreglene.

Jeg er klar over regelen og det er nok riktig at den er der. Den er spesielt viktig for lag som kjemper om en god plassering, og ikke minst for å unngå at noen skal få hjelp av utenforstående (juks!). Når det gjelder ritt hvor en enslig sjel ikke har dagen og mister laget og blir hekta av, så mener jeg at det bør være greit å la han få ligge bakerst i sekken for å bli taua i mål. Da uten at han skal få huden full av kjeft. Litt skjønn er greit å bruke selv om regelen er klar. Seriøse lag som satser vil uansett ikke la vedkommende få ligge i rulla. Laget mitt har tatt med ensomme ryttere i Lillehammer-Oslo og latt de få ligge helt bakerst. Jeg synes ikke det ødelegger resultatlista. Det er dog mulig at jeg er i overkant snill og godhjerta..

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: Mortens] #1613609 26/05/2013 15:33
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Mortens
Skal sykle Bergen - Voss lagkonkurranse neste helg, mener å ha lest at det også her ikke er lov å henge seg på andre lag om du faller av.

Men nå må man selvfølgelig se på forskjell på lag (20 mann som i B-V) og lag pulje som er åpen for alle å melde seg på om det er ledige plasser. Kan ikke nekte noen å legge seg i sekken her.

Ja, det står i reglene at det er slik, men hvis man spør pent om å få lov til å sitte i sekken uten å blande seg, så burde det egentlig ikke være noe problem. Sannsynligheten for at man klarer å henge på et annet lag hvis man har mistet sitt eget er vel kanskje ikke så stor, så det kan fort bli en ensom tur om man må slippe.

Sjansen for at Mortens må slippe anser jeg for svært liten, mens for min del er det rimelig sikkert, dessverre. Spørsmålet er bare hvor. :-)

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613667 26/05/2013 17:52
G
GVI Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Delte meninger om dette. Men ta det rolig, jeg kommer ikke til å prøve på tilsvarende stunt under Bergen Voss til helgen. Ble bare overrasket over av å få såpass mye kjeft av de rødhvitesvarte.

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613735 26/05/2013 19:40
Prismaster Offline
Fersking
Fersking
skjønner dem godt jeg.. du kan jo kjøre mtb, men det gidd du vel ikke da du må gjøre jobben selv. LAT HANS!

Asfalt Cåbbåj Racingteam

Cannondale Evo DI2
Cannondale Flash 1 29èr
Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613738 26/05/2013 19:45
T
Tom Jarle Offline
Fersking
Fersking
T
Jeg var med på laget du omtaler og satt selv i sekken sammen med deg i nesten 4 mil. Det er selvfølgelig helt greit å sitte der, men unødvendig å spurte avgårde 400m før mål. Jeg synes personlig man da får være litt "gentleman" og la de som har gjort jobben få rulle først over målstreken.
Dette er selvfølgelig "bare" et turritt og man er med for å ha det moro, men slike ting skaper litt frustrasjon og spesiellt etter 15mil hvor lunta sikkert kan være litt kortere enn vanlig.
Ellers har vi i Foss stor takhøyde og vi er en glad gjeng som sykler og har det moro i alle sammenhenger ICON_SMILE

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613754 26/05/2013 20:13
K
Kristian_89 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Unskyld at jeg spør, men hvorfor skal du absolutt spurte fra et lag siste bakken når har fått være med i 40 km? Og kanskje enda dummere prøve å henge de ut på forumet her i etterkant?

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613762 26/05/2013 20:24
K
Kickoff Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K
Takk til de svarte og røde for å ha introdusert deg for landeveissyklingens skikk og bruk.

Det burde vært påbudt for sprekisene å sykle en sesong i hver gruppe, obligatorisk start i gr 4, for å lære det om sykling som ikke handler om å tråkke hardt på pedalene time etter time. De viktige tingene som gir sporten dybde; om å oppføre seg i feltet, være en gentleman, droppe ventilhettene osv.

Ikke oppfør deg som en tulling, og hold deg for god til å henge ut mann/lag neste gang du driter deg ut og får opplæring!

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613767 26/05/2013 20:30
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: GVI
Delte meninger om dette. Men ta det rolig, jeg kommer ikke til å prøve på tilsvarende stunt under Bergen Voss til helgen. Ble bare overrasket over av å få såpass mye kjeft av de rødhvitesvarte.

Det ser ganske enstemmig ut, man henger seg ikke på lag i en lagkonkurranse. Syns de rødhvitsvarte ha sitt på det "tørre".

keo
Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613771 26/05/2013 20:37
V
VegardAarvåg Offline
Avhengig
Avhengig
V
Henge på,eller ikke virker vel til å være uavgjort i avstemminga, sjøl heller jeg vel mot at å ligge bak bakerste klubbrytter må være ok...

Men det er som flere presiserer IKKE ok å tøffe seg med en spurt etter fire gratis mil, og etterpå grine om det på et større nettsted for nerder ICON_SMILE

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613775 26/05/2013 20:43
Mad-Max Offline
Fersking
Fersking
Hei GVI. Håper du nå forstår at du fikk som fortjent i går.

Jeg er kaptein på dette laget til Team Foss og alle gutta gjorde en fantastisk jobb i går! noen av de satt fortjent i sekken de siste 3 - 4 milene etter å ha vært med i rulla i 11 -12 mil. De sterkeste på laget satt igjen og gjorde jobben, sånn at laget skulle få en god slutt tid. Noen andre ryttere kom også opp fra sekken for å hjelpe til på slutten.(takk til dere!)

DU var IKKE en av dem, derfor fikk du den verbale overhøvlingen du fortjente!!

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: Mad-Max] #1613913 27/05/2013 07:03
M
murstein Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Mad-Max

Jeg er kaptein på dette laget til Team Foss og alle gutta gjorde en fantastisk jobb i går! noen av de satt fortjent i sekken de siste 3 - 4 milene etter å ha vært med i rulla i 11 -12 mil. De sterkeste på laget satt igjen og gjorde jobben, sånn at laget skulle få en god slutt tid. Noen andre ryttere kom også opp fra sekken for å hjelpe til på slutten.(takk til dere!)

Overhøvling er generelt dårlig stil. Å fortelle voksne hvordan de skal oppføre seg er dårlig stil. Jeg har dessverre dårlig stil selv av og til (f.eks. akkurat nå).

(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: murstein] #1613928 27/05/2013 07:27
Sancho Panza Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: murstein

Overhøvling er generelt dårlig stil. Å fortelle voksne hvordan de skal oppføre seg er dårlig stil. Jeg har dessverre dårlig stil selv av og til (f.eks. akkurat nå).

Å henge milevis i sekken til et annet lag for så å spurte avgårde rett før mål. Det er ikke bare dårlig stil - men manglende folkeskikk.

Da er det greit med voksenopplæring.

Redigert av Sancho Panza; 27/05/2013 07:34. Rediger grunn: Presisering

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: Mad-Max] #1613933 27/05/2013 07:33
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig

Syns vel egentlig thamg gav det beste svaret, og det fortjener å bli gjentatt:

Sitat: thamg

Med unntak av i fellesstarter; å sitte på halen av et lag/felt som gjør hele jobben, for så å spurte forbi helt på slutten er dårlig stil.

Å høylydt klage på noen som gjør ovennevnte er etter min mening like dårlig (eller enda dårligere) stil.

Det er dårlig stil (og meningsløst) å spurte fra noen som har trukket deg til mål når du, til tross for forbud har fått lov å sitte på halen. Men det er like dårlig stil (og meningsløst) å gi voksne folk overhøvling.

Skjerp dere, alle sammen :-)

Løsning: Kjør fellesstart.

-Tobias

Redigert av tobiast; 27/05/2013 07:34.
Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: Sancho Panza] #1613939 27/05/2013 07:38
M
murstein Offline
Entusiast
Entusiast
M
Enig.

Redigert av murstein; 27/05/2013 07:42. Rediger grunn: Tobiast hadde allerede sagt det

(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613941 27/05/2013 07:41
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så neste gang, GVI, sitter du rolig bak siste mann i laget som gir deg skyss, og skulle du da føle for å strekke litt på beina er det er fin bakke like etter start/mållinjen på Randsfjorden Rundt som du kan kjøre intervaller i etter målgang.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: Mad-Max] #1613947 27/05/2013 07:48
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig

...
Noen andre ryttere kom også opp fra sekken for å hjelpe til på slutten.(takk til dere!)

Lar dere ryttere fra andre klubber få bidra i rulla under lagkonkurranse?

-Tobias

Redigert av tobiast; 27/05/2013 07:51.
Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613952 27/05/2013 07:57
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er visst lenge siden jeg har syklet ritt. (Det var vel forresten ingen overraskelse.) ICON_WINK Er det vanlig å henge seg på andre lag når man detter av laget sitt i en lagtempo? Tror aldri jeg hadde tenkt tanken engang.

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613953 27/05/2013 07:58
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Har aldri opplevd at det har vært noe problem med ryttere som legger seg bak sekken til et lag. Det er vel mer en regel enn unntak at man drar på en god del "fremmede" de siste milene inn mot mål.

Ellers så er jeg enig thamg og Tobias over. Dårlig stil å stikke på slutten, men meningsløst å kjefte. Dere kunne bare riste oppgitt på hodet, og tenke at det var dust gjort. Men skjønner også at lunta muligens er litt kortere enn normalt, på slutten av et langt ritt.

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613973 27/05/2013 08:22
B
BigHomer Offline
Entusiast
Entusiast
B
Et litt annet spørsmål. Er det ok å ligge i pulja på fellesstart uten å bidra, så stikke de siste meterene (vinne pulja) eller blir folk sure da også?

Re: Sure syklister i Randsfjorden Rundt.En brannfakkel [Re: GVI] #1613983 27/05/2013 08:28
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sure blir de nok, men det er mer OK. ICON_WINK

Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå