Ikke enda, men som de sa i Holmenkollen i gamle dager. "den er meldt på gratishaugen". Vår venn i Friksjon kunne rapportere at den var på vei inn til lager hos Genesis omtrent "as we speak". Kommer til å hente den ut 25 april som tilfeldigvis er sammenfallende med lønn :-)
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Da står det en gulgrå og fin eske i gjestesengen på hjemmekontoret. Oppakking, veiing og ordentlig sofabilde av vidunderet kommer litt senere på kvelden tenker jeg.
Fin flaske fulgte med også :-)
Redigert av Espen E; 18/04/201315:17.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Og endelig, det obligatoriske sofabildet. Ingen morsom lyssetting i dag ;-) Her var det bare å pakke ut og få'n i sofaen, og fotografere med nærmeste kompaktkamera.....
Redigert av Espen E; 18/04/201316:38.
Så snart Biltema åpner blir det innkjøp av kobberfett for å hindre vonde ting å skje mellom dette forhåpentligvis fine styrelageret i aluminium fra Velo Orange og stålet i rammen. Kommer dessverre til å ta tid med deler. Har hatt litt hodebry om jeg bare skulle flytte over Dura-Ace/Ultegra gruppen fra den andre sykkelen eller holde meg til opprinnelig plan, men har falt ned på at det heller får ta den tid det trenger for å få Campa gruppen på plass.
Redigert av Espen E; 21/04/201317:03.
Hiver også inn et siste bilde for denne gang. Kranklageret er foreløpig litt hokus pokus for meg, mange løse deler i forhold til Shimano, men You Tube blir min venn her tenker jeg.
Redigert av Espen E; 21/04/201319:03.
Hiver også inn et siste bilde for denne gang. Kranklageret er foreløpig litt hokus pokus for meg, mange løse deler i forhold til Shimano, men You Tube blir min venn her tenker jeg.
Synes det virker som du har kontroll på alt - stålkontroll.
Tror ikke det blir noe stress med kranklageret heller. Du har sikkert fått en liten illustrert blekke med på kjøpet, hvis ikke så er det vel forklart f. eks. her. Eller så blir vel youtube din venn.
Disse har du selvfølgelig funnet selv (eller enda bedre forklaringer), poster det bare fordi jeg er spent på fortsettelesen. Dette blir en av de fineste syklene i byen.
[/quote] Synes det virker som du har kontroll på alt - stålkontroll. [/quote]
Stålkontroll hehe :-) Tidligere var det en som snakket om Steel politiet. Blir noen ordspill her ja.
I påventa av dagens sykkeltur har jeg mekket litt. Dvs. først fikk ramme og gaffel et par lag med hardvoks og er deretter behørig polert. Deretter er styrelager presset på plass, kranklagerkopper montert og for å holde det hele sammen har jeg satt på stem og styre. Det jeg har igjen å montere av det jeg pr. øyeblikk har av deler er bremser og giret foran. Deretter blir det stillstand til stønaden (les lønn) kommer på konto i mai og da tenker jeg et par Fulcrum Racing 5 samt dekk og slanger blir kjøpt inn. Resten kommer vel på plass i løpet av Juni.
Kunne tenke meg innspill fra noen. Nå ser dere jo til en viss grad hvordan dette kommer til å bli. Tanken min var sete og styretape i klassisk lærfarge, men har begynt å tvile. Er det kanskje like greit å bruke hvitt og ta opp fargene fra Genesis logoen på den måten?
Men nå, ut og sykle :-)
Redigert av Espen E; 27/04/201311:51.
Da er jeg på en måte i mål..... For de som har fulgt denne tråden, så vet dere at ambisjonsnivået var høyt og at delelisten var ferdigkjøpt mentalt....
Nå er nå verden engang slik at det man har lyst til, ikke alltid er de man får til. Om jeg skulle fulgt opprinnelige planer ville nok ikke denne sykkelen blitt brukt i år.
Å sykle på en god sykkel er derfor tross alt det viktigste, og siden jeg allerede har en fullgod Dura Ace/Ultegra gruppe tok jeg til en smule fornuft og vasket smørte og monterte denne over fra den andre rammen.
Alt i alt ble det bra, selv om den ble litt annerledes en planlagt.
Kommer tilbake med litt inntrykk av hvordan den er i praktisk bruk når jeg har fått noen mil på veien med den. Førsteinntrykket fra en liten runde i gata er sålangt positivt. Takk til alle som har kikket i tråden, og takk til de som har kommet med tilbakemeldinger.
Redigert av Espen E; 25/05/201311:29.
Gratulerer med fin sykkel. Men den hadde definitivt kledd campa i sølv bedre. Shimano hører hjemme på terrengsykler. Dura-ace kranken ødelegger mye synes jeg;-)
Helt enig, det blir litt halvveis. Imidlertid ville jeg bruke sykkelen nå, ikke bare se på en ramme i boden. Har hatt litt kvaler for at jeg gjorde dette både før og etter, og er siden i går blitt mer sikker en noengang på at Campa kommer på plass på et eller annet tidspunkt.
Ja skjønner at man ikke kjøpe alt nytt på en gang:-) uansett en fin sykkel du kommer til å få glede av! Og det er alltid gøy med en sykkel ikke alle har:-)
Og hvor i h...er det blitt av rapporten om hvordan den er i praktisk bruk?
Ja den rapporten ja. Har bare syklet og nytt livet jeg :-) Uansett er det vanskelig å si noe kvalifisert og faglig i og med at dette er kun den andre landeveissykkelen jeg har eid i moderne tid.
Allikevel, basert på det jeg har lest av tester andre steder om rammen, så kjenner jeg beskrivelsene godt igjen gjennom egen bruk. Gjennomgangstemaet i faglige anmeldelser er at den oppleves som effektiv og kvikk på flater, helt ok oppover og veldig stabil og trygg nedover.
Det siste skriver jeg under på med store bokstaver, der min forrige sykkel var veldig nervøs i nedoverbakkene, føler jeg at denne "går som på skinner" i sammenligning. Jeg kjører utforbakker med mye større trygghet og ikke minst i mye større hastighet enn tidligere.
Sykkelen er selvfølgelig ikke noen utpreget rittsykkel, allikevel virker den på ingen måte sedat. Ved å gå ned et par cm spacere er det mulig å få til en relativt aggresiv sittestilling og ryttere med litt ambisjoner på lengre turritt kan nok finne seg vel hjemme på sykkelen. Selv kom jeg fra Lillehammer - Oslo uten veldig mange "vondter"og tar det som et pluss.
Med noen mer racingorienterte hjul enn Aksiumhjulene og GP 4 season 28mm jeg av fornuft og økonomiårsaker har på nå, er det nok også mulig å lokke frem enda litt mer respons og kvikkhet, spesiellt oppover. Da blir det nok og mulig å spare en halv kilo og sykkelen i str. 60 cm vil bikke ned mot 8,7 kg mot 9,2 nå. For dem som ønsker å spare ytterligere vekt kan selvfølgelig styre, stem, sete og setepinne slankes og jeg tipper 8,2 kg er inne for 60cm ramme
Jeg er en tung mann, men føler sykkelen holder godt i mot og er stiv nok til mitt bruk. Rene rittsyklister vil nok her være av en annen mening men de er vel ikke denne sykkelen laget for å tilfredsstille uansett.
Dura-Ace gruppen fungerer slik en Dura-Ace gruppe skal gjøre, problemfritt og jeg finner ingen annen grunner enn estetiske for å bytte til Campa slik jeg opprinneølig planla.
Ritchey komponentene bare funker, eneste nedtur er at logoene slites bort veldig fort, men kanskje det ikke er noen nedtur.....
For meg er det den beste sykkelen jeg noengang har eid og den har gitt meg enormt mye glede gjennom sommeren. Jeg kommer til å bruke den slik den slik den er ut sesongen, men håper fra neste sesong å ha byttet til Athenagruppe ihht opprinnelig plan for å få den visuellt slik jeg ønsker meg.
Ellers er oppgraderingsønsker et skikkelig håndbygd hjulsett. Har et par sølv Centaur nav liggende og ser for meg sølvfargende Velocity A23 på disse navene. Denne jobben håper jeg at jeg får satt bort til en dyktig hjulbygger mot et fornuftig vederlag i løpet av vinteren.
Hadde nå bare kjevebetennelsen min gitt seg så hadde jeg kanske orket å sykle litt igjen. Ikke moro å ha null energi og kjevesmerter mens enhver anstrengelse gjør at antibiotikadampen formelig oser ut av hver pore i kroppen....
Edit: Lagt til Instagrambilde
Redigert av Espen E; 14/09/201318:52.
Det med "å gå på skinner" nedover, har nok noe med lengde på kjedestag, styrevinkel og hjulavstand (wheelbase) å gjøre. Merker stor forskjell her på mine to racere også. Har blant annet en Cervelo RS som "går på skinner".
Og go' bedring
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
En grusomt fin sykkel det der du. Man kan bli misunnelig av mye mindre. Som en avsporing nevner jeg at jeg selv mekker sammen en slags sykkel, single-speed, av et Kayoba-vrak, med deler fra Biltema og annet vræl funnet på ebay. Legger ikke for mye i dette her... Selve ramma (stål) og hjulene er bedre enn man skulle tro. De er laget i Tunisia og det ser ut som om de i allefall har hatt bittelitegranne yrkesstolthet. Planlegger å bruke sykkelen til totalt useriøs røresykkling.
Grattis! Sitter enda og funderer på hva jeg skal gjøre mtp landeveissykkel. SKal jeg ha Equilibrium eller CdF...er så sugen på en sykkel jeg kan sykle med på vinteren også. Men da må den ha plass til piggdekk og skjermer.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Nydelig sykkel (Genesis)... som kanskje burde kjøres på ren følelse uten Garmin Edge på styret. Men mulig jeg er litt streng. Er misunnelig uansett :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Grattis! Sitter enda og funderer på hva jeg skal gjøre mtp landeveissykkel. SKal jeg ha Equilibrium eller CdF...er så sugen på en sykkel jeg kan sykle med på vinteren også. Men da må den ha plass til piggdekk og skjermer.
Kan anbefale Cotic Escapade, gedigen plass til dekk/skjermer. Min er satt opp med Alfine og Versa-skiftere, men vanlige gir fungerer også bra.
Sitat: EmilZipp
Nydelig sykkel (Genesis)... som kanskje burde kjøres på ren følelse uten Garmin Edge på styret.
Det hjelper i hvert fall med riktig stil på holderen
Kan anbefale Cotic Escapade, gedigen plass til dekk/skjermer. Min er satt opp med Alfine og Versa-skiftere, men vanlige gir fungerer også bra.
Jeg er lysten å handle sykkel hos Nils Arne også da skal sies. Grunnen til at jeg synes det er vanskelig å velge er at det er skivebremser på CdF...da får jeg ikke brukt de gamle hjula mine noe som er litt dritt. Tanken er å flytte alt som står på racern jeg har i dag over på den nye ramma og så oppgradere etter hvert
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Jeg er lysten å handle sykkel hos Nils Arne også da skal sies. Grunnen til at jeg synes det er vanskelig å velge er at det er skivebremser på CdF...da får jeg ikke brukt de gamle hjula mine noe som er litt dritt. Tanken er å flytte alt som står på racern jeg har i dag over på den nye ramma og så oppgradere etter hvert
Det er jo fester for skjermer på rammen min og jeg mener at nyeste modell er enda litt romsligere når det gjelder plass i rammen til skjermer/dekk. Nå har jeg Challenge Paris -Robuix på store 27mm og det er fortsatt edel luft alle veier. Skulle tro at piggdekk av den ikke altfor grove sorten burde kunne gå.
Helfigurbilder kommer, fikk tilbake blitsene min fra utlån i dag så det rykker nærmere. I mellomtiden kan vi kose oss med et par bilder av hjulene som ble bygget av Dogstar. Dette er langturhjul som skal holde en tung mann i mange mil på på ymse underlag.
Ole tok derfor Campagnolo Centaur navene mine, et par DT-Swiss Tk-540 felger og totalt 64 eiker fordelt på revo og comp og skrudde sammen noe som for meg virker totalt bombesikkert.
Fikk forøvrig noen vintage Campa stikkakslinger i posten av Valentino for å sette en liten spiss på det hele.
Redigert av Espen E; 10/12/201416:24.
En grusomt fin sykkel det der du. Man kan bli misunnelig av mye mindre. Som en avsporing nevner jeg at jeg selv mekker sammen en slags sykkel, single-speed, av et Kayoba-vrak, med deler fra Biltema og annet vræl funnet på ebay. Legger ikke for mye i dette her... Selve ramma (stål) og hjulene er bedre enn man skulle tro. De er laget i Tunisia og det ser ut som om de i allefall har hatt bittelitegranne yrkesstolthet. Planlegger å bruke sykkelen til totalt useriøs røresykkling.
Takk skal du ha :-) Det skinner vel gjennom at jeg i all beskjedenhet er temmelig fornøyd selv. Er forøvrig også i gang med med å pusse opp en gammel sak, og veldig moro det også. Der inngår det også litt Biltemadeler, bla 7 delt frikrans og sannsynligvis setepinne og litt annet. Lurer på om ikke også det er mulig å bruke Biltemahjulene for frikrans. Vet du om det går? Hiv opp noen bilder så vi får se hvordan "vraket" ditt ser ut. Alltid gøy å se hva folk bygger sammen.
Nydelige hjul, har selv bygget 32h TK540 med comp til Escapaden, men da disc-versjonen i svart. Kun tokryss pga høye flenser på Alfine-navene. Fortsatt meget rette og stive etter 1200km pendling siden oktober.