Er egentlig fornøyd med bremsene selv om det ikke er toppmodellen, men nå kjører AVID mye av de samme delene gjennom hele serien. Må innrømme at jeg har vurdert XO trail, men da blir det XX1 og XO, uff det blir helt feil. Da kan jeg like gjerne hoppe over til Shim. m/MisMatch, men hvor skal jeg da feste reverben?
Hvorfor i alleste dager blir det helt feil med X.0 og XX1??
Sitat: erling
Reverben kan du feste i egen klemme. Prøv XT eller XTR. Alt av Avid suger så sinnsykt i forhold (har dog ikke prøvd XO trail).
Jeg har gått fra XT 785 til X.0 Trail, angrer ikke et sekund, og jeg går ikke tilbake!! Kraft og modulasjon i hauger!!
2 klemmer på styret holder i massevis! venstre side: reverb+brems høyre side: sjalter+brems
Bildet er tidsriktig tatt i en flombekk under dagens lunchride!
Dette er den tredje Stumpjumper FSR EVO Expert jeg har hatt på like mange år. Det er rett og slett en helt fantastisk sykkel som er helt rå både opp og ned.
Den største forskjellen for meg i år er at jeg gikk fra medium til large, og for å kompensere litt for økt lengde, gikk jeg ned til 50mm stem. Dette virker helt perfekt så langt, og gir meg en mer fartsstabil sykkel, som jeg også synes klatrer bedre enn i medium.
Ellers er det noen forandringer på originalutstyret fra i fjor:
Gaffelen er nå en 34 Talas mot en 32 Float i fjor. Den økte vridningsstivheten er en fin bonus, og nå som jeg bor i Lillehammer kommer Talasfunksjonen godt med i lange klatringer.
Formulabremsene fra i fjor er heldigvis byttet ut med nydelige XO-trail. Jeg har egentlig aldri hatt et sett med Formulabremser som jeg har vært helt fornøyd med, så det er godt å slippe disse.
Ellers er det ikke store forandringene fra en allerede helt rå sykkel, og det er like greit.
Den eneste umiddelbare oppgraderingen jeg kommer til å gjøre, er å sette på et Race Face Sixc DH-styre som jeg trolig kapper til 75cm.
Vil takke gutta på BABracing for god service som alltid, og Nils Arne hos Friksjon for Bender Fender skjermen som holdt øynene fri for møkk på dagens flomtur! Hvis du ikke har en Bender Fender fra før, kjøp en NÅ! Den er uvurderlig når det er gjørmete, og vesentlig bedre enn RRP.
Standard hyllevare i år. Slash 9.0 Syntes den funker meget bra så langt, kvikk og leken nedover. Fin å klatre med. Kommer til å slenge med på et enduroritt eller to med denne.
Her i heimen er det 2006 som er det gyldne året når det gjeld rammedesign.... Moment har fått nye Easton hjul, Formula RX bremser, Thomson stem og breiere styre sidan i haust. Største endringa var nok likevel å få tak i ei firm fjær i Lyriken, blei ein heilt ny sykkel. Ein skikkeleg #endurodödare
2006 Ellsworth Moment
Vinteren blei også brukt på eit lite byggeprosjekt, reserve/utlånssykkel er kjekt å ha.....
Har fått 8-10 turer nå. Tok først og fremst tid å venne seg til sub 13 kg sykkel etter noen år på 15-16 kilo SX Trail og 951. Føltes nesten skummelt tandert og spinkelt ut. Det spretter litt hit og dit, der de to andre bare doser rett gjennom. Noen små justeringer. Fat Albert, 1x10 (32,11-36) med Superstar fører og Straitline bash. Senket med offset bushings til ca 67 grader styrevinkel, har ca 0,5 grader til å gå på, men det virker som rett kompromiss. Fantastisk på trang, småsvingt sti. Det er der den hører hjemme. Det kan dras godt på med lett sykkel også Har nok lagt meg til noen uvaner med grovere sykler og kjører med 30-35 psi for ikke å slå for lett gjennom. Oppover er det helt julekvelden. Skal ha en ny runde med SPD på denne, men jeg savner jo ikke noe med flats, hverken opp eller ned, så vi får se om jeg klarer å omvende meg selv
Bittelitt mer vandring og jeg hadde kjøpt med en gang.
Jeg var veldig skeptisk til 110mm (hadde 140/130mm på 26"), men er toppfornøyd. Jeg hadde så å si bestemt meg for Cube Stereo Super HPC 140 SL, men er glad jeg kjøpte Canyon.
Redigert av Christian; 24/05/201312:23. Rediger grunn: sindrer-svar også
Jeg var veldig skeptisk til 110mm (hadde 140/130mm på 26"), men er toppfornøyd. Jeg hadde så å si bestemt meg for Cube Stereo Super HPC 140 SL, men er glad jeg kjøpte Canyon.
Her er min stisykkel for 2013: Den har vært i mitt eie i to år, men har fått en del oppgraderinger, så jeg føler at den nærmest er som en ny sykkel. Utstyret er som følger: Ramme: Ibis Mojo HD 160 Gaffel: BOS Deville 160 med tapered styrerør Bekdemper: BOS Vip'r. Tunet for ramme og eier Krank: SRAM XX1 med Mrp BlingRing 30t Kranklager: Truvative et eller annet Bakgir: SRAM XO short cage med clucth Girveksler: SRAM X9 Kjede: KMC 10-delt Kasset: 11-36 SRAM Bremser: Formula The One Bremseskiver: Aztec racing 180/160(verdens beste?) HJulsett: Bygget opp av Light Bicycle karbonfelger, Sapim bladed eiker, alunippler og Dekk: Schwalbe Nobby Nic 2.4 TL ready, trailstar foran og bak(satt opp slangeløst) Chris King nav Styre: RaceFace SIXC Stem: Thomson 70mm Holker: Crank Brothers skumholker Heve-/senkepinne: Kindshock KS-lev Sete: Slr xc Pedaler: Time titan/karbon Styrelager: En underlig miks av Chris King og Cane Creek(et resultat av at man "tager det man haver")
Vekt: 12,2 kg.
Planlagt oppgradering er: -Angleset styrelager for å eksperimentere litt med styrevinkler. -Bygge om hjulsettet slik at det blir xx1 kompatibelt. -Full xx1 drivlinje
Redigert av nr7wave; 25/05/201305:12. Rediger grunn: glemte stem...
Min sykkel just nu er en ut av esken Trek Rumblefish Pro. Siden ut av esken er med Fox CTD DRCV-dempere, Kashima på gaffel, Reverb-pinne og ellers XT rund baut så ser jeg ikke noe behov for å gnukke mer.
Sykkelen ble valgt til stirittet TSR tidligere i uken, og det er slik en stisykkel skal være for meg. Den skal funke til alt. Den skal ikke få vondt i sjela av litt transport til godstien eller lange terrengrunder.
Beklager kun bilde framifrå. Hadde ikke noen andre slengende her nå. Bildet er tatt ved Aurevann, retning Lilloseter i bakgrunnen. En nydelig pinseaften!
Det er bare en midlertidig løsning til jeg går over til full XX1. Ville ha 30t for å få det litt lettere i de bratteste kneikene her hjemme. Går vel kanskje tilbake til original 32t når formen har blitt bedre :-)
Fordi?
110mm passer supert til min sykling, trenger ikke 140. Canon er ikke så høy i front. Bedre deler. Todelt krank, ikke tredelt.. Lettere. Kvikkere. Liker fargene. Ser bra ut. Koster 15.000kr mindre.
Dette er den tredje Stumpjumper FSR EVO Expert jeg har hatt på like mange år. Det er rett og slett en helt fantastisk sykkel som er helt rå både opp og ned. [..] EVO er best!
Får se om ikke det kanskje blir en sort Pike på den i løpet av sensommeren, også blir det en MRP amg kjedefører/bash i løpet av de første dagene, men utover det er den ganske så nært sånn jeg vil ha den nå..