Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 14 1 2 3 4 5 13 14

Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: Stein] #1611423 22/05/2013 15:23
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
Eneste ganger man trenger skivebremser er jo i regnvær når en bruker karbonhjul. Da bremser man jo faktisk godt (tror jeg) i forhold til det man gjør nå.
Den bremsingen vi har nå funker jo egentlig strålende. Why fix it if it's not broken?

Jeg holder fast på meningen min om skivebremser på landevei.
Nei, vi trenger det ikke

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: PålGnål] #1611425 22/05/2013 15:25
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Generelt har det vært få virkelige nyvinninger på sykler de siste tiårene. Integrerte indeks-gearskiftere er én av dem, skivebremser er en annen. At dette nå tilbys landeveismarkedet er naturlig.

Var bilene bra nok på 70-tallet? Burde vi stoppet der?

High-end vil alltid være dyrt, men det er ikke et argument for å stoppe utviklingen. At man ikke klarer å la være å kjøpe det siste og kuleste er vel heller en svakhet hos kjøperen -- kombinert med en stor lommebok, som er vanlig i Norge.

Kan noen holde opp en pekefinger å si at ingen har bruk for mer enn fem gir? Nei.

På tampen: SRAM (som ha kommet med RED 22 med hydraulikk) er med på å presse prisen ned på high-end-utstyr.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: PålGnål] #1611453 22/05/2013 16:27
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Er det ikke flott å slite en bremseskive til småpeng istedenfor en felg til x-antall tusen?

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: PålGnål] #1611460 22/05/2013 16:38
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Hydrauliske bremser er jo ikke ensbetydende med disk, SRAM Red 22 tilbys også med hydraulisk felgbrems. Bikeradar har testet, og de var riktig så fornøyde. De har også testet disk versjonen, og selv om de likte disse også så hadde de et par ting å plukke på som felgversjonen ikke var belemret med. Road.cc har også prøvekjørt Red 22, riktig så fornøyde med opplevelsen de også.

For egen del er jeg ikke i tvil om at dette vil gjøre sykkelopplevelsen bedre, men om det blir disk eller felg på meg når tiden er moden er et vidåpent spørsmål.

Jens
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: PålGnål] #1611498 22/05/2013 17:50
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: PålGnål
Er det ikke flott å slite en bremseskive til småpeng istedenfor en felg til x-antall tusen?
Det er det. Men jeg er fryktelig glad i nytt stæsj, og da bør jeg helst slite litt på det gamle også.
Skivebremser på altmuligsykkelcrosseren? Jatakk!

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: Valentino] #1611506 22/05/2013 18:04
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Bytt ut racer med terrengsykkel, så minner denne diskusjonen meg veldig om hvor vi var rundt årtusenskifte thinking

Slev venter jeg kun på den oprimale ramme med intern kabling og rom til brede dekk (eventuelt CX?), nye Ultegra Di2, (karbon)felger laget spesifikt til formålet og litt annet smått. Da skal vi nok ha om ikke sykkelbudsjettet har røket på noe annet sykkelrelatert i mellomtiden (slik det ogfte gjør).

T.

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: PålGnål] #1611563 22/05/2013 19:13
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Bremsene kommer til å utvikle seg, og det vil ikke stoppe med skiver.

Setter en boks cola på at innen fem år har vi sett trådløs, elektronisk bremsing.

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: PålGnål] #1611564 22/05/2013 19:15
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Der setter jeg trygt en glasscola mot. ICON_SMILE

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: PålGnål] #1611602 22/05/2013 20:08
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Da skal jeg også høyne til en glasscola :-)

Men for diskusjonens skyld.. Hvorfor ikke?

Hvor mye kraft trenger man egentlig for å stramme en brems? Ikke mye, en liten motor som i Di2-utstyr vil gjøre jobben? Går man over til elektronisk istedetfor mekanisk signal til selve bremsen slipper man å stramme riktig etc.

Og skal man først sende signaler dit, hvorfor ikke trådløst? Kombinert med trådløs, elektronisk giring trenger man ikke wirer i det hele tatt.

En utfordring er at bremser trenger å strammes mer jo mer man trykker (i motsetning til gir som skal reagere på et trykk uansett styrke), men det har man da sensorer for.

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: PålGnål] #1611604 22/05/2013 20:09
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
For å motsi min egen spådom: Kjipt om batteriet går tomt..

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: Gråstein] #1611615 22/05/2013 20:16
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Skal si Italienerene er raske på avtrekkeren. Skivebremser til SKY og TdF?

http://www.bikerumor.com/2013/05/22/pinarello-dogma-disc-brake-road-bike-coming-for-2014/

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: PålGnål] #1611618 22/05/2013 20:24
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Colnago har hatt dette i et års tid nå. Ikke akkurat mainstrean, men tilgjengelig også for hvermannsen med feit nok lommebok.

http://www.colnago.com/c59-disc/

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: Gråstein] #1611620 22/05/2013 20:27
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Gråstein
For å motsi min egen spådom: Kjipt om batteriet går tomt..

Neida, dynamoen kommer tilbake for fullt!

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: Hæ?] #1611622 22/05/2013 20:29
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: Hæ?
Colnago har hatt dette i et års tid nå. Ikke akkurat mainstrean, men tilgjengelig også for hvermannsen med feit nok lommebok.

http://www.colnago.com/c59-disc/

Derav kommentaren om at italienerene, som i flertall, var rakst ute ICON_WINK

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: Gråstein] #1611623 22/05/2013 20:29
Dan Offline
More than words
More than words
Hvor mye kraft trenger man egentlig for å stramme en brems? Ikke mye, en liten motor som i Di2-utstyr vil gjøre jobben?

Sjekk dine bremsevaiere. De har omtrent dobbelt så stor diameter som girvaierne, og det er det en grunn til selvfølgelig. Nemlig at man trekker mye hardere i en bremsekabel enn i en girvaier.

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: PålGnål] #1611644 22/05/2013 20:43
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Sleng på ABS så begynner vi å snakke.

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: Dan] #1611724 22/05/2013 21:58
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Hvor mye kraft trenger man egentlig for å stramme en brems? Ikke mye, en liten motor som i Di2-utstyr vil gjøre jobben?

Sjekk dine bremsevaiere. De har omtrent dobbelt så stor diameter som girvaierne, og det er det en grunn til selvfølgelig. Nemlig at man trekker mye hardere i en bremsekabel enn i en girvaier.

Pluss at det er VELDIG mye kjipere om en bremsewire ryker enn om en girwire ryker.

Det er ingenting i veien for å lage slikt servostyrt, men de som jobber med inherent sikre systemer vil gjerne ha noen ord med i laget når det gjelder påliteligheten. Innen de er ferdige spørs det om du sitter igjen med så mange fordeler.

Når det gjelder trådløs, vel la oss si jeg er stort sett veldig for trådløs, men når det gjelder trådløse bremser... la meg introdusere deg for mr. jammer.

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: sverreb] #1611746 23/05/2013 04:17
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sverreb
Pluss at det er VELDIG mye kjipere om en bremsewire ryker enn om en girwire ryker.

Én? Prøv to. BTDT midt i Stockholm. Skulle ta en stoppie og klarte å dra av begge bremsevaierene simultant. Fortsatte rett ut over gaten jeg skulle krysse, tre meter foran en buss, som heldigvis holdt gangfart akkurat da. Det tok meg halve parken på andre siden gaten å få stoppet med beina som slepanker. ICON_SMILE

Faktaboks: dette var med et par Campa aerobremsehendler fra midten av 80-tallet og disse lot vaieren ta en litt krapp sving inne i hendelen, med hard slitasje som resultat.

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: Gråstein] #1611763 23/05/2013 06:24
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Skal man ha fire batterier, da, hvis alt skal kjøres trådløst?

Ellers, Tiso har jo trådløs giring på trappene. AAA-batterier ... elegant.

http://www.bikeradar.com/news/article/tiso-launches-wireless-12-speed-electronic-road-group-35956/

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: Gråstein] #1611767 23/05/2013 06:30
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Hvor mye kraft trenger man egentlig for å stramme en brems? Ikke mye, en liten motor som i Di2-utstyr vil gjøre jobben? Går man over til elektronisk istedetfor mekanisk signal til selve bremsen slipper man å stramme riktig etc.

Og skal man først sende signaler dit, hvorfor ikke trådløst? Kombinert med trådløs, elektronisk giring trenger man ikke wirer i det hele tatt.

Det trengs faktisk en god del kraft for å stramme en brems, selv om det selvfølgelig ikke på noen måte er umulig å få til elektromekanisk (eller elektrohydraulisk for den del).

Når det gjelder trådløs overføring til en slik bremseaktuator, så høres det direkte hasardiøst ut spør du meg. Det finnes svært mye radiostøy der ute, og et slikt opplegg åpner for en helt ny type "bremseblokkering". Trådløs teknologi er flott, men for en så viktig funksjon som bremsene vil jeg mene at det kreves ekstraordinære tiltak for å bevare sikkerheten.

Man kan jo også se for seg et helt nytt fenomen: Brake wars! Det laget med den beste bremsehackeren kan styre konkurrentenes bremser ved behov. Hadde sikkert blitt bra TV av det. :-)

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: PålGnål] #1611797 23/05/2013 07:17
asbjorjo Offline
Ringrev
Ringrev
Det er jo bare å følge med på effekt og annet som kommer trådløst til sykkelcomputer. Enkelte steder forsvinner signalene og det vises ingenting. Det kan man leve med.

Om man skulle bremse på samme sted og signalet til bremsene ikke gikk gjennom kunne man sannsynligvis også leve med, bare ikke så lenge. ICON_WINK

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: PålGnål] #1611861 23/05/2013 08:40
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: PålGnål

Det er det beste argumentet for skivebremser jeg har lest så langt. Det blir en ganske stor forandring i sykkelmarkedet om man virkelig kunne klare seg med ett hjulsett i hele sykkelens levetid. Hvilket hjulsett som sitter på sykkelen du skal kjøpe, blir plutselig enormt viktig. Argumentet om at originalhjulene kan brukes som treningshjul, faller plutselig helt bort.

Noe sier meg at hjulfabrikantene måtte finne på andre deler som kan gå i stykker, sånn at de fremdeles får omsetning. Men så spørs det om kundene ville finne seg i det, da.

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: PålGnål] #1611866 23/05/2013 08:46
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
I dag er det uaktuelt for meg å kjøpe racer med skivebrems, elektroniske gir eller aerohjelm, men jeg kan selvfølgelig ikke sitte her og nå og si at jeg aldri kommer til kjøpe noe av dette, for høyst sannsynlig vil jeg før eller siden det. Aerohjelm kanskje pga at motene forandrer seg, elektroniske gir pga at det nlir penere og rimeligere, skivebremser fordi det blir det nye standarden og industrien finner en løsning påalle "problemer" vi ser for oss i dag.

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: PålGnål] #1611883 23/05/2013 09:02
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Skivebremser hadde absolutt vært et pluss her på Vestlandet hvor det regner ganske ofte og mye.

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: PålGnål] #1611934 23/05/2013 09:58
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Det regner på Østlandet også gitt. Har til og med syklet ned fjell i regnvær. Null problemo overhodet... Mine lette, velfungerende og lett vedlikeholdte v-bremser er bortimot optimale, spør du meg.

Men jeg skal gi Stein og co ett poeng.. Glem sølevær. Det er nedkjøringer fra fjellene i 30+ grader hvor jeg kan ane en fordel med skivebrems. Grunnen er overoppheting av felgen og smelting av slange. Jeg har egentlig ikke opplevd dette selv heller, men det var en snakkis da jeg var i Italia, og det var noen som punkterte - muligens på grunn av dette. Ikke helt sikker.

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: Sykkelbob] #1612008 23/05/2013 11:23
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Slangen kan du jo eliminere :-)

Hvem vet, om ti år er kanskje elektroniske gir og skivebremser på landeveissykkel så bra og rimelig at det er en no-brainer.

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: rockphotog] #1612066 23/05/2013 12:31
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Ja, det er vanskelig å vite hva vi ønsker å kjøpe om ti år. Og enda vanskeligere å vite hva som finnes tilgjengelig på markedet.

Skivebremser kan jo vise seg å slå helt an på CX. (Sånn de fleste her i Norge bruker CX, er det nok et bedre alternativ enn dagens cantilever. De er ikke alltid så gode å ha med å gjøre i regn eller minusgrader m/ ising.) Gjør de først det, er vel veien videre til skivebremser på landeveien nokså kort.

På den annen side skulle jeg ønske at utviklingen gikk mer i retning av slitesterke og anvendelige sykler som kan brukes til litt av hvert, enn i retning av elektroniske gir, hydraulikk og dilldall. Men, men. Det er kanskje ikke noen motsetning her. Trek har skjermfester på Domaine-syklene sine, så det er kanskje et tegn på at flere tenker som meg.

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: Sykkelbob] #1612067 23/05/2013 12:33
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sykkelbob
Det er nedkjøringer fra fjellene i 30+ grader hvor jeg kan ane en fordel med skivebrems. Grunnen er overoppheting av felgen og smelting av slange. Jeg har egentlig ikke opplevd dette selv heller, men det var en snakkis da jeg var i Italia, og det var noen som punkterte - muligens på grunn av dette. Ikke helt sikker.

Dette var en snakkis også i forbindelse med TransAlp Challenge for noen år siden. Så/hørte imidlertid ikke noen som faktisk hadde hatt problemet, til tross for at kanskje halvparten av deltakerne (meg selv inklusive) hadde felgbremser og det stort sett var 30+ hver dag.

Kanskje det er en røverhistorie på linje med at mange har "hørt om noen" som har feid av balanserulla og gått rett i TV'n eller veggen? thinking

Spøk til side; de gangene jeg (eller folk rundt meg) har opplevd bremseproblemer på racer har utfordringen vært manglende friksjon mot asfalten, og her kan nok ikke skivebremsene hjelpe oss.

Redigert av Oystein L; 23/05/2013 12:37.
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: rockphotog] #1612167 23/05/2013 15:21
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: rockphotog

Hvem vet, om ti år er kanskje elektroniske gir og skivebremser på landeveissykkel så bra og rimelig at det er en no-brainer.

Ja hvem vet. Jeg har svelget kameler før jeg. Men det er ikke prisen som hindrer meg i å kjøpe skivebremser eller elektriske gir til raceren. Jeg skjønner bare ikke hva det har å tilføre som ikke allerede er løst bedre allerede.

Og som gretten gammel gubbe, lever jeg i en IT hverdag på jobben og hjemme. Digger IT. Men... Jeg har også diverse fjernkontroller i huset som stadig skal ha nye batterier. Sentrallås på bilen som for en tid tilbake sa seg prinsippielt motstander av å fungere når man trenger det. Vi har en TV-dekoder med hundreogørten kanaler man kan kjegle om å bruke, stekeovn som hvis du trykker på knappene i feil rekkefølge begynner alt å blinke og man må lese seg opp på ingeniørnivå for å resette den tilbake til normalt. Alarm som sørger for at hver gang jeg pusser opp og kommer borti (tar ned) dingsene så ringer Securitas på mobilen mens jeg står med malerkosten i hånda. Mobilen tørster etter lading som en tørrlagt alkis tørster etter en iskald pils i sommersola, og jeg er ikke lenger eksperten i huset på hvordan man konfigurerer nye kule greier på den, så jeg har fortsatt fabrikkversjonen av ringelyden, for jeg har ikke tid eller lyst til å knote med det.

Så... På impuls. En solfylt søndag (noen som husker solfylte søndager?). Så står det i kjelleren en enkel og elegant mekanisk konstruksjon, som ikke er mer krevende enn noen dråper olje og en justeringsskrue. No fuzz. Bare sett deg på den og tråkk og ta pause fra alt fjaset..

Den dagen jeg må begynne å tenke på om jeg har husket å "lade sykkelen" så har sykkelen mistet sin uskyld for alltid...

Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser? [Re: PålGnål] #1612180 23/05/2013 15:44
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Tidligere syklet jeg utelukkende sti, nå er det kun landevei, og hva som virkelig har forundret meg er hvor dårlig mekaniske felgbremser er sammenlignet med hydraulikk og skive. Ser at mange mener det er mer enn bra nok, men dette er et område hvor landeveissykkelen har havnet i bakleksa etter min oppfatning.

Mer bremsekraft og bedre modulasjon vil ikke føre til flere uhell i feltet (eller andre steder for den saks skyld); det vil føre til færre uhell og pile-ups. Det er nesten litt gåtefullt å observere at mange her er negative til en utvikling som vil innebære tryggere og morsommere sykling, og må innrømme at jeg klør meg selv litt i skjegget og lurer på om skeptikerene i det hele tatt har syklet noe særlig med noe annet enn mekaniske felgbremser?

Jens
Side 3 av 14 1 2 3 4 5 13 14

Moderator  support, Valentino