Re: Lær folkeskikk i marka av skiforeningen
[Re: trondmm]
22/05/2013 00:02
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes ærlig talt at både aftenposten bør få frem at på stiene, altså selve TERRENGET er det så og si ingen konflikter.
Men det er ingen tvil at det finnes folk som ikke tar hensyn på skogsbilveiene, men et mindretall (henviser til en million tråder her på ts som omhandler dette)
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
22/05/2013 06:48
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
NOTS er på plass på Kikut sammen med Skiforeningen (som vanlig). Om noen føler seg kallet til en innsats kan de ta kontakt med Øyvind Rørslett.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
22/05/2013 06:54
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Synes forøvrig det var interessant da jeg syklet rundt i Østmarka i helgen, før og under Terrengsykkelrittet. Mange som ikke hilser. Flere ganger opplevde jeg at barn spurte foreldrene sine, etter at jeg hadde hilst. Hvem var det? Da jeg var liten og gikk på tur i skog og fjell fikk jeg beskjed om at alle hilste på hverandre på tur. Må samtidig få rette en rimelig sur pekefinger til den syklisten i burgunder trøye som kom forbi meg i det nederste partiet i utforprisen på søndag. Jeg krysset frem og tilbake for å merke da denne fyren bare kom i maks fart forbi uten å gi noe form for forvarsel. Jeg var akkurat i ferd med å krysse løypa og kunne lett ha blitt meid ned. Når en syklist ikke hilser/sier kommer på høyre/venstre på/til en annen terrengsyklist med store merkebåndruller hengende på sekken, dagen før et ritt da kan jeg bare tenke meg hvordan denne fyren opptrådte da han passerte fotgjengere lenger opp i løypa.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
22/05/2013 07:18
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Synes forøvrig det var interessant da jeg syklet rundt i Østmarka i helgen, før og under Terrengsykkelrittet. Mange som ikke hilser. Flere ganger opplevde jeg at barn spurte foreldrene sine, etter at jeg hadde hilst. Hvem var det? Da jeg var liten og gikk på tur i skog og fjell fikk jeg beskjed om at alle hilste på hverandre på tur. Men alle hilser ikke på ukjente de møter på rundt omkring.
|
|
|
[Re: loik]
22/05/2013 07:40
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Synes forøvrig det var interessant da jeg syklet rundt i Østmarka i helgen, før og under Terrengsykkelrittet. Mange som ikke hilser. Flere ganger opplevde jeg at barn spurte foreldrene sine, etter at jeg hadde hilst. Hvem var det? Da jeg var liten og gikk på tur i skog og fjell fikk jeg beskjed om at alle hilste på hverandre på tur. Men alle hilser ikke på ukjente de møter på rundt omkring. Langt de fleste jeg møter gjør det. Jeg er gjerne den som hilser først, noen få ganger hilser ikke folk tilbake, som regel gjør de det. Både i marka og på fjellet.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
22/05/2013 08:00
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om folk hilser eller inte tycker jag beror väldigt mycket på hur långt in i marka man är.
|
|
|
22/05/2013 08:30
|
Josteinn
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Synes forøvrig det var interessant da jeg syklet rundt i Østmarka i helgen, før og under Terrengsykkelrittet. Mange som ikke hilser. Flere ganger opplevde jeg at barn spurte foreldrene sine, etter at jeg hadde hilst. Hvem var det? Da jeg var liten og gikk på tur i skog og fjell fikk jeg beskjed om at alle hilste på hverandre på tur. Må samtidig få rette en rimelig sur pekefinger til den syklisten i burgunder trøye som kom forbi meg i det nederste partiet i utforprisen på søndag. Jeg krysset frem og tilbake for å merke da denne fyren bare kom i maks fart forbi uten å gi noe form for forvarsel. Jeg var akkurat i ferd med å krysse løypa og kunne lett ha blitt meid ned. Når en syklist ikke hilser/sier kommer på høyre/venstre på/til en annen terrengsyklist med store merkebåndruller hengende på sekken, dagen før et ritt da kan jeg bare tenke meg hvordan denne fyren opptrådte da han passerte fotgjengere lenger opp i løypa. #Tommelopp Jeg er veldig for å hilse og være hyggelig mot de man møter på tur i skogen! De fleste jeg møter er smilende, hyggelige og hilser tilbake. Men ikke alle ønsker å ha det slik, min datter på 5år har fundert litt på hvorfor, da vi ikke fikk noe hei tilbake fra en dritsur dame i kondomdrakt fra Swix sa femåringen: "hun er nok i ett kappløp". Da har man jo ikke tid til å hilse  Jeg lurer på hva de skal rekke?
|
|
|
22/05/2013 08:40
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Men alle hilser ikke på ukjente de møter på rundt omkring. I vise områder er vel dette vanlig folkeskikk, slik som i skogen og på fjellet. For de som møter hverandre og driver på med samme aktivitet er det vel også vanlig folkeskikk som ved sykkel, motorsykler hilser stort sett på hverandre (selv om noen vegrer seg hvis de kjører annen type motorssykkel), de som kjører 2CV osv. Synes dette er en hyggelig gest som vi bør prøve å ta vare på.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
22/05/2013 08:43
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er ganske påfallende å se rekker av motorsyklister møte hverandre langs veien både i Norge og utlandet. Alle tar liksom venstrehånda litt opp fra styret. At ikke vi syklister klarer dette er jo litt skuffende.
|
|
|
22/05/2013 09:47
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ganske påfallende å se rekker av motorsyklister møte hverandre langs veien både i Norge og utlandet. Alle tar liksom venstrehånda litt opp fra styret. At ikke vi syklister klarer dette er jo litt skuffende. Er jo bare så tungt å være blid og høflig,for å ikke snakke om hvor tungt det er å løfte hånda fra styret i ett lite sekund. Hva blir det neste,at man sier takk når man får hjulegaver?
|
|
|
22/05/2013 10:03
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Ikke å hilse, er et østlandsproblem.
Eller, det startet for meg da jeg flyttet til østlandet i 1998. Jeg var da 21år, hadde blærete Porsche, og bodde i Trøndelag. ALLE Porscher hilste på hverandre. Så 1998, 2januar kjørte jeg ned til Oslo, og der hilste ikke Porscher tilbake lenger. Over natten. Bor du i oslo og kjører porsche er du 98% sannsynlig et hensynsløst svin, de resterede 2% er entusiaster.
Her handler det om seg selv, og sitt. Hensyn, folkeskikk og høflighet er ekstrautstyr som ikke alle har..
Entusiaster derimot: -Subaruer med postkasse på panser (turbo) hilser på hverandre fortsatt (men ikke de med dieseldrivstoff, de har ikke "sett lyset"). -Bobiler hilser på hverandre. -Motorsyklister hilser. -Jeg hilser fra sykkelsetet, men det er ofte lite respons tilbake. Bortsett fra jentesyklister da
|
|
|
22/05/2013 10:04
|
samuel
Avhengig
|
Avhengig
Josteinn: De skal rekke sitt eget ego :-)
Du hilser i skauen, på fjellet og til sjøs. Sånn er det bare. Var på sykkeltur på Bali i påsken og selv midt i jungelen sier lokal folk "Hello".
|
|
|
[Re: SimonS]
22/05/2013 10:23
|
magny
Fersking
|
Fersking
Bare en liten presisering:
Skiforeningen mener ikke at syklister generelt mangler folkeskikk. Dessverre er det slik at vi ikke styrer hva avisene legger vekt på når de skriver en artikkel. Vi opplever gang på gang at avisene legger opp til en konflikt mellom brukere av Marka, som vi ikke står inne for. Vi ønsker derimot å dempe denne konflikten og mener det er plass til alle i marka hvis man tar hensyn til hverandre og utviser "godt turvett". Det gjelder for syklister så vel som hundeeiere og turgåere generelt.
I denne artikkelen ønsket vi å legge vekt på at vi tror det er smart å få spredd trafikken i Marka for da blir det mindre trafikk på de enkelte strekkene og færre potensielle konflikter.
Mvh Magnus Nyløkken (ansatt i Skiforeningen)
|
|
|
22/05/2013 10:35
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vær grei og hils, og folk du møter er ganske greie tilbake. Hvis ikke, så har de i alle fall møtt en blid sjel den dagen.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: samuel]
22/05/2013 13:43
|
Dan
More than words
|
More than words
Var på sykkeltur på Bali i påsken og selv midt i jungelen sier lokal folk "Hello". Den beste hilsekulturen hittil opplevde jeg på Irland. Der hilset folk som gikk til fots på oss der vi kom i bil, uten at vi hadde hilst først. Riktignok langt ute på landet, men likevel.
|
|
|
22/05/2013 16:36
|
trondl63
Fersking
|
Fersking
Synes forøvrig det var interessant da jeg syklet rundt i Østmarka i helgen, før og under Terrengsykkelrittet. Mange som ikke hilser. Flere ganger opplevde jeg at barn spurte foreldrene sine, etter at jeg hadde hilst. Hvem var det? Da jeg var liten og gikk på tur i skog og fjell fikk jeg beskjed om at alle hilste på hverandre på tur. Må samtidig få rette en rimelig sur pekefinger til den syklisten i burgunder trøye som kom forbi meg i det nederste partiet i utforprisen på søndag. Jeg krysset frem og tilbake for å merke da denne fyren bare kom i maks fart forbi uten å gi noe form for forvarsel. Jeg var akkurat i ferd med å krysse løypa og kunne lett ha blitt meid ned. Når en syklist ikke hilser/sier kommer på høyre/venstre på/til en annen terrengsyklist med store merkebåndruller hengende på sekken, dagen før et ritt da kan jeg bare tenke meg hvordan denne fyren opptrådte da han passerte fotgjengere lenger opp i løypa. Forsvarer ikke denne karen i utforpris partiet, men kanskje ikke så lett å hilse på alle alltid. Har også ett eksempel på en som ikke hilste tilbake: Dette var innerst ved Nøklevann på grusveien 50 m. opp fra den stengte undergangen der veien slår krøll på seg(gjorde hvertfall det før undergangen ble stengt) akkurat der terrengsykkelritt løypa kommer ut på grusen, lørdag 18 mai kl 1750. Jeg sykler oppover og ser 3 karer som står ved dette punktet, kauker ut en hilsen men får ingen hilsen tilbake. Hadde egentlig regnet med å få en hilsen tilbake fra han ene som jeg kjenner av utseende. Han stod der i sin lysegrønne terrengsykkel sykkeltrøye lett gjenkjennelig (for forumister) uten briller. Og det var Dem det hr.Aas! Ikke for å "ta" deg, men kunne ikke dy meg når jeg ser du klager på syklister som ikke hilser Trond
|
|
|
22/05/2013 19:06
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Synes forøvrig det var interessant da jeg syklet rundt i Østmarka i helgen, før og under Terrengsykkelrittet. Mange som ikke hilser. Flere ganger opplevde jeg at barn spurte foreldrene sine, etter at jeg hadde hilst. Hvem var det? Da jeg var liten og gikk på tur i skog og fjell fikk jeg beskjed om at alle hilste på hverandre på tur. Men alle hilser ikke på ukjente de møter på rundt omkring. Jeg hilser svært sjelden på folk jeg ikke kjenner, uansett om det er i marka eller på Karl Johan i Oslo...
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
22/05/2013 19:25
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Vi er jo et udannet folk.. I dannede land hilser de både her og der og everyvær..
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: trondl63]
22/05/2013 19:47
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Synes forøvrig det var interessant da jeg syklet rundt i Østmarka i helgen, før og under Terrengsykkelrittet. Mange som ikke hilser. Flere ganger opplevde jeg at barn spurte foreldrene sine, etter at jeg hadde hilst. Hvem var det? Da jeg var liten og gikk på tur i skog og fjell fikk jeg beskjed om at alle hilste på hverandre på tur. Må samtidig få rette en rimelig sur pekefinger til den syklisten i burgunder trøye som kom forbi meg i det nederste partiet i utforprisen på søndag. Jeg krysset frem og tilbake for å merke da denne fyren bare kom i maks fart forbi uten å gi noe form for forvarsel. Jeg var akkurat i ferd med å krysse løypa og kunne lett ha blitt meid ned. Når en syklist ikke hilser/sier kommer på høyre/venstre på/til en annen terrengsyklist med store merkebåndruller hengende på sekken, dagen før et ritt da kan jeg bare tenke meg hvordan denne fyren opptrådte da han passerte fotgjengere lenger opp i løypa. Forsvarer ikke denne karen i utforpris partiet, men kanskje ikke så lett å hilse på alle alltid. Har også ett eksempel på en som ikke hilste tilbake: Dette var innerst ved Nøklevann på grusveien 50 m. opp fra den stengte undergangen der veien slår krøll på seg(gjorde hvertfall det før undergangen ble stengt) akkurat der terrengsykkelritt løypa kommer ut på grusen, lørdag 18 mai kl 1750. Jeg sykler oppover og ser 3 karer som står ved dette punktet, kauker ut en hilsen men får ingen hilsen tilbake. Hadde egentlig regnet med å få en hilsen tilbake fra han ene som jeg kjenner av utseende. Han stod der i sin lysegrønne terrengsykkel sykkeltrøye lett gjenkjennelig (for forumister) uten briller. Og det var Dem det hr.Aas! Ikke for å "ta" deg, men kunne ikke dy meg når jeg ser du klager på syklister som ikke hilser Trond Å avbryte en samtale er kanskje mer uhøflig enn å ikke gjøre det, eller? 
|
|
|
22/05/2013 19:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg klarer fint å hilse tilbake til noen uten å forulempe dem som jeg snakker med, men selv har jeg litt "tunellsyn", hvis jeg er midt i en engasjerende samtale, og det er ikke usannsynlig at det gjelder Øyvind også.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
22/05/2013 20:54
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Vær omtenksom med hva man gir fra seg og tolerant på hva man tar i mot er en fin filosofi*. Ingen grunn til å ergres over at noen ikke hilser, det kan det være mange grunner til, ikke alle av de mørke. Men man kan jo godt bestrebe seg på å hilse selv. Prøver jo å gjøre det selv, men av og til er det andre ting som har oppmerksomhet som den forb*** glatte rota der fremme.
*) Som jeg riktignok har plukket opp fra maskin til maskin kommunikaskjonsprotokolldesign, men jeg tror det funker fint mellom mennesker også.
Redigert av sverreb; 22/05/2013 21:53.
|
|
|
22/05/2013 21:42
|
Brumm
Ivrig
|
Ivrig
Synes forøvrig det var interessant da jeg syklet rundt i Østmarka i helgen, før og under Terrengsykkelrittet. Mange som ikke hilser. Flere ganger opplevde jeg at barn spurte foreldrene sine, etter at jeg hadde hilst. Hvem var det? Da jeg var liten og gikk på tur i skog og fjell fikk jeg beskjed om at alle hilste på hverandre på tur. Jeg syklet gjennom TS traseen på lørdag alene, og siden jeg bare hadde GPS-spor å gå etter så tok jeg det veldig rolig. Vanligvis sykler jeg i Lillomarka og nordmarka og bet meg merke i at det var mange som ikke hilste tilbake i forhold til det jeg er vant til, men på den annen side fikk jeg et par trivelige samtaler med turgåere som gjorde at jeg langt på vei glemte de som ikke hilste.. Det var litt mas å sykle gjennom uten merking og kjentfolk, men på den annen side så skjønner jeg at man vil minimalisere risikoen for sabotasje; og på rittdagen så var det meget godt merket.
|
|
|
23/05/2013 04:08
|
Dan
More than words
|
More than words
I helgen syklet jeg med solbriller for første gang på lenge og mener bestemt at det var mye vanskeligere å få folk til å besvare hilsenen enn det det pleier å være. Så det kan være noe å tenke på for dem som ønsker at flest mulig skal hilse tilbake, bruk klart glass i sykkelbrillene.
|
|
|
23/05/2013 10:05
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Viktigere enn å hilse er å passere i god avstand med en senket fart for å vise respekt for andre brukere av ferdselsveiene i marka. Syklister kan føle at de har kontroll over fart, det samme oppfattes ikke av fotgjengere. Bruk heller stemmen til å si "Hei hei" enn ringeklokke for å varsle. Dette er mer hyggelig. Si takk til de som velger å tråkke ut til siden i lyng og kratt. Generelt skaper prat (positiv) og bruk av stemmen trivsel.
I Tyskland hilser alle, også i bynær skog. Det var en fryd å løpe morgentur i skogene tilknyttet Bremen.
|
|
|
23/05/2013 11:31
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg forstår godt de som liker å være i fred eller av en eller annen grunn ikke har lyst/kapasitet til å hilse på gud og hvermann når de er ute "i sonen". Å bli fornærmet på alle som ikke hilser er bare tull, og går bare ut over deg selv. Jeg hilser også på folk i skogen, men har full forståelse for at alle ikke hilser på alle.
|
|
|
|
|