Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken...
|
Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken...
[Re: Gråstein]
20/05/2013 17:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
For the record: Jeg forsvarer ikke forbikjøringen, men jeg sier at den neppe hadde vært like stygg dersom syklistene hadde vist hensyn og ikke tatt mer plass enn de trenger.
Har de lov til det? "Luften er for alle, luften er for alle".
For MEG ville det vært enklere å være syklist i trafikken om disse gutta hadde ligget på linje istedetfor å hisse opp bussjåfører og andre unødvendig. Den agresjonen har en tendens til å balle på seg og bli tatt med videre, før den får utløp på helt andre syklister. Den tredje syklisten ligger vel ca. der hvor jeg ligger når jeg sykler alene og da klarer faktisk mange (frem til nå alle) Time E-sjåfører, for jeg møter dem omtrent hver dag, å passere meg med brukbar til god margin (de fleste legger seg fint over i motgående felt) på en vei som er smalere enn denne fra videosnuten. Sjåføren trenger etter min mening en skikkelig oppstrammer og jeg håper/antar at Time E tar dette som en anledning til å prate med sine sjåfører om hva det vil si å ha ansvar over en et slikt stort kjøretøy i trafikken.
|
|
|
[Re: Joytoy]
21/05/2013 07:53
|
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Er det bare meg som legger merke til at de syklene ikke lovlig kan brukes på norsk vei? Ut fra videoen ser de ut til å mangle f.eks bremser.
Ikke et forsvar av forbikjøringen, men man dokumenterer altså mer enn ett tilfelle av avslappet holdning til trafikksikkerhet.
|
|
|
[Re: asbjorjo]
21/05/2013 07:59
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Er det bare meg som legger merke til at de syklene ikke lovlig kan brukes på norsk vei? Ut fra videoen ser de ut til å mangle f.eks bremser.
Ikke et forsvar av forbikjøringen, men man dokumenterer altså mer enn ett tilfelle av avslappet holdning til trafikksikkerhet. Har nok like mange bremser som denne ramma! 
|
|
|
[Re: loik]
21/05/2013 08:07
|
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Ikke et forsvar av forbikjøringen, men man dokumenterer altså mer enn ett tilfelle av avslappet holdning til trafikksikkerhet. Har nok like mange bremser som denne ramma! Er du en av rytterne i videoen eller fant du bare et bilde av en tilfeldig Argon 18 temporamme nå?
|
|
|
21/05/2013 08:42
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Ikke et forsvar av forbikjøringen, men man dokumenterer altså mer enn ett tilfelle av avslappet holdning til trafikksikkerhet. Har nok like mange bremser som denne ramma! Er du en av rytterne i videoen eller fant du bare et bilde av en tilfeldig Argon 18 temporamme nå? Troller du? Alle Argon 18 temporammer har 2 bremser!
|
|
|
21/05/2013 08:52
|
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Nei, jeg troller ikke. Ser du noen bremsehendler på styrene? Ser du noen wirer til bremsene? Ser du noen bremser i det hele tatt i videoen? Det hjelper ikke at rammene kommer med bremser eller fester for bremser om det ikke henger noe der.  Du kan jo også begynne med å finne bilde av en ramme som faktisk ligner på den man ser i videoen:  Jeg spør igjen: Er du en av rytterne i videoen, eller fant du bare et bilde av en tilfeldig Argon 18 temporamme?
|
|
|
21/05/2013 08:57
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Er det bare meg som legger merke til at de syklene ikke lovlig kan brukes på norsk vei? Brannfakkel: Det kan ingen av syklene våre heller.  Hvem er det vel som har reflekser bak og på pedalene, for eksempel?
|
|
|
21/05/2013 09:45
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det banesyklar dei trenar med?
|
|
|
21/05/2013 09:55
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Nei, jeg troller ikke. Ser du noen bremsehendler på styrene? Nei! Ser du noen wirer til bremsene? De går som regel inni ramma. Ser du noen bremser i det hele tatt i videoen? Nei! Det hjelper ikke at rammene kommer med bremser eller fester for bremser om det ikke henger noe der.  Jeg trodde det var en temporamme. Du kan jo også begynne med å finne bilde av en ramme som faktisk ligner på den man ser i videoen: Ja, det var en baneramme. Jeg spør igjen: Er du en av rytterne i videoen, eller fant du bare et bilde av en tilfeldig Argon 18 temporamme? Nei, og jeg fant et bilde av temporamme, da jeg trodde det var en temporamme, og du ikke hadde fått med deg at bremser på temporammer ofte er festet bak krankhuset.
Redigert av loik; 21/05/2013 09:56.
|
|
|
21/05/2013 10:02
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Ikke et forsvar av forbikjøringen, men man dokumenterer altså mer enn ett tilfelle av avslappet holdning til trafikksikkerhet. Det er ganske så utrolig at de legger ut på trening på vei på en slik sykkel. DOG, den forbikjøringen er hinsides hva som er lovlig og bør forventes av en yrkessjåfør. PS. Jeg så det i går jeg også, men tankene mine gikk i den retningen at her er det noe nytt og flott som jeg ikke har fått med meg - så jeg ville rett og slett ikke spørre - all den tid man fort blir latterliggjort når man spør om noe som til tider er litt "opplagt" her inne. Så jeg antok - som han andre over her at dette var en temposykkel og ikke banesykkel. Bussen har ikke slike unnskyldninger, fakta er at han har INGEN unnskyldninger for den forbikjøringen i det hele tatt.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
21/05/2013 10:22
|
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Nei, jeg troller ikke. Ser du noen bremsehendler på styrene? Nei! Ser du noen wirer til bremsene? De går som regel inni ramma. Ser du noen bremser i det hele tatt i videoen? Nei! Fint, så ut fra videoen ser du at det ikke er noen bremser der. Kanskje du burde se videoen skikkelig før du begynner belæring? Det hjelper ikke at rammene kommer med bremser eller fester for bremser om det ikke henger noe der.  Jeg trodde det var en temporamme. Dumt. Du kan jo også begynne med å finne bilde av en ramme som faktisk ligner på den man ser i videoen: Ja, det var en baneramme. Riktig. Jeg spør igjen: Er du en av rytterne i videoen, eller fant du bare et bilde av en tilfeldig Argon 18 temporamme? Nei, og jeg fant et bilde av temporamme, da jeg trodde det var en temporamme, og du ikke hadde fått med deg at bremser på temporammer ofte er festet bak krankhuset. Akkurat, du gjorde noen antagelser og så ikke videoen skikkelig. Du fant faktisk ikke en gang et bilde av en ramme som ligner på en av de i videoen.  Forøvrig har ofte temporammer med bremse under krankhuset eller integrert i setestagene fortsatt bremse foran. De bruker ofte også ha hendler på styret for å betjene disse bremsene. Kan vi legge denne død nå? Så får du heller leve med at du prøvde score et poeng, men bommet litt. Shit happens.
|
|
|
[Re: Lurifax]
21/05/2013 15:38
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ikke et forsvar av forbikjøringen, men man dokumenterer altså mer enn ett tilfelle av avslappet holdning til trafikksikkerhet. Det er ganske så utrolig at de legger ut på trening på vei på en slik sykkel. DOG, den forbikjøringen er hinsides hva som er lovlig og bør forventes av en yrkessjåfør. PS. Jeg så det i går jeg også, men tankene mine gikk i den retningen at her er det noe nytt og flott som jeg ikke har fått med meg - så jeg ville rett og slett ikke spørre - all den tid man fort blir latterliggjort når man spør om noe som til tider er litt "opplagt" her inne. Så jeg antok - som han andre over her at dette var en temposykkel og ikke banesykkel. Bussen har ikke slike unnskyldninger, fakta er at han har INGEN unnskyldninger for den forbikjøringen i det hele tatt. Ganske så enig, uansett hvor ulovlig syklene er så er det ingen unnskyldning ( sjåføren har nok ikke peiling på banesykler uansett, tipper jeg) for sjåføren til å foreta en slik stygg forbikjøring. Men, Petter Bjørang skriver selv: Poenget er å trene på toppfart. Vi kjører på fixed gear, altså ett gir, ingen bremser. Vi starter fra ca 55kmt, det vil si, vi bruker bakken til å nå 55+, så kliner vi til, og ser hvor fort det går ut på flata. Pedalene går rundt med ca 145rpm få det raskeste. Toppfartstrening brukes for 200m flying på bane.Og ser ut til å synes at det er fullstendig normalt å kjøre med slike banesykler på offentlig vei. Noe som jeg, akkurat som Asbjorjo, er helt uenig i. Gidder noe å spørre ham på FB hva han selv synes om slik kjøring?
|
|
|
[Re: Stein]
21/05/2013 16:57
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Er det bare meg som legger merke til at de syklene ikke lovlig kan brukes på norsk vei? Brannfakkel: Det kan ingen av syklene våre heller.  Hvem er det vel som har reflekser bak og på pedalene, for eksempel? Jeg har refleks bak og på pedalarmene på alle mine sykler.  Har til og med ringeklokke på raceren/temposykkelen min. Jeg syns nå det er tullete å sykle med banesykler uten brems på veien, selv om det ikke unnskylder forbikjøringen.
Redigert av Tor Arne; 21/05/2013 16:59.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
21/05/2013 18:24
|
Raskall
More than words
|
More than words
Er det bare meg som legger merke til at de syklene ikke lovlig kan brukes på norsk vei? Brannfakkel: Det kan ingen av syklene våre heller.  Hvem er det vel som har reflekser bak og på pedalene, for eksempel? Jeg har refleks bak og på pedalarmene på alle mine sykler.  Har til og med ringeklokke på raceren/temposykkelen min. Jeg syns nå det er tullete å sykle med banesykler uten brems på veien, selv om det ikke unnskylder forbikjøringen. Er ikke fast nav en ganske grei brems i seg selv da? Ja, det er ulovlig siden man ikke har to separate bremser, men det er ikke uten mulighet for å bremse. Så vidt meg bekjent bremser en fixie ganske effektivt om man slutter å tråkke. Uforsvarlig sykkel på trafikkert vei, ja, men ikke så farlig som enkelte prøver å få det til å høres ut som.
|
|
|
[Re: Raskall]
21/05/2013 18:56
|
Bahamontes
Entusiast
|
Entusiast
Er ikke fast nav en ganske grei brems i seg selv da? Ja, det er ulovlig siden man ikke har to separate bremser, men det er ikke uten mulighet for å bremse. Så vidt meg bekjent bremser en fixie ganske effektivt om man slutter å tråkke.
Uforsvarlig sykkel på trafikkert vei, ja, men ikke så farlig som enkelte prøver å få det til å høres ut som. Jeg sykler en del fixie (med brems) selv på landeveien og det er vanskelig å bremse fort bare ved å holde igjen pedalene. Det er snarere snakk om fartskorrigeringer enn skikkelig bremsing, og jo mer tungtråkket sykkelen er, jo tyngre er det naturligvis å bremse. Edit: Det skal sies at jeg som oftest sykler milevis uten å røre bremsen, men det betyr ikke at den ikke er grei å ha i nødsfall!
Redigert av Bahamontes; 21/05/2013 18:58.
|
|
|
21/05/2013 18:56
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Uforsvarlig sykkel på trafikkert vei, ja, men ikke så farlig som enkelte prøver å få det til å høres ut som. Nja, vil si det er relativt farlig og uten stor sjanse for å stoppe når man tråkker i 55+ med en banesykkel på en offentlig vei. Så jeg gir ikke noen tommel opp for det klønete og uforsvarlige valget syklistene gjorde. Imidlertid så er det i sakens anledning uten betydning. Selve forbikjøringen er katastrofal - spesielt mtp. at den gjøres av en yrkessjåfør.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
21/05/2013 19:15
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Uforsvarlig sykkel på trafikkert vei, ja, men ikke så farlig som enkelte prøver å få det til å høres ut som.
Blir nesten sånn, greit å kjøre bil uten brems for man kan jo bremse ned på motoren og så sette den i revers for å stoppe helt............ 
|
|
|
21/05/2013 19:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
huff. hadde håpet landeveissyklister var litt mer nyanserte enn det bilister gir inntrykk av at de er, men ila. de siste postene her er jeg jammen i tvil. Hva er problemet? Dette ønsker jeg også et svar på. Pharynx?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
21/05/2013 19:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg postet videoen på UP sin FB-side. Kanskje var det kommentaren "Timeekspressen kaster seg inn i kampen for å ta syklistene av dage. Når får vi det første dødsfallet?" som gjorde utslaget. Den var i allefall borte i løpet av fem minutter.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
21/05/2013 19:43
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
huff. hadde håpet landeveissyklister var litt mer nyanserte enn det bilister gir inntrykk av at de er, men ila. de siste postene her er jeg jammen i tvil. Hva er problemet? Dette ønsker jeg også et svar på. Pharynx? Det var veldig ensidig syn på saken. Ja, alle er enige om at sjåføren gjorde noe utilgivelig, men at det ikke var noe slags medhold for at de tre syklistene kunne oppført seg annerledes var grunnen til det jeg skrev. Dels for å provosere også. Bruk huet, folkens!
|
|
|
[Re: pharynx]
21/05/2013 20:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her tror jeg din kognitive bias spiller deg et puss. Det at det er mer kritikk fra et par debattanter mot han som truet tre syklister med en farlig gjenstand enn at de som truet, brøt vegtrafikkloven, trenger ikke bety at landeveissyklister genrelt har et lite nyansert syn på saken.
|
|
|
21/05/2013 20:09
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: Anders A-R]
22/05/2013 22:54
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er nesten litt skuffet over at jeg ikke har opplevd ubehagelige situasjoner som dette selv. Det hadde ikke kostet meg mange kalorier å levere en anmeldelse, om enn bare for prating i mobiltelefonen. Det koster heller ikke så mange kalorier å henlegge tulle saker men blir det mange nok så går det utover andre ting. Er du en av de som ikke skjønner at Politiet har og bør ha annet å gjøre enn å etterforske tullete anmeldelser? Jeg håper vi ikke får et samfunn der tullinger filmer forselser for å troppe opp på politikammret for å anmelde de i etterkant. Jeg skjønner godt at man velger å anmelde hvis man nesten har blitt nedkjørt men å filme folk som prater i mobilen,sykler på rødt,kjører uten bilbelte osv for så anmelde de i etterkant er så duste at man må være en av norges største regelryttere for i det hele tatt vurdere det.
Redigert av sl500; 22/05/2013 23:08.
|
|
|
[Re: sl500]
23/05/2013 07:13
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg er nesten litt skuffet over at jeg ikke har opplevd ubehagelige situasjoner som dette selv. Det hadde ikke kostet meg mange kalorier å levere en anmeldelse, om enn bare for prating i mobiltelefonen. Det koster heller ikke så mange kalorier å henlegge tulle saker men blir det mange nok så går det utover andre ting. Er du en av de som ikke skjønner at Politiet har og bør ha annet å gjøre enn å etterforske tullete anmeldelser? Jeg håper vi ikke får et samfunn der tullinger filmer forselser for å troppe opp på politikammret for å anmelde de i etterkant. Jeg skjønner godt at man velger å anmelde hvis man nesten har blitt nedkjørt men å filme folk som prater i mobilen,sykler på rødt,kjører uten bilbelte osv for så anmelde de i etterkant er så duste at man må være en av norges største regelryttere for i det hele tatt vurdere det. Enig i det sistemann skriver, men buss episoden og episoden med 15 åringen er klassiske eksempler på farlig oppførsel fra sjåførene sin side. De fortjener å bli anmeldt. Og om slike saker blir tatt tak i, og man får litt oppmerksomhet i media, vel så er det jo å håpe på at det vil virke preventivt. Anmelder man alt og alle for småting, så blir man kategorisert og auto arkivert i posten henlagte saker. I så måte ville det vært fint å se video og anmeldelse av idiot sykling også - gjerne fra syklister. Om dette da ble tatt tak i så ville den allmenne oppfattelsen kanskje snu, sakte men sikkert. Var jo å håpe at bilistene da ikke puttet alle på sykkel i samme "bås". Være seg om de sykler med BIB for komfortens skyld, eller om de gjemmer seg i vanlige klær for å unngå å bli oppfattet som en kondom dresset person uten sosiale antenner og allmenn folkevett.
Redigert av Lurifax; 23/05/2013 07:14.
|
|
|
15/06/2013 16:41
|
KjetilS
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Opplevde en spenstig forbikjøring i dag. En bil kom imot og kjørte forbi en traktor akkurat da feltet mitt møtte den. http://youtu.be/KYA5wxIyrXQ
|
|
|
[Re: KjetilS]
17/06/2013 10:28
|
FredrikL
Entusiast
|
Entusiast
Opplevde en spenstig forbikjøring i dag. En bil kom imot og kjørte forbi en traktor akkurat da feltet mitt møtte den. http://youtu.be/KYA5wxIyrXQ Den der hadde jeg anmeldt.
|
|
|
[Re: -Jan]
17/06/2013 12:01
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Ikke bra. Helt urelatert: Er det bare meg som reagerer på at ordet "fatalt" ikke lengre betyr "med dødelig utgang"?
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
[Re: zero]
17/06/2013 12:50
|
Dan
More than words
|
More than words
Helt urelatert: Er det bare meg som reagerer på at ordet "fatalt" ikke lengre betyr "med dødelig utgang"? Ja, men jeg har måtte bite det i meg: fatal a1 (fra lat. av fatum 'skjebne') 1 skjebnesvanger, katastrofal, uheldig en f- feil, misforståelse / et f-t trekk 2 med., som fører til døden en ulykke med f- slutt
|
|
|
[Re: Dan]
17/06/2013 17:29
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Helt urelatert: Er det bare meg som reagerer på at ordet "fatalt" ikke lengre betyr "med dødelig utgang"? Ja, men jeg har måtte bite det i meg: fatal a1 (fra lat. av fatum 'skjebne') 1 skjebnesvanger, katastrofal, uheldig en f- feil, misforståelse / et f-t trekk 2 med., som fører til døden en ulykke med f- slutt F***
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
|
|