Stiguide Trondheim?? En ide?
|
Re: Stiguide Trondheim?? En ide?
[Re: Reitstoen]
10/06/2013 08:45
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Reitstoen har vært "litt" busy denne uka, men kommer sterkere tilbake i løpet av helgen Prikkstien har havnet på sørvestsida av Estenstaddammen, den er på østsida. Snarveien (vest for Bekken) har en annen og bedre utgang eller er det jeg som tuller?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
10/06/2013 08:53
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Prikkstien har havnet på sørvestsida av Estenstaddammen, den er på østsida.
Fikset denne. Kommer med på neste oppdatering av kartet.
|
|
|
[Re: Loki]
10/06/2013 09:00
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Prikkstien har havnet på sørvestsida av Estenstaddammen, den er på østsida. På OSM sto det "Prikkstien" begge steder, men det burde nok bare stå på østsida. Ser at Nils har fiksa det nå. Snarveien (vest for Bekken) har en annen og bedre utgang eller er det jeg som tuller? Ja, det er også mulig å komme inn i den brå svingen på kjerreveien. Har tegnet det inn nå.
|
|
|
[Re: lunetix]
16/06/2013 02:16
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Dette så ut som akkurat det jeg trenger (Iallefall intill ett bedre alternativ er tilgjengelig.) Hadde håpet på litt nybegynner-egenguiding i marka på Malvik-siden. F.eks. stiene mellom Saksvik/Aunvottan og Solemsvottan. Men etter mye trøbling med å deaktivere andre kart osv for å forsøke å få det frem på min Garmin, ser det ut til at dette kartet dekker kun fram til ca Solemsvottan østover? (buhuu  ). Er det mulig å be ydmykt om at noen eksperter (smisk) kan lage en tilsvarende fil som også dekker de omrøder som er øst for Solemsvottan? Gjerne inkludert Leisdatåsen. Nå er kmz-kartet (Garmin Custom Map) oppdatert, samt at jeg har utvidet østover til Leistadåsen også http://reitstoen.com/forums/terrengsykkel/trondheim-mtb-map.kmz (13MB)
|
|
|
16/06/2013 11:32
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Knallbra! Det ser flott ut både på GPS-en og i Google Earth. Du droppet navnene på stiene? De ligger vel i OSM/Frikart i bakgrunnen uansett.
|
|
|
[Re: K1neth]
16/06/2013 22:21
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Kan jeg loade mine garminconnect tracks i reitstoenmapen? Nå skal det være mulig å åpne lokale gpx-filer i kartet (åpne med katalog-ikon oppe til venstre). Ser ikke ut til at det funker i alle nettlesere, men hos meg funker det hvertfall i Chrome og Firefox.
|
|
|
[Re: anderfo]
16/06/2013 22:24
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Knallbra! Det ser flott ut både på GPS-en og i Google Earth. Du droppet navnene på stiene? De ligger vel i OSM/Frikart i bakgrunnen uansett. Var egentlig tilfeldig at navnene ikke ble med. Zoom-nivået som ble resultatet med den oppløsninga jeg rendret dette kartet med ble 13.8, mens navnene vises ikke før en kommer opp til zoom-nivå 14. Jeg kan gjøre slik at navnene kommer med på dette kartet også, hvis ønskelig.
|
|
|
16/06/2013 22:43
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Testa det i dag, og navnene fra OSM-kartet i bunnen vises veldig tydelig selv om kmz-fila ligger utenpå. Ikkeno problem. Kunne kanskje ønske at stiene var litt smalere i kmz-fila, for når jeg zoomer inn nå blir de fryktelig brede (man kan zoome enda et nivå etter dette):  Det er dette zoomnivået jeg vanligvis bruker i Estenstadmarka. Mange småstier.
|
|
|
17/06/2013 10:23
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Kunne kanskje ønske at stiene var litt smalere i kmz-fila, for når jeg zoomer inn nå blir de fryktelig brede. Tenkte jeg skulle lage en versjon med litt bedre oppløsning. Da vil stiene bli nesten halvparten så brede som de er nå. Det skal være mulig å lage en versjon som bruker forskjellige bilder ut fra zoom-nivå også. Men da må det visst være en JNX-fil (ikke kmz), og det har jeg ikke fått til å mekke ennå, på grunn av manglende EDB-skillz 
|
|
|
[Re: Janost]
17/06/2013 11:15
|
perbl
More than words
|
More than words
Hm, nå har jeg ikke lest hele tråden her, men er det en post som inneholder en FAQ ala type:
* Slik får du stiene til å vises på din Edge/Annen GPS-dings samtidig med et annet kart.
* Slik får du stiene til å vises i Basecamp/Whatnot?
Jeg har fått til førstnevnte, men sistnevnte er jeg litt usikker på.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
17/06/2013 11:33
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Hm, nå har jeg ikke lest hele tråden her, men er det en post som inneholder en FAQ ala type:
* Slik får du stiene til å vises på din Edge/Annen GPS-dings samtidig med et annet kart.
* Slik får du stiene til å vises i Basecamp/Whatnot?
Jeg har fått til førstnevnte, men sistnevnte er jeg litt usikker på. Basecamp har jeg aldri prøvd, og du har tydeligvis fått til å vise kartet på GPS-dingsen din, men uansett: 1. Slik får du stiene til å vises på din Garmin-GPS-dings av typen Edge800/810: - Last ned KMZ-fila, siste versjon er denne: - Legg den i mappen /Garmin/CustomMaps på din Garmin-dings. Dette er enten i internminnet eller på SD-kort, begge funker. Har du plass på internminnet vil det fungere litt kjappere... Hvis mappen mangler kan du lage den selv. - Koble fra Garmin-dingsen, slå den på, og gå inn på Meny->System->Map->Map Information/Select Map. Finn Custom Maps, antakelig nederst på lista, trykk på den, og velg "Enable" hvis du ønsker å bruke KMZ-fila. Da vil den ligge oppå det vanlige kartet du har installert. - Hvis du ønsker å ha OSM i bunnen og KMZ-fila oppå, laster du ned OSM-kartet fra frikart.no og setter både det og KMZ-fila/CustomMaps til "Enable". Skal du senere ut på landeveien vil du antakelig få altfor mange detaljer hvis du har KMZ-fila påskrudd. Da kan det være lurt å gå inn i systemet igjen og sette "Disable" på den. 2. Slik får du stiene til å vises i Google Earth: - last ned Google Earth - dobbeltklikk på KMZ-fila som du allerede har lastet ned - jeg anbefaler også å gå inn på Verktøy->Alternativer->3D-visning->Elevasjonsjustering og sette den til >1. Jeg bruker den på 3, dette ser mest riktig ut for meg. 3. Slik får du stiene til å vises i Google Chrome: - gå til http://osm.reitstoen.com 
|
|
|
17/06/2013 13:30
|
lunetix
Fersking
|
Fersking
Wuhuuu! Jeg kan gjøre slik at navnene kommer med på dette kartet også, hvis ønskelig.
For min del, som ukjent nybegynner, så er det veldig kjekt å se på kartet med navn når jeg er ute på tur, for å ha noen referanser som jeg kjenner igjen av å ha lest på forumet her. Så jeg stemmer: ja takk 
|
|
|
[Re: lunetix]
17/06/2013 13:35
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg kan gjøre slik at navnene kommer med på dette kartet også, hvis ønskelig. For min del, som ukjent nybegynner, så er det veldig kjekt å se på kartet med navn når jeg er ute på tur, for å ha noen referanser som jeg kjenner igjen av å ha lest på forumet her. Så jeg stemmer: ja takk Merk at dersom du "enabler" skrur på både frikart og KMZ-fila i din Garmin-dings vil navnene (og alle symboler) fra Frikart være synlig selv om de ikke står i KMZ-fila. Se screenshot skjermbildet jeg viste i et tidligere innlegg: 
|
|
|
23/06/2013 14:09
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Jeg synes det er litt trasig å hele tiden må legge inn og ut kart på gpsn. Det er jo 2gig brikke som ligger inne på den. Finnes det noen måte som gjør at jeg kan ha Topokartene til Garmin, forskjellige Frikart.no (land) og kmz fila på Stiguide liggende inne samtidig også kan jeg selv enable de kartene jeg føler for ?
|
|
|
23/06/2013 14:43
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg synes det er litt trasig å hele tiden må legge inn og ut kart på gpsn. Det er jo 2gig brikke som ligger inne på den. Finnes det noen måte som gjør at jeg kan ha Topokartene til Garmin, forskjellige Frikart.no (land) og kmz fila på Stiguide liggende inne samtidig også kan jeg selv enable de kartene jeg føler for ? Du beskriver et problem jeg ikke har opplevd ennå, men jeg har en 4GB-brikke på min Garmin-dings. Hva slags dings har du? Kanskje du bare kan bytte til en større brikke? Jeg har ingen Garmin-topokart, men jeg får plass til Garmin-gatekartet, frikart og kmz-fila og "enabler" det jeg ønsker å bruke. Frikart for mange land føler jeg ikke behov for foreløpig - skal jeg til et annet land bytter jeg til Frikart for det aktuelle landet, og så bytter jeg til oppdatert norsk Frikart når jeg kommer hjem. Hvis du skal på Europa-reise innom mange land, tipper jeg det er lurt å skaffe en større brikke så du slipper å sjonglere med filene. Hvis GPS-en takler en 16GB eller 32GB-brikke får du nok plass til mye...
|
|
|
23/06/2013 14:46
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Nei det er ikke noe mer spesielt enn at jeg jeg vil ha topokartet (600mb) frikart norge og frikart sverige på samme brikke som er på 4gb. Garminen min takler ikke at jeg legger inn de forskjellige .img filene på samme minnebrikke.
Edit: Selv om det er plass til de selvfølgelig.
Redigert av K1neth; 23/06/2013 14:46.
|
|
|
24/06/2013 00:15
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Nei det er ikke noe mer spesielt enn at jeg jeg vil ha topokartet (600mb) frikart norge og frikart sverige på samme brikke som er på 4gb. Garminen min takler ikke at jeg legger inn de forskjellige .img filene på samme minnebrikke.
Edit: Selv om det er plass til de selvfølgelig. Jøss, det var rart. Jeg har fire img-filer på Garmin-dingsen (to på minnekortet og to på internminnet), og alle fire er valgbare i kartmenyen. Hva mener du med at den ikke takler filene? Kræsjer dingsen, eller dukker de bare ikke opp i kartmenyen?
|
|
|
24/06/2013 07:39
|
lunetix
Fersking
|
Fersking
Det er ikke alle garminene som takler mer enn en .img fil i gangen. Fordi de leser bare den (ene) som heter gmapsupp.img Jeg har ikke oversikten på hvilke enheter som støtter flere kartfiler og ikke. Men min Garmin Oregon 550 støtter det iallefall. Veldig praktisk.
En mulig workaround kan være å bruke et verktøy for å kombinere kartfilene du har til én generert kartfil. Knotete, men det kan jo være en mulighet. Jeg har aldri testet det ut selv, men mener det skal være et verktøy som heter "GMapTool" som kan gjøre det. (google det).
Den endelige løsningen: Kjøp ny dings ;-)
|
|
|
27/06/2013 14:26
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Edit: Selv om det er plass til de selvfølgelig. Jøss, det var rart. Jeg har fire img-filer på Garmin-dingsen (to på minnekortet og to på internminnet), og alle fire er valgbare i kartmenyen. Hva mener du med at den ikke takler filene? Kræsjer dingsen, eller dukker de bare ikke opp i kartmenyen? Jeg renamet så jeg har gmasupp1.img, gmasupp2.img osv. da funka det. Og det er jo sjuuuuuukt deilig å ha flere kart å zippe mellom. Er det mulig å gjøre Reitsoenkartet om til ei IMG fil også?
|
|
|
27/06/2013 16:21
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Hvilke fordeler vil det være med å bruke IMG? At detaljene blir skalert når du zoomer? Foreløpig funker det bra å ha den som KMZ-fil; jeg enabler både den og frikart. Da kan detaljene ligge på OSM/frikart i bakgrunnen, mens sykkelstier/gradering ligger oppå og gir kun farge.
|
|
|
28/06/2013 05:43
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1. Slik får du stiene til å vises på din Garmin-GPS-dings av typen Edge800/810: - Last ned KMZ-fila, siste versjon er denne:
Nå har jeg kjøpt en brukt 705, kjøpt et minnekort til denne, lastet ned et OSM-kart fra frikart.no som jeg har lagt på minnekortet under mappen 'Garmin', lastet ned .kmz filen, og lagt den under Garmin\CustomMaps. Det kan se ut som jeg får OSM-kartet, men ikke .kmz laget utenpå. Stiene mine har ihvertfall ikke slike farger som dere har lagt ut i skjermdumpene over. Jeg har derimot kjente navn på stier, f.eks. 'Purple Hills', 'Snaken1', osv. Er dette navn som ligger i OSM-kartet (Topo Summer II), eller har jeg faktisk .kmz filen inne og alt er OK? Hvis stiene allikevel ligger i OSM-kartet, hva er det som gjør .kmz filen bedre? Forresten, nå jeg går til meny-innstillinger-kart, så er det kun Topo Summer II jeg kan hake av eller på. Ikke at det ser ut til å spille noen rolle hva jeg gjør, kartet vises på GPS-en uansett.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
28/06/2013 07:37
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
1. Slik får du stiene til å vises på din Garmin-GPS-dings av typen Edge800/810: - Last ned KMZ-fila, siste versjon er denne: Nå har jeg kjøpt en brukt 705, kjøpt et minnekort til denne, lastet ned et OSM-kart fra frikart.no som jeg har lagt på minnekortet under mappen 'Garmin', lastet ned .kmz filen, og lagt den under Garmin\CustomMaps. Det kan se ut som jeg får OSM-kartet, men ikke .kmz laget utenpå. Stiene mine har ihvertfall ikke slike farger som dere har lagt ut i skjermdumpene over. Jeg har derimot kjente navn på stier, f.eks. 'Purple Hills', 'Snaken1', osv. Er dette navn som ligger i OSM-kartet (Topo Summer II), eller har jeg faktisk .kmz filen inne og alt er OK? Dette er navnene fra OSM-kartet. Jeg har kun prøvd på Edge 800. Der må jeg inn i kartmenyen og manuelt velge "Enable" på kmz-fila. Hvis stiene allikevel ligger i OSM-kartet, hva er det som gjør .kmz filen bedre? Fargeleggingen som viser mtb:scale. Forresten, nå jeg går til meny-innstillinger-kart, så er det kun Topo Summer II jeg kan hake av eller på. Ikke at det ser ut til å spille noen rolle hva jeg gjør, kartet vises på GPS-en uansett. Det høres nok ut som GPS-en ikke finner kmz-fila. Og jeg tror det er her problemet ligger: https://support.garmin.com/support/searc...c-000000000000}What devices are compatible with Custom Maps? Oregon series Dakota 10 and 20 Colorado series GPSMAP 62 series GPSMAP 78 series Rino 6xx series eTrex 20 and 30 Astro 320 Alpha 100 Edge 810, 800 and 510 Montana series For meg ser det altså ut til at Edge 705 ikke støtter "custom maps"/kmz-filer. Her er mer info om Custom Maps: http://garminbasecamp.wikispaces.com/Custom+Maps
|
|
|
28/06/2013 07:42
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det høres nok ut som GPS-en ikke finner kmz-fila. Og jeg tror det er her problemet ligger: https://support.garmin.com/support/searc...c-000000000000}What devices are compatible with Custom Maps? Oregon series Dakota 10 and 20 Colorado series GPSMAP 62 series GPSMAP 78 series Rino 6xx series eTrex 20 and 30 Astro 320 Alpha 100 Edge 810, 800 and 510 Montana series Ahh.. der har vi nok løsningen. Jaja, sånn går det når jeg ikke sjekker godt nok før jeg kjøper noe brukt. Da får jeg kose meg med de stiene jeg nå har på plass, og prøve å ikke tenke på hvor mye bedre det kunne ha vært. Gleder meg uansett til en sommer med stifinning. Har grodd fast i det faste arsenalet av stier.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
05/07/2013 21:07
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Lot meg friste av en ukjent sti i kveld, fra Kalkbergåsen og ned Bjørnåsen. På grunn av generell udugelighet og plaskregn havnet jeg ute av kurs og endte opp ved Rivollan blokka.
Men det jeg fikk prøvd var meget bra, med lettere rydding blir det en, tidvis meget bratt, liten perle.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
29/07/2013 10:12
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
I løpet av ferien har jeg lagt inn mange stier og seterveger med mtb:scale på OSM for ulike deler av landet - blant annet rundt Tvedestrand, Rjukan, Imingfjell, Ål/Hol, Eidsbugarden, Storlidalen, Oppdal og Selbusjøen.
Tenk om frikart kunne brukt mtb:scale på et kartlag! Da kunne det etterhvert blitt sykkelstikart for hele Norge, ikke bare Trondheim...
|
|
|
29/07/2013 23:58
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
I løpet av ferien har jeg lagt inn mange stier og seterveger med mtb:scale på OSM for ulike deler av landet - blant annet rundt Tvedestrand, Rjukan, Imingfjell, Ål/Hol, Eidsbugarden, Storlidalen, Oppdal og Selbusjøen. Bra jobba!  Prøver selv til stadighet å lete opp manglende stier her i Bymarka for å legge dem inn i OSM, samt mtb:scale-tagge dem hvis de egner seg. Prøvde å lage et lite kart som viser hvor det er mtb:scale-tagging i Norge:
|
|
|
30/07/2013 08:40
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
I løpet av ferien har jeg lagt inn mange stier og seterveger med mtb:scale på OSM for ulike deler av landet - blant annet rundt Tvedestrand, Rjukan, Imingfjell, Ål/Hol, Eidsbugarden, Storlidalen, Oppdal og Selbusjøen. Bra jobba!  Prøver selv til stadighet å lete opp manglende stier her i Bymarka for å legge dem inn i OSM, samt mtb:scale-tagge dem hvis de egner seg. Er det enkelt å få "mtb:scale overlay" på http://osm.reitstoen.com til å dekke hele Norge? Det ser ut som dette laget i øyeblikket ikke når lenger enn til Orkanger. Hvis du får den til å dekke hele landet, kan man kjøre den som overlay til OSM eller Norgeskart (sparer ressurser på serveren din?). Det funker selvsagt bare i nettleseren, men det gir ihvertfall litt oversikt.. PS. Oppdateringsdatoen nede i høyre hjørne gjelder kun MTB Map Trondheim, tror jeg? Prøvde å lage et lite kart som viser hvor det er mtb:scale-tagging i Norge: Hehe. Her kan man se at jeg har vært i Hallingdal og på Oppdal, ihvertfall... I helga fant jeg ut at det var bra sykling på Oppdal. Fant både en superenkel flytsti og seterveger (Raudhovdin), uframkommelig steinur (Bårdsgården-Vassenden) og knoting i brenneslekratt (Blokkhus). Ellers ser jeg at Opencyclemaps (evt. Openstreetmaps med sykkelkart aktivert) endelig har fått høydekurver/topografi i hele Norge. Dette hjelper veldig! Aner ikke hvorfor denne topografien ikke er aktivert i det vanlige OSM-kartlaget (som uansett har en håpløs skjermkartografi etter min mening).
|
|
|
30/07/2013 09:21
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Er det enkelt å få "mtb:scale overlay" på http://osm.reitstoen.com til å dekke hele Norge? Det ser ut som dette laget i øyeblikket ikke når lenger enn til Orkanger. Hvis du får den til å dekke hele landet, kan man kjøre den som overlay til OSM eller Norgeskart (sparer ressurser på serveren din?). Det funker selvsagt bare i nettleseren, men det gir ihvertfall litt oversikt.. PS. Oppdateringsdatoen nede i høyre hjørne gjelder kun MTB Map Trondheim, tror jeg? Jeg gjorde et forsøk litt tilbake med å rendre overlay-kart for hele Norge, men det gikk alt for seint. Området ble for stort, og alt for mange tiles hvis en skal ha et fornuftig zoom-nivå. Maperitive rendrer rimelig kjapt, og det takler store datasett (hele Norge), men det går saktere og saktere å skrive til tiles-databasen (mbtiles-fil) etter hvert som den blir større og større. Må nok over på en annen løsning hvis jeg skal rendre for hele Norge. Datoen nede til høyre er det ikke alltid jeg "husker" å oppdatere. Men ved neste oppdatering skal jeg få nettsiden til å hente dato direkte fra kartfilen ved hjelp av php. Regner meg jeg kjører en ny oppdatering i kveld, da jeg så det var en del changsets av anderfo-brukeren i går 
|
|
|
30/07/2013 10:25
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
OK. Kanskje det forrige kartutsnittet ditt kan brukes til å identifisere de interessante områdene, så man kan dekke mesteparten av Norge uten at jobben blir uhåndterlig? (usikker på hva som går automatisk og manuelt av oppdateringene dine...)
I øyeblikket ser det vel ut til at Trondheim, Oppdal, Lillehammer og Oslo utgjør mesteparten av de aktuelle områdene.
|
|
|
|
|