"Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk?
|
Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk?
[Re: sanouka]
11/05/2013 10:55
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Den entydige trenden så langt er nettopp opphoping i enklaver, eller segregering som det også heter. Hvis man ser på land med lenger erfaring med blandet befolkning så segregeringen i mange tilfeller mye sterkere enn i Norge. Det er vanskelig å tenke seg at Norge skal ta en helt annen retning. Den opprinnelige befolkningen rømmer for øvrig hals over hode fra Groruddalen: http://www.osloby.no/nyheter/18000-farre-etnisk-norske-i-Groruddalen-7183224.html#.UY4hT2thiSMI tillegg er etnisk norske i stort flertall blant de eldste aldersgruppene, og etterhvert de de dør på naturlig frigjøres boliger. Disse to faktorene i kombinasjon gir rom for et betydelig antall nye innbyggere (innvandrere) i Groruddalen hvert år, mens den opprinnelige befolkningen flytter til Akerhus eller Oslo Vest.
|
|
|
[Re: TRemedy]
13/05/2013 14:01
|
TRemedy
OP
Medlem
|
OP
Medlem
I Storbrittania er det nå 84 skoler uten en eneste hvit britisk elev. Antallet skoler i denne kategorien er doblet de siste fem årene. Groruddalen går samme vei. Det er et bedrag at NRK ikke har tatt opp dette i sin lykkedokumentar. http://www.dailymail.co.uk/news/article-...l#ixzz2T2NHQJz1
|
|
|
13/05/2013 17:25
|
BetongApe
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
13/05/2013 18:25
|
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
er mange steder i verden det ikke finnes noen norske går sikkert bra viss det skjer i Groruddalen også trur ni ikke? 
|
|
|
13/05/2013 18:58
|
Espen
More than words
|
More than words
Det er et bedrag at NRK ikke har tatt opp dette i sin lykkedokumentar. Ville det vært bedrag om Tv2 lagde en dokumentar som ensidig fokuserte på de negative sidene ved GD? e
|
|
|
[Re: BetongApe]
13/05/2013 19:02
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Må du ikke finne på; all blogging som stiller spørsmål ved innvandringspolitikken er rasistisk.
|
|
|
13/05/2013 19:05
|
Espen
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: Z30]
14/05/2013 09:25
|
BetongApe
Avhengig
|
Avhengig
Må du ikke finne på; all blogging som stiller spørsmål ved innvandringspolitikken er rasistisk. Han skal da ikke stille spørsmål ved innvandringspolitikken, han skal sutre over at en TV-serie ikke handler om det han vil den skal handle om. Det minner meg om at jeg må skrive et sint blogginnlegg hvor jeg klager på at "Eldrebølgen" underslo hvor jævlig det er med demens og sviktende helse når man blir gammel. "Tangerudbakken" er neste på hit-listen min. DE FORTELLER IKKE HELE SANNHETEN.
|
|
|
14/05/2013 19:32
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Ahhh, du tror at NRK ikke driver aktiv historieforfalskning (takk til PFU for lån av merkelapp) på vegne av de etablissementet.
Damperudbakken aner jeg ikke hva er, men det er forskjell på å klage over at graden av demens blir litt slarvete fremstilt og å gå tungt inn i en betent debatt med solid slagside til fordel for det politisk korrekte etablissementet.
Det er velkjent at media nesten uten unntak er både venstrevridd og ytterst politisk korrekte mht innvandringssaker. Det er ikke uventet at de forskrudde betongradikalerne hisser seg opp over at det blir påpekt.
|
|
|
14/05/2013 20:00
|
Espen
More than words
|
More than words
Dette er jo populært å hevde har jeg merket meg. NRK har laget masse kritisk journalistikk om systemet, som de rødgrønne har ansvar for. Det er jammen mye selektiv forståelse av nyheter og saker som blir fremstilt. Her er det en kar som har endel fornuftige betraktinger, som mest sannsynlig ligger mye nermere virkeligheten. http://www.minervanett.no/problemet-er-at-alle-norske-journalister-er-rode/Synes feks bydelspolitikerne i hovedstaden, fra FRP, Høyre og Venstre burde fått mye mye mer kritisk søkelys mot seg. ...og forresten er det et demokratisk problem at så og si alle mektige personer innen næringslivet stemmer blått? Penger har mer innflytelse enn politikk. Uten næringslivets og Høyres velsignelse, ville vi ikke hatt innvandrere i Norge i det heletatt. e
|
|
|
15/05/2013 07:47
|
BetongApe
Avhengig
|
Avhengig
Ahhh, du tror at NRK ikke driver aktiv historieforfalskning (takk til PFU for lån av merkelapp) på vegne av de etablissementet.
I all verden, jeg har da aldri uttalt meg verken for eller imot denne merkelige påstanden. Hva i mitt innlegg er det du tolker slik? Og når vi først er i gang: Hvem er "etablissementet" i denne sammenheng, og hvordan har de gått fram for å styre hvordan denne serien ble laget? Og hva konkret i serien er historieforfalskning? Hvis du ikke vet hva Tangerudbakken er må jeg si meg imponert (og litt tvilende). Det er en dokumentarserie fra Groruddalen som ikke handler om konflikt mellom innvandrere og folk med to hvite foreldre. Straight outta Nord-Korea.
|
|
|
15/05/2013 08:47
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
I all verden, jeg har da aldri uttalt meg verken for eller imot denne merkelige påstanden. Hva i mitt innlegg er det du tolker slik? Og når vi først er i gang: Hvem er "etablissementet" i denne sammenheng, og hvordan har de gått fram for å styre hvordan denne serien ble laget? Og hva konkret i serien er historieforfalskning? Hvis du ikke vet hva Tangerudbakken er må jeg si meg imponert (og litt tvilende). Det er en dokumentarserie fra Groruddalen som ikke handler om konflikt mellom innvandrere og folk med to hvite foreldre. Straight outta Nord-Korea. Påstanden om aktiv historieforfalskning er min, men den er hentet direkte fra en avgjørelse i Pressens Faglige Utvalg (PFU) hvor NRK ble felt for lignende vinkling i en sak om innvandrere. Du hevder TS sutrer hvis jeg forstår deg riktig. Du kan godt anklage meg for å sutre, men tråden starter med en anklage mot NRK som virker ganske godt begrunnet (det er en link der til en som ble intervjuet til serien, men som ikke passet inn fordi han ikke er politisk korrekt). Er det sutring? Sutrer alle som ikke er enig med deg og den politiske eliten i dette landet? Sutrer PFU når de påpeker at NRK har brutt med god presseskikk og driver "aktiv historieforfalskning" i en sak som treffer midt i kjernen av innvandingsdebatten? TS har et helt fair poeng. Dine innlegg tyder på at du enten er helt enig i at statskanalen står fritt til å sminke virkeligheten, eller at du ikke har skjønt et kvekk av hvordan media og spesielt NRK opererer. Tangerudbakken er i følge et kjapt google søk en dokusåpe om utviklingshemmede. Sikkert en fin serie, men hva er relevansen? Du burde kanskje heller blogge om at inntrykkene fra Big Brother huset ikke stemmer helt med hvordan du har det hjemme hos deg selv? Dalen vår blir presentert slik på Nrk.no Norsk dokumentarserie. Noen mener Groruddalen er det beste eksemplet vi har på framtidas Norge. Andre mener det motsatte. Det vittige er at de som mener det motsatte ikke fikk være med da serien ble laget.
Redigert av Z30; 15/05/2013 08:48.
|
|
|
15/05/2013 10:25
|
BetongApe
Avhengig
|
Avhengig
Næh. Jeg synes det vittige er at du synes romkvinne-saken treffer midt i kjernen av innvandringsdebatten generelt, og Groruddal-problematikk spesielt.
|
|
|
15/05/2013 13:40
|
Espen
More than words
|
More than words
Norsk dokumentarserie. Noen mener Groruddalen er det beste eksemplet vi har på framtidas Norge. Andre mener det motsatte. Regisøren har alltid vært klar i sitt ønske om hva hun ville formidle. Hun mener det har vært for mye negativ fokus på GD, og ønsket å vise at det er mange positive sider også. e
|
|
|
[Re: Espen]
15/05/2013 16:26
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Regisøren har alltid vært klar i sitt ønske om hva hun ville formidle.
Hun mener det har vært for mye negativ fokus på GD, og ønsket å vise at det er mange positive sider også.
e
Riktig. Det du beskriver har et navn: politisk propaganda. Redaksjonen i romkvinneskandalen var også klare på at det hadde vært for mye negativt fokus på romfolk, og ønsket å vise at det var positive sider også.
|
|
|
15/05/2013 17:01
|
Espen
More than words
|
More than words
Hvis man oppfatter det slik, er jeg fritstet til å tro at man ønsker å oppfatte det slik. Hvem er det man evn. skulle kunne lure med dette? Må i tilfellet være de som KUN ser dette programmet på TV. Mediene er proppa fulle av negative konsekvenser av innvandring. Hvorfor er ikke dette propaganda? e
|
|
|
15/05/2013 18:24
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Hvis man oppfatter det slik, er jeg fritstet til å tro at man ønsker å oppfatte det slik. Hvem er det man evn. skulle kunne lure med dette? Må i tilfellet være de som KUN ser dette programmet på TV. Mediene er proppa fulle av negative konsekvenser av innvandring. Hvorfor er ikke dette propaganda? e Så du mener at alle oppfatninger er basert på forutinntatthet. La meg gjette på at det ikke gjelder surmagede venstreraddiser som deg selv? Leser du overhodet norske aviser? Har du hørt uttrykket "Den fjerde statsmakt"? Norske medier har en enorm slagside til fordel for det politisk korrekte. Du kan ikke mene noe annet? Finansavisen er den eneste seriøse avisen som har tatt bladet fra munnen.
|
|
|
15/05/2013 19:50
|
Espen
More than words
|
More than words
Du vet ikke hvem jeg er, så spar oss for personkarakteristikkene.
Joda, jeg har fulgt med i norske medier i 30 år, og kjenner mange mennesker fra mange sosiale lag, med svært ulik bakgrunn.
Media er fulle av dritt, det er ikke noe nytt.
Media har mye makt, men de er mye mer interessert i opplag og sjokknyheter enn av "politisk korrekthet", som forøvrig er et ganske dårlig begrep, som stort sett brukes at folk for å sette merkelapp på sine meningsmotstandere.
Jeg vet ikke om du er en av dem, men det virker som om mange har blitt interessert i politikk de siste 5-6 årene, og har null erfaring med hvordan tidligere regjeringer har håndtert div. samfunnsproblemer.
Folk blir jo forledet til å tro at samfunnsutviklingen vil endres radikalt, men det blir i beste fall noen symbolsaker.
Forskjellene mellom AP og H er ca 5% av budsjettet.
FRP kommer mest sannsynlig til å gjøre nok et dårlig valg, fordi folk har innsett at folk som Per Sanberg neppe er i stand til å bidra så mye, i et litt større perspektiv.
e
|
|
|
16/05/2013 07:10
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Üü Du vet ikke hvem jeg er, så spar oss for personkarakteristikkene.
Joda, jeg har fulgt med i norske medier i 30 år, og kjenner mange mennesker fra mange sosiale lag, med svært ulik bakgrunn.
Media er fulle av dritt, det er ikke noe nytt.
Media har mye makt, men de er mye mer interessert i opplag og sjokknyheter enn av "politisk korrekthet", som forøvrig er et ganske dårlig begrep, som stort sett brukes at folk for å sette merkelapp på sine meningsmotstandere.
Jeg vet ikke om du er en av dem, men det virker som om mange har blitt interessert i politikk de siste 5-6 årene, og har null erfaring med hvordan tidligere regjeringer har håndtert div. samfunnsproblemer.
Folk blir jo forledet til å tro at samfunnsutviklingen vil endres radikalt, men det blir i beste fall noen symbolsaker.
Forskjellene mellom AP og H er ca 5% av budsjettet.
FRP kommer mest sannsynlig til å gjøre nok et dårlig valg, fordi folk har innsett at folk som Per Sanberg neppe er i stand til å bidra så mye, i et litt større perspektiv.
e Jeg vet ikke hvem du er, men hvis du reagerer som en surmaget raddis og skriver som en surmaget raddis så tenker jeg mitt. Jeg har fulgt norsk og utenlandsk politikk i litt over 20 år, det startet med debattene mellom Kåre og Gro. Bortsett fra at jeg opplever politisk korrekthet som en svært dekkende diagnose, så er jeg helt enig resten av innlegget ditt. Jeg vokste for øvrig opp i en familie hvor mange jobbet/jobber i media. Som du sier er de opptatt av opplag, men ryggmarksrefleksen til nesten alle journalister er "hvis du er i tvil, vær politisk korrekt". I tillegg er det godt dokumentert at journalister er vesentlig rødere politisk enn befolkningen for øvrig. Og redaktørene en enda rødere enn journalistene. Derfor får vi servert propaganda a la Dalen vår. Det hadde vært bedre for alle å kalle en spade for en spade. Det er ingen som kan stoppe innvandringen til Norge selv om de ønsker det. Men det går an å håndtere den bedre enn i dag.
|
|
|
16/05/2013 07:56
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg er ingen surmaget venstreraddis, og er heller ingen uforbeholden tilhenger av sittende regjering. Det som irriterer meg, er at mange som er i opposisjon til dagens regjering, mest sannsynlig er i opposisjon til politikere og politiske systemer og realiteter generellt. Alt de ikke liker med dagens regjering, er lizzm Jens og hans maktsyke mørkemenn.
Realiteten er at problemene er knyttet til makt og økonomi, og ikke politiske idealer og konspirasjoner.
Unyanserte forenklede påstander og løsninger, er et like stort problem som venstreorientert politisk korrekthet. Et godt eksempel er jo FRP, som har bygget seg opp på å prøve å inndoktrinere folket til å tenke og tro at verdens og norges utvikling er helt isolert.
Minner litt om gamle Reagens tankegods.
Alle kompliserte problemer kan enkelt løses, og årsaken til at det ikke blir gjort er udugelighet.
Alle vet at det stemmes rødt blandt folk i media. Det er ikke hemmelig.
Media går løs på alt og alle, og AP-medlemmer og rødgrønne regjeringsmedlemmer har selvsagt fått, og får sine doser med velfortjent kritikk.
Listen er lang, som du vet. Alt fra små feilskjær, til grovere forseelser har ført til alt fra tap av jobb og prestisje til selvmord.
Jeg synes det blir i overkant enkelt å isolere denne serien, og bruke den som bevis for at hele media er selektive og skjermende overfor politikken regjeringen har ansvar for.
Spesiellt når regisøren, en ung etnisk norsk kvinne, som er vokst opp i GD, sier hun ønsker å lage en seire som fokuserer på de positive sidene.
Denne serien er mye nærmere tangerubakken enn brennpunkt.
e
|
|
|
16/05/2013 08:31
|
Dan
More than words
|
More than words
Bortsett fra at jeg opplever politisk korrekthet som en svært dekkende diagnose, så er jeg helt enig resten av innlegget ditt. Politisk korrekthet som begrep i diskusjoner er foreldet og blir stort sett bare brukt av folk som argumenterer mot majoriteten og derfor finner det praktisk å kunne merke majoriteten som tankeløse sauer som ikke tør å ta egne beslutninger, når sannheten kanskje heller er at de ved hjelp av individuell tenking har endt opp på samme konklusjon som veldig mange andre. I tillegg er det godt dokumentert at journalister er vesentlig rødere politisk enn befolkningen for øvrig. Og redaktørene en enda rødere enn journalistene. Dette kan det være to hovedgrunner til. Enten er journalister mer innsatte enn folk flest i årsakssammenhengene i samfunnet, fordi de må være påleste, og den innsikten gir dem røde standpunkt. Eller så har de røde standpunkt fra før og velger journalistyrket som en måte å få påvirkningsmakt. Vet ikke helt hva jeg tror mest på. Rød konspirasjon er i hvert fall ikke med på min liste.
|
|
|
[Re: ]
16/05/2013 09:53
|
Espen
More than words
|
More than words
Det er ikke langt unna hvertfall, hvis vi leser litt rundt om. Igjen, hvorfor er ikke folk like opptatt av at næringslivet er befolket av folk som stemmer blått? Ikke like spektakulært selvsagt, men innflytelsen overfor enkeltpersoner og samfunnet som helhet er jo formidabel. ...og hvor "sosialistiske" er AP egentlig? e
|
|
|
[Re: ]
16/05/2013 09:58
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg synes ikke det er noe bedre argumentasjon å avfeie mindretallsmeninger med at flere har har tenkt annerledes og det dermed er rett. Det har jeg da aldri sagt. Jeg prøver bare å si at det at man noen ganger tenker som majoriteten ikke nødvendigvis er et tegn på saueoppførsel.
|
|
|
16/05/2013 10:17
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
...og hvor "sosialistiske" er AP egentlig? Sosialisme er vel bare den argumentasjonsrekken de har valgt for å skaffe seg makt. AP er vel mest av alt et makt-parti. Synes å huske at Røkke stemmer AP, og at store deler av fagbevegelsen har vært på "hyttetur" med han...det er endelig bra at det ikke var en hotelltur - da kunne det jo bli oppfattet som smøring. Gutteklubben grei gjelder nok både i næringslivet og politikken.....og med alle (x-)politikerne i styrene rundt omkring så er det vanskelig å trekke en klar linje mellom politikk og næringsliv.
|
|
|
16/05/2013 10:43
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Igjen, hvorfor er ikke folk like opptatt av at næringslivet er befolket av folk som stemmer blått?
Det er vel ganske naturlig, De som skaper noe å dele vil ha best mulig vilkår til dette. Forskjellen mellom journalister og næringslivsledere, er at journalister tolkes av mange som objektive nyhetsformidlere, mens alle forventer næringslivet kun er ute etter å tjene penger. Journalister seiler under falskt flagg når de pusher en politisk agenda.
|
|
|
16/05/2013 11:21
|
Espen
More than words
|
More than words
Dalen vår er intet objektivt nyhetsprogram.
Var dette en nyhetsak, brennpunkt el. kunne jeg kanskje være enig.
Folk burde jo være mye mer opptatt av hvem som faktist utøver makt i samfunnet.
E
|
|
|
16/05/2013 12:10
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Klart dette er tendensiøst makkverk. Greit at man lager en serie om Groruddalen, men å kun fokusere på det positive når det er så mange andre utfordringer gir sterkt inntrykk av å ha en agenda.
Det blir akkurat som romkvinnesaken som kan sammenlignes med å lage en serie om alle de fantastiske veien som Hitler bygget uten å nevne krigen og alt det andre.
|
|
|
16/05/2013 12:46
|
Espen
More than words
|
More than words
Ikke klart nei.
Hvis det ikke fantes negativ omtale eller journalistikk om GD i mediene generellt, eller fra NRK, så kanskje, men alle i Norge har fått høre dette i 40 år.
Når en ung filmskaper mener vinklingen har vært altfor negativ, og at hun derfor ønsker å formidle sitt hovedinntrykk, er det selvsagt helt greit.
Hvorfor formidles det ikke flere positive historier fra GD?
Tendensiøst makkverk presset gjennom av høyresiden i politikken?
E
|
|
|
16/05/2013 12:54
|
BetongApe
Avhengig
|
Avhengig
Romkvinnesaken var et innslag på nyhetene, laget av journalister. "Dalen vår" er ingen av delene.
|
|
|
20/05/2013 19:32
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
|