Steinberget-tunnelen er ikke sykkeltunnel!
|
Re: Steinberget-tunnelen er ikke sykkeltunnel!
[Re: Vanilla Ninja]
15/05/2013 07:52
|
Vanilla Ninja
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tja … Utenfor tunnelåpningen henger et avlangt skilt med bilde av en sykkel. Jeg synes det er rart at folk overser slikt, spesielt på vei inn i en tunnel de ikke vet noe om.
|
|
|
[Re: anderssb]
15/05/2013 08:06
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Makan til krangel om skilt, da. Jeg må innrømme at jeg ikke har sett så nøye etter sykkel-forbudt-skilt på Marienborgsida, men fra Ilsvika er det i hvert fall ikke noe problem å skjønne at man ikke har noe å gjøre i tunnelen på sykkel. I tillegg er det da allment kjent at det i mange tunneler, spesielt nye, er forbudt å sykle. Du skal være bra kørka for å anta at det er greit å sykle inn i tunnel uten å se på alle skiltene, uavhengig av hvor store de er. Det finnes forskrifter for størrelse på skilt, og disse skiltene bryter helt klart med dette (Standard størrelse for dette skiltet er 60 eller 80cm i diameter). Dersom man ser aktivt etter forbudsskilt langs veien er det ikke veldig rart om man overser noe som ser ut som en informasjonstavle. Hvor fort sykler du egentlig? :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
15/05/2013 08:15
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Hvis man suser ned Vestoppfarten i ~tretti og ser at det er klar bane i rundkjøringa og deretter stuper inn i Steinbergettunnelen så tror jeg ikke forbudsskiltet er så veldig synlig.
Det er jo ikke all verdens lengde på denne tunnelen heller (til Ilsvika) så tror uansett og det er en del tid å tjene på å sykle der...
|
|
|
15/05/2013 08:39
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Til Ilsvika/Flakk er det vel fur de fleste syklister ikke spesielt formålstjenlig uasnett å ta tunellen..
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
15/05/2013 09:50
|
Gaga
Veteran
|
Veteran
Ellers verdt å nevne er at det tok veldig lang tid før det kom opp skilting om forbudt for gående og syklende i tunellen under Skansen-løpet. Skiltingen fra Ilsvika til Skansen er i dag i knappeste laget synes jeg og et tunell-parti som like gjerne kunne ha huset syklende også. Ilsvika-Ila-Marienborg ville jeg aldri ha trillet med sykkel.
|
|
|
15/05/2013 10:15
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Enig i at det finnes mer attraktive alternativer mellom Ilarundkjøringen og Ilsvika, men ser ikke bort fra at tunnelen er det raskeste hvis det er en del trafikk i rundkjøringa.
Ellers er jo det litt snodig at man ikke kunne tilrettelegge for sykling i tunnelen under Skansenløpet. Det burde vært enkelt når de først la ned ei vei-renne der.
|
|
|
[Re: skiraffen]
15/05/2013 10:21
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det kommer et helt eget løp for gående og syklende.Skal etter planen være ferdig i november neste år.
|
|
|
15/05/2013 10:37
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Og des flere som gir faan des flere motstandere får vi hos de som kjører bil. Så når DU gir faan, er det JEG som blir pressa av veien...
Personangrep tyder kun på mangel av saklige argumenter. Til din informasjon så overholder jeg trafikkreglene. Som sagt: jeg har ikke sjekket skiltet på Marienborg-sida, men i de to andre tunnelåpningene er det _ingen_ problem å se at det ikke er lov å sykle. Det er til og med en stilisert tegning av en sykkel ved siden av åpningen, og da synes jeg folk skal skjønne at de bør lese ordene som står ved siden.
Og jeg synes det ikke kvalifiserer til god skilting før man kan se hvor det er ferdselsforbud i god nok tid til å planlegge egen navigering. D.v.s. det bør være informasjon FØR rundkjøringen i dette tilfellet, eller i det minste forskriftsmessige skilt slik at de kan ses fra inngangen av rundkjøringen. Jo, kanskje det, men nå er jeg forlengst passert 14 år og føler ikke så sterkt for å drite i reglene fordi jeg synes et skilt er for lite.
Både du og jeg overholder sikkert det meste av regler, men det handler ikke om kun deg og meg. Skiltingen er der for alle trafikanter og som du har sett med selvsyn er det ikke alle som har like stor respekt for reglene. Realiteten er at mange bryter regler fordi infrastruktur og skilting er for dårlig. Erfaring fra land som tar sykling seriøst er at da tar også syklistene i langt større grad reglene seriøst. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor enkelte her har så stort behov for å være apologister for denne åpenbart uforskriftsmessige skiltingen spesiellt, og infrastruktur og skilting for syklister i norge generellt.
|
|
|
[Re: sverreb]
15/05/2013 10:42
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jau, det hadde vært spennende å kjøre en liten spørreundersøkelse blant de som sykler gjennom disse tunnelene, for å finne ut om de ikke har sett skiltingen eller om de bevisst bryter forbudet. Jeg tipper at de aller fleste av dem (kanskje alle) bevisst bryter forbudet, men tipping har som kjent liten verdi. Så...dere som stadig møter på slike syklister kan jo godt kjøre et lite intervju? 
|
|
|
15/05/2013 10:42
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Ja, gang og sykkelbro blir sikkert fint. Utrolig hva man får til 118 mill. Og spennende å se hva man gjør for å informere om åpning/lukking av broa til de som kommer fra Brattøra - i følge avisa skal den åpnes hyppig og det går sikkert minimum 10-15 min som man ikke kan benytte den for hver åpning.
|
|
|
15/05/2013 10:46
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Og des flere som gir faan des flere motstandere får vi hos de som kjører bil. Så når DU gir faan, er det JEG som blir pressa av veien...
Personangrep tyder kun på mangel av saklige argumenter. Til din informasjon så overholder jeg trafikkreglene. Nei, det var ikke et personangrep. Jeg tror også, uten at jeg legger godviljen til, at du skjønte poenget mitt.
|
|
|
[Re: skiraffen]
15/05/2013 11:46
|
Vanilla Ninja
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvis man suser ned Vestoppfarten i ~tretti og ser at det er klar bane i rundkjøringa og deretter stuper inn i Steinbergettunnelen så tror jeg ikke forbudsskiltet er så veldig synlig.
Hvis man er godt nok kjent til å suse ned Vestoppfarten i ~tretti og fyke inn i rundkjøringa er man godt nok kjent til å vite at man skal holde seg unna tunnelen også. Sverre: jeg kan vanskelig se for meg at de som driter i reglene ville brydd seg mer om skiltene var større. «Åj, det skiltet er jo nesten en halvmeter i diameter. Da bør jeg nok følge det som står på det.»
|
|
|
15/05/2013 11:50
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når Osloveien er nesten fri for trafikk, hva skal man inni tunnelen for?
|
|
|
15/05/2013 11:53
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Sverre: jeg kan vanskelig se for meg at de som driter i reglene ville brydd seg mer om skiltene var større. «Åj, det skiltet er jo nesten en halvmeter i diameter. Da bør jeg nok følge det som står på det.»
Poenget med at de skal være store nok er å kunne se de i tide. Dette skiltet er i isolasjon kun en filleting, men irriterende nok om man syklet inn i rundkjøringen, så ingen forbudsskilt og antok at tunnellen var grei, for så å bråstoppe ved inngangen hvor man endelig ser de minimale skiltene. Utsett folk for mange nok slike småirritasjoner, så skaper du folk som mister respekten for reglene. Det er en grunn til at skiltnormalen spesifiserer størrelse på skiltene, og den grunnen er ikke at større skilt er viktigere, men at de skal kunne ses tidsnok til at de kjørende kan se og oppfatte de i tide. Tror du folk hadde holdt munn og akseptert det om noen prøvde seg på å sette opp et 30 sone skilt i samme størrelse?
Redigert av sverreb; 15/05/2013 11:53.
|
|
|
15/05/2013 12:00
|
force10
Entusiast
|
Entusiast
Villfarelse rundt det faktum om det var skiltet forbud eller ikke, er irrelevant. Enhver som ferdes på vei, plikter å innrette seg etter de påbud og forbud som gjelder. Det blir kjapt 900 kr. i forenkla forelegg om man blir tatt.
|
|
|
15/05/2013 12:06
|
Teletori
Ringrev
|
Ringrev
Hadde det ikke vært bedre å ha et vanlig skilt av denne typen, istedet for et tekstskilt med liten skiltlogo?
Redigert av Teletori; 15/05/2013 12:06.
|
|
|
[Re: Teletori]
15/05/2013 12:12
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hadde det ikke vært bedre å ha et vanlig skilt av denne typen, istedet for et tekstskilt med liten skiltlogo?
Snippet bilde bort.
Enig enig :-)
Redigert av RazeFaze; 15/05/2013 12:12.
|
|
|
15/05/2013 12:18
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Sverreb: Det er da på ingen måte normalt å skilte sånt på andre siden av kryss? Det er feks mange eksempler der avkjøring fra motorvei kommer inn i rundkjøring, og det dermed er skiltet innkjøring forbudt ut av rundkjøringen. Man skilter ikke før rundkjøringe at et av alternativene ikke er lov.
Skulle de da satt opp skilt ved hver innkjøringsretning? Kanskje også informert om fartsgrenser ved hvert av valgene? Og når vi først er i gang: Skulle de foran rundkjøringen i alle retninger skiltet at hvis de tar den avkjøringen er det en tunnel?
Nei, dette er helt normal skilting, og hvis de som sykler gjennom med unnskyldningen at de ikke så skiltet burde mistet lappen pga for dårlig syn. Er du i trafikken så må du forholde deg til trafikken. Det betyr at DU skal se etter skilt, ikke at skiltene skal oppsøke deg.
Jeg sier som RazeFaze:
Og ja, dette er et personangrep.
Redigert av Gråstein; 15/05/2013 12:19.
|
|
|
[Re: Gråstein]
15/05/2013 12:33
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Sverreb: Det er da på ingen måte normalt å skilte sånt på andre siden av kryss? Det er feks mange eksempler der avkjøring fra motorvei kommer inn i rundkjøring, og det dermed er skiltet innkjøring forbudt ut av rundkjøringen. Man skilter ikke før rundkjøringe at et av alternativene ikke er lov.
Skiltnormalen tillater å varsle forbud for gående/syklende i forkant, men som jeg også har nevnt, så hadde mye vært gjort her om man hadde brukt forskriftsmessige skilt. Der det det avkjøring til motorvei er det normalt indikert i skiltingen med blå informasjonstavler eller forhåndsvarsling med skilt 502 (Som impliserer forbud for gående og syklende i seg selv) Skulle de da satt opp skilt ved hver innkjøringsretning? Kanskje også informert om fartsgrenser ved hvert av valgene? Og når vi først er i gang: Skulle de foran rundkjøringen i alle retninger skiltet at hvis de tar den avkjøringen er det en tunnel?
Det er vanligvis en informasjonstavle ved alle innganger av større rundkjøringer. Det hadde ikke kostet mange kalorier å merke utkjøringen til tunellen med en forbudt for gående/syklende på disse. her kunne skiltet til fosen blitt utstyrt med skilt 306.8 i ikonform. Endring i fartsgrense endrer ikke på veivalg så nei, det blir ikke samme sak. Men hadde du satt opp et fartsgrensskilt i samme dimensjon som det forbudsskiltet kan du banne på at fartsbøter ville blitt utfordret i retten, og ikke usannsynlig ha vunnet frem. Nei, dette er helt normal skilting,
Nei, dette er ikke normal skilting. Normal skilting ville innebært å bruke skilt 306.8 med minimum 600mm diameter. Og ja, dette er et personangrep.
Greit å vite, utsagn ignorert. Merkelig å skryte av å komme med usakligheter dog.
Redigert av sverreb; 15/05/2013 12:42.
|
|
|
15/05/2013 19:58
|
Vanilla Ninja
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Poenget med at de skal være store nok er å kunne se de i tide. Dette skiltet er i isolasjon kun en filleting, men irriterende nok om man syklet inn i rundkjøringen, så ingen forbudsskilt og antok at tunnellen var grei, for så å bråstoppe ved inngangen hvor man endelig ser de minimale skiltene. Utsett folk for mange nok slike småirritasjoner, så skaper du folk som mister respekten for reglene.
Hvis det hadde vært slik at det ikke var et eneste skilt å se før tunnelmunningen ville det jo vært teit, men saken er at skiltet med forbud mot sykkel står _i_ rundkjøringen. Greit nok at det ikke er halvmeteren i diameter, men det viser en veldig tydelig stilisert sykkel med en rød strek over, og om man i det hele tatt gidder å ha øynene med seg er det ikke noe problem å se det.
|
|
|
16/05/2013 09:10
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Hvis det hadde vært slik at det ikke var et eneste skilt å se før tunnelmunningen ville det jo vært teit,
??? Det er ingen skilt før tunnellmunningen som jeg kan se. men saken er at skiltet med forbud mot sykkel står _i_ rundkjøringen. Greit nok at det ikke er halvmeteren i diameter, men det viser en veldig tydelig stilisert sykkel med en rød strek over, og om man i det hele tatt gidder å ha øynene med seg er det ikke noe problem å se det.
Med samme logikk burde vi vel da også droppe å sette opp informasjonstavler før rundkjøringer. Det er åpenbart intet behov å la de kjørende få vite, før de entrer rundkjøringen, hvilken arm de bør planlegge å ta ut. Ett skilt ved hver arm som angir retning burde holde. Vi kan samtidig spare penger på å redusere skiltstørrelsen siden små skilt åpenbart er likeverdige med de store vi vanligvis bruker. Eller?
Redigert av sverreb; 16/05/2013 09:24.
|
|
|
16/05/2013 09:24
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
??? Det er ingen skilt før tunnellmunningen som jeg kan se.
Se om igjen. Send gjerne link til StreetView av den tunnelmunningen du ikke finner skiltet.
|
|
|
16/05/2013 09:26
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
??? Det er ingen skilt før tunnellmunningen som jeg kan se.
Se om igjen. Send gjerne link til StreetView av den tunnelmunningen du ikke finner skiltet. Dette er det siste skiltet jeg kan finne. Det står I tunnellmunningen, ikke før den.
|
|
|
16/05/2013 09:51
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Om du zoomer et hakk ut så får du hele bildet.
https://maps.google.com/?ll=63.428114,10.366856&spn=0.001142,0.004039&t=m&layer=c&cbll=63.428186,10.366694&panoid=Yht2PIYtoaZXh9KHms8Y1g&cbp=12,244.09,,0,7.44&z=19
Med din definisjon så er rundkjøringen også i tunnelmunningen. Dette skiltet står i avkjøringen av rundkjøringen, der veien det er forbudt å sykle på starter.
Skiltet på akkurat samme måte på andre siden der det er en lengre vei som fører inn til tunnelen:
https://maps.google.com/?ll=63.414334,10.382673&spn=0.001148,0.004039&t=m&layer=c&cbll=63.414315,10.382849&panoid=t1VO7Z97ZpK_dJIuhzdu4g&cbp=12,346.29,,0,14.82&z=19
Det er ikke normalt å skilte i inngangen av kryss at en av avkjøringene er forbudt, enten det er for syklende eller for biler.
|
|
|
16/05/2013 10:19
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Det er ikke normalt å skilte i inngangen av kryss at en av avkjøringene er forbudt, enten det er for syklende eller for biler.
Noe som er dårlig skilting. I dette aktuelle tilfellet, forverret av at den eneste skiltingen som er der er også sterkt underdimensjonert i forhold til normalen. Eksemplet ditt motsier forøvrig påstanden din. Denne stengte veien er forhåndsvarslet ved at dette dynamiske skiltet har fjernet den stengte utkjørselen, og dette varsler at den er stengt og oppgir omkjøring. Alt sammen oppgitt i god tid så de kjørende kan planlegge.
Redigert av sverreb; 16/05/2013 10:22.
|
|
|
16/05/2013 10:31
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Eksemplet ditt motsier forøvrig påstanden din. Denne stengte veien er forhåndsvarslet ved at dette dynamiske skiltet har fjernet den stengte utkjørselen, og dette varsler at den er stengt og oppgir omkjøring. Alt sammen oppgitt i god tid så de kjørende kan planlegge. Nja, den första skilten visar inte att man inte kan köra till höger in i tunneln och den visar inte heller om man kan köra rakt fram eller inte. Den skilten visar bara hur man kommer till E6 och inte något om de andra vägarna. Men ok, skiltningen kunde varit bättre och det är säkert en syklist om året eller något sådant som är ny i trondheim som har problem med skiltningen första gången han är i området.
|
|
|
16/05/2013 10:51
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
sverreb:
Det første skiltet er laget for å vise at E6 og en annen vei er til venstre. Det var ikke riktig, så de har fjernet fra skiltet den andre veien. Det er IKKE normalt å skilte hvilke veier man ikke kommer til om man tar til venstre. (Du ser heller ikke noen advarsel om at du ikke kommer inn på E18 til venstre, og at du ikke kommer på E6 om du tar til høyre. Det er ingen ting ved det skiltet som tilsier at det viser at veien til høyre er stengt. (I så fall viser det samtidig at veien rett frem også er stengt, noe den åpenbart ikke er.)
Det andre skiltet viser omkjøring. Det er normalt å skilte omkjøringer og midlertidige brudd i vanlige kjøremønstere ekstra tydelig.
|
|
|
|
|