Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken...

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Joytoy] #1608069 16/05/2013 07:27
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg kom til å tenke på en ting i går. En annen vinkling på dette med å være til unødig hinder.

Som syklist i veibanen er man jo "annen trafikk". De bilistene som krever at vi skal vekk fra veien eller gå i grøfta for å slippe dem frem er jo dermed til unødig hinder for syklistene.

Greit nok med lange haler bak syklister, da skal man ved første anledning slippe frem halen, men en enkelt bilist som legger seg på hornet og "skremmer" oss av veien er jo faktisk til unødig hinder for oss.

Eller er jeg helt på jordet her?

Redigert av Raskall; 16/05/2013 07:28.
Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Joytoy] #1608071 16/05/2013 07:31
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Tror du skal lete leeenge etter en jurist som vil støtte den tolkningen der. ...Skjønt, du kan jo høre med Olav Torvund. ICON_WINK

"Hinder" betyr etter min oppfatning her å gjøre det vanskelig for noen å komme dit de ønsker. Det gjør ikke en bilist som tuter på deg. Han er til unødig sjenanse, og bryter andre trafikkregler, riktignok.

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Joytoy] #1608080 16/05/2013 07:37
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Man bør jo bruke huet, noe de fleste av oss kan. Var og sykla tur/retur Enebakk forleden dag og hørte at jeg hadde en rimelig stor trailer bak meg, ved første anledning pulla jeg inn i ei busslomme og slapp han forbi, han blinka 4-5x med baklysa som "takk" (eller signaliserte han "jævla syklist kom deg til h****** ut av veibanen?). Velger å tro på det første ICON_SMILE

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: pharynx] #1608114 16/05/2013 08:16
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: pharynx
Man bør jo bruke huet, noe de fleste av oss kan. Var og sykla tur/retur Enebakk forleden dag og hørte at jeg hadde en rimelig stor trailer bak meg, ved første anledning pulla jeg inn i ei busslomme og slapp han forbi, han blinka 4-5x med baklysa som "takk" (eller signaliserte han "jævla syklist kom deg til h****** ut av veibanen?). Velger å tro på det første ICON_SMILE

"Bruk hue" er et godt råd som flere, i begge leire, burde ta til seg. Har vært med på noen treninger med klubben i det siste, og både til/fra trening og underveis er det veldig mye hodeløs sykling. Det sykles på rødt lys, det skiftes retning uten at det gis tegn, 3-4 sykler i bredden og et felt på 20-30 stk strekkes alt for langt. I slike tilfeller skjønner jeg at folk i bil og buss-/trailersjåfører blir irriterte.

På landeveien sykler jeg ganske defensivt og prøver så godt det lar seg gjøre å få til et godt samspill med andre trafikanter. Har også fått takkevink/-blink for å slippe frem vogntog/lastebiler ved å ikke stå knallhardt på min forkjørsrett. Har derfor litt trua på at det hatske forholdet mellom bilister og syklister faktisk kan bedres.

(For lokalkjente: Sykla ut mot Byneset, og opp bakken fra ferjeleiet ved Flakk kom et schvært vogntog som seig sakte inn mot krysset og blinket seg inn mot byen. Jeg kom alene og hadde ingen biler bak, så i stedet for å stå på min forkjørsrett og tvinge ham til full stopp, slakket jeg av og ga tydelig tegn til at han bare kunne kjøre. Fikk da en hornfanfare, vink og et nikk som takk (tolket det i hvert fall som takk...)).

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Øyvind V] #1608130 16/05/2013 08:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Øyvind V

(For lokalkjente: Sykla ut mot Byneset, og opp bakken fra ferjeleiet ved Flakk kom et schvært vogntog som seig sakte inn mot krysset og blinket seg inn mot byen. Jeg kom alene og hadde ingen biler bak, så i stedet for å stå på min forkjørsrett og tvinge ham til full stopp, slakket jeg av og ga tydelig tegn til at han bare kunne kjøre. Fikk da en hornfanfare, vink og et nikk som takk (tolket det i hvert fall som takk...)).

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: pharynx] #1608186 16/05/2013 09:25
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
bruke huet

+1

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Joytoy] #1609587 19/05/2013 20:22
G
GertA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
http://contour.com/stories/nesten-treff-av-times-e

Denne var jo herlig, time- expressen som er ute å ratter på bispeveien i Vestfold. Utrolig at det går an, ihvertfall når det er fri vei i lange baner. Bare noen dager siden det var et oppslag i Tønsbergs Blad om en buss som ble hindret av en på sykkel. Kanskje ikke så mye bedre i andre leiren, eller muligens en hevnaksjon...sjåføren er ihvertfall anmeldt etter det jeg vet.

Var ute på en femten mils tur i dag og alle traffikantene oppførte seg etter boka bortsett fra en tulling som snitta oss. Var så nærme og stor fart at jeg egentlig ikke rakk å bli redd eller forbanna. Da var det også fri vei i lange baner, ingen trafikk og ingen sykkelveier. skremmende at det ser ut som det svartner for noen bare de ser sykklister. Bittelitt vingling så er det ikke godt å si hvor jeg hadde vært nå. Hjelper lite at alle de andre oppfører seg når det kommer et utskudd å meier deg ned....

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Joytoy] #1609720 20/05/2013 07:57
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Tre i bredden. De syklistene hjelper ikke akkurat på.

"Bruk huet"

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: pharynx] #1609721 20/05/2013 08:03
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig

"Bruk huet"

Forklar hvorfor det på det strekket ikke er mulig å kjøre forbi uten å snidde 3 i bredden?

Hvorfor la ikke bussen seg ut like mye som når man kjører forbi en bil og hvorfor ikke senke farten pittelitt?

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Joytoy] #1609722 20/05/2013 08:08
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Helt enig, men er jo totalt unødvendig av syklistene å sykle tre i bredden likevel. Both are to blame.

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: GertA] #1609732 20/05/2013 08:38
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Tillot meg å tvitre linken med en kommentar til denne forbryterske kjøringen. Timekspressen har i det minste reagert, men jeg er jo ikke rette adressat:

https://twitter.com/timekspressen/status/336396055052685313

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Joytoy] #1609756 20/05/2013 09:40
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Den venstre syklisten lå i midten av feltet, eller i hvert fall veldig nært. Veien er ikke smal, og det kommer ingen trafikk imot. Sjåføren risikerer å drepe noen hvis han fortsetter sånn.

Konge dersom Timeekspressen tar affære selv.

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Joytoy] #1609758 20/05/2013 09:45
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Unødvendig av bussjåføren å ikke ta ut mer plass, men også en unødvendig "provokasjon" å ligge tre i bredden. Jeg kan tenke meg at bussjåfører ikke er veldig happy med å måtte legge seg helt ut i asfaltkanten på motsatt side heller.

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: pharynx] #1609773 20/05/2013 10:50
G
GertA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G

"Bruk huet"

De skrev det at de kjørte vifte og akkurat når dette skjedde hadde de en veksling og var tre i bredden, men ellers to. Uansett ser det ikke ut som de tar mye plass i veibanen...

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Gråstein] #1609778 20/05/2013 10:59
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Gråstein
Unødvendig av bussjåføren å ikke ta ut mer plass, men også en unødvendig "provokasjon" å ligge tre i bredden. Jeg kan tenke meg at bussjåfører ikke er veldig happy med å måtte legge seg helt ut i asfaltkanten på motsatt side heller.

+1!

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Joytoy] #1609784 20/05/2013 11:21
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Ja, veldig provoserende. Det har med andre ord ikke en dritt å si om man tar lite plass i veien, så lenge man sykler. Det er åpenbart god grunn til å utsette folk for livsfare. Nøkternt.

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Joytoy] #1609791 20/05/2013 11:50
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Du fikk med det at "provokasjon" var i anførselstegn?

Dette handler om at alle i trafikken skal oppføre seg sånn at man er til minst mulig sjenanse for andre. Som du ser av videoen er bussen nesten helt over i andre kjørefelt. Det vil si at det kanskje var like mye klaring mellom bussen og hvitlinja som det var mellom bussen og syklistene. For bussjåføren er det ikke særlig hyggelig å måtte legge seg helt inn til en evt. asfaltkant. Bittelitt vingling så kjører han buss og passasjerer i grøfta.

Hva var galt med å ta hensyn og nøye seg med to i bredden? Ikke fordi du ikke har LOV til å ligge tre i bredden (jeg vet ikke hva loven sier om dette. er det å regne som forbikjøringer?), men fordi man viser omtanke og respekt for andre?

Gutta var sannsynligvis ikke mer i livsfare enn veldig mange andre i trafikken. Hvor mye er du i livsfare når du går på fortauet rett ved trafikert vei? En liten skump fra en forbipasserende (ref ulykken på Ullål) og du kan havne foran buss eller trikk. Ligger man i tempobøyle og tre i bredden har man på en måte sagt fra seg nybegynnerkortet.

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Gråstein] #1609797 20/05/2013 12:00
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Du er fullstendig på bærtur i din forsvaring av bussjåføren. Bussen ligger nesten midt på gulstripa. Han har god klaring til hvitstripa, og man har bedre kontroll over bussens venstre side enn høyre pga førerens sitteplass.

Du mener at bussen ikke har plass til å kjøre mellom hvitstripa og gulstripa normalt siden han måtte kjøre på gulstripa selv om det var lang strekning og ingen trafikk imot? Hva gjør bussen da når han møter en annen buss hvis han ikke har plass til å ligge i feltet sitt?

Selvfølgelig kunne de lagt seg to og to, og det hadde jeg gjort, men det var ganske irrelevant her. De blokkerte verken sikten eller trafikken.

Redigert av Tor Arne; 20/05/2013 12:10.
Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Joytoy] #1609841 20/05/2013 13:59
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Den kjøringa til den bussen er helt på trynet.
At det går an å sitte å forsvare noe slikt sier sitt om hvor stort trafikk problemet er i Norge.

Man kan diskutere i det uendelige om de syklistene oppfører seg rett eller ei, det er dog helt uakseptabelt å heve seg over lover å regler selv av den grunn. Den passeringen skulle ALDRI vært foretatt.

Uansett hvor irritert man måtte velge å bli, så MÅ man avvente.

Nytter ikke å ha like mye regler som det finnes sjåfører der ute, og spesielt ikke når det er snakk om førere av tyngre kjøretøy.

Han bør etter min mening få sparken av Buss selskapet.

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: pharynx] #1609855 20/05/2013 14:28
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A

"Bruk huet"

Jeg ser en syklist som er i ferd med å foreta en forbikjøring. Og hvordan skulle det hjelpe på om de lå på rekke? Det er jo ikke akkurat dårlig plass til bussen.

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Joytoy] #1609867 20/05/2013 14:42
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
For the record: Jeg forsvarer ikke forbikjøringen, men jeg sier at den neppe hadde vært like stygg dersom syklistene hadde vist hensyn og ikke tatt mer plass enn de trenger.

Har de lov til det? "Luften er for alle, luften er for alle".

For MEG ville det vært enklere å være syklist i trafikken om disse gutta hadde ligget på linje istedetfor å hisse opp bussjåfører og andre unødvendig. Den agresjonen har en tendens til å balle på seg og bli tatt med videre, før den får utløp på helt andre syklister.

Redigert av Gråstein; 20/05/2013 14:44.
Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Gråstein] #1609876 20/05/2013 15:00
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Som du ser av videoen er bussen nesten helt over i andre kjørefelt. Det vil si at det kanskje var like mye klaring mellom bussen og hvitlinja som det var mellom bussen og syklistene. For bussjåføren er det ikke særlig hyggelig å måtte legge seg helt inn til en evt. asfaltkant. Bittelitt vingling så kjører han buss og passasjerer i grøfta.
Det er vel ikke noe verre å kjøre nær asfalkanten i venstrefila, enn det er å kjøre nær asfaltkanten i høyrefila(som man normalt gjør, når man kjører i veibanen)?

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Joytoy] #1609885 20/05/2013 15:11
pharynx Offline
Besatt
Besatt
huff. hadde håpet landeveissyklister var litt mer nyanserte enn det bilister gir inntrykk av at de er, men ila. de siste postene her er jeg jammen i tvil.

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: pharynx] #1609893 20/05/2013 15:30
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
huff. hadde håpet landeveissyklister var litt mer nyanserte enn det bilister gir inntrykk av at de er, men ila. de siste postene her er jeg jammen i tvil.
Hva er problemet?

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Gråstein] #1609901 20/05/2013 15:44
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
(...) istedetfor å hisse opp bussjåfører og andre unødvendig.

At det sitter en person med atferdsproblemer og null impulskontroll bak rattet er virkelig hverken syklistenes ansvar eller oppgave å rette på. Det blir dog syklistene problem. Dessverre.

Redigert av schnappi; 20/05/2013 15:45.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Joytoy] #1609904 20/05/2013 15:46
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
3 i bredden når det er trafikk går jo ikke, men i dette tilfellet ser det jo ut som det knapt er andre biler? Så dårlig tid har ingen..

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: schnappi] #1609919 20/05/2013 16:07
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: schnappi

At det sitter en person med atferdsproblemer og null impulskontroll bak rattet er virkelig hverken syklistenes ansvar eller oppgave å rette på. Det blir dog syklistene problem. Dessverre.

Når det blir vårt problem så får vi innse at verden er sånn, ikke hevde vår rett og skrike "luften er for alle" som noen her mener er riktig respons. Står det en svær jæ*** med høy promille bak deg i taxikøen og insisterer på at han skal ha neste taxi går det an å bruke hodet nok til å slippe han forbi, i stedet for å forklare han køkultur. Du har kanskje rett, men det er fortsatt ikke noen god idé.

De billistene som vil lage faen for syklister får det til uansett. Om denne bussjåføren prøvde å vise et poeng hadde han lagt seg like langt unna om det var en som om det var tre i bredden. Det dumme var hvis dette var en sjåfør som begynte å bli lei syklister, og dette var dråpen. Vi trenger færre dråper.

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Gråstein] #1609938 20/05/2013 16:53
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T

Må du gi deg.

Når det blir vårt problem så får vi innse at verden er sånn, ikke hevde vår rett og skrike "luften er for alle" som noen her mener er riktig respons. Står det en svær jæ*** med høy promille bak deg i taxikøen og insisterer på at han skal ha neste taxi går det an å bruke hodet nok til å slippe han forbi, i stedet for å forklare han køkultur. Du har kanskje rett, men det er fortsatt ikke noen god idé.

De billistene som vil lage faen for syklister får det til uansett. Om denne bussjåføren prøvde å vise et poeng hadde han lagt seg like langt unna om det var en som om det var tre i bredden. Det dumme var hvis dette var en sjåfør som begynte å bli lei syklister, og dette var dråpen. Vi trenger færre dråper.

Hvis det er meg du mener som hevder min rett i trafikken så tar du feil. Jeg er faktisk overdrevet hensynsfull til bilister i trafikken. Når jeg diskuterer enkelthendelser på forumet så er det den hendelsen det er snakk om.

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: Gråstein] #1609965 20/05/2013 17:22
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: schnappi

Så man bør slutte å sykle i veibanen, fordi et mindretall ikke tåler det?

Re: Derfor bruker jeg hjelmkamera i trafikken... [Re: pharynx] #1609980 20/05/2013 17:41
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Det kan være verdt å ta en titt på hvor tredjemann faktisk ligger i veibanen også.
Det er faktisk ikke slik at disse tre bruker hele høyre veibane.
De kjører tempo rulle, han ene er i halvdistanse på vei opp, de ligger i nesten 50, og har mer enn nok med å se fremover, om de ikke skal se bakover også. Poenget her er at det var null konflikt og totalt unødvendig av fører å kjøre så tett på syklistene.

Om det er en, to eller tre i bredden spiller INGEN rolle når man møter slike, tro du meg, jeg møter min del av de, selv når jeg er på utsiden av den hvite stripa så er jeg i "veien" for enkelte (et ekstremt lite antall førere ER bare idioter, akkurat som et fåtall syklister er det samme)

Moderator  support