Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bos Deville Mini review

Bos Deville Mini review #1604848 11/05/2013 07:44
Ynot Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg har siklet på denne gaffelen lenge, og ble derfor lykkelig når heinrich lot seg overtale til å låne bort en av sine.

Etter ca 5000hm med nedoversti ble det ikke nyinvestering, har du tenkt til å investere 8-9 ibsen i Deville, bør du se nedenfor først:
https://vimeo.com/65934540
(vimeo-embedding støttes ikke av ubb)
(bildekvaliteten ble noe dårlig etter komprimering på vimeo)

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Bos Deville Mini review [Re: Ynot] #1604856 11/05/2013 08:10
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev
Likte denne

mvh
Nils
Re: Bos Deville Mini review [Re: Ynot] #1604900 11/05/2013 10:04
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke testet eller satt meg skikkelig inn i Deville, men trodde i utgangspunktet at et av argumentene FOR Bos Deville var at den er überpløsh.. ICON_SMILE

Re: Bos Deville Mini review [Re: Ynot] #1604902 11/05/2013 10:19
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Fikk ikke med meg noe av selve reviewen da jeg kun fulgte med på den fantastiske stien! Legg den ut i HD, uten den rulle tulle teksten ICON_LAUGH

Re: Bos Deville Mini review [Re: Ynot] #1604916 11/05/2013 10:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Øøøh, her kjenner jeg meg ikke igjen:
- Det er ingen titanfjær i Deville, kun en variant av Solo Air (fylte du luft på riktig måte?)
- Den kommer mye mer til sin rett når det går fort
- Den du lånte er fra 2011 eller tidligere med andre ytterbein og grafikk
- Kjørte du med standardinnstillinger en tur først? Det er absolutt å anbefale. Parkeringsplasstest er aldri det samme som på stien.
- TRC er ikke for mer hårete og raskere kjøring, men for sprinting (og er tilvalgsfunksjonalitet)

Og kunne du ikke bare skrevet alt ned her. Det gikk altfor treigt på filmen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bos Deville Mini review [Re: baronKanon] #1604939 11/05/2013 12:08
Ynot Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: baronKanon
Øøøh, her kjenner jeg meg ikke igjen:
- Det er ingen titanfjær i Deville, kun en variant av Solo Air (fylte du luft på riktig måte?)
Fant ingen måte å utligne positiv og negativkamrene àla slik det er på Thor, så jeg regner derfor med at det enten var negativfjær eller selvutliknende luftfjær.

- Den kommer mye mer til sin rett når det går fort

det var da den føltes mest spikete, altså raskt terreng med masse småslag. I det litt grovere terrenget med større slag og litt lavere fart var den veldig plush og fin.

- Kjørte du med standardinnstillinger en tur først? Det er absolutt å anbefale. Parkeringsplasstest er aldri det samme som på stien.

Kjørte ti turer à 500 hm hver med ymse innstillinger

- TRC er ikke for mer hårete og raskere kjøring, men for sprinting (og er tilvalgsfunksjonalitet)

Yep, men de fleste kjøper med TRC av uviss grunn, argumentet for å velge deville framfor van eller 55 rc3 er jo vekt, hvorfor da drasse rundt på 100gr ekstra? Brukte aldri denne funksjonen.

Og kunne du ikke bare skrevet alt ned her. Det gikk altfor treigt på filmen.

Hensikten var å vise noe av testterrenget.
Målet med denne anmeldelsen er ikke å konvertere BOS-evangelistene, bare få fram at noe av det som løftes fram som denne gaffelens styrke også gjorde at jeg ikke likte den over 55 og 44 rc3 ti. Skal man kjøpe en Deville bør den prøves noen turer først. Deville er jo for all del en fantastisk gaffel, som jeg tror kunne vært bedre med positiv ti-fjær og valgfri køstomshimming.
Hadde jeg hatt problem med dykking ville jeg heller valgt en cartridge fra CR conception eller avalanche, framfor å bytte gaffel

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Bos Deville Mini review [Re: kitbay] #1604941 11/05/2013 12:12
Ynot Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: kitbay
Fikk ikke med meg noe av selve reviewen da jeg kun fulgte med på den fantastiske stien! Legg den ut i HD, uten den rulle tulle teksten ICON_LAUGH

En av Bergens mange hemmeligheter, Moltekremstien, barfrost for anledningen, ta kontakt for guiding, stiguide med gps-spor dukker ikke opp på nettet med det første...

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Bos Deville Mini review [Re: Ynot] #1604984 11/05/2013 14:01
cht Offline
Veteran
Veteran
??? Du, den gaffelen der må vel komme seg på service eller noe?

Det du beskriver er jo nesten det motsatte av hva folk sier, og hva tester sier. At den holder seg høyt oppe stemmer jo ikke, den ligger heller veldig lavt. Hvor mye luft hadde du i? Hvor mange mm. sag?

Mulig den modellen du prøver er noe helt annet enn den nyere.

Re: Bos Deville Mini review [Re: cht] #1605062 11/05/2013 16:55
Ynot Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: cht
Tror ikke det, eieren er en feinschmecker og liker den godt som den er med 70 psi.

Det du beskriver er jo nesten det motsatte av hva folk sier,

nettop, det er derfor jeg postet dette
og hva tester sier.

Vanskelig å finne gode tester av denne som ikke nico vouilloz står for
At den holder seg høyt oppe stemmer jo ikke, den ligger heller veldig lavt.

min gjorde det
Hvor mye luft hadde du i?

begynte med 70 psi, som eieren bruker, og justerte nedover, endte opp med 50 til slutt.
Hvor mange mm. sag?
mellom 25% og 35%

Mulig den modellen du prøver er noe helt annet enn den nyere.
Tror nok ikke det, ingen endringer i det siste. Misforstå meg rett, jeg synes det er en bra gaffel, men den er ikke bedre enn Van og zocchi 55 rc3 til nedoverrettet stisykling. JEg er villig til å ta vektstraffen med fjær.

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Bos Deville Mini review [Re: Ynot] #1605084 11/05/2013 17:52
cht Offline
Veteran
Veteran
Ok, ok. Jeg kan kun sammenligne med Fox float og Revelation

Skal vurdere en fjærgaffel neste gang ICON_WINK

Orker ikke en lang diskusjon.... det er uansett svært subjektivt!

Re: Bos Deville Mini review [Re: Ynot] #1605106 11/05/2013 18:57
heinrich Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ynot
Tror ikke det, eieren er en feinschmecker og liker den godt som den er med 70 psi.

Feinschnecker fakisk ICON_WINK

Det viser seg at man har temmelig forskjellige preferanser hva oppsett gjelder. Når T fikk den av meg var min mening at den var satt opp for mykt - og den var da akkurat slik den var når jeg fikk den av den syvende bølge jeg kjøpte den av. Når jeg satte den opp å etter å ha fått den igjen pumpet jeg den opp igjen til 70psi. Om været holder seg noen lunde i morgen kan det hende jeg tar en tur ned stien i filmen og ser hva jeg mener. Jeg har stort sett vært veldig happy med min(e). Og jep Kristian - dette er førstegenerasjons TRC med den gamle elendige akselløsningen. Og om noen lurer er min mening at TRC funksjonen er fullstendig bortkastet.

Min erfaring er at gaffelen holder seg høyt opp, men så kjører ikke jeg den med 40% sag heller. Det kan være snakk om preferanser her, men det kan virke som jeg er vant til og foretrekker gafler som er satt opp noe stivere enn Mr T foran. Det funger veldig bra østpå eller på opp og ned, opp og ned type stier, men det gjenstår å se hvor godt det virker vestpå - har ikke syklet slik på en stund nå. Vi får se om dh eller stisykkelen vinner slaget i morgen - eller om det blir begge deler. Vi får se hvor hardt det går for seg i kveld ICON_WINK

Trenger den service? Det tror jeg ikke. Den lager verken rare lyder eller oppfører seg rart. Men, den oppfører seg noe endel forskjellig fra marzocchi - ihvertfall de litt eldre.

og Tony - måten du stiller fjærene er å pumpe opp og presse gaffelen sammen noen få ganger sakt - da stilles det automatisk ICON_SMILE

Re: Bos Deville Mini review [Re: Ynot] #1605122 11/05/2013 19:27
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det hadde vært mer rettferdig å testet nyere Bos Deville, mot nye utgaver av RockShox Lyric og Pike, og zocchi 55 Ti.

Jeg vil anta at hvis man bruker en modell som ikke har TRC vil det gjøre en forskjell.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Bos Deville Mini review [Re: Ynot] #1605141 11/05/2013 19:40
cht Offline
Veteran
Veteran
Den er sikkert 100 %, måtte bare kommentere det når ynot har så veldig forskjellig oppfatning. Spikete på raskt terreng med masse småslag... det er vel akkurat der den er best i mine øyne. Det er nettopp når det går fort den skiller seg fra det jeg har prøvd ihvertfall.

Jeg veier 95 netto, og kjører den med 90psi. Det er drøye 35% sag hvis jeg husker rett. Også er det 2012 modell.

Re: Bos Deville Mini review [Re: Ynot] #1605147 11/05/2013 19:47
heinrich Offline
Besatt
Besatt
det eneste som jeg vet er forskjellig på de to Devillene er akslingen og dekalene. Den er vel kanskje som annet oppdatert i senere tid - men grunnpremissen er vel strengt tatt at Bos skal være så pass bra at selv uten den nyeste utgaven skal det være bedre enn annen hyllevare.

TRC skal vel ikke gjøre noen forskjell fra eller til om den ikke er aktivert skal den?

Re: Bos Deville Mini review [Re: Ynot] #1605165 11/05/2013 20:19
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Blir spennende å se hvis DVO kommer med noe som også blir regnet som bedre enn annen hyllevare.

Per dags dato er jeg kjempefornøyd med min Lyric RC2DH, selv om den ikke har blitt innkjørt enda.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Bos Deville Mini review [Re: heinrich] #1605170 11/05/2013 20:22
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: heinrich
TRC skal vel ikke gjøre noen forskjell fra eller til om den ikke er aktivert skal den?
Korrekt. Det er ikke annet enn at man stenger av en ventil så luftkammeret blir mindre. Ikke mye teknologi der i gården.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bos Deville Mini review [Re: baronKanon] #1605184 11/05/2013 20:38
mantis Offline
Veteran
Veteran
Sitat: heinrich
Korrekt. Det er ikke annet enn at man stenger av en ventil så luftkammeret blir mindre. Ikke mye teknologi der i gården.

Kjører stort sett med TRC på, syns den tar store "dykk" uten å bunne demperen.

IFHT
Re: Bos Deville Mini review [Re: Ynot] #1605530 12/05/2013 15:50
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Ynot
Jeg har siklet på denne gaffelen lenge, og ble derfor lykkelig når heinrich lot seg overtale til å låne bort en av sine.

Etter ca 5000hm med nedoversti ble det ikke nyinvestering, har du tenkt til å investere 8-9 ibsen i Deville, bør du se nedenfor først:
https://vimeo.com/65934540
(vimeo-embedding støttes ikke av ubb)
(bildekvaliteten ble noe dårlig etter komprimering på vimeo)

Gikk selv fra FOX Vanilla RLC for et par år siden og den første reaksjonen var at den spiste underlaget mye bedre enn mine tidligere FOX-gafler. En kan lett stille seg bort med de ulike kompresjonssettingene, og med for mye så er den knallstiv selv uten bruk av trc (en funksjonen jeg forøvrig ikke bruker).

Om gaffelen er verdt pengene blir jo opp til den enkelte, men på Cyklon.no ligger jo de fleste FOX-gafler i omtrent samme prisleiet.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Bos Deville Mini review [Re: Ynot] #1605596 12/05/2013 17:54
heinrich Offline
Besatt
Besatt
da har jeg tatt meg en tur ned samme sti med samme gaffel, men hvor jeg egentlig må innrømme at jeg egentlig ikke har så mye å rapportere om gaffelen - annet enn at den oppleves noe mykere enn jeg er vant til satt opp med standardsettingen og at den og sykkelen egentlig fungerte fint. Det samme kan ikke sies om meg og min prestasjon. Jeg har nesten ikke syklet i år og det merkes. Spesielt når en skal ned en knotete og jævlig Ynot-sti ICON_WINK Jaja, artig lell, selv med lavt skydekke og tidvis regn. Jeg merker dog at jeg neppe er noen pallkandidat til enduro-cupen ICON_WINK

Re: Bos Deville Mini review [Re: heinrich] #1674285 03/09/2013 08:38
H
Håvard- Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Jeg har sykla på Deville 170mm uten TRC hele sommer.

Har stort sett vært veldig fornøyd.. Men etter all hypen, forventa jeg noe form for magi... Men slikt finnes ikke.

Først forrige uke forvillet jeg meg borti noen instillinger på Hi/low speed som jeg likte spesielt godt...
Virker som Hi/Low er veldig avhengig av hverandre, de er absolutt ikke frakoblet.

Hva slags instillinger har dere landet på?

Skal til Oppdal i helgen, og Åre neste helg, så kanskje jeg finner så kanskje jeg finner litt magi med nye instillinger ICON_LAUGH

Re: Bos Deville Mini review [Re: Ynot] #1890378 16/11/2014 19:26
D
Defendog Offline
Medlem
Medlem
D
Forsøk med både high, low og rebound med 15 click frs helt åpen. og finjuster derfra.

Re: Bos Deville Mini review [Re: Ynot] #1890460 17/11/2014 08:06
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har sett at flere faktisk sammenlikner RS Pike med Deville, uten at jeg har noen linker på dette. Av de to har jeg bare kjørt Pike.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Bos Deville Mini review [Re: simenf] #1890469 17/11/2014 08:41
Sarptommy Offline
Ivrig
Ivrig
Min minimini review:
Har flere års erfaring med Deville med og uten TRC og i 140mm versjon og 160mm versjon. For det første så bare virker de uten krøll og service.
I sommer har jeg også fått en del erfaring med Mattoc og Pike. Deville 160 TRC, Pike og Mattoc har jeg hatt på samme sykkel som er en MDE Damper 650B endurodoning som jeg har brukt på sti.

Deville 160TRC: Nydelig gaffel med bra feedback fra underlaget og man merker hva dekket gjør. TRC har jeg brukt mye da den er fin ned bratt heng for å hindre nesedykk samtidig som det ikke er noe stress å å ha den på når man kjører fort bortover heller. Pløsh.

Pike 160 RCT3 160mm 650B: Superpløsh og har den egenskapen at når man er litt uheldig i høy fart og ikke klarer og løfte hjulet høyt nok mot en bratt kant og tenker "dæven dette går gæernt" så blir bare kanten borte på et merkelig vis. Tilbakemelding fra underlaget er litt sånn bedøvd. De står en liten tannlegesprøyte i gaffelen hele tiden i forhold til Deville. Tar man litt mer luft i gaffelen fra superpløsh til pløsh så kan det nok bli bedre. Deville kan ikke bli superpløsh da den da blir for myk.

Mattoc 160 650B: Pløsh men hakket dårligere enn Deville. God tilbakemelding fra undrlaget og er litt racingaktig da den gir mye tilbakemelding i stor fart men uten at det blir ubehagelig. God kontroll på fremhjulet. Klarer ikke å bruke hele vandringen selv om den hydrauliske bottomouten er på minimum. Jeg veier 75 kg. Tror Chris Akrigg klarer å bruke hele vandringen. Jeg er ikke sterk nok og flink nok.

www.solvangracing.no
Importør av MDE rammer og sykler ,Middleburn, Mozartt komponenter, All Mountain Style og Goodridge. http://www.facebook.com/pages/Solvang-Racing/212544218843564
Re: Bos Deville Mini review [Re: simenf] #1890479 17/11/2014 09:13
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: simenf
Har sett at flere faktisk sammenlikner RS Pike med Deville, uten at jeg har noen linker på dette. Av de to har jeg bare kjørt Pike.
Jeg har eid begge, og foretrekker egentlig PIKE.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support