Takk for en fin tur på Vikåsen i dag, Oddeman og Trevis. Olderdalen express er nå åpnet etter litt rydding i dag. Nye muligheter i morgen for de som vil.
JM
BRUK HJELM!! Det er vondt nok lell..
Re: Solemsvåttan Malvik - i ettermiddag
[Re: Janost]
#160397409/05/201320:57
Psst! Hvor går denne stien? Er den høyterskel eller lavterskel sammenliknet med den vanlige Olderdalen-stien? Referansekartet er her: http://omaps.worldofo.com/index.php?id=59120 (o-kartet for Vikåsen)
[Re: anderfo]
#160412010/05/201308:26
Stien går fra Gapahuken (som blåste ned for et par år siden) i nærheten av starten av en gammel fastride. Stien traverserer sørover langs kanten ned mot Olderdalen, og er stedvis bratt i starten. Etter dette er det flyt-flyt-flyt! Det er en fordel med fulldemper og litt slakk vinkel på sykkelen. Med litt vilje (og evne) skal det være fullt mulig å forsere hele med hardtail. Jeg skal se om jeg klarer å legge ut gpx fila etterhvert. Det enkleste er å vise stien for det kan være litt knøvlete å finne inngangen og starten. Jeg har bommet flere ganger selv. JM
BRUK HJELM!! Det er vondt nok lell..
[Re: Janost]
#160429410/05/201311:53
Det kan høres ut som om gapahuken er den som er merket av med et svart kryss på o-kartet? Derfra står det inntegnet en "utydelig sti" som først går sørover, deretter kan man ta av nordover ned et søkk og kommer innpå "Olderdalen Classic"(TM) omtrent halvveis (dvs. på flata)... Edit:Sånn, altså (jeg forsøkte å tegne Classic i rødt og Ekspress i turkis).
Skal prøve å slenge meg med en gang. (Edit: Her mente jeg ikke at jeg med en gang skulle "slenge meg" i et tre eller noe sånt; jeg mente at jeg gjerne slenger meg med på en Vikåsen-tur en dag... )
[Re: BjornS]
#160486411/05/201308:29
Jeg og ØysteinS hadde oss en tur i leistadåsen. Supre forhold. Tok Venstre venstre og opp Høgåsen. En hest har gått noen turer der og ødelagt veien, men den hadde heldigvis ikke tatt ned Tunnestien. Sistnevnte er en ny favoritt.Tok et par turer ned den her om dagen også. Purple Hills begynner å likne på en sti, men trenger litt finpuss enda.
Ja det er jo den rota rett ned til høyre for rytteren i bildet som ER ryggcruxet. Korsryggen min har ennå avtrykk av den. Mange måter å ta dn på etterhvert, nystien som kom nå iår (sees til venstre) er vel ikke spesielt interessant er den?
Tørt på Ytterøya også, som forventet. Min langt fremskredne storfe-skrekk og det faktum at dyra nå er på beite gjør at det ikke ble mye stisykling idag. Må jobbe litt med ku-syndromet mitt.
Re: Solemsvåttan Malvik - Leistadåsen rapport
[Re: BjornS]
#160951819/05/201318:03
Øystein lurte meg med i Leistadhaugen ( mellom Leistadåsen og Malvik "sentrum") i går. Rotet litt borte der for mange år siden, men entusiasmen ble knekt av gjerder og skrenter. Men Øystein har funnet en vei igjennom og klarte etter en stund å vise meg den. Etter litt rydding av gjenngrodde stier begynte vi på en super nedkjøring. Tilslutt fant vi en rygg som ledet oss ned til Betania. Stiene men trenger rydding men er definerte. Vi snakker totalt ca 150 høydemeter som har potentsiale til å bli Malviks fineste nedkjøring
Fikk noen bilder fra gromturen vår, jeg også. Dessverre hadde jeg slumset meg til å glemme at ISO var låst til 100 på kameraet mitt, og greide dermed å smøre Nanok litt vel utover lerretet, og mange bilder ble dårlige.
Jeg kjenner likevel ansvar for å dokumentere at Nanok faktisk driver og sykler på tur stadig vekk nuhfortiden, så her er noen bilder:
På et par av bildene ser det ikke ut som gaffelen til Nanok er en 140 mm gaffel... du trenger en ny BT!
Har dere dratt lengre ned forbi den kjerreveien som går på tvers? Kult om det finnes noe nedover der også. Må få lagt inn litt stisykling snart kjenner jeg.
Jepp, du husker sikker den enkle dundreveien vi fant nedover i høst, og så fortsatte vi østover i krysset, og rotet der, masse. Vi tok i stedet venstre, mot vest, og Nanok hadde skarpt øye for slikt, og så en sti som gikk i retning Betania. Der var gromstien sin.
Det er flere muligheter inni skogen der, i stedet for å dra inn på kjerreveien, så går det en mer teknisk sti om man holder venstre. Da kommer man ned i nærheten av den nye stien vi fant, og da burde det gå an å få litt sammenhengende flyt langs hele fallhøyden.
Farsken, den stien ned til sentrum må prøves. Den vil være en perleavslutning på Leistadturen, ihvertfall for oss som ikke må opp på åsen igjen.
Hesten i kjellern har fått ny cage på bakgiret i dag etter at den gamle ble klyvd i to på toppen av fastrideløypa i går. Så nå er det klart for nye utflukter!
På et par av bildene ser det ikke ut som gaffelen til Nanok er en 140 mm gaffel... du trenger en ny BT!
Gjør nok det. Du får passe på din 34 på mørke netter. Men grunnen til kompresjonen er enkel. 1) Jeg er stor som en Bjørn. 2) Bildet er tatt etter en liten skrent, som man må forvente litt G-out på. Utgangen er litt rufsete: Skrått hellende med langsgående røtter. Vi får se om du setter den på første
Farsken, den stien ned til sentrum må prøves. Den vil være en perleavslutning på Leistadturen, ihvertfall for oss som ikke må opp på åsen igjen.
Likte egentlig trevis. Håper svisten kan kan følge opp. Det blir en fin avsluttning ja. Man kan dessuten kjøre rett inn på Napolitana og ta seg en øl etter det. Så blir det litt flyt på asfaltbiten hjem også.
Har mistet endel tlf nummer etter et telefonbytte. Svisten finner jeg fort, men Janost må gjerne sende meg en melding.
Er gjerne med og rydder ny sti ved anledning. Lenge siden sist.
Hadde vært supert med hjelp. Har vært litt spontane turer i det siste. Skal prøve å være litt i forkant framover, men livet mitt er ikke så lett å planlegge for tia.
Tenkte å ta bort det treet som ødelegger flyten på Leistadhaugen, en eller annen gang, snart. Planen er å kutte løs røttene og dra/jekke det bort fra stien, med talja mi.
Planlegging er nesten håpløst for min del også, siden området er ett minutt unna kåken, så blir det for til at jeg drar ut når en tidsluke dukker opp.
Tenkte å ta bort det treet som ødelegger flyten på Leistadhaugen, en eller annen gang, snart. Planen er å kutte løs røttene og dra/jekke det bort fra stien, med talja mi.
God plan. Kan funke. Men må du ikke da dra oppverbakke? Mulig jeg husker feil.
Jepp, men det fins vel alltids et annet tre som talja kan tjores i. Enten dra det i lengderetning, eller svinge rota ut fra stien.
Tankegangen er at siden det ikke er mitt tre så kan det ikke skade for mye å flytte litt på det, framfor å kutte stammen, så kan eieren hente det selv om/når han vil.
Hvis ikke talja greier det, så vet jeg ikke annen råd enn å kjøpe større talje. 1300 kilos drag skulle dog sikkert holde.
Da legger vi opp til fellestur i morgen formiddag. Oddeman, Svisten og meg møtes i Saksvikkorsen (et) ca kl 10. Noen sprekinger som er keen på en Solemsvåttantur?! Tenkt rute: Aunvåttan, Hattkallåsen, Mørdarbakken, Solemsvåttan, Bombestien eller OP40 osv... Tar det som det kommer... Bli med, da!
En spontan tur over våttane sent i går. Bjørnstad-Toppen-Bombestien- Glabussen-Saksvikskrossen. Supre forhold. Vi fikk fjernet et tre på Glabussen og ryddet litt i begynnelsen på hogstfelte på samme sti. Slutten av hogstfeltet trenger en runde den også.
Ute å syklet og ryddet på leistadhaugen i dag. Begynner å bli noe, men mer synfaring og ryddig behøves. Øystein skulle også ut en tur i kveld han også.