Enkelte ting er det vel ikke bare å trene på. Wiggins er vel oppfostret med banesykling, mens Nibali har vært terrengsyklist. Da får man litt forskjellig forhold til utforkjøringer i ryggmargen.
I tillegg virket Wiggins sliten før det begynte å gå nedover. Er man tom og irritert blir man stiv og passiv i nedkjøringen. Da taper man mye tid uavhengig av hvor god man er til å sykle...
Skjønte det, og Wiggins kan nok aldri bli like god som Nibali. Men overraskende mange som er elendig i utforkjøringer. For mange av disse tror jeg teknikk-trening off-season vil hjelpe.
Men overraskende mange som er elendig i utforkjøringer.
Nå er det vel ikke akkurat slik at en norsk mosjonist ville kjørt fra Wiggins nedover.. Men er du svakere enn de andre nedover blir du fort avkledd, i likhet med om du er en svak klatrer
De ulike rytterne har helt ulike egenskaper, så hvorfor skulle det være så gitt at alle er like gode nedover? Da skule jo alle være like gode oppover og da? Og like gode til å spurte, eller kjøre tempo?
Det er heller ikke gitt at klatrere er dårligere nedover. Har noen sett Sanchez, Evans, Contador, Savoldelli, Nibali eller Cunego kjøre nedover? Jeg synes ikke det går så veldig tregt.
Men overraskende mange som er elendig i utforkjøringer.
Nå er det vel ikke akkurat slik at en norsk mosjonist ville kjørt fra Wiggins nedover.. Men er du svakere enn de andre nedover blir du fort avkledd, i likhet med om du er en svak klatrer
.
Dette er nok fasiten. Har syklet en del på Gran Canaria de to siste årene, og har tatt meg selv for å være Thor Hushovd der jeg suser nedover i serpentin sving på serpentiner sving. Nei da, men litt seriøst så synes jeg at jeg sykler ganske fort (sikkert mer fort en bra) nedover sammenlignet med mine mosjonistkompiser. Men så ble vi overrasket av regnvær (og ja på GC blir man overrasket av regn) på nedkjøringen fra Ayacata til Mogan (fordi som kjenner den). Herregud hvor jeg pinglet ut, til tross for at jeg hadde dekk som satt "bra".
At Wiggins er dårligere utfor en mange i proff sirkuset er sikkert og vist, men ikke tro av vi mosjonister hadde hatt sjans. Det er mer at de beste er så utrolige gode (og rå).
Ulempen med trening i bratte utforkjøringer (som på Gran Canaria) for oss vanlig dødelige uten følgebiler er at om man kjører ut så er livet over i de aller fleste utforkjøringene.. det kan være mange, mange meter rett ned og det er ingen garantier for at noen merker at eller hvor du har kjørt ut, og vips blir man liggende å blø en stund.
Jeg velger heller å safe i utforkjøringene på trening. Biltrafikk, småbarn, joggere med musikk på ørene... etc. Mye rart som kan komme i veien :-)
Wiggins er garantert svinkjapp utfor.. men når man først får skrekken og blir stiv slik som han ble, må man nesten av sykkelen og hvile litt før man blir komfortabel igjen.
Ser ut som en flott etappe i morgen, får satse på at det blir litt action når man endelig har tid til å se mer enn siste 5km.
Herlig at sammendraget er så åpnet, ingen tvil om at den nåværende stillingen hadde gitt meget gode odds på forhånd. Sky er jo ikke akkurat vant til å angripe, men det blir de jo pent nødt til nå. I grunnen den første virkelige testen for Wiggo, i TdF i fjor var det jo gjennomgående defensiv sykling fra den gjengen.
Giroen er for teknisk for Wiggins. Tror også det vil bli vanskelig for ham å angripe i så bratte bakker, han er jo ikke kjent for sitt voldsomme rykk som du finner hos blant annet Nibali.
www.sportsmat.no Rabattkode 'terrengsykkel' gir 10% avslag på alt fra Squeezy.
Giroen er for teknisk for Wiggins. Tror også det vil bli vanskelig for ham å angripe i så bratte bakker, han er jo ikke kjent for sitt voldsomme rykk som du finner hos blant annet Nibali.
Jepp, men Galibier-etappen er jo ganske så fin for Bradley, lange, slake stigninger, det samme gjelder jo også delvis Stelvio og Gavia. Wiggins har vel i grunnen et ganske bra taktomslag, det er vel heller det at han aldri har behøvd å benytte seg av det. Baneprestasjonene hans tyder på at han er alt annet enn en sinke, og han vant jo også en "spurt" i romandiet i fjor.
Det kan hende det har vært nevnt før, men jeg vil bare si at det var en glede å høre Alpers som sidekick til eurosport-Arild her om dagen! Deilig med litt lidenskap&lidelse innstilling, selv om ikke min sms ang frokost-tv konseptet til tv2 ble lest opp:-)
"anybody who rides a bike is a friend of mine" -gary fisher-
Det kan hende det har vært nevnt før, men jeg vil bare si at det var en glede å høre Alpers som sidekick til eurosport-Arild her om dagen! Deilig med litt lidenskap&lidelse innstilling, selv om ikke min sms ang frokost-tv konseptet til tv2 ble lest opp:-)
Send sms'en på nytt i dag, så skal jeg (nesten) love å ta det opp!
Både Wiggins og Hesjedal bryter rittet! Begge blir nok å finne i Tour de France til sommeren. Blir spennende å se hva som skjer med kapteinsrollen i Sky nå
www.sportsmat.no Rabattkode 'terrengsykkel' gir 10% avslag på alt fra Squeezy.
Hehe, vi har iPad i førerrommet, men tror jeg holder meg til radio og spotify. Nytt anlegg har vi også fått, med sub og greier:-D øl og giroen på opptak om en time. Men nå sporer vi av Bjørn K! :-)
"anybody who rides a bike is a friend of mine" -gary fisher-
Kvitt Di Luca for godt i det minste. Føler med DS Luca Scinto som ikke ville ha Di Luca (og Garzelli) på laget. Hva var det jeg sa? kan han si til sjefen sin nå. Ikke at det hjelper stort. Synd med snøværet. Tra la la vår.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei